Gå til innhold

Er Svigermor for husvarm?

Fremhevede innlegg

Gjest chisandra
Skrevet

Synes det høres deilig ut med en så selvgående svigermor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går aldri i skapene hos mine foreldre. Jeg er flyttet ut, og da har jeg ikke lenger noe i de skapene å gjøre. De skal selvsagt få lov til å ha private ting i fred i badeskapene sine, uten at jeg går der og glor. 

Anonymkode: e9d3d...836

På grunn av avstand er jeg gjerne hos foreldrene mine minst en helg eller lenger når jeg besøker. Jeg tror de hadde blitt sprø rimelig fort om jeg skulle begynne å be om tillatelse for alt mulig som krevde at jeg åpnet en skapdør. "Er det greit at jeg låner hårføneren?" "Kan jeg bruke et håndkle fra skapet?" "Kan jeg finne en ny dorull i skapet?" "Er det ok at jeg tar meg et glass brus?" Det faller seg bare ikke naturlig. Jeg bodde 19 år i det huset, tross alt. Foreldrene mine forventer at jeg klarer meg selv, også når jeg besøker dem 😅 

Jeg synes du overreagerer litt, TS. Jeg vil helst ikke at folk skal brette klærne mine og slik heller, men jeg forstår jo at det er godt ment.

Anonymkode: df93c...adc

• Liker 4
Skrevet (endret)

Vi ser ikke svigermor så ofte pga lang afstand. Så når de først kommer bor de gjerne hos oss i noen dager.

Hun er hyggelig, og aldri hatt noen diskusjoner. Men jeg synes hun blir så fort husvarm. F pr eksempel i stad når hun var på badet så har hun vært i baderomsskapene for å låne hårføneren min, uten å spørre. Hvis jeg setter på en maskin med tøy, så beretter hun og ordner med det ( selv mitt undertøy). Ene datteren vår er myndig, og da sier svigermor at hun godt bare kan forsyne seg med en ølboks. 

Er det jeg som synes dette blir for mye, eller er hin for husvarm ? 

Anonymkode: a1b32...96c

Jeg må bare spørre, TS. Svigermor er jo alltid et "yndet" klageobjekt. Hvordan er det med din egen mor, er det greit at hun er husvarm som du kaller det? Eller bør hun også helst innhente tillatelse til alt? At du kan synes det er invaderende at hun (svigermor) bretter tøy for å lette deg, sier mer om deg om hvor snevre dine soner er, som må ha alt på din måte.

Endret av Arabella
Tilføyelse.
  • Liker 6
Skrevet

TS her. Jeg er godt klar over at hun er myndig, men hun går fremdeles på vgs, bor her gratis selv med deltidsjobb. Jeg er oppvokst med å spørre å spørre om å få lov til å ta ting som anses som goder. Derfor får ikke mine umyndige barn lov å ta  f eks brus eller godteri uten å spørre. 

Jeg har et godt forhold til svigermor, og jeg hadde heller ikke likt hvis det var min egen mor som “snoket” i baderomsskuffene” eller brettet sammen undertøyet mitt. Jeg må helt ærlig si at jeg alltid synes det er digg både når mine foreldre drar herfra og når svigerfamilie drar.  

• Liker 3
Skrevet

Vi ser ikke svigermor så ofte pga lang afstand. Så når de først kommer bor de gjerne hos oss i noen dager.

Hun er hyggelig, og aldri hatt noen diskusjoner. Men jeg synes hun blir så fort husvarm. F pr eksempel i stad når hun var på badet så har hun vært i baderomsskapene for å låne hårføneren min, uten å spørre. Hvis jeg setter på en maskin med tøy, så beretter hun og ordner med det ( selv mitt undertøy). Ene datteren vår er myndig, og da sier svigermor at hun godt bare kan forsyne seg med en ølboks. 

Svigermoren din er "selvgående" og hjelper til med husarbeid. Du klager over at hun er for husvarm. Hadde hun ikke brettet klesvasken og spurt om hvor alt lå, hadde du da opprettet en tråd om at hun var lat og masete?

Damen virker oppegående og snill, slik de fleste normale svigermødre er. Hun besøker dere og istedet for å sitte på stas klarer hun seg selv og hjelper til der hun kan. Men du klager.

Er det rart det blir cræsh med svigermor og svigerdatter?

Min svigermor overnatter sjelden hjemne hos oss, bor en halvtime unna. Men på hytta vår kommer hun ofte. Og så GLAD jeg er for at hun klarer seg selv, finner det hun trenger og hjelper til der det trengs av egen fri vilje. Det kunne faktisk ikke falt meg inn å klage på at hun ble for husvarm. 

Du får skaffe deg et hus med gjestebad hvis normal oppførsel av svigermor blir for inngripende for deg. 

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg må bare spørre, TS. Svigermor er jo alltid et "yndet" klageobjekt. Hvordan er det med din egen mor, er det greit at hun er husvarm som du kaller det? Eller bør hun også helst innhente tillatelse til alt? At du kan synes det er invaderende at hun (svigermor) bretter tøy for å lette deg, sier mer om deg om hvor snevre dine soner er, som må ha alt på din måte.

Anonymkode: d6340...9e4

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Du får si i fra om du ikke liker det.

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg er godt klar over at hun er myndig, men hun går fremdeles på vgs, bor her gratis selv med deltidsjobb. Jeg er oppvokst med å spørre å spørre om å få lov til å ta ting som anses som goder. Derfor får ikke mine umyndige barn lov å ta  f eks brus eller godteri uten å spørre. 

Jeg har et godt forhold til svigermor, og jeg hadde heller ikke likt hvis det var min egen mor som “snoket” i baderomsskuffene” eller brettet sammen undertøyet mitt. Jeg må helt ærlig si at jeg alltid synes det er digg både når mine foreldre drar herfra og når svigerfamilie drar.  

Høres ut som min mor som mente at vi måtte spørre pent om vi kunne få ta en brødskive etter skolen eller få lov til å se på tv i helgene :P

Svigermor høres fantastisk ut da, utrolig selvgående 

Anonymkode: 90e9c...92b

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det kanskje der skoen egentlig trykker: at du ikke er så glad i å ha besøk, og at du er veldig sensitiv på intimsoner? Det du beskriver, som å finne en hårføner i badeskapet eller å brette sammen rene klær fra vaskemaskinen er jo tross alt bagateller, og for veldig mange helt uproblematisk (eller bare fint). Det minner mest om ting man irriterer seg over fordi det å ha besøk i seg selv er uønsket. Hvordan kan svigermor eller din egen mor oppføre seg på besøk hos deg for at det skal være en udelt positiv opplevelse? 

Greit nok at barna kan spørre om å forsyne seg med øl eller godter, men det er vel ikke så ofte bestemor er på overnatting uansett. Klarer ikke å se for meg at dette er noe jeg hadde giddet å henge meg opp i, om ting ble litt annerledes akkurat den helgen.

Kan jo godt være at det er ting du, mannen din og barna dine gjør når dere er på besøk hos svigers eller dine foreldre som irriterer dem også, men som de ikke sier til dere. Det er vanskelig å være den perfekte gjest i andre menneskers hjem hvor man ikke kjenner alle de usagte normene, en umulighet vil jeg påstå.

Anonymkode: 5925f...02d

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, padawan said:

Hvordan overreagerer man hvis besteforeldre nærmest bestemmer at ens barn kan drikke. Greit nok at datteren er myndig men en besteforeldre har ingenting med å legge seg oppi slikt. 

Jeg synes også svigermoren er litt for husvarm selv om det med bretting av klær sikkert er godt ment. 

Jeg er enig. Men jeg tror ikke det er dårlig. Ikke tro det er greit i det hele tatt .:)

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se å gjør henne huskald straks!

Anonymkode: 8f2c5...04f

Skrevet

Jeg har et spørsmål til dere svigermorkritikere: For å ta meg selv som eksempel, når begge svigermødre er på besøk samtidig, noe som forsåvidt skjer sjelden i min ene datters tilfelle, noe oftere hos den andre, hvordan skal vi forholde oss? Må vi spørre om tillatelse til alt? Er det nærmest et overgrep om vi bretter tøy? Setter på oppvaskmaskinen? Tilbyr oss å hjelpe til med noe?

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg har et spørsmål til dere svigermorkritikere: For å ta meg selv som eksempel, når begge svigermødre er på besøk samtidig, noe som forsåvidt skjer sjelden i min ene datters tilfelle, noe oftere hos den andre, hvordan skal vi forholde oss? Må vi spørre om tillatelse til alt? Er det nærmest et overgrep om vi bretter tøy? Setter på oppvaskmaskinen? Tilbyr oss å hjelpe til med noe?

Vi har en i hver ytterkant av skalaen. Den ene svigermoren setter seg ned og forventer oppvartning, klager over smerter og i tillegg alle andre eldre familiemedlemmers helseplager. 

Den andre ommøblerer, syns vårt allergiske asmatiske barn bør herdes gjennom å venne seg til mye parfyme og hårspray - og kjøper nytt (penere) interiør og gardiner som hun gjerne henger opp uten å spørre. 

Vi er kjempeglade i begge to. De får være seg selv hos oss. 5åringen har  to bestemødre. Det er veldig fint.

Anonymkode: bc0dc...bdb

Skrevet
4 timer siden, Sinsiew skrev:

Feil. Så lenge barnet er myndig, er det barnet selv som bestemmer. 

Her er jeg uenig. Vi har en god del vin, øl, whisky i hus. Det betyr ikke at det er fritt frem for hjemmeboende,  myndige barn å forsyne seg! 

Ellers syns jeg din svigermors oppførsel er innafor. Skjønner du syntes det var litt kleint at hun brettet undertøyet ditt, men hun ville bare være til nytte og tenkte nok ikke annerledes på det enn at hun  hundrevis av ganger har brettet sin sønns undertøy. 

Mye mer anstrengende med folk som er så innmari gjest at de knapt kan ta av bordet etter seg, eller spør om det er ok at de tar seg et glass vann 😯

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet
52 minutter siden, Arabella skrev:

Det er i og for seg ikke noe i veien med å hjelpe til med å rydde av bord, ta oppvasken / sette inn / rydde ut av oppvaskmaskinen og andre ting som går under betegnelsen "huslige sysler". 

Problemet for min del er hvis de legges seg oppi og gå på tverke av oppdragelsen av barn som bor i mitt hus (kanskje rar formulering men her dekkes både mine egne barn, felles barn og eventuelt samboers / kones egne barn). Det samme gjelder hvis man forsyner seg av alkohol uten å først sjekke hva som er ok å forsyne seg av. Jeg har vinflasker som koster opp til et par hundre Euro flasken og jeg ville ikke sette pris på om disse ble åpnet bare fordi jeg har besøk som vil kose seg med litt vin. Det samme gjelder til dels sprit også. Jeg pleier å ha øl liggende i kjøleskapet til enhver tid for å ha kald øl når jeg vil ha øl og det er greit å ta.

Skrevet

Skjønner at jeg må spørre voksent barn om det er greit at jeg bretter sammen tørt tøy, setter på en vaskemaskin, støvsuge mm når jeg sitter barnevakt. Jeg gjør det i beste mening for å hjelpe. Det jeg ønsker minst av alt er å trå over streken for hva som er ok

Anonymkode: 61b2f...2c3

Skrevet
5 minutter siden, padawan skrev:

Det er i og for seg ikke noe i veien med å hjelpe til med å rydde av bord, ta oppvasken / sette inn / rydde ut av oppvaskmaskinen og andre ting som går under betegnelsen "huslige sysler". 

Problemet for min del er hvis de legges seg oppi og gå på tverke av oppdragelsen av barn som bor i mitt hus (kanskje rar formulering men her dekkes både mine egne barn, felles barn og eventuelt samboers / kones egne barn). Det samme gjelder hvis man forsyner seg av alkohol uten å først sjekke hva som er ok å forsyne seg av. Jeg har vinflasker som koster opp til et par hundre Euro flasken og jeg ville ikke sette pris på om disse ble åpnet bare fordi jeg har besøk som vil kose seg med litt vin. Det samme gjelder til dels sprit også. Jeg pleier å ha øl liggende i kjøleskapet til enhver tid for å ha kald øl når jeg vil ha øl og det er greit å ta.

Det siste avsnittet er vel en selvfølge for alle normale mennesker å være enige i. :)

Gjest padawan
Skrevet
6 minutter siden, Arabella skrev:

Det siste avsnittet er vel en selvfølge for alle normale mennesker å være enige i. :)

Det synes jeg også men ut ifra en del svar i denne tråden skulle man tro det motsatte.

Skrevet (endret)

Kanskje det er fordi jeg er amerikansk - vet ikke, men når jeg har gjester som bor hos oss over tid, spesielt svigerforeldre eller mine egne foreldre, ønsker jeg at de føler seg velkommen.  Jeg alltid lager en liten kurv fullt av ting i reise størrelser jeg tenker at de kanskje trenger, inklusiv en reise hårføner som er mye letter å bruke enn den jeg har.   Når din egen mor er på besøk må HUN spørre pent om hun kan låne hårføner?  Du burde i det minste gjør det koselig for gjestene dine - dette er tross alt partnerens MOR vi snakker om. 

Endret av Outlander
  • Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet
3 minutter siden, Outlander said:

Kanskje det er fordi jeg er amerikansk - vet ikke, men når jeg har gjester som bor hos oss over tid, spesielt svigerforeldre eller mine egne foreldre, ønsker jeg at de føler seg velkommen.  Jeg alltid lager en liten kurv fullt av ting i reise størrelser jeg tenker at de kanskje trenger, inklusiv en reise hårføner som er mye letter å bruke enn den jeg har.   Når din egen mor er på besøk må HUN spørre pent om hun kan låne hårføner?  Du burde i det minste gjør det koselig for gjestene dine - dette er tross alt partnerens MOR vi snakker om. 

Jeg kan på generelt grunnlag bekrefte at det er utrolig stor forskjell på hva nordmenn anser som rett nivå av privatliv (veldig mye) og hva mange amerikanere anser som rett nivå av familiæritet (veldig, veldig mye). Jeg som nordmann har selv blitt sjokkert over hvor lite privatliv mange amerikanske familier trives med. Når det er sagt, dersom jeg skulle hatt en svigermor ville jeg gjerne hatt en svigermor som selv klarte å finne frem en hårføner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...