Gå til innhold

Ikke ta jern ved infeksjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nettopp vært innlagt med infeksjon og ble stilt spørsmål om jeg var kjent med min jernmangel og det er jeg, kronisk. 

S-jern var på 2 og jeg husker legen sa noe om hvorfor jeg ikke skulle ta jern mens jeg er under behandling, men husker ikke noe om hvorfor, typisk febersyk og midt på natten samtale. 

Noen som har peiling på hvorfor man ikke skal ta jern når man har infeksjoner? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutter siden, Silfen skrev:

Har nettopp vært innlagt med infeksjon og ble stilt spørsmål om jeg var kjent med min jernmangel og det er jeg, kronisk. 

S-jern var på 2 og jeg husker legen sa noe om hvorfor jeg ikke skulle ta jern mens jeg er under behandling, men husker ikke noe om hvorfor, typisk febersyk og midt på natten samtale. 

Noen som har peiling på hvorfor man ikke skal ta jern når man har infeksjoner? 

Det skal ikke måles bare S Jern når du har infeksjon, fordi svaret kan påvirkes av infeksjonen. Ferritin for eksempel er et akuttfaseprotein på lik linje med CRP, derfor vil Ferritin kunne bli brukt for å se på infeksjonens alvorlighetsgrad og type i tillegg til andre prøver så klart.

Dersom du har brukt antibiotika så nedsetter jern virkingsmekanismen av mange antibiotikatyper. Kan det være forklaringen? 

Det er litt vanskelig å svare deg mer konkret når vi ikke vet type infeksjon, behandlingsforløp og varighet forutfor innleggelse m.m. 

For å svare flåsete og politisk, alt henger sammen med alt :jepp:

Anonymkode: 57958...b1d

Skrevet

Selvsagt er det ikke bare målt s-jern, men det var jo heller ikke spørsmålet mitt.

Men ja, bruker antibiotika så det kan være derfor. Husker bare ikke årsaksforklaringen, for jeg var ikke helt med. Så om det er korrekt at man skal unngå jern når man går på penicillin, så er det jo en enkel løsning på svaret. Takk. 

Skrevet
1 minutt siden, Silfen skrev:

Selvsagt er det ikke bare målt s-jern, men det var jo heller ikke spørsmålet mitt.

Men ja, bruker antibiotika så det kan være derfor. Husker bare ikke årsaksforklaringen, for jeg var ikke helt med. Så om det er korrekt at man skal unngå jern når man går på penicillin, så er det jo en enkel løsning på svaret. Takk. 

Ljeg forstår så klart at det ikke skal eller har blitt målt bare S Jern. Men er det bare S jernet som er utenfor referanseområdet? (Ser nå at jeg formulerte meg dårlig, og for kort.)

Hva står på felleskatalogteksten om det aktuelle penicillinet? 

Skal du på langvarig antibiotikabehandling og i tillegg har lave jernverdier så er det mer vanlig å velge for eksempel Ery Max i kombinasjon med jerntabletter. Disse to går godt sammen. 

Fikk du ikke med deg utskrift av journalen ved utreise? Vanlig å gi pas. nå. Der pleier denne typen ting være nevnt. 

Skrevet

Var sikkert mye utenfor,men som normaliserte seg. Men anyways, så lurte jeg bare på hvorfor jeg ikke skulle ta jern og det har du jo besvart. Det er kortvarig penicillinkur, så regner da med at jeg overlever en uke uten å ta jern. Tror han sa noe om at sferritin var kunstig høyt, jeg husker faktisk ikke. 

Skrevet
2 minutter siden, Silfen skrev:

Var sikkert mye utenfor,men som normaliserte seg. Men anyways, så lurte jeg bare på hvorfor jeg ikke skulle ta jern og det har du jo besvart. Det er kortvarig penicillinkur, så regner da med at jeg overlever en uke uten å ta jern. Tror han sa noe om at sferritin var kunstig høyt, jeg husker faktisk ikke. 

Da "følger kroppen din boka", infeksjon og forhøyet Ferritin - akuttfaseprotein. 

En annen forklaring kan og være at de vil se hvordan jernlagerprøvene dine utvikler seg når infeksjonen går ned, for å være sikker på at du ikke har en mer alvorlig blodsykdom, i tillegg. 

Du vet gjerne at mangel på Folsyre kan gi jernmangel og er vel kontrollert for den årsakssammenhengen til lave jernlagre? 

Skrevet

Jeg har mangeårig jernmangel bak meg, så jada. Det er bare en av disse uavklarte anemiene, kroppen holder ikke på ferritin. Så var bare nysgjerrig på dette med å unngå inntak som spurt om over, den har jeg ikke hørt om før. Men nå er det oppklart og jeg er enda litt smartere. 😁😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...