AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #1 Skrevet 19. februar 2018 Hei Har lyst å bli veganer, men er litt usikker på om det er gjennomførbart med mine begrensninger... Her er problemene: - Allergisk mot frukt - Allergisk mot rå grønnsaker - Allergisk mot nøtter - Allergisk mot bær - Har crohns og reagerer på ganske mye annen mat (løk, hvitløk, sterk mat, blomkål, kål +++) Er det mulig? Hva KAN jeg spise da? For alt jeg ser veganere legger ut at de spiser inneholder jo MYE jeg er allergisk mot hver gang Til hverdags spiser jeg mest kokte poteter med kokte grønnsaker til og f. eks. fiskegrateng, kjøttboller eller lignende. Litt hjemmelaget pizza med kyllingkjøttdeig og pytt i panne. Spiser generelt lite pga dårlig mage. Anonymkode: 474ff...355
Perle Skrevet 19. februar 2018 #2 Skrevet 19. februar 2018 Dette hørtes ut som en særdeles dårlig idé. 11
Mr. Kilmister Skrevet 19. februar 2018 #3 Skrevet 19. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Har lyst å bli veganer, men er litt usikker på om det er gjennomførbart med mine begrensninger... Her er problemene: - Allergisk mot frukt - Allergisk mot rå grønnsaker - Allergisk mot nøtter - Allergisk mot bær - Har crohns og reagerer på ganske mye annen mat (løk, hvitløk, sterk mat, blomkål, kål +++) Er det mulig? Hva KAN jeg spise da? For alt jeg ser veganere legger ut at de spiser inneholder jo MYE jeg er allergisk mot hver gang Til hverdags spiser jeg mest kokte poteter med kokte grønnsaker til og f. eks. fiskegrateng, kjøttboller eller lignende. Litt hjemmelaget pizza med kyllingkjøttdeig og pytt i panne. Spiser generelt lite pga dårlig mage. Anonymkode: 474ff...355 Hva er vitsen? 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #4 Skrevet 19. februar 2018 Virker helt uansvarlig for deg å bli veganer når du har så mange begrensninger å forholde deg til i forhold til kosthold som det er. Anonymkode: f1e40...42d 1
Lill3My Skrevet 19. februar 2018 #5 Skrevet 19. februar 2018 Du kan vel heller bare utforske litt diverse vegetarretter uten å være veganer. Spis meieriprodukter, egg og fisk. Hold deg til de grønnsakene du tåler. Bruk makrell, ost, egg, avokado, laks OL som pålegg så får du sunne, næringsrike kalorier uten å spise kjøtt. Ikke vegansk men likevel en slags tilnærming som virker mer fornuftig i din situasjon Du kan også utforske diverse supper, og andre ingredienser som feks kikerter, linser, quinoa, hirse osv 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #6 Skrevet 19. februar 2018 12 minutter siden, Perle skrev: Dette hørtes ut som en særdeles dårlig idé. En særdeles dårlig idè å være mer miljøvennlig og bry seg om dyr...??? 10 minutter siden, Mr. Kilmister skrev: Hva er vitsen? Vitsen er jo å gjøre noe for miljøet og dyr. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker helt uansvarlig for deg å bli veganer når du har så mange begrensninger å forholde deg til i forhold til kosthold som det er. Anonymkode: f1e40...42d Ja, er det jeg er litt redd for også. Legen bare himlet med øynene når jeg spurte. 2 minutter siden, Lill3My skrev: Du kan vel heller bare utforske litt diverse vegetarretter uten å være veganer. Spis meieriprodukter, egg og fisk. Hold deg til de grønnsakene du tåler. Bruk makrell, ost, egg, avokado, laks OL som pålegg så får du sunne, næringsrike kalorier uten å spise kjøtt. Ikke vegansk men likevel en slags tilnærming som virker mer fornuftig i din situasjon Du kan også utforske diverse supper, og andre ingredienser som feks kikerter, linser, quinoa, hirse osv Spiser stort sett nudler eller tomatsuppe til kvelds (ellers bare middag) eller knekkebrød med tomater, så er mest middagene jeg sliter med. Tåler VIRKELIG IKKE avokado, ble ambulanse sist jeg spiste det... Hehe. Vil egentlig ikke spise fisk heller, men spiser makrell i tomat nå og da og som sagt fiskegrateng og slikt. Hirse og quinoa er jeg usikker på om jeg tåler? Faen, når du har vært den snåle allergikeren hele livet blir det liksom skummelt å prøve alt man ikke vet hva er eller har prøvd før Anonymkode: 474ff...355
Mr. Kilmister Skrevet 19. februar 2018 #7 Skrevet 19. februar 2018 Det er en dårlig idé. Det er ikke rart legen himla med øyene. Hva skal du leve av da? Drit i miljøet å tenk på deg selv heller. Herregud... 2
Solsikke2 Skrevet 19. februar 2018 #8 Skrevet 19. februar 2018 Syns det er en veldig god ide å bli veganer. Meld deg inn i gruppene: vegansnakk, hva slags veganmat lager du i dag?, vegansk mat - spørsmål og svar på facebook! Mye gode råd der :-) - hilsen ei som har vært veganer i snart 2 år 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #9 Skrevet 19. februar 2018 11 minutter siden, Mr. Kilmister skrev: Det er en dårlig idé. Det er ikke rart legen himla med øyene. Hva skal du leve av da? Drit i miljøet å tenk på deg selv heller. Herregud... Helt enig. Det er ikke opp til deg å redde verden, det kan vi andre som tåler alt gjøre Anonymkode: d091b...da2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #10 Skrevet 19. februar 2018 Nei nei, bare NEI! Hør på legen din du! Anonymkode: 3ec00...eea
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #11 Skrevet 19. februar 2018 Har også lyst til å bli veganer. Vegeterianer er ikke vits da jeg er allergisk mot melkeprodukter. Og soya og gluten. Har IBS i tillegg, noe som utelukker nesten alt av frukt, en del grønnsaker, nøtter, alt av bønner osv osv dør ikke om jeg får det i meg, men blir ganske dårlig og kaster opp av smertene. Har derfor gitt opp tanken. Anonymkode: 57d55...02a 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #12 Skrevet 19. februar 2018 Hvis dere ville bli veganere av dyrevelferds- og miljømessige årsaker ville jeg heller gjort så godt jeg kunne ved å kjøpe kortreist mat, kjøtt og egg fra lokale produsenter og aktører som har dyrevelferd i fokus Vegankosthold er "krevende" nok om en tåler alt av matvarer. Anonymkode: d091b...da2 1
Perle Skrevet 19. februar 2018 #13 Skrevet 19. februar 2018 (endret) 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: En særdeles dårlig idè å være mer miljøvennlig og bry seg om dyr...??? Vitsen er jo å gjøre noe for miljøet og dyr. Ja, er det jeg er litt redd for også. Legen bare himlet med øynene når jeg spurte. Spiser stort sett nudler eller tomatsuppe til kvelds (ellers bare middag) eller knekkebrød med tomater, så er mest middagene jeg sliter med. Tåler VIRKELIG IKKE avokado, ble ambulanse sist jeg spiste det... Hehe. Vil egentlig ikke spise fisk heller, men spiser makrell i tomat nå og da og som sagt fiskegrateng og slikt. Hirse og quinoa er jeg usikker på om jeg tåler? Faen, når du har vært den snåle allergikeren hele livet blir det liksom skummelt å prøve alt man ikke vet hva er eller har prøvd før Anonymkode: 474ff...355 Ja, det er en jævlig dårlig idé dersom du får mangelsykdommer eller sulter ihjel. Med dine allergier er det jo en ytfordring nok i seg selv å sørge for å få i seg rett næring i utganfspunktet. Endret 19. februar 2018 av Perle 2
Gjest justcurious Skrevet 19. februar 2018 #14 Skrevet 19. februar 2018 Så flott at du vil bli veganer anbefaler også å sjekke ut de gruppene som har blitt nevnt. Det er fremdeles mye du kan spise selv om du har en del begrensninger. Belgfrukter er viktig å få i seg. Selv bruker jeg en del soya og tofu også sjekk ut bloggen veganmisjonen for masse gode oppskrifter. Hun bruker helt vanlige ingredienser som man ofte har stående i skapet. Det finnes masse kjøtterstatninger i butikkene også nå. Det har aldri vært enklere å være veganer
Gjest justcurious Skrevet 19. februar 2018 #15 Skrevet 19. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere ville bli veganere av dyrevelferds- og miljømessige årsaker ville jeg heller gjort så godt jeg kunne ved å kjøpe kortreist mat, kjøtt og egg fra lokale produsenter og aktører som har dyrevelferd i fokus Vegankosthold er "krevende" nok om en tåler alt av matvarer. Anonymkode: d091b...da2 Nei, det er det ikke. Det er bare en forestilling folk har, det er virkelig ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Alt blir en rutine etterhvert kan være lurt å starte som vegetarianer da, så blir ikke overgangen så stor.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #16 Skrevet 19. februar 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Det er ikke opp til deg å redde verden, det kan vi andre som tåler alt gjøre Anonymkode: d091b...da2 Ts spiser så lite at det er god grunn til å tror at hun er mer miljøvennlig enn mange veganere, selv om hun spiser høner nå og da. Anonymkode: f1e40...42d 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #17 Skrevet 19. februar 2018 Er det lege som har påvist allergiene dine? Har du pollenallergi? Om du har pollenallergi finnes det enkelte som kan spise flere matvarer om de tar vaksine (fordi det reduserer noe av problemene med kryssallergi). Kan du spise bønner, linser, frø, havre, hemp? Kan du spise kokte bær eller nøtter? (Noen nevnte hirse og qunoia over, disse er glutenfrie pdorukter) Det kostholdet du har nå høres uansett ikke kjempebra ut. Nudler er ikke et skikkelig måltid om du ikke spiser det sammen med kokte grønnsaker eller andre ting. Ei heller er posesupper som regel, med mindre du legger til egne ingridienser. Å for eks spise linsesuppe til kvelds er mer næringsrikt enn et knekkebrød med tomat og pytt i panne. Vet ikke om du kjøper ferdigfiskegrateng osv, kvaliteten på disse kan være så som så. Når produsenter lager kjøtt og fisk som er most, så er det lettere å lure med deler av dyrene mennesker ellers ville unngått, eller bruke "tomvarer" der mye av fiskegratengen ikke en gang er fisk, men billigere ingridienser. Er du helt sikker på at det ikke er hvete i noe av det du spiser, forresten? Spesielt om noe av det er ferdigprodukter bruker det være hvete i alt Anonymkode: b2565...7f0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #18 Skrevet 19. februar 2018 Kom på at amaranth er også en god matkilde, samt ris kan brukes som tilbehør til mange matretter. Du kan også vurdere bruke spirulina, enten drikke det i vann eller ha det i oppskrifter. Men merk, det har en veldig særegen og utstikkende smak som mange har vanskeligheter med. Soya også, men tenker du kanskje er allergisk mot det også? Om du kan spise bønner, linser og soya er det like bra som å spise kjøtt, fisk og fugl. Om det er kryssallergi som fører til matallergiene dine, så kan det hjelpe, som sagt, med vaksine, i noen tilfeller hjelper det koke bærene, nøttene og fruktene (noen tåler hermetisk frukt). Men om du har livstruende allergi burde du nok være forsiktig med å eksperimentere på egen hånd. Anonymkode: b2565...7f0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #19 Skrevet 19. februar 2018 Med de begrensningene der er det ikke forsvarlig for noen å råde deg til å spise vegansk. Du må tenke på din egen helse før du tenker på dyrevelferd. Ser at du nevner at du vil bli veganer for miljøet, men da bør du spise mer kjøtt heller. Kjøtt fra dyr som har beitet er ca det mest bærekraftige og miljøvennlige du kan spise. Jordbruk ødelegger toppjorda, dreper enorme mengder med insekter og krever mer vann enn beitedyr. Beitedyr kan beite i ulendt terreng og gjødsler jorda. Bare ca 3% av Norges areal kan brukes til jordbruk... Hvis vi istedet spiser mer kjøtt så vil vi bli mer selvforsynt, og slipper å frakte maten så langt. Men velg gjerne økologisk fra en bonde som behandler dyrene bra. Du kan bestille "direkte" fra gårder. Her er en liste med økologisk gårder som tilbyr alle å kjøpe fra dem hvis du ikke kjenner noen. Anonymkode: a9bd4...05e 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #20 Skrevet 19. februar 2018 Jeg støtter de andre som sier at det er en dårlig idé. Veganere setter egen helse først uansett, og dersom du ikke vil klare å få i deg nok næringsstoffer vil du nok bare få flere problemer. Som noen andre sa så kan du gjerne begynne å kutte ut kjøtt litt og heller fokusere på fisk og andre grønnsaker du kan spise. Dersom du kan spise bønner, linser, kikerter, så kan du også ha et par vegan dager i uka. Egen helse kommer alltid først Dersom du bruker dyretestede produkter så kan du jo f.eks. kutte det ut? Anonymkode: ab27c...8d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå