AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #1 Skrevet 19. februar 2018 Sliter med fatique etter nevro borreliose. Får ikke mer behandling her til lands. 2 ×14 dager IV AB. Er nå til behandling i utlandet. Er så lei av fatigue, noen som har blitt kvitt dette? Tips? Råd? Erfaring? Anonymkode: eab6f...2bd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #2 Skrevet 19. februar 2018 Får du fatigue så blir ikke lett kvitt den. Du må nesten snakke med dem som behandler deg. Anonymkode: d5137...f18
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #3 Skrevet 19. februar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får du fatigue så blir ikke lett kvitt den. Du må nesten snakke med dem som behandler deg. Anonymkode: d5137...f18 Snakker med legene, men det er alltid nyttig å få noen råd/tips/erfaringer fra andre som sliter med det samme.... Anonymkode: eab6f...2bd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #4 Skrevet 19. februar 2018 Spiser du mye frukt og grønt? De har mer antioksidanter i seg enn om du spiser mye kjøtt, ferdigmat og ellers lite grønt. Mulig det kan hjelpe, verdt et forsøk. Drikke også nok vann. Kanskje reduser kaffe og alkohol en periode til du føler deg bedre. Om du ikke orker gå tur, forsøk å gjøre noen styrkeøvelser hjemme. Anonymkode: 65cae...431
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #5 Skrevet 19. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Spiser du mye frukt og grønt? De har mer antioksidanter i seg enn om du spiser mye kjøtt, ferdigmat og ellers lite grønt. Mulig det kan hjelpe, verdt et forsøk. Drikke også nok vann. Kanskje reduser kaffe og alkohol en periode til du føler deg bedre. Om du ikke orker gå tur, forsøk å gjøre noen styrkeøvelser hjemme. Anonymkode: 65cae...431 Mye grønt. Ren mat. Kuttet alkohol. Gjør yoga for å holde sirkulasjonen i gang. 2 × 10 min tur hver dag. Lett Basseng trening en gang pr uke. Anonymkode: eab6f...2bd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #6 Skrevet 19. februar 2018 Symmetrel eller modiodal kan hjelpe Anonymkode: 26fa2...d6c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #7 Skrevet 19. februar 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Symmetrel eller modiodal kan hjelpe Anonymkode: 26fa2...d6c Hva er dette? Anonymkode: eab6f...2bd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #8 Skrevet 19. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva er dette? Anonymkode: eab6f...2bd Det er medisiner i legemiddelgruppe A, som er underlagt særskilte restriksjoner, og som absolutt ikke er indisert for din lidelse. Det er rett og slett et elendig råd. Symmetrel er dessuten ikke lisensiert i norge. Anonymkode: 29485...5bd 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #9 Skrevet 19. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er medisiner i legemiddelgruppe A, som er underlagt særskilte restriksjoner, og som absolutt ikke er indisert for din lidelse. Det er rett og slett et elendig råd. Symmetrel er dessuten ikke lisensiert i norge. Anonymkode: 29485...5bd Symmetrel er ikke A. Begge deler kan man få på resept. Brukes noen ganger mot fatige hos MS pasienter. Har hatt effekt hos meg. Men måtte spesifikt be om det hos nevrolog, så greit å vite at det finnes. Syntes ikke det var et dårlig råd. Anonymkode: 26fa2...d6c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #10 Skrevet 19. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Symmetrel er ikke A. Begge deler kan man få på resept. Brukes noen ganger mot fatige hos MS pasienter. Har hatt effekt hos meg. Men måtte spesifikt be om det hos nevrolog, så greit å vite at det finnes. Syntes ikke det var et dårlig råd. Anonymkode: 26fa2...d6c Symmetrel er ikke lisensiert i norge, og må derfor søkes særskilt om. Modiodal i denne sammenhengen er som å jakte mygg med dynamitt. Det er ikke indikasjon for dette ved utmattelse slik ts beskriver. Det er absolutt ikke et godt råd. Anonymkode: 29485...5bd
Gjest Overrasket Skrevet 19. februar 2018 #11 Skrevet 19. februar 2018 Har du tatt blodprøver for å avdekke potensielle næringsmangler?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #12 Skrevet 19. februar 2018 11 minutter siden, Overrasket skrev: Har du tatt blodprøver for å avdekke potensielle næringsmangler? Tar ekstra B12/D3. Ekstra kalsium og magnesium. Fatigue pga borreliose infeksjon i hjernen høsten-15..... Anonymkode: eab6f...2bd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #13 Skrevet 19. februar 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Symmetrel er ikke lisensiert i norge, og må derfor søkes særskilt om. Modiodal i denne sammenhengen er som å jakte mygg med dynamitt. Det er ikke indikasjon for dette ved utmattelse slik ts beskriver. Det er absolutt ikke et godt råd. Anonymkode: 29485...5bd I og med at jeg gikk fra 100% sykemeldt pga fatige i nesten et år, til 80% jobb med hjelp av først Symmetrel så modiodal mener jeg det er verdt å nevne. Legen mente det gikk mot ufør, men jeg leste mye om disse medisinene og ønsket å prøve. Hadde jeg ikke kommet over dem på nett hadde jeg vel ikke vært i jobb i dag.. ingen bivirkninger her, men særlig modiodal er dyrt. (1600 for 90 tbl). Likevel, billigere enn å bli ufør 😊 Anonymkode: 26fa2...d6c
Gjest Nina1975 Skrevet 19. februar 2018 #14 Skrevet 19. februar 2018 Jeg er plaget av fatiqe pga av en autoimun sykdom. Jeg har letet etter triggere, og har funnet ut at hvetemel og sukker (mye brød, boller, sjokolade ol) virker inn. Men dette virker jo også inn på "primærsykdommen" min, så det er jo ikke sikkert at det hjelper deg'som lider av noe annet. Ett tips til deg er å prøve ut dette i ett par uker. Spis knekkebrød, bak nøttebrød ol, . Veldig enkelt å prøve det ut. Og minst mulig stress, både positivt og negativt stress. Å være mest mulig ute i frisk luft hjelper meg mye, (vet av erfaring at dette ikke alltid er mulig) Det er en kjip tillegssykdom å få. Ønsker deg lykke til!
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #15 Skrevet 20. februar 2018 Lærte etter mange år å balansere "arbeid" og "hvile". Jeg punkterer fremdeles, men har ikke lenger 3-4 timer på sofaen hver dag og videre på natta og utslitt dagen etter. Anonymkode: 8104b...750
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #16 Skrevet 20. februar 2018 Jeg er ikke ts, men jeg vil takke for tips om Symmetrel. Denne har jeg aldri hørt om før, men den ser ut til å være veldig aktuell for meg. Nå har jeg et tips å ta med til nevrologen min. Anonymkode: 7ca9a...dd4 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #17 Skrevet 20. februar 2018 11 hours ago, Nina1975 said: Jeg er plaget av fatiqe pga av en autoimun sykdom. Jeg har letet etter triggere, og har funnet ut at hvetemel og sukker (mye brød, boller, sjokolade ol) virker inn. Men dette virker jo også inn på "primærsykdommen" min, så det er jo ikke sikkert at det hjelper deg'som lider av noe annet. Ett tips til deg er å prøve ut dette i ett par uker. Spis knekkebrød, bak nøttebrød ol, . Veldig enkelt å prøve det ut. Og minst mulig stress, både positivt og negativt stress. Å være mest mulig ute i frisk luft hjelper meg mye, (vet av erfaring at dette ikke alltid er mulig) Det er en kjip tillegssykdom å få. Ønsker deg lykke til! Ja, hvete har aller mest sannsynlig negativ påvirkning på autoimmune sykdommer og inflammasjon. Om det er grunnet måten vi dyrker kornet på, typen vi har avlet frem (vi ønsker korn som tåler sykdommer og insekter, men det kan også gi bedre resistans mot å bli fordøyd i magen) eller at vi for eks ikke legger korn i bløt i flere dager som man gjorde "før i tiden", hvem vet. Men man ser indikatorer i visse studier på at både mennesker med glutensensitivitet og autoimmune sykdommer kan ha negativ effekt fra korn Magen har nemelig et system der det slipper stoffer gjennom fra enkelte deler av tarmen til resten av kroppen, slik at resten av kroppen skal få den næringen den trenger. Samtidig er det samme systemet med på å holde farlige stoffer utenfor. Men det som skjer hos blant annet de med cøliaki er at gluten øker hvor mange materialer som kommer gjennom veggen og cellene som ofte ikke burde få lov til det. Det fører til at stoffer som ikke burde gå gjennom- går gjennom. Dette fører til diverse problemer, der et av dem er en inflammatorisk respons i kroppen- man blir syk og dårlig. Man ser at gluten også kan ha denne effekten på mennesker med autoimmune sykdommer og glutensensitivitet Anonymkode: 65cae...431
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #18 Skrevet 20. februar 2018 Jeg har fatigue pga MS. Det har blitt bedre når jeg har blitt flinkere til å kjenne etter hva kroppen min klarer, og ikke sliter meg helt ut. Det har vært en lang prosess, det har tatt flere år, men nå er det mye bedre. Det krever at jeg dropper mye av det jeg har lyst til, men da har jeg til gjengjeld nok energi til å gjøre noen av tingene uten å bli helt skutt etterpå. Å ha rutiner på dagene og å ikke trenge å bruke unødvendig energi er også lurt. Er det noe som gjør deg sliten, prøv å finne en mindre krevende løsning. Det er ok å kjøre selv om du bare skal et lite stykke. Det er ok med halvfabrikat i stedet for å slite seg ut på å lage middag. Angående medisiner rapporterer MS-pasienter at fampyra ("gangpillen") hjelper på fatigue, men så vidt jeg vet får man den ikke uten at EDSS-scoren tilsier at man trenger den. Anonymkode: c2607...941
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2018 #19 Skrevet 20. februar 2018 Ts her. Takk for gode råd. Lever lavkarbo, kuttet alt av mel og sukker. Spiser mye grønt og bær. Er bare så lei..... Anonymkode: eab6f...2bd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå