Gå til innhold

Har ikke råd til tannlege.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Der er universitetsklinikk her. Jeg trodde det bare var for barn. Tusen takk for tips!

Har psyk. sykepleiere som kommer hjem til meg i blant?

Anonymkode: 7aaff...4e9

Da skal du kontakte enten psykiatrisk sykepleier eller de på kontoret der hun jobber. Nå skal jeg lete opp regelverket for deg. 

https://helfo.no/helseaktor/kommuner-og-fylkeskommuner/fylkeskommunen-og-tannhelsetjenesten/regelverk-for-den-offentlige-tannhelsetjenesten

Trykk på at du er helseaktør for å få opp lregelverket. Jeg mener du kommer inn under punkt c) 

c) grupper av eldre, langtidssyke og uføre i institusjon og hjemmesykepleie

spør om du kommer inn under dette og spør videre om hvordan du skal gå frem for å få hjelp. 

Håer det ordner seg for deg. 

Anonymkode: 4336a...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har hjelp fra hjemmetjeneste/psyk.spl minst en gang hver 14. dag, så vil du kunne få dekket nødvendig tannhelsehjelp. Ta kontakt med dem først, før du får time hos tannlegen.

 

Anonymkode: 0e452...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt som om man har hjemmepleier innom så får man dekket tannlege. 
Det gjøres individuelle vurderinger i hvert tilfelle på om man går inn under ordningene, da det handler om ens egen evne til egenomsorg. 
Så det kommer an på hvorfor TS er ufør, og hvorfor hun har hjelp hjemme. 
De fleste fylkeskommunene sier også at brukeren skal ha mottatt ukentlig hjemmepleie i minst tre måneder. 
 

Anonymkode: 809e8...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

1000 kr er veldig mye for meg. Hos min tannlege må man også først komme til sjekk, så komme tilbake for trekking, totalt blir det mye mer enn 1000. Jeg går sjeldent til tannlege, så jeg vet ikke om de har unormalt høye priser?

Anonymkode: 7aaff...4e9

Søk nav. Pasienter i psykiatri får gratis

Anonymkode: b61d0...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk nav. Pasienter i psykiatri får gratis

Anonymkode: b61d0...679

Gjør man virkelig det? Jeg går på DPS, kommunal psykisk helsetjeneste og har hjemmesykepleien som kommer med piller til meg hver uke - kan jeg få det dekket da?:a034:

Anonymkode: 9bf5b...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har hjelp fra hjemmetjeneste/psyk.spl minst en gang hver 14. dag, så vil du kunne få dekket nødvendig tannhelsehjelp. Ta kontakt med dem først, før du får time hos tannlegen.

 

Anonymkode: 0e452...14c

Ok. Psyk. sykepleier kommer hver 14. dag. Jeg har hatt oppfølging over 3 mnd.

Jeg har spurt DPSen jeg var under tidligere om jeg fikk kvalifiserte til økonomisk hjelp til tannlege. Fikk da et uklart nei, med begrunnelse om at det fordret at jeg tok medisiner fast som skadet tennene, noe jeg ikke gjør. Men kan høre med sykepleierne neste gang de kommer.

Prøvde ellers å kontakte Universitetsklinikken i dag. Men det gikk ikke så bra og var fryktelig rotete. Først sa de at jeg måtte ta en konsultasjon hos min tannlege og få henvising til dem. Så ombestemte de seg og sa jeg kunne komme direkte til konsultasjonstime hos dem som ville komme på 300-500, og så komme enda én gang for å trekke tanna. Prisen for trekking kunne hun ikke si noe om siden de måtte se tanna først. Ble satt videre til timebestilling. Men der tok de ikke telefonen..Jeg stod som nummer 1 i køen, men gav opp etter etter en time og la heller igjen nummer for opprigning. De ringte ikke opp igjen.Virker veldig useriøst. 

