AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #21 Skrevet 21. februar 2018 3 timer siden, Angelheart2 skrev: Jeg skjønner ikke alle disse trådene om "hva har du i uføretrygd". Når det gjelder minstesats, så er den lik for alle: Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,28 ganger folketrygdens grunnbeløp. Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer og mottar en uføretrygd som er en omregnet uførepensjon, er du fra 1. september 2016 sikret en årlig uføretrygd på 2,33 ganger folketrygdens grunnbeløp. Er du enslig, er den årlige ytelsen 2,48 ganger folketrygdens grunnbeløp. Er du ung ufør og lever sammen med ektefelle eller samboer, er minste årlige ytelse 2,66 ganger folketrygdens grunnbeløp. Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp. Grunnbeløpet endrer seg hvert år, i år (frem til justering i mai) er dette på 93 634Det vil si at alle som har uføretrygd med tillegg for ung ufør har det samme i brutto ytelse: 272.474,94 pr år dersom de er enslige og 249.066,44 dersom de er gift eller samboere. Netto utbetalt er helt individuelt og om man trekker 35% eller 19% skatt kommer an på mange flere faktorer enn om man har uføretrygd eller ikke (hvor man bor, om man har formue/gjeld, eventuelle fradrag osv) og det er derfor helt meningsløst å diskutere hva man får eller ikke. Det er heller ingen som kan si om det skattetrekket man har er riktig eller feil uten å vite alle detaljer, det eneste riktige svaret får du på skatteetatens sider der du beregner skatten din ut i fra dine egne tall. Du forstår ikke disse trådene, hva? Som skrevet over, hva en peraon har over minstesatsen varierer. Fordi en person som har vært i arbeid men er blitt uføretrygdet med ung uførtillegg kan ha langt mer enn minstesatsene. Ikke alle har brutto ytelse på kr. 272 474,94. Noen har langt mer. Hvor mye mer varierer. Det er også mulig å ha ungufør tillegg i uføretrygden og å være Yrkesskadet. Da får personen langt mer utbetalt i tollegg til at personen har flere andre økonomiske goder. Hvor mange har hjelpestønad og hvor mange har grunnstønad har jeg aldri sett tråder på, heller ikke spørsmål om satser og utbetalinger. En sats 6 i grunnstønad er jo en god slump penger. Hvorfor disse trådene opprettes igjen og igjen er dog interessant. Trygden endrer seg ikke annet en marginalt 1. Mai hvert år. Hvorfor ikke bare finne en gammel tråd? Anonymkode: a5514...a5f 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #22 Skrevet 21. februar 2018 21 timer siden, natana skrev: Hei, ser det er mange som får veldig varierte utbetalinger på ung uføre. Hvor mye får du i ung uføre før og etter skatt? Bruker du tabell eller prosent når det trekkes skatt? Slutt å spør om sånne ting. Netto og brutto varierer fra person til person. Noen har masse lån, og får fratrekk for det. Kanskje har de bidragstrekk og tvangstrekk. Så at det varierer ja. Og det hjelper ikke deg noe. Anonymkode: 2b2e6...40f 1
natana Skrevet 21. februar 2018 Forfatter #23 Skrevet 21. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slutt å spør om sånne ting. Netto og brutto varierer fra person til person. Noen har masse lån, og får fratrekk for det. Kanskje har de bidragstrekk og tvangstrekk. Så at det varierer ja. Og det hjelper ikke deg noe. Anonymkode: 2b2e6...40f Slutt heller å svar hvis dette plager deg 🤣
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #24 Skrevet 21. februar 2018 Litt over 20 000 inkludert barnetillegg. Anonymkode: b8efc...1e0 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #25 Skrevet 22. februar 2018 På 20.2.2018 den 23.05, AnonymBruker skrev: Er det bare til å gå inn og legge inn det man vil ha trukket ekstra, uten noe mer greier enn det? Anonymkode: b79a3...0c2 Gjør man det på Nav sine sider kan du endre beløpet veldig enkelt og endre det fra mnd til mnd hvis du har behov for det. Det samme går nok ann på skatteetaten sine sider også, men jeg er vant til å enkelt endre det på nav.no Anonymkode: e56d5...4c1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #26 Skrevet 22. februar 2018 12 timer siden, natana skrev: Slutt heller å svar hvis dette plager deg 🤣 Fortell oss heller hvorfor du spør og hva du er ute etter å få ut av informasjon fra dem du spør. Anonymkode: a5514...a5f
Angelheart2 Skrevet 22. februar 2018 #27 Skrevet 22. februar 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du forstår ikke disse trådene, hva? Som skrevet over, hva en peraon har over minstesatsen varierer. Fordi en person som har vært i arbeid men er blitt uføretrygdet med ung uførtillegg kan ha langt mer enn minstesatsene. Ikke alle har brutto ytelse på kr. 272 474,94. Noen har langt mer. Hvor mye mer varierer. Det er også mulig å ha ungufør tillegg i uføretrygden og å være Yrkesskadet. Da får personen langt mer utbetalt i tollegg til at personen har flere andre økonomiske goder. Hvor mange har hjelpestønad og hvor mange har grunnstønad har jeg aldri sett tråder på, heller ikke spørsmål om satser og utbetalinger. En sats 6 i grunnstønad er jo en god slump penger. Hvorfor disse trådene opprettes igjen og igjen er dog interessant. Trygden endrer seg ikke annet en marginalt 1. Mai hvert år. Hvorfor ikke bare finne en gammel tråd? Anonymkode: a5514...a5f Minstesatsen endrer seg ikke, nei, og om man har ung ufør er det fordi man har minstesats. Man får ikke et eget tillegg som ung ufør dersom man har tjent seg opp egen beregning av uføretrygd, da er hele poenget med ung ufør borte. Alle spørsmålene her går på hva man har som ung ufør og det er nøyaktig det samme hos alle. Dersom man har mer har man ikke ung ufør, men ordinær uføretrygd etter opptjent beregning. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #28 Skrevet 22. februar 2018 9 timer siden, Angelheart2 skrev: Minstesatsen endrer seg ikke, nei, og om man har ung ufør er det fordi man har minstesats. Man får ikke et eget tillegg som ung ufør dersom man har tjent seg opp egen beregning av uføretrygd, da er hele poenget med ung ufør borte. Alle spørsmålene her går på hva man har som ung ufør og det er nøyaktig det samme hos alle. Dersom man har mer har man ikke ung ufør, men ordinær uføretrygd etter opptjent beregning. Ung ufør kan man få om man har jobbet som lege eller advokat i 100 % stilling men har blitt syk før 26 år og uføretrygdet helt eller delvis før man er 36 år. Da får man ikke minsyesats uføretrygd med ung uført tillegg. Ung ufør tillegget er et tillegg for en alvorlig og dokumenter sykdom eller tilstand oppstått før fylte 26 år uansett om man har vært i jobb og tjent opp pensjonspoeng eller ikke. Det du påstår er feil. Ung ufør er ikke fordi man har så lite penger at nav gir mer, det er relatert til diagnose og tilstand. Dermed kan noen ha ung ufør tillegg i sin uføretrygd og langt mer enn minstesats. Hvor mye mer har ikke jeg tenkt å tallfeste. Jeg legger nemlig ikke ut selvangivelsen min eller andre personidentifiserende opplysninger på forumet. Anonymkode: a5514...a5f 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #29 Skrevet 23. februar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ung ufør kan man få om man har jobbet som lege eller advokat i 100 % stilling men har blitt syk før 26 år og uføretrygdet helt eller delvis før man er 36 år. Da får man ikke minsyesats uføretrygd med ung uført tillegg. Ung ufør tillegget er et tillegg for en alvorlig og dokumenter sykdom eller tilstand oppstått før fylte 26 år uansett om man har vært i jobb og tjent opp pensjonspoeng eller ikke. Det du påstår er feil. Ung ufør er ikke fordi man har så lite penger at nav gir mer, det er relatert til diagnose og tilstand. Dermed kan noen ha ung ufør tillegg i sin uføretrygd og langt mer enn minstesats. Hvor mye mer har ikke jeg tenkt å tallfeste. Jeg legger nemlig ikke ut selvangivelsen min eller andre personidentifiserende opplysninger på forumet. Anonymkode: a5514...a5f Beklager, men her har du faktisk helt feil. det er ikke noe eget "Ung ufør-tillegg", men derimot en rettighet som sikrer at man som ung ufør får en litt høyere minstesats enn de som ikke får dette innvilget. På AAP er det derimot et eget tillegg som du kan få uavhengig av beregningsgrunnlag, men altså ikke på uføretrygd. Du trenger ikke tallfeste noe som helst, da dette allerede er tallfestet på NAV sine sider om uføretrygd:https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-ufør--348909https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Alderspensjon/Relatert+informasjon/berekning-av-uføretrygd Lovteksten i sin helhet finner du for øvrig her:https://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P12-13#L19970228-19_P12-13_2 Når det er snakk om Ung ufør snakker vi altså kun om en minsteytelse, ikke et eget tillegg. Hele poenget med ung ufør er at de, som på grunn av alvorlig sykdom ikke har hatt muligheten til å gå på skole eller jobbet noe, skal få kompensert for dette gjennom en litt større minsteytelse. Ps, jeg jobber selv på NAV Arbeid og ytelse, der en av mine oppgaver er å lage vedtak om uføretrygd..... Anonymkode: 2f18f...776 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #30 Skrevet 23. februar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ung ufør kan man få om man har jobbet som lege eller advokat i 100 % stilling men har blitt syk før 26 år og uføretrygdet helt eller delvis før man er 36 år. Da får man ikke minsyesats uføretrygd med ung uført tillegg. Ung ufør tillegget er et tillegg for en alvorlig og dokumenter sykdom eller tilstand oppstått før fylte 26 år uansett om man har vært i jobb og tjent opp pensjonspoeng eller ikke. Det du påstår er feil. Ung ufør er ikke fordi man har så lite penger at nav gir mer, det er relatert til diagnose og tilstand. Dermed kan noen ha ung ufør tillegg i sin uføretrygd og langt mer enn minstesats. Hvor mye mer har ikke jeg tenkt å tallfeste. Jeg legger nemlig ikke ut selvangivelsen min eller andre personidentifiserende opplysninger på forumet. Anonymkode: a5514...a5f Det tror jeg kan være lurt, siden det du sier er en umulighet. Anonymkode: 8be82...ae7 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #31 Skrevet 23. februar 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ung ufør kan man få om man har jobbet som lege eller advokat i 100 % stilling men har blitt syk før 26 år og uføretrygdet helt eller delvis før man er 36 år. Da får man ikke minsyesats uføretrygd med ung uført tillegg. Ung ufør tillegget er et tillegg for en alvorlig og dokumenter sykdom eller tilstand oppstått før fylte 26 år uansett om man har vært i jobb og tjent opp pensjonspoeng eller ikke. Det du påstår er feil. Ung ufør er ikke fordi man har så lite penger at nav gir mer, det er relatert til diagnose og tilstand. Dermed kan noen ha ung ufør tillegg i sin uføretrygd og langt mer enn minstesats. Hvor mye mer har ikke jeg tenkt å tallfeste. Jeg legger nemlig ikke ut selvangivelsen min eller andre personidentifiserende opplysninger på forumet. Anonymkode: a5514...a5f Det du sier er feil. Hvis du har jobbet som lege eller advokat og hatt elendig lønn, og sliter med helsa før 26 år kan du ha rett på ung ufør. Men om du har opparbeidet deg grunnlag for vanlig uføretrygd så får du ikke ung ufør. Eksemplene dine blir litt tøysete. Hele vitsen med ung ufør er for mennesker som IKKE har klart å opparbeide seg grunnlag for vanlig uføretrygd pga sykdom/skade. Det blir ikke vurdert på diagnose, men alvorlighetsgrad. Det er så mange som skriver feil om dette. Har du ikke peiling så ikke svar, eller skriv det veldig tydelig at dette er synsing, og personlige meninger. Dette er alvorlige, og viktig tema som handler om folk sin helse, og økonomi. Anonymkode: a5337...d71 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå