GauteS Skrevet 19. februar 2018 #21 Skrevet 19. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Ene datteren vår er myndig, og da sier svigermor at hun godt bare kan forsyne seg med en ølboks. Du er gjerrig og kontrollerende. Skal ikke din egen datter få koke seg kaffe eller ta seg en øl uten å spørre deg? 6
Sinsiew Skrevet 19. februar 2018 #22 Skrevet 19. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke likt det selv, men jeg har også veldig behov for privatliv, og det skal lite til før jeg føler meg invadert og at folk tråkker over grensene mine. Det å se i badeskapene etter føner, tror jeg nok generellt sett ville vært innafor hos de fleste. Samme med å brette tøy, der prøvde hun jo bare å være hjelpsom (selv om jeg ville fått litt fnatt av det, jeg liker det brettet på Min Måte). Å gi tillatelser til ungene er ikke ok, det er foreldrene som bestemmer, ikke bestemor. Anonymkode: e9d3d...836 Feil. Så lenge barnet er myndig, er det barnet selv som bestemmer. 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #23 Skrevet 19. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jøss det høres overdrevent anstrengt ut! Når jeg er på besøk hos mine foreldre finner jeg ting i skapene jeg trenger. Jeg går ikke inn på soverommet og roter i skuffer og skap, men baderomsskap, kjøkkenskap osv er helt naturlig hvertfall! Eller om jeg trenger en lue hvis vi skal ut å gå tur så finner jeg frem den i garderoben og hadde aldri vært naturlig å spørre om det var greit at jeg lånte den. Ang hårføner så har jeg brukt min svigermor sin mange ganger, når vi har vært på overnattingsbesøk der, tar intimservietter fra skuffen hennes på badet, og bruker sjampoen hennes eller finner frem salt eller smør i skapet selv. Man blir jo som en familie, selvom man er på besøk så ser jeg ikke hvorfor man skal oppføre seg som fremmede gjester som må spørre om tillatelse til alt. Anonymkode: cbf6e...0ec Ingenting galt med å låne. Men å forsyne seg med toalett-artikler fra badet er ikke greit uten å spørre. Kunne ikke falle meg inn å bare åpne skapet hos svigermor å ta intimservietter eller bare bruke av shampoen hennes. Hadde hun sagt "bruk det du trenger på badet når dere er her" hadde jeg kanskje kunne gjort det, ellers aldri uten å spørre. Det må være måte på frekkhet. Anonymkode: 120a8...b25 5
Husholdning1 Skrevet 19. februar 2018 #24 Skrevet 19. februar 2018 (endret) Jeg synes svigermoren din virker som et normalt oppegående menneske. Du har vært heldig. Endret 19. februar 2018 av Husholdning1 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #25 Skrevet 19. februar 2018 11 minutter siden, Sinsiew skrev: Feil. Så lenge barnet er myndig, er det barnet selv som bestemmer. Feil. Så lenge barnet bor i foreldrenes hus, er det foreldrene som bestemmer husregler som om barnet har lov til å drikke alkohol innenfor hjemmets fire vegger. Anonymkode: e9d3d...836 3
Outlander Skrevet 19. februar 2018 #26 Skrevet 19. februar 2018 Gud som jeg virkelig gruer meg til den tiden mine sønner endelig velger hvem som skal være svigerdøtrene mine. 5
Gjest padawan Skrevet 19. februar 2018 #27 Skrevet 19. februar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil. Så lenge barnet bor i foreldrenes hus, er det foreldrene som bestemmer husregler som om barnet har lov til å drikke alkohol innenfor hjemmets fire vegger. Anonymkode: e9d3d...836 Slenger meg på denne.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #28 Skrevet 19. februar 2018 Jeg syns du overreagerer. Det er vel ikke noe stort problem for deg at hun låner hårføneren din? Anonymkode: a89e3...ef5 2
GauteS Skrevet 19. februar 2018 #29 Skrevet 19. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker said: Så lenge barnet bor i foreldrenes hus, er det foreldrene som bestemmer husregler som om barnet har lov til å drikke alkohol innenfor hjemmets fire vegger. Herregud, hva for verden lever du i? Selvfølgelig drikker man øl hjemme! 8
Sinsiew Skrevet 19. februar 2018 #30 Skrevet 19. februar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil. Så lenge barnet bor i foreldrenes hus, er det foreldrene som bestemmer husregler som om barnet har lov til å drikke alkohol innenfor hjemmets fire vegger. Anonymkode: e9d3d...836 Husregler er greit det. Men å legge ned en regel om at barnet på 18 eller eldre ikke kan ta seg en øl, da har man et maktdemonstrasjonsproblem altså.. Det får finnes grenser på hva man skal legge ned av regler. Og hva om barnet bryter denne regelen? Feilen er jo at foreldre nettopp IKKE har noe hold i å nekte barnet alkohol, selv innenfor husets fire veggen. Så enkelt - så greit. 9
Gjest padawan Skrevet 19. februar 2018 #31 Skrevet 19. februar 2018 3 minutter siden, GauteS skrev: Herregud, hva for verden lever du i? Selvfølgelig drikker man øl hjemme! Jeg er vokst opp i et hjem hvor drikking av både øl og vin har vært ganske naturlig men det er ikke alle hjem hvor det er like naturlig. jeg har en inngiftet tante som har kjørt helt andre stilen og alltid sagt at hennes barn nesten aldri drikker eller røyker. Det hun ikke visste var at alle barna hennes var festrøykere og at den eldste niesen min gjemte øl hos oss i russetiden. (vi er naboer)
Illuminatum Skrevet 19. februar 2018 #32 Skrevet 19. februar 2018 1 time siden, padawan skrev: Så lenge avkommet bor under deres tak er det vel strengt tatt opp til foreldrene å definere hva som er lov eller ikke lov i den husstanden. Er vel ikke helt det eller? Hun er myndig og kan drikke om hun vil. Samtidig har foreldrene plikt til underhold av datteren til hun er ferdig med videregående. Datteren kan vel for så vidt flytte ut og kreve at foreldrene betaler for mat og losji. 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #33 Skrevet 19. februar 2018 9 minutter siden, padawan skrev: Slenger meg på denne. Det er vel egentlig ingen ting å slenge seg på. Norges lover går vel over familien hansens husregler.. Anonymkode: 2ae37...ac9 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #34 Skrevet 19. februar 2018 Ta det fra en som faktisk har hatt en svigermor som var FOR husvarm - svigermoren din høres bare hyggelig ut! Anonymkode: 50e33...31d 4
Arkana Skrevet 19. februar 2018 #35 Skrevet 19. februar 2018 Jeg synes du overreagerer. Tenk at svigermor hjelper til med husarbeid, uten at dere trenger å be om det! Å kikke etter hårtørrer i skapet synes jeg også er helt greit, det er da ikke snoking. Og datteren din er myndig, det er hun selv om bestemmer om og når hun skal drikke alkohol. At svigermor handler inn mat og/eller drikke for egne penger, som hun attpåtil gjør klart at andre også kan forsyne seg av kan da virkelig ikke være noe å klage på? 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #36 Skrevet 19. februar 2018 Forstår ikke hva du klager etter. Høres ut som din svigermor ønsker å gjøre minst mulig ut av seg og være behjelpelig når hun er på besøk. Min svigermor sitter på ræva 24/7 når hun er her, prater non stop om helseproblemene sine (som for øvrig i hovedsak skyldes inaktivitet og årevis med røyking, noe hun ikke nevner), spør "når er det middag?" som om middagen bare skal stå klar for henne, trenger at jeg henter alt mulig, klager over gjestesengen som ikke er myk nok og hinter om at hun kunne fått vårt soverom mens hun er der, sutrer og gnåler til samboeren min (hennes sønn) om at ditt og datt ikke er tilpasset henne, maser om at vi er for strenge med lillegutt på fem år fordi han ikke får spise sjokolade hver gang han spør, legger seg opp i barneoppdragelse.. Hadde jeg hatt en oppegående, selvdreven, høflig og hjelpsom svigermor hadde jeg vært overlykkelig. Du vet virkelig ikke hvor slitsomt det motsatte er. Alle kan vel kjenne seg igjen i at intimsonene blir litt utfordret når man får besøk, men det er bare noe man må akseptere til en viss grad. Personen overnatter i ditt hjem, det er ikke til å unngå at h*n er innenfor