Gå til innhold

Dere med elbil, hva koster strøm pr måned?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har elbil og lader på ladestasjoner o.l. (ikke gratis på jobb f.eks). Hvor mye koster det å lade opp bilen fullt, og hvor mange mil kan du kjøre på det? 

Hvor mange kr lader du den for i måneden og hvor mange mil kjører du i måneden?

Anonymkode: c55a3...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg tar i og sier at strømmen koster 1 kr/kW, så koster det meg ca. 2 kr/mil - jeg lader hjemme. Til sammenligning kan du tenke deg at en bensinbil kan bruke 0.5 l/mil og literprisen på bensin varierer mellom 12 og 15 kroner..

Vi lader to elbiler hver dag og vi merker ikke det noe spesielt på strømprisen. Kjører totalt 12 mil per dag fordelt på bilene. Vi merker at vi ikke har betalt bensinregning på fire år..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ablaze skrev:

Hvis jeg tar i og sier at strømmen koster 1 kr/kW, så koster det meg ca. 2 kr/mil - jeg lader hjemme. Til sammenligning kan du tenke deg at en bensinbil kan bruke 0.5 l/mil og literprisen på bensin varierer mellom 12 og 15 kroner..

Vi lader to elbiler hver dag og vi merker ikke det noe spesielt på strømprisen. Kjører totalt 12 mil per dag fordelt på bilene. Vi merker at vi ikke har betalt bensinregning på fire år..

oi, det var billig. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2kr/mil er det estimatet økonomer bruker også. En eldre bil som bruker ca 0,7l/mil vil dermed ha de femdoble utgiftene til drivstoff. Men...så koster den bare 50000kr å kjøpe, ikke 250000kr. Det er alltid et aber i slike regnskap. 

Anonymkode: 69082...76c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

2kr/mil er det estimatet økonomer bruker også. En eldre bil som bruker ca 0,7l/mil vil dermed ha de femdoble utgiftene til drivstoff. Men...så koster den bare 50000kr å kjøpe, ikke 250000kr. Det er alltid et aber i slike regnskap. 

En ICE bil til 50000 vil ha massive vedlikeholdskostnader. En elbil trenger man heller ikke kjøpe ny. Men om man plent må ha ny elbil, kan man få en splitter ny Mitsubishi i-MiEV for rett over 150.000

Anonymkode: 6e63f...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎20‎.‎02‎.‎2018 den 12.51, AnonymBruker skrev:

Dere som har elbil og lader på ladestasjoner o.l. (ikke gratis på jobb f.eks). Hvor mye koster det å lade opp bilen fullt, og hvor mange mil kan du kjøre på det? 

Hvor mange kr lader du den for i måneden og hvor mange mil kjører du i måneden?

Ca 500 kroner i måneden i snitt. Kjører 30000 i året og starter i varm bil hver morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Illuminatum skrev:

Ca 500 kroner i måneden i snitt. Kjører 30000 i året og starter i varm bil hver morgen.

Mange nok som lader på kveld/natt så må du nok doble den utgifta. Blir vel og mange beredere og gulvvarme som og settes på igjen på samme tid🤣🤣

Anonymkode: 9abf1...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange nok som lader på kveld/natt så må du nok doble den utgifta. Blir vel og mange beredere og gulvvarme som og settes på igjen på samme tid🤣🤣

Det er nå det det koster meg. Ellers forstår jeg ikke hva du mener.

Det er jo småtteri i forhold til elforbruk som brukes til oppvarming og strøm til elbil koster faktisk det samme som strøm til potetkoking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Illuminatum skrev:

Det er nå det det koster meg. Ellers forstår jeg ikke hva du mener.

Det er jo småtteri i forhold til elforbruk som brukes til oppvarming og strøm til elbil koster faktisk det samme som strøm til potetkoking.

I den store sammeng skal strøm koste mye! Og den er på vei nå som snart alle er på smarte strømmålere. Har du ikke fulgt med på nyhetene de siste dagene?? Da hadde du skjønt hva jeg mener.

Enkelt forklart, når du kokerpoteter bør du slå av varmekablene på badet, nettopp for å ikke bruke for mye strøm. Tar ikke hver og en av oss grep om forbruket vil det koste deretter. Vi har hatt billig strøm i Norge i alle år, men det er det nå en ende på. Bare gleder til hylekoret står opp og klager over høye regninger på strømmen, da kan jeg prise meg lykkelig over at jeg kjører dieselbil og varmer huset med 100% biobrensel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt billig strøm i Norge i alle år, men det er det nå en ende på. 

Hvorfor det, får vi ikke strømmen vår fra vannverk som staten (i hovedsak) eier og er en uendelig resurs vi har "gratis" i Norge ?

Anonymkode: ed722...f3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det, får vi ikke strømmen vår fra vannverk som staten (i hovedsak) eier og er en uendelig resurs vi har "gratis" i Norge ?

Anonymkode: ed722...f3e

du kan begynne med å lese denne artikkelen fra TV2 https://www.tv2.no/a/9660937/ Og det finnes nå mye å lese om hva strømmen skal koste i framtida :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I den store sammeng skal strøm koste mye! Og den er på vei nå som snart alle er på smarte strømmålere. Har du ikke fulgt med på nyhetene de siste dagene?? Da hadde du skjønt hva jeg mener.

Enkelt forklart, når du kokerpoteter bør du slå av varmekablene på badet, nettopp for å ikke bruke for mye strøm. Tar ikke hver og en av oss grep om forbruket vil det koste deretter. Vi har hatt billig strøm i Norge i alle år, men det er det nå en ende på. Bare gleder til hylekoret står opp og klager over høye regninger på strømmen, da kan jeg prise meg lykkelig over at jeg kjører dieselbil og varmer huset med 100% biobrensel.

Spørsmålet til TS var hva det koster nå, ikke hva det evt koster når effektprising kanskje kommer. Selv om prisen dobles så kommer jeg allikevel billig ut ellers kan en jo lade når prisen er lavest.

Ellers er vel fossilprisen neppe en konstant kostnad heller

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp derfor er det greit med elbil. Det er den strømforbrukeren det er lettest å flytte over på perioder på døgnet der strømmen er billigst. De fleste elbiler kan programmeres til å lade på gitte tidspunkt, teknologien er allerede innebygd.

Ser ikke ut til at du har forstått at det er overforbruk som skal koste mer, ikke strømforbruk jevnt over. Det er toppene som skal koste. Spesielt det at hele nabolaget bruker mye strøm samtidig. 

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lutetium 71 skrev:

Nettopp derfor er det greit med elbil. Det er den strømforbrukeren det er lettest å flytte over på perioder på døgnet der strømmen er billigst. De fleste elbiler kan programmeres til å lade på gitte tidspunkt, teknologien er allerede innebygd.

Ser ikke ut til at du har forstått at det er overforbruk som skal koste mer, ikke strømforbruk jevnt over. Det er toppene som skal koste. Spesielt det at hele nabolaget bruker mye strøm samtidig. 

Nettopp, og hele poenget mitt er at når alle har spart på strømmen når det vanligvis er topper, som under middagslaging på ettermiddagen, da kan vv.bereder slås av, varme stenges ei stund, samt at elbilen ikke har starta lading enda. Men når alt det som er spart på av strøm, skal på igjen, da har vi et høyt forbruk på et anna tidspunkt på døgnet, ikke sant? Og du må ikke tro at strømmen blir noe særlig billigere om natta når mye strøm skal brukes da, som ble spart på dagen før.

Det er bare å følge med på hva som sies om strømforbruket i media! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2018 den 23.17, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange brukte elbiler til langt under 250 000. Du kan jo ikke sammenligne prisen på en brukt fossilbil med en ny elbil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder økonomi, gjør jeg nettopp det. Vi vurderte elbil sist, og siden vi bor slik til at vi ikke betaler bompenger eller tar ferie noe særlig, endte vi opp med å kjøpe en eldgammel bensinbil lel. Lønner seg for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder økonomi, gjør jeg nettopp det. Vi vurderte elbil sist, og siden vi bor slik til at vi ikke betaler bompenger eller tar ferie noe særlig, endte vi opp med å kjøpe en eldgammel bensinbil lel. Lønner seg for oss.

Det kommer sikkert ikke noen vedlikeholdsutgifter som koster like mye som mellomlegget mellom bilen du kjøpte og en brukbar elbil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste fem årene har vi betalt 65000 kr i vedlikehold (da teller jeg med mye dekk). Ingenting av dette var relatert til selve motoren, unntatt årlig oljeskift og én utskiftning av tennplugger. Verditapet i det samme tidsrommet er ca 25000kr (halvparten). Akkurat nå er jo prisene på brukte elbiler litt ville (som øker terskelen for sånne som meg å kjøpe de), men jeg hadde opprinnelig kalkulert med verditap 15000kr/år, noe som etter fem år hadde vært 75000kr. I tillegg må du også skifte dekk, fikse lakkskader, passe på understellet osv med elbil. Dette er altså en annen del av regnskapet, unntatt drivstoff.

Jeg har ingen agenda for eller imot elbil. Vil bare ha billig, forutsigbar, ikke så altfor innfløkt bilhold, og da er vi her i huset fortsatt bensinbrukere. Har også en sjuseter, noe som foreløpig er vanskelig med elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en ny bil til 300 k er kostnaden med å kjøre denne de først årene ca. 7-8 kr / km. Her er det noen variabler, f.eks. om du ikke har bom eller my bom. Ingen fasit her, men verditapet utgjør normalt en vesentlig del av kostnadene.

I ekstreme tilfeller finnes det bønder i norge som ikke har bommer og ikke vedlikeholder skrapbilene sine. Dette er risikosport helt til EU kontrollen hver 24 mnd. avgjør bingolotteriet. 

For andre så er elbiler derimot en måte å spare ca. 2 kr. pr. km. Ingen hokus pokus bondelotteri, men bare et normalt og litt billigere bilhold. Så enkelt kan det gjøres.

Anonymkode: f75e9...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...