Zoey Skrevet 19. februar 2018 #61 Skrevet 19. februar 2018 3 timer siden, Arabella skrev: Jeg har et spørsmål til dere svigermorkritikere: For å ta meg selv som eksempel, når begge svigermødre er på besøk samtidig, noe som forsåvidt skjer sjelden i min ene datters tilfelle, noe oftere hos den andre, hvordan skal vi forholde oss? Må vi spørre om tillatelse til alt? Er det nærmest et overgrep om vi bretter tøy? Setter på oppvaskmaskinen? Tilbyr oss å hjelpe til med noe? Nå er ikke jeg en svigermorkritiker, liker min, jeg. Men jeg tror det er like mange svar til spørsmålene dine her som det finnes svigerdøtre. Da er det vel greiest å spørre den den gjelder tenker jeg. Har du to svigerdøtre synes kanskje den ene det er helt i orden å få uoppfordret hjelp til klesvask, rydding og bretting, mens den andre føler det invaderende og pinlig og foretrekker å gjøre det selv. En tredje er kanskje litt som meg? Jeg har sagt til både min mor og svigermor at jeg setter pris på hjelp til å vaske tøy, men fint om de ligger unna mitt og vasker barnas, sengetøy eller kokvask. Det er litt fordi det er noen plagg jeg vasker varmere eller kaldere enn anvisning og må vrenge, må ordne litt med, ikke liker det skyllemiddelet på sånne ting men elsker det på disse.... Og i stedet for å virke sær på alle mine greier, så vet de at jeg har en masse greier og foretrekker å gjøre det selv. Det samme med alt annet. De må mer enn gjerne (med masse takk attpå) ta ut og inn av oppvaskmaskin, men dersom det er uvanlige ting, så spør om du ikke er helt sikker. Ikke sikkert jeg vil at bestemors servise som er nesten gjennomsiktig skal gå i maskinen fordi det stod der og var støvete og det var plass i maskinen. Men alt løses med kommunikasjon, man trenger ikke spørre om alt, men heller spørre i generelle trekk samt om man er usikker. Et ja/nei spørsmål ekstra blant all den skravlingen her i huset føles aldri masete for meg, i hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #62 Skrevet 19. februar 2018 Jeg tenker at eksemplene du nevner ikke er så ille. Det er ting som faller naturlige for enkelte, selv om det ikke er det for meg/deg. Jeg ville nok takket pent for klesvask, men sagt at jeg helst gjør det selv da jeg er sær på sorteringene (og bretter alt etter Kon Mari metoden, så at andre bretter fører til merarbeid). Hårføneren hadde jeg nok oversett, men ville tatt en runde i skuffer og skap før hun kom neste gang. Vrir selv om nøkkelen på soveromsdøra hver gang mor eller svigermor er på besøk, da begge liker å re senger... Vedrørende øl og datteren din, tenker jeg at det ikke er noe feil i å spørre en myndig person om dette. Her er det datteren din som må kjenne reglene hun må forholde seg til så lenge hun bor hjemme. (selv om jeg reagerer på at en 18 åring ikke får ta seg en øl når svigermor byr) Anonymkode: 2b0c6...d27
Maskinfører Skrevet 14. juli 2022 #63 Skrevet 14. juli 2022 Alltid koselig når folk kommer og mest koselig når dem går
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #64 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 19.2.2018 den 10.10): Vi ser ikke svigermor så ofte pga lang afstand. Så når de først kommer bor de gjerne hos oss i noen dager. Hun er hyggelig, og aldri hatt noen diskusjoner. Men jeg synes hun blir så fort husvarm. F pr eksempel i stad når hun var på badet så har hun vært i baderomsskapene for å låne hårføneren min, uten å spørre. Hvis jeg setter på en maskin med tøy, så beretter hun og ordner med det ( selv mitt undertøy). Ene datteren vår er myndig, og da sier svigermor at hun godt bare kan forsyne seg med en ølboks. Er det jeg som synes dette blir for mye, eller er hin for husvarm ? Anonymkode: a1b32...96c Husk at sønnen hennes bor der, så det er vel egentlig bare bra?;) Anonymkode: 59b93...90b
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #65 Skrevet 14. juli 2022 Jeg elsker besøk som føler seg som hjemme. Det å bruke en hårføner er ikke å snoke. Her på KG er jo alt så slitsomt. Slitsomt med besøk, gruer seg for besøk osv, osv. Jeg vet ikke om dette er et sært fenomen som gjelder nordmenn Anonymkode: d8985...1b5
mingus Skrevet 14. juli 2022 #66 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 19.2.2018 den 10.23): TS her, jeg går aldri i skapene hos andre, hverken venner eller foreldre fordi jeg opfatter skap som privat, og det er ikke sikkert jeg vil se hva andre har i skapene sine. Hun får selvfølgelig låne føneren, hadde hun spurt kunne jeg fortalt hvilket skap den lå i. Anonymkode: a1b32...96c Holder med deg helt i det, synes selv det begynner å bli ubehagelig etter første og andre mislykkede forsøk på å finne feks glass i kjøkkenskapene hos mamma 😅 gå i alle skapene liksom før man finner riktig, nei det liker jeg ikke. Vil ikke ha folk i skapene på badet heller, der ligger det jo hemoroidekrem fortsatt etter fødselen, ammeinnlegg og alt mulig privat. Folk er jo forskjellige. Ungen vår hadde hatt et uhell hos mamma, og da gikk hele ferieklesvasken i maskinen hennes, inkludert mine truser, og jeg synes det var ubehagelig og litt for privat at hun plutselig hadde hengt det opp, selv om det var vel ment.
Mt3 Skrevet 14. juli 2022 #67 Skrevet 14. juli 2022 Regner med dere har håndklær i ett av skapene på badet, så da må hun uansett 'rote' rundt i badromsskap for å finne disse. Så da vil det bli enklere om du viser henne -dette er mitt private skap, dette er min manns og dette er min datters. Om hårføner ligger i ett av de private skapene så lag en knute på ledningen og heng den opp på veggen der håndkle henger akkurat de dagene hun er der. Hvor ille synes du det er at hun bretter ditt undertøy? Hun legger sammen klær for å være hyggelig og for å veie opp for at hun invaderer hjemmet ditt, så om du synes det er helt krise så si at du helst bretter klær selv så du får sortert de til rett eier og gi henne en annen oppgave f.eks ta ut av oppvaskmaskinen, dekke bordet, luke/plante i hagen.. Om du har kjøpt inn øl som dere voksne kan leske dere med i sommervarmen så inkluderer det din myndige datter (men så klart ikke i mengder som å drikke seg på en snurr), om dere ikke bruker å drikke hjemme og det er din svigermor som har kjøpt inn så forklarer du (eller helst din mann) husreglene til henne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå