Gå til innhold

NSB sin "ta toget til hytta" reklame...


Gjest AvocadoMelon

Anbefalte innlegg

Gjest AvocadoMelon

Jeg synes NSB sin "Ta toget til hytta" reklame virker litt…. optimistisk? hvor enkelt er det for Norges befolkning og faktisk ta toget til hytta? 

 

For min egendel hadde denne turen blitt litt av et eventyr.

Jeg måtte først tatt en togtur og så 3 bussturer før jeg hadde vært i sentrumsområdet rundt der hytta er. 

Fra sentrumsområdet der hytta er, er det ca en 30 min tur med bil, uten bussforbindelser… da utrolig nok hytta ligger inne i skogen? (rart ikke sant?) så da kan jeg jo velge mellom:

  • å gå, som ikke er helt optimalt med tanke på høy fartsgrense på veien som er uten gangvei, hadde sikkert brukt 2-3 timer på denne gåturen. Da det er ganske bratte bakker inne i skogsområdet. 
  • å ta taxi - vet ikke helt åssen taxi mulighetene er i denne lille byen.

 

Skulle jeg tatt toget til hytta hadde jeg brukt laaangt over dobbelt så lang tid og det samme når det gjelder penger..

 

Jeg har også en hund som skulle vært med på denne hytteturen og har ikke sett på hvordan det er mulighet for den på tog og bussturene.

 

Man skal da også bære mat, klær, skiutstyr, hundemat og det man trenger for en helgetur på ryggen, nei takk, tar bilen jeg...

 

Kan du ta toget til hytta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her måtte man byttet tog minst en gang, så tatt 2-3 forskjellige busser. 

Det er ikke alltid tog er en suksess 😅

Anonymkode: 21f63...80b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller myntet på de som har fritidsleilighet i sentrum på fjellet eller fritidsbolig i sentrum av en by på sørlandet. 

Anonymkode: d9fa9...3e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det går kanskje fint for dem som har gangavstand til fra stasjon til hytte, eller de som har hytte i forbindelse med svære hyttefelt hvor det settes opp egne shuttlebusser. 

Jeg må først ta bussen til togstasjonen hjemmefra, med alt av pikkpakk. Og tro meg: alt av pikkpakk er IKKE populært å dra med seg på vanlig bybuss...

Når jeg så går av på togstasjonen nærmest hytten min, går det buss 2 ganger om dagen opp dit vi har hytte... Hvor jeg også må få med meg alt av pikkpakk. Så er det å bære alt et par km oppover i fjellet for å komme til hytten. 

Så lurer jeg litt på hva de mener vi skal gjøre når vi må handle. Som sagt: buss 2 ganger daglig, det er omtrent en mil til nærmeste dagligvarebutikk. Vi kan ikke akkurat ta bussen om morgenen, handle, og så ta bussen tilbake igjen om kvelden, mange timer senere. 10 km er også litt langt å gå, når det er snakk om 10 km hver vei, langs smal vei uten fortau av noe som helst slag. Sykkel er ikke kjempeaktuelt heller på vinterføre, og ski går ikke siden veien er brøytet. 

Så nei, toget er utopi. 

Anonymkode: c3466...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vel heller myntet på de som har fritidsleilighet i sentrum på fjellet eller fritidsbolig i sentrum av en by på sørlandet. 

Anonymkode: d9fa9...3e8

For ikke å snakke om alle de fjellområdene hvor det IKKE går tog tvers gjennom. Norges største hyttested, Sjusjøen, har f.eks ikke jernbane. Og bussforbindelsene fra stasjonene på Lillehammer eller i Moelv til Sjusjøen er litt begrensede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det går tog en gang, dit hytta er.. :ler: men når en endelig er fremme, langt inni skogen, hvor det ikke går buss en gang, må man ta båt eller snøscooter over, da hytta ligger på andre siden av et vann.. Så tviler sterkt på at tog hadde vært det mest optimale, med all bagasje, dyr, folk og fe.. :ler:

 

Anonymkode: 3a574...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig praktisk når du bor i Tromsø og har hytte i Målselv. 

Anonymkode: 079ed...ab4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk så heldig at det går togspor sentralt til der jeg har hytte. Jeg kunne til og med pendlet til nærmeste butikk med toget. Og jeg liker ikke å kjøre til hytta, for veien er drepen for bilen min.

Hvilket gjør at den reklamen irriterer meg grenseløst. Der er ikke mange hyttefelt som ligger sentralt rundt jernbanelinjene , og i dette tilfellet hjelper det ikke en ting, for det går bare ikke tog. Jeg er nødt til å kjøre, ikke fordi jeg vil eller må, men fordi NSB innser at det er ikke nok transportvolum til å dekke området på en måte som gjør at kundene kan bruke dem.

Da er den reklamen en hån, intet mindre.

