Gå til innhold

Bivirkninger av diverse medisiner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Holder på med en terminoppgave hvor jeg tar for meg diverse ukjente og alvorlige bivirkninger av utbredte medisiner, samt i hvilken grad disse (medisinene) blir skrevet ut. Har sett litt på antipsykotika og antidepressiva. Vet at det er mye å ta for seg her, men føler jeg også burde få med medisiner med bivirkninger som ikke går utover psyken og hjernen/nervesystemet også. Det er her jeg trenger litt tips fra dere.

Setter også pris på om noen vil komme med egne erfaringer, og eventuelt diskutere temaet.

Anonymkode: 3416c...50a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les reglene for hva du kan poste på forumet. 

Anonymkode: e2d5d...c71

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les reglene for hva du kan poste på forumet. 

Er kun ute etter generell diskusjon om legers utskriving av legemidler, diskusjon rundt (manglende) informasjon om bivirkninger, samt høre folks erfaringer angående diverse bivirkninger. Ser ikke helt hvordan dette bryter med reglene?

Kopierte et lite utdrag fra retningslinjene som gjelder dette underforumet:

«Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang.»

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Holder på med en terminoppgave hvor jeg tar for meg diverse ukjente og alvorlige bivirkninger av utbredte medisiner, samt i hvilken grad disse (medisinene) blir skrevet ut. Har sett litt på antipsykotika og antidepressiva. Vet at det er mye å ta for seg her, men føler jeg også burde få med medisiner med bivirkninger som ikke går utover psyken og hjernen/nervesystemet også. Det er her jeg trenger litt tips fra dere.

Setter også pris på om noen vil komme med egne erfaringer, og eventuelt diskutere temaet.

Undersøkelser til skoleoppgaver står det og noe om i reglene...

Skrevet

Foreslår å se på bivirkninger av statiner (kolesterolsenkende). Veldig mange som står på det, og mange sliter.

Anonymkode: 8644d...93a

• Liker 1
Skrevet

Skriv om bivirkninger av p-piller - og drøft hvorfor det er dramatisk å nærmest dele dem ut til unge jenter fra 14-15-års-alder.....

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreslår å se på bivirkninger av statiner (kolesterolsenkende). Veldig mange som står på det, og mange sliter.

Anonymkode: 8644d...93a

Takk for tips! Tenkte ikke på statiner i det hele tatt.

1 time siden, Gravity skrev:

Skriv om bivirkninger av p-piller - og drøft hvorfor det er dramatisk å nærmest dele dem ut til unge jenter fra 14-15-års-alder.....

Det er sant, tusen takk. Der er det også mange som har gått ut med både bivirkninger og endringer etter slutt. 

Skrevet

http://tidsskriftet.no/2016/11/fra-andre-tidsskrifter/deprimert-av-p-piller

Kan gi et eksempel også. Da jeg var i begynnelsen av 20-årene var jeg med på en studie med utprøving av Nuva-Ring (p-ring). Dette er snart 20 år siden, altså før p-ringen var kommet på markedet. Jeg var da en erfaren p-pille-bruker og hadde prøvd et utall ulike merker, alle med kjipe bivirkninger som humørsvingninger og nedsatt sexlyst. Jeg opplevde p-ringen som den verste av de alle. Jeg ble regelrett "akutt" deprimert og hadde noen forferdelige måneder før jeg avbrøt hele forsøket. Da jeg var hos legen som ledet studien, og fortalte om årsaken til at jeg ville bryte, var han ikke engang interessert i å notere ned "depresjon" eller "depressive symptomer" som årsak. I hans skjema hadde han bare alle mulige andre somatiske bivirkninger - blodtrykk, vektøkning, blødninger etc. Ingenting om psyke/humør. 
Dette har HELDIGVIS bedret seg på disse årene og det har blitt mer oppmerksomhet om hva p-piller faktisk gjør med oss, men det er fortsatt langt igjen. Så jeg sier ja takk til flere artikler og oppgaver som belyser dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...