din private sone og får et visst innblikk i hva du har av gjenstander i badeskap, kjøkkenskuffer etc. Hvis man ikke takler såpass, så blir det vanskelig å være en god vert som folk har lyst til å tilbringe tid hos. Anonymkode: 5925f...02d 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #37 Skrevet 19. februar 2018 7 minutter siden, Sinsiew skrev: Husregler er greit det. Men å legge ned en regel om at barnet på 18 eller eldre ikke kan ta seg en øl, da har man et maktdemonstrasjonsproblem altså.. Det får finnes grenser på hva man skal legge ned av regler. Og hva om barnet bryter denne regelen? Feilen er jo at foreldre nettopp IKKE har noe hold i å nekte barnet alkohol, selv innenfor husets fire veggen. Så enkelt - så greit. Det er jo ikke sikkert at problemet er at datteren drikker alkohol per se; det kan jo tenkes at TS skulle kose seg med ølet til yndlingsserien eller servere det til gjester. Én ting er at alle i husstanden og gjester selvsagt bør kunne forsyne seg med vanmlig mat, men ting som øl, snop eller spesielt "god" mat har man jo gjerne kjøpt for å kose seg med eller servere til en anledning. Selv om alt i huset vårt er felles kunne det ikke falle meg inn å forsyne meg av mannens yndlingssjokolade uten å spørre om det er ok, og han ville ikke spise opp osten innkjøpt på spesialforretning uten å spørre om jeg har tenkt å bruke den til noe spesielt. Anonymkode: 7a3c5...41a 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #38 Skrevet 19. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke sikkert at problemet er at datteren drikker alkohol per se; det kan jo tenkes at TS skulle kose seg med ølet til yndlingsserien eller servere det til gjester. Én ting er at alle i husstanden og gjester selvsagt bør kunne forsyne seg med vanmlig mat, men ting som øl, snop eller spesielt "god" mat har man jo gjerne kjøpt for å kose seg med eller servere til en anledning. Selv om alt i huset vårt er felles kunne det ikke falle meg inn å forsyne meg av mannens yndlingssjokolade uten å spørre om det er ok, og han ville ikke spise opp osten innkjøpt på spesialforretning uten å spørre om jeg har tenkt å bruke den til noe spesielt. Anonymkode: 7a3c5...41a Det blir vel å spekulere litt vel mye? Det er ingenting i TS' innlegg som tyder på at det er den type ting svigermor har gjort. Slik hun formulerte det, virker det som problemet var å tilby den myndige datteren alkohol. Anonymkode: 5925f...02d 9
Arabella Skrevet 19. februar 2018 #39 Skrevet 19. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjøkken- og garderobeskap er noe helt annet enn badeskap. Badeskap er der man gjerne oppbevarer mer intime ting, medisiner, osv, og det er ikke greit å ta seg til rette i. Anonymkode: e9d3d...836 Medisiner, parfyme og den slags skal ikke oppbevares på badet, som gjerne er varmt. 3
Sinsiew Skrevet 19. februar 2018 #40 Skrevet 19. februar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke sikkert at problemet er at datteren drikker alkohol per se; det kan jo tenkes at TS skulle kose seg med ølet til yndlingsserien eller servere det til gjester. Én ting er at alle i husstanden og gjester selvsagt bør kunne forsyne seg med vanmlig mat, men ting som øl, snop eller spesielt "god" mat har man jo gjerne kjøpt for å kose seg med eller servere til en anledning. Selv om alt i huset vårt er felles kunne det ikke falle meg inn å forsyne meg av mannens yndlingssjokolade uten å spørre om det er ok, og han ville ikke spise opp osten innkjøpt på spesialforretning uten å spørre om jeg har tenkt å bruke den til noe spesielt. Anonymkode: 7a3c5...41a Men så sier man det da, at "Beklager, men Anne får ikke den ølen jeg har kjøpt, for den var tiltenkt biffmiddagen vi skal lage på lørdag". Så enkelt, så greit.. Men ellers så blir jo det du her skriver kun spekulasjoner, og de fleste jeg kjenner, kjøper ikke bare en øl - for å si det slik.. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå