Gå til innhold

Ung uføre Brutto og netto


natana

Anbefalte innlegg

Hei, ser det er mange som får veldig varierte utbetalinger på ung uføre. Hvor mye får du i ung uføre før og etter skatt?

Bruker du tabell eller prosent når det trekkes skatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får 17.716,00 utbetalt.

Anonymkode: b79a3...0c2

Hva får du før skatt? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, natana skrev:

Hva får du før skatt? 😊

22 816 før skatt, tabelltrekk.

Anonymkode: b79a3...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

22 816 før skatt, tabelltrekk.

Anonymkode: b79a3...0c2

Høres ut som om de trekker for lite skatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

22 816 før skatt, tabelltrekk.

Anonymkode: b79a3...0c2

Er det minstesats ung ufør? 

Anonymkode: e197c...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det minstesats ung ufør? 

Anonymkode: e197c...9e4

Ung ufør og sikkert minstesats ja.

Anonymkode: b79a3...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Høres ut som om de trekker for lite skatt. 

Jeg har aldri fått baksmell, men de siste årene har jeg vært på grensa.

Anonymkode: b79a3...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har minstesats ung ufør og får utbetalt 16995 kr, men det er med et ekstra trekk på 300 kr i mnd. Dette gjorde jeg selv på Nav sine nettsider. Da er jeg garantert å få igjen på skatten og har litt ekstra "feriepenger".

Anonymkode: e56d5...4c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har minstesats ung ufør og får utbetalt 16995 kr, men det er med et ekstra trekk på 300 kr i mnd. Dette gjorde jeg selv på Nav sine nettsider. Da er jeg garantert å få igjen på skatten og har litt ekstra "feriepenger".

Anonymkode: e56d5...4c1

Er det bare til å gå inn og legge inn det man vil ha trukket ekstra, uten noe mer greier enn det?

Anonymkode: b79a3...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, natana skrev:

Hei, ser det er mange som får veldig varierte utbetalinger på ung uføre. Hvor mye får du i ung uføre før og etter skatt?

Bruker du tabell eller prosent når det trekkes skatt?

Hva du får utbetalt er jo helt avhengig av om du har vært i arbeid og tjent opp pensjon før lønn blir byttet ut med trygd. Det kommer også an på om du får tilleggspensjon fra pensjonskasse og eller kompensasjon for tapt inntekt i form av erstatninger. 

Dernest er skattetrekkene ulike, fordi folk har ulike skattefradrag i form av BSU, bolig, lån, formue osv. 

Anonymkode: a5514...a5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mrs.Purdey skrev:

Høres ut som om de trekker for lite skatt. 

Det spørs da om personen har lån eller andre fradrag. Sånt kan ikke "generaliseres". 

Selv bruker jeg tabell, det omregnet til prosent er det ca 19% skatt. 

Anonymkode: 9d9be...905

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs da om personen har lån eller andre fradrag. Sånt kan ikke "generaliseres". 

Selv bruker jeg tabell, det omregnet til prosent er det ca 19% skatt. 

Anonymkode: 9d9be...905


Oi, har du hatt fulltidsjobb før? Er trygden din hovedinntekt og eneste inntekt?

Jeg blir trekt 35% skatt jeg, har ikke vært i fulltidsjobb før og uføren er min eneste inntekt. Minstesats + ung ufør tillegget.

Anonymkode: 23240...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17.295 etter skatt, tabelktrekk, har ca 22.000 og noe før skatt. Får alltid litt igjen på skatten. Minstesats

Anonymkode: 1546e...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs da om personen har lån eller andre fradrag. Sånt kan ikke "generaliseres". 

Selv bruker jeg tabell, det omregnet til prosent er det ca 19% skatt. 

Anonymkode: 9d9be...905

Skal det ikke være 36%? 

Har en venninne som fikk ufør og hun fikk tabelltrekk 36%.  Hørte at uføresatsen er høyere enn før men at det da blir skattet som vanlig lønn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mrs.Purdey said:

Skal det ikke være 36%? 

Har en venninne som fikk ufør og hun fikk tabelltrekk 36%.  Hørte at uføresatsen er høyere enn før men at det da blir skattet som vanlig lønn 

Cirka 35 % er på det du jobber ved siden av. Trygda skattes av tabelltrekk som utgjør cirka 20 %.

Anonymkode: c7d6b...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:


Oi, har du hatt fulltidsjobb før? Er trygden din hovedinntekt og eneste inntekt?

Jeg blir trekt 35% skatt jeg, har ikke vært i fulltidsjobb før og uføren er min eneste inntekt. Minstesats + ung ufør tillegget.

Anonymkode: 23240...6f6

Jeg har selvsagt minstesats ung ufør, ellrs hadde jeg ikke svart i denne tråden. Har man tjent nok til egen beregningsmetode, så har ikke summen noenting med "ung ufør" å gjøre, som du nevner i overskriften. 

Trygden er min eneste inntekt ja. Har du ikke barn og ingen gjeld så får du høy skatt, da du ikke får mange fradrag. Men med en inntekt tilsvarende ung ufør minstesats så synes jeg 36% er svært høyt. Jeg ville sjekket skattekortet mitt. 

Anonymkode: 9d9be...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er ung ufør, aldri jobbet, han får ca 16 000 utbetalt. Så regner med det er samme sum som personen over det er snakk om 

Anonymkode: 91975...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Høres ut som om de trekker for lite skatt. 

Det er jeg absolutt ikke enig i. Skattetrekket høres helt riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke alle disse trådene om "hva har du i uføretrygd". Når det gjelder minstesats, så er den lik for alle:

  • Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,28 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  • Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer og mottar en uføretrygd som er en omregnet uførepensjon, er du fra 1. september 2016 sikret en årlig uføretrygd på 2,33 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  • Er du enslig, er den årlige ytelsen 2,48 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  •  
  • Er du ung ufør og lever sammen med ektefelle eller samboer, er minste årlige ytelse 2,66 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  • Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp.

Grunnbeløpet endrer seg hvert år, i år (frem til justering i mai) er dette på 93 634

Det vil si at alle som har uføretrygd med tillegg for ung ufør har det samme i brutto ytelse: 272.474,94 pr år dersom de er enslige og 249.066,44 dersom de er gift eller samboere.

Netto utbetalt er helt individuelt og om man trekker 35% eller 19% skatt kommer an på mange flere faktorer enn om man har uføretrygd eller ikke (hvor man bor, om man har formue/gjeld, eventuelle fradrag osv) og det er derfor helt meningsløst å diskutere hva man får eller ikke. Det er heller ingen som kan si om det skattetrekket man har er riktig eller feil uten å vite alle detaljer, det eneste riktige svaret får du på skatteetatens sider der du beregner skatten din ut i fra dine egne tall.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...