Gå til innhold

Barnehage og søking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen her som vet hvordan prosessen er når barnet skal begynne i barnehage? Når man søker, hva oppgir man? Holder det med personnummer til seg selv og barn, eller må man ha mer som telefonnummer, adresse osv? Skjer dette digitalt hvor man krysse av på nett/fyller inn digitalt på en form, eller må man sende inn informasjon manuelt i brevform. Jeg lurer også på hvordan folk her er blitt fakturert, blir man fakturert hvor man får faktura i posten? (Det er det jeg har hørt). Og hvordan er overgangen fra barnehage til barneskole? Må man søke noe? Jeg holder på med et prosjekt hvor jeg skal se på muligheten for å digitalisere barnehage og barneskole prosesser. Jeg har selv ikke barn så er ikke alltid like lett å sette seg inn i dette. Jeg setter meget stor pris på svar! Om det er noen andre prosesser i barnehage eller barneskole dere gjerne kunne sett for dere ble digitalisertneller andre manuelle tjenester, hadde jeg også satt stor pris på å høre dem! :) 

Anonymkode: 744c3...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søknad til barnehage gjøres via kommunens nettsider, du fyller ut personnr til barnet og søker, må fylle inn navn, adresse og telefonnr. Du får svar i brevformat i postkassa. Overgang barnehage/skole: kommunen sender ut innskrivingspapirer til de som bor i kommunen, dette må fylles ut og sendes inn igjen til skolen. Barnehagen sender sin info om barnet til skolen. 

Anonymkode: aafe0...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søknad til barnehage gjøres via kommunens nettsider, du fyller ut personnr til barnet og søker, må fylle inn navn, adresse og telefonnr. Du får svar i brevformat i postkassa. Overgang barnehage/skole: kommunen sender ut innskrivingspapirer til de som bor i kommunen, dette må fylles ut og sendes inn igjen til skolen. Barnehagen sender sin info om barnet til skolen. 

Anonymkode: aafe0...a3a

Vi fikk svar på barnehageplass på mail, og kunne følge med på saksbehandling ved innlogging på kommunens nettside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har noen spørsmål til. Dere sa man fikk svar på barnehageplass enten på mail eller brev. Er dette noe man må svare på? (Type godkjenne at man har fått plass etc). Om dette er tilfellet, hvordan svarer man? Mail eller brev? Når det gjelder innskriving. Hva går dette ut på? Jeg har hørt rykter om at enkelte barneskoler krever noen små tester av barnet, mens andre bare har samtale med foreldre og barn. Og når man fyller ut noe skjema på innskriving, gjøres det i papirform eller digitalt? Igjen, takk for svar! :)    

Endret av Josefinelise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg holder til får  man en mail på forhånd om hvor vi har fått plass, (eller om vi fortsatt står på venteliste). Så må man logge inn og svare på tilbudet på "Min Side" på kommunens "Oppvekstportal". Alt administreres fra denne portalen.

Veldig enkelt og greit!

Anonymkode: 3e375...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her søker man via kommunens nettsider: Samme skjema brukes både til privat og kommunal barnehage og i tillegg også for å søke SFO-plass for skolebarn. Man må oppgi eget og barnets personnummer og selvsagt både navn, adresse og telefonnummer. Svar på søknad kommer via epost samt melding på SMS om at man har fått svar og da har man et visst antall dager på å takke ja eller nei til tilbudet. Hvis ikke annet er valgt får man regning på barnehage og SFO i posten, men som med alle andre regninger kan man velge både efaktura og avtalegiro slik at det betales av seg selv (vi har valgt sistnevnte).  

Overgangen barnehage - skole skjer av seg selv og krever ingenting av foreldrene. Man trenger ikke søke skoleplass så lenge barnet skal gå på skolen det sokner til. Innskriving skjer automatisk og det trengs hverken tester eller samtaler med foreldrene (finnes det virkelig offentlige skoler som har det?). Det fylles ikke ut noen innskrivingspapirer heller. Vi fikk bare brev (i posten) med ønske om velkommen til skolen, brosjyrer, klasseliste og invitasjon til bli kjent-dag på våren før skolestart. Jeg synes dette foregår enkelt og greit i vår kommune og det som kan digitaliseres er allerede gjort.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...