AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #1 Del Skrevet 18. februar 2018 Det ER en skrivefeil å skrive "h*n mener at gud har skapt jorden". I den setningen er "Gud" et subjekt, ikke et objekt. Når noen skriver at, "deres gud skal ha skapt jorden", så er det snakk om et objekt og ikke et subjekt. Nei, det er ikke bare de religiøse som irriterer seg over de bevisste skrivefeilene deres. Det gjør vi andre også. Er det snakk om en gud? Da er det liten G. Er det snakk om en bestemt gud som heter Gud? Da er det stor G. Takk! Anonymkode: bd1e2...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 18. februar 2018 #2 Del Skrevet 18. februar 2018 Jeg er så enig. Men korrekt språk med bruk av stor og små bokstaver har jeg forlengst gitt opp her på KG. Mot den slags kjemper både Gud og guder forgjeves Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #3 Del Skrevet 18. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det ER en skrivefeil å skrive "h*n mener at gud har skapt jorden". I den setningen er "Gud" et subjekt, ikke et objekt. Når noen skriver at, "deres gud skal ha skapt jorden", så er det snakk om et objekt og ikke et subjekt. Nei, det er ikke bare de religiøse som irriterer seg over de bevisste skrivefeilene deres. Det gjør vi andre også. Er det snakk om en gud? Da er det liten G. Er det snakk om en bestemt gud som heter Gud? Da er det stor G. Takk! Anonymkode: bd1e2...eeb Jeg skjønner hva du mener, men du har ikke helt kontroll på begrepene her. Det jeg har uthevet, er rett og slett feil. Når det er sagt, kan det hevdes at å skrive "gud" med liten g også når det er snakk om den kristne gud, er et aldri så lite blasfemisk miniopprør. Mye kan sies både for og imot det, men det gidder jeg ikke, i og med at du ikke vet hva subjekt og objekt er. Anonymkode: fba7b...a7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #4 Del Skrevet 18. februar 2018 Jeg skriver alltid med liten g. Årsak: tror ikke selv og sidestiller alle monotoistiske guder. Anonymkode: dfb86...e73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 19. februar 2018 #5 Del Skrevet 19. februar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Det ER en skrivefeil å skrive "h*n mener at gud har skapt jorden". I den setningen er "Gud" et subjekt, ikke et objekt. Når noen skriver at, "deres gud skal ha skapt jorden", så er det snakk om et objekt og ikke et subjekt. Er det snakk om en gud? Da er det liten G. Er det snakk om en bestemt gud som heter Gud? Da er det stor G. Subjekt og objekt har ingenting med saken å gjøre! Derimot er det du skriver i de to siste linjene helt rett, hold deg til det som står der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #6 Del Skrevet 19. februar 2018 Hvilken gud er det som faktisk heter Gud da? Anonymkode: 04890...db0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #7 Del Skrevet 19. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken gud er det som faktisk heter Gud da? Anonymkode: 04890...db0 Det må vel være Gud-run det da (høhøhø) Anonymkode: aa0bf...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 19. februar 2018 #8 Del Skrevet 19. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken gud er det som faktisk heter Gud da? Anonymkode: 04890...db0 Den kristne, jødiske og islamske guden heter Gud. På norsk. På engelsk heter han God. På polsk heter han Bóg. På arabisk heter han Allah. Alle disse ordene betyr gud, og det er også et egennavn, altså skrives det med stor forbokstav. Det blir som om hvis noen rare foreldre har gitt et menneske navnet Menneske. Han/hun vil da være et menneske med liten m, men heter Menneske med stor M. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #9 Del Skrevet 19. februar 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: monotoistiske guder Du synes det kan bli monotont å høre på prestene? Ho-ho. Anonymkode: bd99f...873 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #10 Del Skrevet 19. februar 2018 1 minutt siden, Nicathv skrev: Den kristne, jødiske og islamske guden heter Gud. På norsk. På engelsk heter han God. På polsk heter han Bóg. På arabisk heter han Allah. Alle disse ordene betyr gud, og det er også et egennavn, altså skrives det med stor forbokstav. Det blir som om hvis noen rare foreldre har gitt et menneske navnet Menneske. Han/hun vil da være et menneske med liten m, men heter Menneske med stor M. Ordene betyr gud ja, men den guden heter Jehova. At gud skal skrives Gud handler om respekt og ære, ikke egennavn. Anonymkode: 04890...db0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 19. februar 2018 #11 Del Skrevet 19. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ordene betyr gud ja, men den guden heter Jehova. At gud skal skrives Gud handler om respekt og ære, ikke egennavn. Anonymkode: 04890...db0 Ja, Jehova er også et av navnene hans. Han har flere navn. Din andre setning er rett og slett ukorrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 19. februar 2018 #12 Del Skrevet 19. februar 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ordene betyr gud ja, men den guden heter Jehova. Har du en anerkjent norsk, kristen kilde for at deres gud heter Jehova? Endret 19. februar 2018 av GauteS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #13 Del Skrevet 19. februar 2018 23 minutter siden, GauteS skrev: Har du en anerkjent norsk, kristen kilde for at deres gud heter Jehova? https://no.wikipedia.org/wiki/Tetragrammet I bibelen er Jehova byttet ut med Herren, jødene bruker heller ikke navnet. https://www.bibel.no/Nettbibelen?query=utY2AwCVpP5hb7pn9FUBs2xW%2fflmqmUQb7F1ol+wSXA13hoQgX8c48c4J54xCyfU 15 Og Gud fortsatte: «Du skal si til israelittene: Herren, fedrenes Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud, har sendt meg til dere. Dette er mitt navn til evig tid, dette skal jeg kalles fra slekt til slekt. Jehovas vitner bruker Jehovah: https://www.jw.org/no/publikasjoner/bibelen/nwt/innholdsfortegnelse/2-mosebok/3/#v2003015 15 Gud sa videre til Moses:«Dette er det du skal si til israelittene: ‘Jehova, deres forfedres Gud, Abrahams Gud,+ Isaks Gud+ og Jakobs Gud,+ har sendt meg til dere.’ Dette er mitt navn for evig,+ og ved dette navnet skal jeg huskes fra generasjon til generasjon. Anonymkode: 04890...db0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #14 Del Skrevet 19. februar 2018 45 minutter siden, Nicathv skrev: Den kristne, jødiske og islamske guden heter Gud. På norsk. På engelsk heter han God. På polsk heter han Bóg. På arabisk heter han Allah. Alle disse ordene betyr gud, og det er også et egennavn, altså skrives det med stor forbokstav. Det blir som om hvis noen rare foreldre har gitt et menneske navnet Menneske. Han/hun vil da være et menneske med liten m, men heter Menneske med stor M. Dette er vel ikke helt riktig. Ingen religioner mener at gud heter Gud, men at Gud er betegnelsen på den allmektige med hellig navn som ikke skal misbrukes. YHWH, Yahweh, Jehova er det brukte nevnet på både kristen og jødisk gud, men det sies at det egentlig navnet er hellig og dermed holdes hemmelig Anonymkode: aa0bf...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 19. februar 2018 #15 Del Skrevet 19. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jehovas vitner bruker Jehovah:Anonymkode: 04890...db0 Det sier seg selv, men de er ikke regnet til vanlig kristenhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #16 Del Skrevet 19. februar 2018 2 minutter siden, GauteS skrev: Det sier seg selv, men de er ikke regnet til vanlig kristenhet. Nei det er de ikke, men de har ikke byttet ut Jehova med Herren. Hva er poenget ditt? Anonymkode: 04890...db0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 19. februar 2018 #17 Del Skrevet 19. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei det er de ikke, men de har ikke byttet ut Jehova med Herren. Hva er poenget ditt? Anonymkode: 04890...db0 Mitt spørsmål var: "Har du en anerkjent norsk, kristen kilde for at deres gud heter Jehova?". Jehovas vitner er ikke en anerkjent, norsk kilde for at de kristnes gud heter Jehova. Jeg regner derfor med at svaret på mitt spørsmål må bli nei. Bemerk at hva navnet er, bestemmes av hva brukerne, her de kristne, mener det er. Om en eller annen gluping finner ut at navnet burde egentlig ha vært noe annet, spiller ingen rolle. Mitt navn burde egentlig, etter skikk og bruk, ha vært Olav, men hverken meg selv etter familien bruker noe annet navn enn Gaute, så dermed er og blir det mitt navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #18 Del Skrevet 19. februar 2018 Akkurat nå, GauteS skrev: Mitt spørsmål var: "Har du en anerkjent norsk, kristen kilde for at deres gud heter Jehova?". Jehovas vitner er ikke en anerkjent, norsk kilde for at de kristnes gud heter Jehova. Jeg regner derfor med at svaret på mitt spørsmål må bli nei. Bemerk at hva navnet er, bestemmes av hva brukerne, her de kristne, mener det er. Om en eller annen gluping finner ut at navnet burde egentlig ha vært noe annet, spiller ingen rolle. Mitt navn burde egentlig, etter skikk og bruk, ha vært Olav, men hverken meg selv etter familien bruker noe annet navn enn Gaute, så dermed er og blir det mitt navn. Derfor linket jeg til to andre steder også, for å forklare litt hvorfor det er byttet. Om gud selv sier han heter Jehova, så er det vel ikke de kristne idag som bestemmer at han skal hete Herren istedet? Eller Gud eller hva enn. Poenget mitt er at det er et navn på den kristne guden, at folk ikke bruker det endrer vel egentlig ingenting Anonymkode: 04890...db0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 19. februar 2018 #19 Del Skrevet 19. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Om gud selv sier han heter Jehova, så er det vel ikke de kristne idag som bestemmer at han skal hete Herren istedet? Jo, det er brukerne, de kristne, som avgjør navnet (det norske navnet, dess mer). At GT er bokstavelig Guds ord, er forlengst et forlatt synspunkt i norske kirker, de sakser bare utvalgte stykker fra GT. Og Jahwe/Jehova er som kjent ikke brukt i NT overhodet. Dagens kristendom ER slik som de kristne velger å framstille den. At utenforstående kan peke på at det står i Bibelen at kvinner i mannfolkklær er en vederstyggelighet for Herren, bryr ikke de kristne seg en døyt om, kvinnene går i bukser like fullt og anser det å være helt i sin orden. Skulle bare mangle; de har valgt å "klippe ut" den passusen og skapt sin egen variant av religionen. Dem om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå