Gå til innhold

Mammografi er d vondt

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte og fra hvilken alder skal man egentlig ta mamografi?

Anonymkode: 7e28b...a2e

Annet hvert år fra 50 års året. 

Dersom noe er unormalt tidligere blir det oppfølging langt oftere og fra tidligere alder. Noen er i et program der mamogrfi gjøres to ganger i året, andre følges opp årlig. Man kan velge om man vil bli forsketmpå og komme i det ofte mamografiprogrammet eller være i årlig kontroll programmet uten forskning. 

Anonymkode: d131c...b5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for ung for screening. Jeg tok mammografi fordi jeg fant en kul, og legen ønsket å henvise til undersøkelsen. 

Anonymkode: 49c93...1b5

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stråling, fra mamografi? Du må lese deg opp før du uttaler deg. De bruker nemlig ikke røntgenstråler om du tror det. Og ikke er det strålebehandling heller.  :raven:

Det viktigste poenget med mamografi er å finne unormaliteter lenge før unormalitetene er merkbare med palpering. 

Når kvinnen kjenner noe unormalt på utsiden har ting kommet langt, unødvenig langt. 

Anonymkode: d131c...b5d

Jo det blir brukt røntgenstråler ved mammografi, ikke ved ultralyd derimot. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dagbladet.no/kultur/skades-av-mammografi/60725676

Den uavhengige evalueringen av det norske mammografiprogrammet er grundig og bruker anskuelige tall for å vise effekter og bivirkninger av programmet. Rapporten finner at for hver kvinne som reddes av å dø av brystkreft, vil fem andre kvinner varig skades ved å få brystkreft. Det er ingen effekt av screening på totaldødelighet. Det vil si at norske kvinner lever ikke lengre på grunn av mammografiscreening. Dette er oppsiktsvekkende tall som bør føre til en bred debatt om fremtiden for mammografiprogrammet.

Anonymkode: 005ed...09a

Det er snakk om overbehandling, ikke skader pgs røntgenstråling. En fordel å forstå det du leser før du forsøker å spre det. 

Anonymkode: 9b557...e6b

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det var vondt i det hele tatt. Bare litt ukomfortabelt😀

Men det var vel så mye situasjonen😂

Anonymkode: 8606d...3f3

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er snakk om overbehandling, ikke skader pgs røntgenstråling. En fordel å forstå det du leser før du forsøker å spre det. 

Anonymkode: 9b557...e6b

Har jeg sagt noe om stråling?

Jeg spurte forøvrig radiografen om strålingsfare når jeg jeg tok mammografi, og hun sa at den var der, og at de kontinuerlig måtte vurdere om det var verdt risken.

Da er det snakk om jevnlig screening, ikke mammografi når noen har funnet en kul. De skal selvfølgelig sjekkes.

Anonymkode: 005ed...09a

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke om dette stemmer, men onkelen min er lege i USA og han sier at jeg aldri må ta mammografi. Selv om man kanskje finner kreft litt tidligere ved å ta mammografi så er det så mye stråling ved en slik undersøkelse at flere ender opp med å utvikle kreft av å ta mammografi. Så det går liksom opp i opp, flere kvinner som mest sannsynlig aldri ville fått brystkreft får det grunnet mammografi. Jeg kjenner heller ofte på brystene mine etter forandringer og klumper enn å ta en slik undersøkelse.

Anonymkode: 95c7d...109

Det hadde jeg også lest ,og hoppet over en mammografi ,slik at det ble 4 år mellom,var nøye med å undersøke brystene,og fant aldri en kul,men hadde et søkk i brystet,da jeg fikk innkallelse gikk jeg heldigvis ,var kreft med spredning til lymfene,Angrer nå at jeg ikke gikk,😒Hadde kanskje sluppet cellegift ,

Anonymkode: 98aea...8dd

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke om dette stemmer, men onkelen min er lege i USA og han sier at jeg aldri må ta mammografi. Selv om man kanskje finner kreft litt tidligere ved å ta mammografi så er det så mye stråling ved en slik undersøkelse at flere ender opp med å utvikle kreft av å ta mammografi. Så det går liksom opp i opp, flere kvinner som mest sannsynlig aldri ville fått brystkreft får det grunnet mammografi. Jeg kjenner heller ofte på brystene mine etter forandringer og klumper enn å ta en slik undersøkelse.

Eneste lege jeg har hørt om, som sier dette

Anonymkode: 14c80...c4e

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er svada og vås. Det finnes ikke en god studie på dette, men derimot at mammografi og røntgenundersøkelser av thorax er de undersøkelselene med MINST stråling, finnes det mange studier på. En flytur til Gran Canaria har mye mer stråling enn en mammografi. Alle damer må sjekke seg minst en gang i måneden, og kjennes det unormalt, si ifra. Som regel er det ingenting, men så mange liv vi redder ved å sjekke dette opp.

Anonymkode: 5a994...a6d

• 5 år senere...
Skrevet

Jeg var til min første mammografi nettopp. Det var så ille at jeg ga meg etter bildetakning av et bryst. Følte meg som ei ku som skulle undersøkes. Stå her, nei, ikke stå her, og midt i bildetakninga kommer et nytt vesen inn i rommet. Uten å banke på 😡. Har skippet 2 innkallinger tidligere, men tenkte jeg skulle teste nå. Blir aldri å gjøre det igjen. Det er også forsket på, og resultatet er at dette denne screeningen er overflødig https://www.med.uio.no/helsam/forskning/grupper/klinisk-effektforskning/aktuelle-saker/2019/mammografi-tiltak-som-skader-bor-avsluttes..html

Anonymkode: 7d376...274

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke det var vondt. Har litt store pupper. Ikke sånn kjempe store. Litt ubehagelig. Men ikke vondt. Og ferdig på en ti tre. Så det går fort.

Skrevet

Vet ikke? Er 50 å har ingen planer om å prøv det.

Anonymkode: 9ec7a...342

Skrevet

Tok mammografi ifjor, da var jeg 49 så ikke i screeningprogram. Men skulle undersøkes før fastlegen skrev ut resept på hormontabletter ifbm overgangsalderplager.

Her jeg bor, skjer programfestet screening med innkalling annethvert år etter fylte 50 og da i en omreisende mammografibuss . De som har vært der, beskriver at alt skal skje veldig kjapt for at de skal rekke mange. 

Min undersøkelse var på sykehuset, med en svært flink ung mann (syns jeg). Jeg var redd det skulle være kleint, men han forklarte godt og var profesjonell. Det var mer ubehagelig enn vondt, og det varer jo ikke lenge. Jeg har d-cupbryster og har ammet to barn, kanskje det gjør meg mer "herdet", jeg vet ikke. Så hjelper det også når jeg vet at ubehaget har en snarlig ende. 

Skrevet

Mulig jeg er litt "slapp i fisken" 🤭 men for min del var det ikke vondt, kanskje i verste fall litt ubehagelig, men egentlig ikke det heller... 

Som tidligere kreftpasient er jeg vant med at en gjeng leger og sykepleiere studerer meg på mitt mest private, så å få skvisa puppene var ingen big deal😂

Anonymkode: b9424...3c7

Skrevet

Ja, jeg har faktisk gjennomgått en mammografi selv. Prosessen kan være litt ubehagelig, men det varer vanligvis bare noen få sekunder. Det kan hjelpe å ta noen dype pust og prøve å slappe av under undersøkelsen. Husk at det er en viktig screening for å sjekke helsen din. Ta gjerne med en venn eller familiemedlem for støtte hvis det føles bedre for deg. Du er tøff, og jeg er sikker på at du kommer til å klare det fint!

Anonymkode: 55be6...9f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg var til min første mammografi nettopp. Det var så ille at jeg ga meg etter bildetakning av et bryst. Følte meg som ei ku som skulle undersøkes. Stå her, nei, ikke stå her, og midt i bildetakninga kommer et nytt vesen inn i rommet. Uten å banke på 😡. Har skippet 2 innkallinger tidligere, men tenkte jeg skulle teste nå. Blir aldri å gjøre det igjen. Det er også forsket på, og resultatet er at dette denne screeningen er overflødig https://www.med.uio.no/helsam/forskning/grupper/klinisk-effektforskning/aktuelle-saker/2019/mammografi-tiltak-som-skader-bor-avsluttes..html

Anonymkode: 7d376...274

Helt enig med deg! Selv om jeg spør pent om å være forsiktig så er de så hardhendte, og slenger puppen her og der, moser, skviser… Det er vondt og jeg hater det!!!! Damer er så hardhendte at det er fy faen!!!

Anonymkode: b0b31...c0e

Skrevet

Tråden er fem år gammel 😭😭😭

Anonymkode: 645b8...b52

Skrevet

For de som har slappe hengende bryster er det ikke vondt.

For oss som har mindre faste bryster som står ut er det vondere har jeg fått vite av mammografi sykepleier.

K54

Anonymkode: 1f51b...d15

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For de som har slappe hengende bryster er det ikke vondt.

For oss som har mindre faste bryster som står ut er det vondere har jeg fått vite av mammografi sykepleier.

K54

Anonymkode: 1f51b...d15

Endelig en glede å ha teposer igjen etter amming 😅

Anonymkode: acfc1...9ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2018 den 21.21):

Men stråling er det jo uansett. Det er skummelt å ikke vite hva en sier ja til. 

Anonymkode: 9beeb...59d

Du er klar over at ikke all brystkreft kjennes utenpå brystet? Mammografi er viktig. 

Ts, jeg har tatt mammografi veldig mange ganger grunnet brystkreft, jeg opplever det ikke som vondt, kun ubehagelig i noen sekunder. Det kommer til å gå fint. ❤️

Anonymkode: ea903...8d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...