Gå til innhold

Hvor mange kaker ville dere hatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Minsten fyller 1 år om et par uker og jeg tenkte å bake til våre kakeglade familie. Vi blir 12 voksne og 7 barn. 

Planen er å servere rundstykker med pålegg først da de fleste har et par timer å kjøre. Så kaffe og kaker. 

Jeg tenkte fire kaker,muffins og boller. Høres det ok ut? Mannen mener det er for mye men jeg vil at alle skal ha noe å velge i. Vet barna elsker sjokoladekake og muffins mens svigerfar gjerne vil ha bløtkake og svigerinnen min liker bare ostekake og så tenkte å bake oreokake for det er mannen glad i. 

Anonymkode: 08c4d...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir nok veldig mye til overs. Noen av kakene kan fryses, verre med bløtkaken, ostekaken og oreokaken. 

Om mannen din mener det er for mye, kan du jo kutte den kaken du ville bake "bare til ham"? Ostekake kan du lage i liten form, om det ikke er så mange som har den som favoritt, så slipper du alt for mye rester. 

Jeg liker også godt utvalg, og vil mye heller ha flere kaker og få rester, enn én kake som bare halvparten egentlig synes er noe stas. Men jeg prøver å lage kaker som kan fryses, så jeg ikke sitter med rester som vi må tvangsspise i flere dager, eller tvinge på gjestene. 

Anonymkode: f95f0...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde siktet på fem kaker, eller fire kaker og minst to av disse: muffins/kjeks/is/gelé. 

Da blir det rester, men mye å velge i, og koselig for en kakeglad gjeng på nesten 20 personer (barn kan fort spise like mye kaker som voksne). 

 

Anonymkode: 3de82...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert litt mye, men min erfaring er at jeg aldri vet hvor mye folk spiser, da det avhenger av hvor mye de spiser først og hvor lenge de blir. Vi pleier å være ca. like mange i familiebursdager for barna, og tror sist vi hadde fire kaker pluss cookies, og da var det en god del igjen. Men da ble jeg overrasket over at de ikke spiste mer, da jeg syns å huske at det har blitt spist mer andre ganger. Vi serverte for øvrig hjemmelaget pizza og salat før kakene, så det ble jo nesten som en middag.

Men det viktigste for meg når vi inviterer til sånt er ikke at det er akkurat nok, men at det er litt å velge i. Så hvis du/dere har tid og lyst til å bake det du nevner, ville jeg bare gjort det. Og så heller frosset ned det som blir igjen. Eller som jeg gjorde sist, invitere til venninnekveld et par dager senere hvor jeg serverte rester av kakene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minsten fyller 1 år om et par uker og jeg tenkte å bake til våre kakeglade familie. Vi blir 12 voksne og 7 barn. 

Planen er å servere rundstykker med pålegg først da de fleste har et par timer å kjøre. Så kaffe og kaker. 

Jeg tenkte fire kaker,muffins og boller. Høres det ok ut? Mannen mener det er for mye men jeg vil at alle skal ha noe å velge i. Vet barna elsker sjokoladekake og muffins mens svigerfar gjerne vil ha bløtkake og svigerinnen min liker bare ostekake og så tenkte å bake oreokake for det er mannen glad i. 

Anonymkode: 08c4d...1da

Får aldri for mye kake, du kan jo sende med litt hjem med gjestene også dersom det blir igjen mye... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir nok veldig mye til overs. Noen av kakene kan fryses, verre med bløtkaken, ostekaken og oreokaken. 

Om mannen din mener det er for mye, kan du jo kutte den kaken du ville bake "bare til ham"? Ostekake kan du lage i liten form, om det ikke er så mange som har den som favoritt, så slipper du alt for mye rester. 

Jeg liker også godt utvalg, og vil mye heller ha flere kaker og få rester, enn én kake som bare halvparten egentlig synes er noe stas. Men jeg prøver å lage kaker som kan fryses, så jeg ikke sitter med rester som vi må tvangsspise i flere dager, eller tvinge på gjestene. 

Anonymkode: f95f0...9f1

Ostekaken blir nesten alltid spist opp 👍 samme med oreokake.  Nei dette er vanskelig 🤣 

Ts

Anonymkode: 08c4d...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Vera Vinge skrev:

Det er sikkert litt mye, men min erfaring er at jeg aldri vet hvor mye folk spiser, da det avhenger av hvor mye de spiser først og hvor lenge de blir. Vi pleier å være ca. like mange i familiebursdager for barna, og tror sist vi hadde fire kaker pluss cookies, og da var det en god del igjen. Men da ble jeg overrasket over at de ikke spiste mer, da jeg syns å huske at det har blitt spist mer andre ganger. Vi serverte for øvrig hjemmelaget pizza og salat før kakene, så det ble jo nesten som en middag.

Men det viktigste for meg når vi inviterer til sånt er ikke at det er akkurat nok, men at det er litt å velge i. Så hvis du/dere har tid og lyst til å bake det du nevner, ville jeg bare gjort det. Og så heller frosset ned det som blir igjen. Eller som jeg gjorde sist, invitere til venninnekveld et par dager senere hvor jeg serverte rester av kakene.

Jeg elsker å bake ☺ i dåpen bakte jeg 11 kaker selv. Synes det er så gøy 😊 tenkte kanskje invitere barselgruppa mi dagen etter på til tvangsspising 🤣

Ts

Anonymkode: 08c4d...1da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ostekaken blir nesten alltid spist opp 👍 samme med oreokake.  Nei dette er vanskelig 🤣 

Ts

Anonymkode: 08c4d...1da

Da baker du nett det du har lyst til. Det er bedre med for mye kake enn for lite, og jeg synes alltid det er nedtur om det bare er én eller to kaker å velge mellom, og ingen av dem er mine favoritter (hvem inviterer til kakebesøk og serverer ikke sjokoladekake?? altså..?)

Har du barselgruppe som kan hjelpe deg med restene er det jo null problem om det blir litt mye :)

Anonymkode: f95f0...9f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker å bake ☺ i dåpen bakte jeg 11 kaker selv. Synes det er så gøy 😊 tenkte kanskje invitere barselgruppa mi dagen etter på til tvangsspising 🤣

Ts

Anonymkode: 08c4d...1da

Da høres det ut som det bare er å bake i vei. ;) Jeg har familie fra en del av landet hvor det er mye fokus på bugnende kakebord, så jeg er vokst opp med at det skal være mye å velge i. Og syns alltid det er litt rart med de som inviterer til besøk og liksom har målt opp et kakestykke eller en vaffelplate til hver. Jeg er ikke for å kaste mat eller å dytte i seg masse kake man ikke vil ha, men det er jo en god anledning til å invitere noen andre. Ofte har man allerede ryddet og vasket huset, så alt ligger til rette for nytt besøk uten de store anstrengelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da baker du nett det du har lyst til. Det er bedre med for mye kake enn for lite, og jeg synes alltid det er nedtur om det bare er én eller to kaker å velge mellom, og ingen av dem er mine favoritter (hvem inviterer til kakebesøk og serverer ikke sjokoladekake?? altså..?)

Har du barselgruppe som kan hjelpe deg med restene er det jo null problem om det blir litt mye :)

Anonymkode: f95f0...9f1

Ja er jo det jeg vil men mannen mener jeg alltid overdriver når det kommer til mat og kaker. Er ikke så ofte vi har besøk av familie siden de bor noen timer unna så jeg synes det er så hyggelig å stelle i stand til fest. Ble bare litt usikker på meg selv når han sa det sånn. 

Men da kjører jeg på å baker det jeg hadde planlagt ☺👍

Ts

Anonymkode: 08c4d...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Da høres det ut som det bare er å bake i vei. ;) Jeg har familie fra en del av landet hvor det er mye fokus på bugnende kakebord, så jeg er vokst opp med at det skal være mye å velge i. Og syns alltid det er litt rart med de som inviterer til besøk og liksom har målt opp et kakestykke eller en vaffelplate til hver. Jeg er ikke for å kaste mat eller å dytte i seg masse kake man ikke vil ha, men det er jo en god anledning til å invitere noen andre. Ofte har man allerede ryddet og vasket huset, så alt ligger til rette for nytt besøk uten de store anstrengelsene.

