Gå til innhold

Bursdagsgave til ettåring, hva skal jeg gi?


FlikkFlakk

Anbefalte innlegg

Gutten til kusinen min blir ett år denne uken, jeg har ikke så god erfaring med barn, så lurer på hva jeg skal gi?

Hva er populært blandt småtassene nå fortiden?

Jeg hadde tenkt å kanskje kjøpe en liten leke og gavekort på hele senteret på 500kr, er det ok gave? 

Moren sa at leker alltid er populært, også klær i str 90...men, med min begrensede erfaring innen barn, så har jeg ikke lyst til å gi klær, leker er mye kulere å få, vil jeg tro, også kan moren kjøpe det han evt trenger for gavekortet. Selv om jeg er ung, så er han den som kommer til å arve etter meg, lurte på å sette opp en konto og sette inn rundt 2000kr hver mnd, da har han litt å starte med når han skal flytte ut når han blir eldre. Må jo selvfølgelig høre med foreldrene om det er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det var en veldig dyr gave å gi til kusina di sitt barn. Nå vet jo ikke jeg hvor godt forhold dere har da..

Mine likte dette da de var ett år: lekebiler, puslespill i tre (store biter)!Ball, stableklosser, aktivitetskube, lær å gå bil med musikk, bøker, bøtte og spade, badeleker, 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det var voldsomt med så mye penger, i tillegg til gave, til kusines barn. Det er mer enn hva jeg gir til nevøene mine. 

Jeg ville vel gitt det hun sa de trengte, som klær. Når hun sier størrelsen, er det jo lett å kjøpe klær. 

Om du skal kjøpe leke, så har de fleste lekebutikker baby-avdelinger hvor det er leker merket med anbefalt alder. Da er det ganske lett å finne en leke også. 

Anonymkode: 64a1c...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500kr er i utgangspunktet veldig mye til et så lite barn, men ettersom dere er så nær at han skal arve deg er det kanskje noe du ønsker å legge litt ekstra i?

Gøye leker til ettåring er:

-byggeklosser (i tre)

-gyngedyr

-gåvogn dersom han ikke går enda

-bøker (bikdebøker om dyr pleier å være en hit)

-bamse (ikke for stor, ellers blir de vanskelig å holde)

-xylofon

-"balleke" hvor man slår på ballen gjennom  en kasse e.l. slik at ballen triller vekk.

-baller (ballbinge er gøy, og selges rimelig hos f.eks. jollyroom)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke bruke så mye penger på en fillenevø, og særlig ikke til et såpass lite barn. Det holder med en ting til 50-100 kr. La det heller være opp til foreldre og besteforeldre å gi dyre gaver. Fillenevøen din vil nok mye heller sette pris på ting dere opplever sammen fremfor gaver eller penger du gir ham. 

Anonymkode: 4dc8a...413

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dyr gave til et så fjernt familiemedlem. Jeg ville ikke brukt mer enn 100-200 kr og kjøpt en liten leke eller et klesplagg.

Og 2000 kr i måneden... Må si du er raus!

Anonymkode: 99c17...47b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for veldig mange gode svar! :)

Vi er en liten familie og står hverandre veldig nær, han er det eneste barnet også, så jeg føler litt for å skjemme han litt bort, han er en morsom og kul liten fyr som alltid er blid og glad :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så raus du er❤️ En sparekonto vil være fantastisk for ham når han blir voksen, men synes det var veldig mye. Er det bestemt du ikke skal ha barn selv, eller kommer du til å få andre familiemedlemmer like nære som han som du også vil spare til? 

Når du har råd til og vil gi skikkelige gaver så er ting som briotog en ting som varer lenge og som du kan deler til i flere år fremover. Ellers er en liten leke og ett gavekort en god ide😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan opprette en BSU konto til ham 😉

Anonymkode: e98e2...075

Ja, tenkte jeg skulle gjøre det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2018 den 15.58, Mariell77 skrev:

Så raus du er❤️ En sparekonto vil være fantastisk for ham når han blir voksen, men synes det var veldig mye. Er det bestemt du ikke skal ha barn selv, eller kommer du til å få andre familiemedlemmer like nære som han som du også vil spare til? 

Når du har råd til og vil gi skikkelige gaver så er ting som briotog en ting som varer lenge og som du kan deler til i flere år fremover. 

Endret av FlikkFlakk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FlikkFlakk skrev:

Gutten til kusinen min blir ett år denne uken, jeg har ikke så god erfaring med barn, så lurer på hva jeg skal gi?

Hva er populært blandt småtassene nå fortiden?

Jeg hadde tenkt å kanskje kjøpe en liten leke og gavekort på hele senteret på 500kr, er det ok gave? 

Moren sa at leker alltid er populært, også klær i str 90...men, med min begrensede erfaring innen barn, så har jeg ikke lyst til å gi klær, leker er mye kulere å få, vil jeg tro, også kan moren kjøpe det han evt trenger for gavekortet. Selv om jeg er ung, så er han den som kommer til å arve etter meg, lurte på å sette opp en konto og sette inn rundt 2000kr hver mnd, da har han litt å starte med når han skal flytte ut når han blir eldre. Må jo selvfølgelig høre med foreldrene om det er ok?

Maleri av Picasso?

Anonymkode: 161ec...5e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Maleri av Picasso?

Anonymkode: 161ec...5e3

Ha ha, tror ikke det du :P:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spart i det stille, og heller latt gaven være en overraskelse på attenårsdagen eller når du tenkte å gi den. Ikke spar på BSU for barnet, da kan de miste skattefradrag ved sparing selv senere.

Livssituasjonen din kan endre seg. Selv om du ikke skal ha barn, kan økonomien din bli strammere, og det kan bli vanskelig å følge opp et løfte om så stor sparing gitt allerede nå. Særlig om kusina di får tre-fire barn.

Ellers vil jeg si du er veldig raus og sikkert en super ressurs for kusina di og barna hennes. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hactar skrev:

Jeg ville spart i det stille, og heller latt gaven være en overraskelse på attenårsdagen eller når du tenkte å gi den. Ikke spar på BSU for barnet, da kan de miste skattefradrag ved sparing selv senere.

Livssituasjonen din kan endre seg. Selv om du ikke skal ha barn, kan økonomien din bli strammere, og det kan bli vanskelig å følge opp et løfte om så stor sparing gitt allerede nå. Særlig om kusina di får tre-fire barn.

Ellers vil jeg si du er veldig raus og sikkert en super ressurs for kusina di og barna hennes. 

Enig i dette. Spar gjerne i fond som kan overdras på 18-årsdsgen, men ikke opprett BSU-konto før barnet tjener nok til å utnyttr skattefradraget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mitt barn elsker den serien som heter noe sånt som bok med lyd. Finnes i tema barnesanger, dyr på bondegården, kjøretøy, fugler etc. Så hvis du vil ha en leke, kan jeg anbefale de bøkene!

Anonymkode: 2e77e...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kusinen din har nevnt leker og klær ville jeg gått for det. Jeg syns gavekort er litt upersonlig når det er snakk om et barn. Skjønner det er vanskelig å kjøpe klær til voksne, men til et barn kan du omtrent kjøpe hva som helst. Hold deg til strømpebukser, bodyer, pysjer og andre nøytrale plagg hvis du er usikker på preferanser. Vet du hva slags tv-serier barnet ser på? De ettåringene jeg kjenner elsker Brannmann Sam og Peppa Gris! Leker, bamser, puslespill osv med dem på er en flott gave

Anonymkode: d721c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
4 timer siden, FlikkFlakk skrev:

Takk for veldig mange gode svar! :)

Vi er en liten familie og står hverandre veldig nær, han er det eneste barnet også, så jeg føler litt for å skjemme han litt bort, han er en morsom og kul liten fyr som alltid er blid og glad :)

Men..   og her er et men. Barn bør behandles likt. Forløpig er han eneste barnet, men du får sikkert barn selv en dag. Kusina di kan få fler. Får han 2000 i mnd må du nesten gi likt til søskenet... 

Om du ønsker å spare penger til kusines barn så ville jeg 1) gitt et engangsbeløp nå 2) spart selv på egen konto og når xantall år har gått fordelt pengene på familiens barn. 

Regner med du har egen bolig og god råd?  Om ikke så er dette en for raus gave du heller burde brukt på bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan opprette en BSU konto til ham 😉

Anonymkode: e98e2...075

Nei nei nei! Dette fratar han mulighet for skattefradrag når han får inntekt. Bsu skal vente til han har skattbar inntekt og han må spare selv. Og generelt er det best å spare i eget navn og heller gi som gave i fremtiden, så han ikke mister muligheten for stipend fra Lånekassen ved studier pga formue feks. Pengerådet podcast har en fin episode om sparing til barn :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...