Anonymkode: 7aaff...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On Wednesday, February 21, 2018 at 3:36 AM, AnonymBruker said:

Det skal jeg. Jeg fant en side som regnet ut laveste/høyeste/gjennomsnittspriser i kommunen. Det ser ut som jeg må opp i ca 2000 totalt i min kommune, men at min tannlege er noen skikkelige pengeutpressere.

Jeg skal ringe til universitetsklinikken og høre om de kan ta meg, og hva de tar. 

Tusen takk for svarene i tråden: alle sammen :)

Anonymkode: 7aaff...4e9

Interessant dette, -hva heter siden?

Anonymkode: 7465c...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Psyk. sykepleier kommer hver 14. dag. Jeg har hatt oppfølging over 3 mnd.

Jeg har spurt DPSen jeg var under tidligere om jeg fikk kvalifiserte til økonomisk hjelp til tannlege. Fikk da et uklart nei, med begrunnelse om at det fordret at jeg tok medisiner fast som skadet tennene, noe jeg ikke gjør. Men kan høre med sykepleierne neste gang de kommer.

Prøvde ellers å kontakte Universitetsklinikken i dag. Men det gikk ikke så bra og var fryktelig rotete. Først sa de at jeg måtte ta en konsultasjon hos min tannlege og få henvising til dem. Så ombestemte de seg og sa jeg kunne komme direkte til konsultasjonstime hos dem som ville komme på 300-500, og så komme enda én gang for å trekke tanna. Prisen for trekking kunne hun ikke si noe om siden de måtte se tanna først. Ble satt videre til timebestilling. Men der tok de ikke telefonen..Jeg stod som nummer 1 i køen, men gav opp etter etter en time og la heller igjen nummer for opprigning. De ringte ikke opp igjen.Virker veldig useriøst. 

Anonymkode: 7aaff...4e9

Ring igjen i dag. Det skal være null problem å få time. Konsultasjonstime må du ha. En erfaren tannlege ser over og du vil bli satt opp til time hos student. Studenten kan nok bruke et par ganger før tanna blir trukket, da det er mange journal- ting de må igjennom før de kan starte, ganske enkelt fordi de er der for å lære. Er svært billig hos odontologisk i Bergen. Skikkelig arbeid som blir gjort. Erfarne tannleger ser over at studenten har gjort skikkelig arbeid og tar over selv om det blir for komplisert. Konsultasjonstime kostet 200 i fjor. 

Anonymkode: cd2fa...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2018 den 2.51, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, men pass på å stemme Rødt eller SV neste valg, de vil få tannhelsen inn i helsesystemet som all annen helse, slik at tannbehandling blir gratis.

Anonymkode: d18d5...683

De har ikke vært i nærheten av å klare det tidligere. De røde bare prater, alle mennene med drømme-hestehale.

 

De blå viser handling. 

Anonymkode: b7d9d...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 21.2.2018 den 2.55, AnonymBruker skrev:

1000 kr er veldig mye for meg. Hos min tannlege må man også først komme til sjekk, så komme tilbake for trekking, totalt blir det mye mer enn 1000. Jeg går sjeldent til tannlege, så jeg vet ikke om de har unormalt høye priser?

Anonymkode: 7aaff...4e9

Min tannlege tar fort 2000 for å trekke visdommstann, men trenger ikke komme for sjekk først. Har trekt tre visdommstenner når jeg var i tyveårene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.2.2018 at 3:04 AM, AnonymBruker said:

Har psyk. sykepleiere som kommer hjem til meg i blant?

Du må ha kontakt med hjemmesykepleien hver uke, så vidt jeg husker, og det må ha pågått i minst 3 måneder. I så fall får du gratis tannbehandling hos Tannhelsetjenesten. Ring da nærmeste tannklinikk og si du hører til gruppe C2.

Anonymkode: a8516...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Min tannlege tar fort 2000 for å trekke visdommstann, men trenger ikke komme for sjekk først. Har trekt tre visdommstenner når jeg var i tyveårene. 

 

«Når» du var i tyeåree..?

Anonymkode: b7d9d...ab8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du har hjelp fra hjemmetjeneste/psyk.spl minst en gang hver 14. dag, så vil du kunne få dekket nødvendig tannhelsehjelp.

Nei, normalt får du ikke dekket noe som helst, men du får gratis behandling i den fylkeskommunale Tannhelsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tar feil her. Regn ut hva du har rett på i livsopphold og sammenlign med hva du har utbetalt i mnd. Har man mindre enn at man kan betale tannlegen på avbetaling innen 2-4 mnd, får man behandling dekket av sosialen.

Anonymkode: 883fb...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2018 den 2.51, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, men pass på å stemme Rødt eller SV neste valg, de vil få tannhelsen inn i helsesystemet som all annen helse, slik at tannbehandling blir gratis.

Anonymkode: d18d5...683

Ja. Man får da kanskje gratis tannlege mens resten av Norge blir kjørt til helvete i ekspressfart. Et meget godt råd.

Anonymkode: 883fb...bb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.2.2018 den 2.46, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør på minstesats. Tannlege er et økonomisk mareritt for meg. Men jeg sliter med en visdomstann som bør trekkes (har gått med den noen år allerede og reversert betennelser med Corsodyl). Jeg kan sikkert låne penger av familie til dette, men jeg hater å be folk om økonomisk hjelp. 

Hva er kriteriene for å få rimeligere tannlegebehandling? Er det noen steder man kan gå som har lavere satser? 

Anonymkode: 7aaff...4e9

Om du bor i nærheten av et odontologisk institutt så hør der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21/02/2018 at 2:46 AM, AnonymBruker said:

Jeg er ufør på minstesats. Tannlege er et økonomisk mareritt for meg. Men jeg sliter med en visdomstann som bør trekkes (har gått med den noen år allerede og reversert betennelser med Corsodyl). Jeg kan sikkert låne penger av familie til dette, men jeg hater å be folk om økonomisk hjelp. 

Hva er kriteriene for å få rimeligere tannlegebehandling? Er det noen steder man kan gå som har lavere satser? 

Anonymkode: 7aaff...4e9

Hei, jeg har kun skumlest innlegget ditt og ingen andre i denne tråden.

Min stesøster måtte kun betale 100 kr i egenandel for borring av 5 tenner, pussing, bilder osv.( Noe som totalt kostet flerfoldige tusen kroner). Hun fikk dette ved å hente inn dokumentasjon fra lege og psykolog som kunne bekreftet sterkt redusert helsetilstand( altså ute av stand til å ivareta egenomsorg/personlig pleie o.l grunnet alvorlige sykdommer. Samt selvsagt økonomiske opplysninger som kunne vise 0 i formue, samt latterlig lav inntekt og skyhøye utgifter.

Anonymkode: 4ed59...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, jeg har kun skumlest innlegget ditt og ingen andre i denne tråden.

Min stesøster måtte kun betale 100 kr i egenandel for borring av 5 tenner, pussing, bilder osv.( Noe som totalt kostet flerfoldige tusen kroner). Hun fikk dette ved å hente inn dokumentasjon fra lege og psykolog som kunne bekreftet sterkt redusert helsetilstand( altså ute av stand til å ivareta egenomsorg/personlig pleie o.l grunnet alvorlige sykdommer. Samt selvsagt økonomiske opplysninger som kunne vise 0 i formue, samt latterlig lav inntekt og skyhøye utgifter.

Anonymkode: 4ed59...79e

Kan nevnes at dersom man tar allergimedisiner er dette noe som øker risikoen for hull og som i hennes tilfelle kombinert med andre forhold førte til dette. Kjenner flere som ikke er mentalt syk eller har uttalte fysiske sykdommer utover allergi som får sterkt redusert pris p.g.a dette momentet.

Anonymkode: 4ed59...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...