Ja tenkte å invitere barselgruppa dagen etterpå og be eldste invitere vennegjengen til middag og kaker. Så blir  nok det meste borte ☺ og så kan jeg småspise litt på kveldene 🤣

 

Ts

Anonymkode: 08c4d...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 12 stk i dåpen. Hadde 2 kaker, cupcakes og is. Masse rester! Jeg må si meg enig med mannen din, men er du bakeglad og koser deg, så hvorfor ikke "overdrive" litt? 

Anonymkode: b5ef3...495

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi var 12 stk i dåpen. Hadde 2 kaker, cupcakes og is. Masse rester! Jeg må si meg enig med mannen din, men er du bakeglad og koser deg, så hvorfor ikke "overdrive" litt? 

Anonymkode: b5ef3...495

Her er det 7 barn i tillegg til de 12 voksne, så det er altså 7 flere personer enn hva dere var. 

Anonymkode: f95f0...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi var 12 stk i dåpen. Hadde 2 kaker, cupcakes og is. Masse rester! Jeg må si meg enig med mannen din, men er du bakeglad og koser deg, så hvorfor ikke "overdrive" litt? 

Anonymkode: b5ef3...495

Han tenker nok at det er bortkastede penger. Går jo litt ingredienser ☺ 

Elsker å bake ja og har ikke blitt så mye tid til det med en krevende baby. Gleder meg ☺

Ts

Anonymkode: 08c4d...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er det 7 barn i tillegg til de 12 voksne, så det er altså 7 flere personer enn hva dere var. 

Anonymkode: f95f0...9f1

Ser jeg leste litt fort. Da er dere 21, ca like mange som vi var i mine familiebursdager da jeg var liten. Da hadde vi 3-4 kake og is etter maten, og det var ikke mye igjen.

Anonymkode: b5ef3...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres greit ut. Jeg vil heller ha kake til overs (og det meste kan jo fryses) enn å ha for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man lager ikke ostekake bare fordi det er det eneste svigerinnen din liker. Det er dn 1årsdag. Lag det ungene liker: muffins og stor langpanne med sjokoladekake. Burde være nok til 1-2stk til hver. Du kan heller seere er druer/oppskjært frukt og en pose med sjokolade/konfekt ved siden av til de som er kresne. Går utifra de fleste blir mett på rundstykker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, happiest skrev:

Man lager ikke ostekake bare fordi det er det eneste svigerinnen din liker. Det er dn 1årsdag. Lag det ungene liker: muffins og stor langpanne med sjokoladekake. Burde være nok til 1-2stk til hver. Du kan heller seere er druer/oppskjært frukt og en pose med sjokolade/konfekt ved siden av til de som er kresne. Går utifra de fleste blir mett på rundstykker. 

Og gratulerer, du har stelt istand verdens kjipeste bursdagsfeiring.... Poenget med å servere kaker er ikke at gjestene skal bli mette. Det er at det er godt med kake, og folk forventer det når man inviterer til bursdagsselskap. ETT stk kake er ikke ok når man inviterer folk til bursdag. Jeg tror du har misforstått hele poenget med å invitere til slike ting. 

Anonymkode: f95f0...9f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, happiest skrev:

Man lager ikke ostekake bare fordi det er det eneste svigerinnen din liker. Det er dn 1årsdag. Lag det ungene liker: muffins og stor langpanne med sjokoladekake. Burde være nok til 1-2stk til hver. Du kan heller seere er druer/oppskjært frukt og en pose med sjokolade/konfekt ved siden av til de som er kresne. Går utifra de fleste blir mett på rundstykker. 

Hehe, tenker du at folk spiser kake for å bli mette? Jeg tar selv heller flere små stykker av flere kaker enn ett stort av én kake, og det vet jeg mange andre også liker å gjøre. Det handler jo ikke om å bli mett. Jeg er ellers enig i at man også kan ha oppskåret frukt i stedet for en kake (men jeg pleier å ha det i tillegg), da man selvsagt ikke må ha sukker for å kose seg. Men jeg syns det er hyggelig at det bugner litt, da det for meg handler om en følelse av gjestfrihet og overskudd, at man vil gjøre noe hyggelig for gjestene sine, ikke bare noe man gjør av plikt fordi man må servere noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir seksten voksene til helgen. Fire barn. Det er to årsdag.  Har bestilt en kake, skal ha muffins, ostekake og skumkake samt is og saus til isen. Pølser til middag, og godteri og potetgull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...