Carro123 Skrevet 21. februar 2018 #1 Skrevet 21. februar 2018 Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg Madshus ultrasonic felleski. Ønsket egentlig ikke å legge så mye penger i skiene da jeg aldri har vært noen skigåer. Etter å ha gått et par turer i uken i det siste så føler jeg at jeg begynner å få til skigåingen og er motivert for å gå mye mer. Jeg merker at det varierer veldig mye både på temperatur og føre om hvor god glid/feste jeg får. Har flyttbare bindinger, men merker at selv om de er stilt inn helt bak må jeg ligge mye på hælene for å få god glid. Jeg varierer også mye med å gå i sporene og å skøyte, lurer på om skøytingen kan ødelegge fellene? Skøytingen går bra i greit tempo, men med en gang farten senkes litt mister jeg all glid i skiene og går nesten på trynet. Jeg har også vanskelig for å kontrollere skiene i nedoverbakker, men mulig dette går på min manglende erfaring. Når jeg skrenser i bakkene for å unngå ukontrollert fart, hender det ofte at skiene hopper ut til siden eller i kryss. (har endt med tryning en av gangene). Jeg går mest for treningen sin del og prøver å ha en del tempo på turen, og ikke så mye ¨kosetur¨ som jeg egentlig trodde jeg kom til å gjøre. Burde jeg prøve å glide skiene og gå mer for å bedre teknikken min? eller har jeg rett og slett kjøpt ski som ikke passer meg i det heletatt? Fikk beskjed om at butikken var villig til å ta de tilbake/bytting etter litt bruk om jeg ble misfornøyd. Er det noen ski som anbefales for mitt bruk?
Gjest Tigress Skrevet 21. februar 2018 #2 Skrevet 21. februar 2018 Eg kan ikkje heilt sjå kva som skulle tilseie at desse skia ikkje passar deg? Du seier at du er motivert for å gå mykje meir, då har vel skia gjort det dei skulle? Felleski er etter mi meining ei ski nummer to. Dei vil aldri gi like god glid som vanlege smøreski. Dei er klassiske, så sjølvsagt vil skøyting slite på fellene, då legg du jo trykke på skia medan dei er i fart. Skia dine gjer ikkje ting utan deg. Om dei "hoppar ut til siden", er det fordi du ikkje styrer dei, og du skriv jo også sjølv at du har vanskeleg for å kontrollere skia nedover. Det er din feil, ikkje skia. Det du treng er to par ski til: eitt par vanlege smøreski, og eitt par skøyteski. Du må gjerne glide felleskia, men dei vil aldri gi veldig god glid. Hald på felleskia til når ein treng felleski: ved vanskelege smøreforhold, aka nullføre.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #3 Skrevet 21. februar 2018 Helt umulig å si om skiene passer deg uten å vite høyde/vekt og lengde/spenn på skiene. Felleski er vel i utgangspunktet ikke beregnet på skøyting (?), og jeg ser for meg at fellene kan bli slitt skjevt av dette? Jeg vet ikke, bare synsing fra min side. Men har du tenkt å skøyte mye så ville jeg helt klart kjøpt et eget par for skøyting, da klassiskski/felleski blir altfor lange. Anonymkode: cb719...6fb
Fotballmamma Skrevet 21. februar 2018 #4 Skrevet 21. februar 2018 Felleski er ikke beregnet for skøyting. Så hvis du tenker å fortsette med skøyting hadde jeg byttet inn skiene til vanlige smøreski. Hvis du kjøper litt kortere klassisk-ski, så kan du veksle mellom klassisk og skøyting. Men da bør du også investere i litt lengre staver som du bruker når du skal skøyte.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #5 Skrevet 22. februar 2018 Felleski skal kun brukes til klassisk. Jeg vet ikke om du kan ødelegge fellene, men festet og gli blir veldig uberegnelig. Hvor godt feste osv du har vil avhenge av temperatur og forhold, akkurat som med vanlige ski. Forskjellen er at felleski gir deg bedre ski enn du klarer å smøre selv. Om skiene du har kjøpt passer til deg eller ikke er vanskelig å si, men jeg regner med du har oppgitt riktig vekt og høyde da du kjøpte dem. Jeg har hørt av flere som har Madshus sine felleski at gliden er litt dårlig, så det er nok ikke uvanlig. Når det gjelder at du ikke har kontroll på skiene i nedoverbakke går det nok mest på dine skiferdigheter. Dette vil bli bedre jo mer du øver, men med felleski er det best å stå i sporet Anonymkode: 4a281...0a4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå