Gå til innhold

NSB sin "ta toget til hytta" reklame...

Anbefalte innlegg

Gjest AvocadoMelon
Skrevet
8 minutter siden, FantasDick skrev:

Jeg går langs veien med 80sone, uten gatelys, uten gangvei - hver dag. Med både barnevogn og hund. 

Bygda <3

huff, angst :( føler du deg trygg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AvocadoMelon skrev:

Jeg synes NSB sin "Ta toget til hytta" reklame virker litt…. optimistisk? hvor enkelt er det for Norges befolkning og faktisk ta toget til hytta? 

For min egendel hadde denne turen blitt litt av et eventyr.

Jeg måtte først tatt en togtur og så 3 bussturer før jeg hadde vært i sentrumsområdet rundt der hytta er. 

Fra sentrumsområdet der hytta er, er det ca en 30 min tur med bil, uten bussforbindelser… da utrolig nok hytta ligger inne i skogen? (rart ikke sant?) så da kan jeg jo velge mellom:

• å gå, som ikke er helt optimalt med tanke på høy fartsgrense på veien som er uten gangvei, hadde sikkert brukt 2-3 timer på denne gåturen. Da det er ganske bratte bakker inne i skogsområdet. 
  • å ta taxi - vet ikke helt åssen taxi mulighetene er i denne lille byen.

Skulle jeg tatt toget til hytta hadde jeg brukt laaangt over dobbelt så lang tid og det samme når det gjelder penger..

Jeg har også en hund som skulle vært med på denne hytteturen og har ikke sett på hvordan det er mulighet for den på tog og bussturene.

Man skal da også bære mat, klær, skiutstyr, hundemat og det man trenger for en helgetur på ryggen, nei takk, tar bilen jeg...

Kan du ta toget til hytta? 

Det er da ingen problem å komme seg frem. Bruk refleks, mye refleks, både på deg og bikkja.  Kjøp en sledegreie til å ha sekk og matvarer i som kan festes rundt livet, så slipper du å slite ut skuldre/ryggen. Den turen på 2-4 timer er bare sunt for dere begge.  Om det tydeligvis er vanskelig, bruk telefonen og ring etter taxi...det blir som man gjør det til selv. Skjønner ikke hvorfor alt skal være så lett tilgjengelig hele tiden. Skal du til hytta, kan du ta det som en tur og la bilen stå igjen..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel heller myntet på de som har fritidsleilighet i sentrum på fjellet eller fritidsbolig i sentrum av en by på sørlandet

Anonymkode: d9fa9...3e8

Det er upraktisk å reise med tog til Sørlandet, bortsett fra til Kristiansand. Sørlandsbanen går i innlandet et godt stykke unna byene. Det går riktignok tog til Arendal også, men da må man bytte tog på Nelaug. Mellom Kongsberg og Kristiansand går ikke toget innom en eneste by, og vestover fra Kristiansand må man til Egersund før toget er innom en by.

• Liker 1
Skrevet

Nei, er ikke tog dit. Tar uansett i underkant av en time å kjøre.

Gjest AvocadoMelon
Skrevet (endret)
23 minutter siden, Minlillesky skrev:

Det er da ingen problem å komme seg frem. Bruk refleks, mye refleks, både på deg og bikkja.  Kjøp en sledegreie til å ha sekk og matvarer i som kan festes rundt livet, så slipper du å slite ut skuldre/ryggen. Den turen på 2-4 timer er bare sunt for dere begge.  Om det tydeligvis er vanskelig, bruk telefonen og ring etter taxi...det blir som man gjør det til selv. Skjønner ikke hvorfor alt skal være så lett tilgjengelig hele tiden. Skal du til hytta, kan du ta det som en tur og la bilen stå igjen..

Liker en god tur jeg, ikke redd for å bli sliten men å rangle langs en motorvei i flere timer er ikke mitt optimale tureventyr. tlf har jeg, men det er dessverre ikke dekning på hytta. Det blir som man gjør det til selv sier du... da velger jeg å kjøre :fnise: De fleste jeg kjenner drar på hytta for å koble av etter en ellers travle uke ikke for å spe på med stress av en hyttetur, tror mange faktisk ikke ville brukt hytta om de måtte ha gått en halvt maraton for å kommet dit. 

jeg opprettet dette emne for å høre om hvordan ståa var for "resten" av Norge ikke fordi jeg hadde denne problemstillingen... 

Endret av AvocadoMelon
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hadde ikke gått å ta toget for meg, først måtte jeg tatt buss, så tog, så buss, så båt, buss igjen og en siste båttur. Så måtte jeg gått et stykke... Det hadde bare blitt tungvint.

Skrevet

Tja, hvis du skal besøke noen sin hytte og de allerede er der kan de jo hente deg på stasjonen i stedet for at du også tar bilen.

Jeg blir sint når jeg ser reklamer for.... fordi jeg ikke kan bruke det. Litt underlig å irritere seg så grenseløst over dette?

Anonymkode: 4145e...7c6

Skrevet

Jepp, tur til sommerhytte..En av reklamene viser kjøjøring til hytta, og dermed noen som koser seg på toget istedet...God dag mann økseskaft, det er buss for tog denne sommerferien også, som da havner i den samme køen NSB viser i det første klippet :P

Anonymkode: 55c6a...6d4

• Liker 3
Skrevet
40 minutter siden, AvocadoMelon skrev:

huff, angst :( føler du deg trygg?

Ja. :) Vi er mange som må gå langs disse veiene hvis vi skal komme oss noe sted så bilistene her er veldig vante og høflige. Mer redd for all elgen. :ler:

• Liker 1
Skrevet

Vi har to hytter, en på fjellet og en på en øy :) Tog hadde vært uaktuelt uansett fordi det ikke går på den strekningen, men jeg kunne tatt skibuss og deretter gått langs bilveien i én time før jeg kommer til parkeringsplassen og må gå enda en time til beins for å komme til hytta. 
Til den andre hytta som ligger ute på bondelandet så går det skolebuss 2 ganger daglig i ukedagene, men jeg måtte likevel gått minst 60 min til fots langs bilvei med høy fartsgrense for å komme meg til båten. 

Altså dersom man har hytte rett ved siden av slalomsbakken der det går skibuss ofte i vintersesongen så er det jo en ting, men det er jo ikke alle som ønsker å ha en hytta så "sentralt" :) 

Anonymkode: f9673...925

• Liker 1
Skrevet

Huset er nærmere togstasjonen enn hytta. Men jeg kan ta buss, hvis jeg gidder å gå de siste 12km fra hovedveien og opp til hytta. 

Anonymkode: 40e42...200

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, tur til sommerhytte..En av reklamene viser kjøjøring til hytta, og dermed noen som koser seg på toget istedet...God dag mann økseskaft, det er buss for tog denne sommerferien også, som da havner i den samme køen NSB viser i det første klippet :P

Anonymkode: 55c6a...6d4

Haha, det er et poeng! Hver bidige påske- og juleferie de siste åra har NSB her bydd på buss-for-tog konseptet. Blir derfor nødt til å ta rutebussen for å rekke tilslutningstoget i byen, som ligger en time unna. (Melkeruta på "Buss-for-tog" vet man jo ikke om kommer fram i tide). 

Ta bussen til hytta! 

tenker jeg vi sier.

Anonymkode: 90348...f25

Skrevet

Måtte kjørt i fire timer bare for å komme meg til togstasjonen.

Anonymkode: a4c6c...c72

Skrevet

Jeg kunne tatt toget i fem timer, kjørt bil i en time og gått i fire timer for å komme til hytta. 

Anonymkode: cfa9b...747

Skrevet

Kan heller ikke ta tog til hytta. Hverken buss, tog eller bilvei. Er noe sørpete dritt å vase seg frem dit på sommeren, på vinteren er det enda verre.

Anonymkode: 29935...dc8

Skrevet

Hytta vår ligger i en kommune som har noe kalt "TogTaxi", som garanterer deg fra togstasjonen til bestemmelsestedet i kommunen for en liten sum. (Husker ikke, ca 80,- pr hode). Og så klart samme tjeneste tilbake. 

Eneste grunnen til at jeg ikke har benyttet meg av det er at det er dyrere å ta tog enn å leie en bil via nabobil, og du blir kun transportert til hytta, ikke innom butikken, så en må ha med alt av mat og styr på toget. 

Skrevet

Bor og har hytte langs vestlandskysten så det hadde tatt meg en hel helg å komme dit. 

Anonymkode: 567c6...61b

Skrevet

Det finnes ikke tog der jeg bor så da måtte jeg vel heller tatt hytta til toget...

Skrevet

Irriterer meg også over den reklamen. Bor i Nord-Norge. Ikke tog i min by. Måtte reist sju mil til nabobyen, som blir motsatt vei av hytta. Vi må uansett ut med egen båt for å komme til hytta. Biltur på ca halvtime+båttur på ca halvtime. 

Skrevet
På 21.2.2018 den 15.21, AnonymBruker skrev:

Skal vi til leiligheten (som vi kan bruke når vi vil), så kan vi bare ta tog :) Ellers må vi kjøre og så bli fraktet opp med skuter. Supert å ta toget , bare lempe av bagasje og så bære det opp i leiligheten som ligger på stasjonen. :) Mannen har frikort og jeg kan få frikort, men vi tar ikke så ofte toget, så han ordner billetter til meg. Minsten har fri billett. 

Anonymkode: da4c8...a88

Med andre ord du har leilighet på Finse, eventuelt Myrdal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...