Anonymkode: 99497...1e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje man måtte gå resten av veien, sammen med proviant og bagasje....eller kjøpe snøscooter og ha stående på stasjonen 😜

Anonymkode: 982f2...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo, og hadde måttet ta bana til sentrum, så ta toget til Lillehammer, så ta buss et eller annet sted ifra, til Sjusjøen sentrum, og derfra er det ca tjue min med bil oppover kronglete bilveier, der går det ikke buss. Eller taxi. Hadde måttet gå på ski, da, kanskje. Med alt av utstyr og mat og to hunder. Det hadde tatt mange timer! 

Anonymkode: 84fc0...a8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer en idealistisk reklame. De færreste kan ta toget til hytta

Anonymkode: 99a28...c77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte til hytte A og B gått på og av toget på samme stasjon, etter en omvei innom Bergen sentrum 

Hytte A går det ikke buss nært når det er skoleferie

Hytte B måtte jeg brukt ca 1-1,5d med buss, 1d med optimale forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis toget går, 2 timer inn til nytt tog, derifra 3 timer til området. Går heller ikke buss dit, så må gå i ytterlige fire timer. Hadde vel brukt nærmere 1500 kr på billett.. Bensin kanskje 300 og maks 3 3.5 timer kjøring. 

Jeg tar ikke toget med mindre jeg må, ufyselige konduktører og overfylte tog med folk som ikke vasker seg. Går ikke an. Litt for optimistisk reklame. Togene går jo ikke engang 

Anonymkode: e68b0...ea0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi til leiligheten (som vi kan bruke når vi vil), så kan vi bare ta tog :) Ellers må vi kjøre og så bli fraktet opp med skuter. Supert å ta toget , bare lempe av bagasje og så bære det opp i leiligheten som ligger på stasjonen. :) Mannen har frikort og jeg kan få frikort, men vi tar ikke så ofte toget, så han ordner billetter til meg. Minsten har fri billett. 

Anonymkode: da4c8...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta vår låg på et sted i Norge der det ikke er tog i det hele tatt, så nei. Har solgt hytta nå da.

Anonymkode: 6fc84...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AvocadoMelon said:
  • å gå, som ikke er helt optimalt med tanke på høy fartsgrense på veien som er uten gangvei, hadde sikkert brukt 2-3 timer på denne gåturen. Da det er ganske bratte bakker inne i skogsområdet. 
  • å ta taxi - vet ikke helt åssen taximulighetene er i denne lille byen.

Hjelpeløse byfolk er framme og dummer seg ut igjen, ser jeg! "Uten gangvei"! Ha ha! Ikke gatelys heller, kanskje?
Tro det eller ei, men menneskeheten har overlevd i tusenvis av år uten dette. Noen gjør det fremdeles, tror jeg.
Drosjer er tilgjengelig overalt. Vi som bor på bygda har skaffet oss en nymotens dings som en kan telefonere med og bestille denslags med, på avstand!

Anonymkode: d4cc8...97b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AvocadoMelon
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpeløse byfolk er framme og dummer seg ut igjen, ser jeg! "Uten gangvei"! Ha ha! Ikke gatelys heller, kanskje?
Tro det eller ei, men menneskeheten har overlevd i tusenvis av år uten dette. Noen gjør det fremdeles, tror jeg.
Drosjer er tilgjengelig overalt. Vi som bor på bygda har skaffet oss en nymotens dings som en kan telefonere med og bestille denslags med, på avstand!

Anonymkode: d4cc8...97b

Helt riktig det du skriver, ikke gangvei.. hadde du likt og gått langs veien med full sekk og hunden i hånda på en vei med 80 km i timen? og når man kommer til grusveien i skogen så er det også riktig det du skriver.. ikke gatelys :) 

Så du ville foretrukket og brukt tog og 3 busser og 6 timer til hytta fremfor 2,5 timer med bil du da? Bra det enda finnes ekte norske vikinger som deg i Norge!! Ps... har ikke mobildekning på hytta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AvocadoMelon skrev:

Helt riktig det du skriver, ikke gangvei.. hadde du likt og gått langs veien med full sekk og hunden i hånda på en vei med 80 km i timen? og når man kommer til grusveien i skogen så er det også riktig det du skriver.. ikke gatelys :) 

Jeg går langs veien med 80sone, uten gatelys, uten gangvei - hver dag. Med både barnevogn og hund. 

Bygda <3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Jeg har ikke hytte selv, så det er uansett ikke aktuelt, men skulle jeg brukt familiehytta måtte jeg tatt taxi eller buss en drøy halvtime for å komme til nærmeste jernbanestasjon i forhold til her jeg bor. Så hadde det blitt noe i overkant av 12 timers togtur, dernest buss igjen i et par mil (det går forhåpentlig busser der) og til slutt måtte jeg enten gått 20-30 minutter i svarteste skauen eller svømt over et vann. (Båten ble solgt for mange år siden og vannet er nok islagt enda, om enn ikke med sterk nok is til å gå over.) 

Godt det bare er tankespinn. Er selvsagt uaktuelt å dra dit uansett pga. avstanden, men tog til rimelig nærhet av hytta kunne jeg uansett sett langt etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...