Gå til innhold

Strikker ermer og de blir trange!


aghj

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg?? Har fulgt oppskriften men ermene sitter helt inntil. Jeg får de på , men de er stramme. Vil det hjelpe å gå ned i vekt? Kan genserermen strekke seg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket garn og hvilken genser? Det kan gå litt ut i størrelse. Men du kan jo starte på nytt. Legg opp flere masker og øk mer. Kjedelig med en genser som har for trange ermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpakka ull.. må vel starte på nytt?? Men hvis jeg strikker armene større/ med flere masker , vil det ikke bli feil når bolen skal festes på og mønsteret skal strikkes? Eller jeg kan ha samme antall masker og øke raskere , slik at det blir litt romsligere ved overarmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aghj skrev:

Alpakka ull.. må vel starte på nytt?? Men hvis jeg strikker armene større/ med flere masker , vil det ikke bli feil når bolen skal festes på og mønsteret skal strikkes? Eller jeg kan ha samme antall masker og øke raskere , slik at det blir litt romsligere ved overarmen?

Det første du gjør er å legge den strikkede armen helt flatt. Så finner du målbånd/linjal og måler 10 på tvers. Sett en når eller en strikkepinne ned i strikkearmen der du begynne rå måle og dor 10 cm. Deretter teller du antall masker. Stemmer strikkefastheten din med strikkefastheten oppgitt i mønsteret og for garnet du har brukt? 

Anonymkode: d8d7f...d0b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første du gjør er å legge den strikkede armen helt flatt. Så finner du målbånd/linjal og måler 10 på tvers. Sett en når eller en strikkepinne ned i strikkearmen der du begynne rå måle og dor 10 cm. Deretter teller du antall masker. Stemmer strikkefastheten din med strikkefastheten oppgitt i mønsteret og for garnet du har brukt? 

Anonymkode: d8d7f...d0b

 Ja, strikkefastheten stemmer. Tror jeg går for å øke raskere. Hver 1.5 cm i stedet for hver 2 cm som oppskriften sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal strikke mønster på bærestykket og ikke føle deg trygg på å legge til en rapport (eller rapporten på mønsteret er for lang), kan du jo også strikke ermene på en halv pinne større også? Dvs. nå tenker jeg hvis det blir trangt øverst på ermet. Ellers er vel det enkleste å øke raskere på ermene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Hvis du skal strikke mønster på bærestykket og ikke føle deg trygg på å legge til en rapport (eller rapporten på mønsteret er for lang), kan du jo også strikke ermene på en halv pinne større også? Dvs. nå tenker jeg hvis det blir trangt øverst på ermet. Ellers er vel det enkleste å øke raskere på ermene.

Tenkte det samme, at jeg tar en større størrelse på pinnene når jeg strikker armene i tillegg til å øke raskere . Skal gjøre det på arm nr to nå og se hvordan forskjellen blir 😊

Men når jeg tar opp arm nr en vil vel garnet bli krøllete ? Noen idé der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, aghj skrev:

Tenkte det samme, at jeg tar en større størrelse på pinnene når jeg strikker armene i tillegg til å øke raskere . Skal gjøre det på arm nr to nå og se hvordan forskjellen blir 😊

Men når jeg tar opp arm nr en vil vel garnet bli krøllete ? Noen idé der?

Jeg har strikket med opprekksgarn flere ganger, og ikke opplevd det som synlig på det neste jeg strikker, så lenge jeg vasker plagget når det er ferdig. Hvertfall ikke hvis garnet ikke har ligget oppstrikket i åresvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, aghj skrev:

Tenkte det samme, at jeg tar en større størrelse på pinnene når jeg strikker armene i tillegg til å øke raskere . Skal gjøre det på arm nr to nå og se hvordan forskjellen blir 😊

Men når jeg tar opp arm nr en vil vel garnet bli krøllete ? Noen idé der?

Rekk opp ermet og lag en løs bunt f.eks. rundt ryggen på en spisestuestol. Sett på dusjen, glovarmt vann så det blir mye damp, heng opp garnet, la det henge der en stund så det blir fuktig. La det tørke, nå er det ikke krøllete lenger. 

Anonymkode: 3d077...5f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...