AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #1 Skrevet 18. februar 2018 Jeg er 32 uker på vei og har fått påvist lett svangerskapsdiabetes, og nylig begynt med blodsukkermåling. Jeg har også kuttet ut sukker, ris, pasta, smoothie og drikker bare litt juice og spiser to frukt per dag. Det jeg ble veldig overrasket over å se er at blodsukkeret ikke bare har blitt lavere, men det er til tider veldig lavt. Et eksempel kan være at jeg spise tre skiver med grovt brød, hvitost og paprika, samt drikker vann eller evt et halvt glass appelsinjuice + kaffe. Det er en typisk frokost for meg. Og så etter en time kan jeg begynne å føle meg svimmel og uvel, og hvis jeg måler blodsukker etter 1,5-2 timer etter måltidet kan det f.eks. være 3,5. En dag trente jeg like etter frokost, og to timer etter måltidet var blodsukkeret 2,2. Dette forklarer jo ganske mye, siden jeg deler av dette svangerskapet har vært plaget med svimmelhet og til tider hjertebank og følelse av uro, spesielt på formiddagen og noen ganger om natta. Men nå som jeg ikke lenger bare kan ta meg en banan (noe jeg uten å ha skjønt hvorfor har gjort mye tidligere), lurer jeg jo på om jeg må spise nærmest konstant for å unngå føling? Noen andre med erfaring? Anonymkode: b251b...31f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #2 Skrevet 18. februar 2018 Er det ikke ved lavt blodsukker/føling du skal spise noe søtt/banan for å heve det til et normalt nivå? Hvertfall det inntrykket jeg har fått av en kollega med diabetes. Han har alltid karameller i veske, bil, nattbord osv i tilfelle føling. Anonymkode: 67648...bd7
Lumos Skrevet 19. februar 2018 #3 Skrevet 19. februar 2018 Om blodsukkeret er for lavt kan du f.eks. drikke et glass melk, spise en yoghurt, banan, honning etc. Klart du må få nivået opp igjen til normalen, man skal ikke gå rundt med føling
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #4 Skrevet 19. februar 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke ved lavt blodsukker/føling du skal spise noe søtt/banan for å heve det til et normalt nivå? Hvertfall det inntrykket jeg har fått av en kollega med diabetes. Han har alltid karameller i veske, bil, nattbord osv i tilfelle føling. Anonymkode: 67648...bd7 4 timer siden, Lumos skrev: Om blodsukkeret er for lavt kan du f.eks. drikke et glass melk, spise en yoghurt, banan, honning etc. Klart du må få nivået opp igjen til normalen, man skal ikke gå rundt med føling Joda, jeg vet jo at sukker hjelper på føling, men siden blodsukkeret gjerne daler under 4 to-tre ganger om dagen selv om jeg ganske nylig har spist sunn mat som ikke er spesielt karbohydratrike, er jeg redd for at jeg vil ødelegge for langtidssukkeret hvis jeg skal gjøre drastiske tiltak med følingen hver gang. Og jeg kan vel heller ikke gå og spise grove brødskiver e.l. hver til annen hver time gjennom formiddagen heller? Da spiser jeg jo hele tiden. For per nå er det det som må til for å unngå lavt blodsukker. Ts. Anonymkode: b251b...31f
isbjørnungen Skrevet 19. februar 2018 #5 Skrevet 19. februar 2018 Jeg ville bestilt en time hos fastlegen og bedt om råd, evt kontakte endokrinolog hvis du har vært i kontakt med endokrinolog allerede I mellomtiden passe godt på å spise jevnt og alltid ha noe tilgjengelig. 3
Liven_ Skrevet 19. februar 2018 #6 Skrevet 19. februar 2018 Hvirdan har du fått påvist diabetes med sånne verdier?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #7 Skrevet 19. februar 2018 6 timer siden, isbjørnungen skrev: Jeg ville bestilt en time hos fastlegen og bedt om råd, evt kontakte endokrinolog hvis du har vært i kontakt med endokrinolog allerede I mellomtiden passe godt på å spise jevnt og alltid ha noe tilgjengelig. Ja, jeg har konkludert med at jeg skal bestille en ny time hos fastlegen, så får jeg se. Prøver å spise oftere, og heller mindre porsjoner. Det er jo samtidig mye fokus på å ikke gå for mye opp i vekt, spesielt med svangerskapsdiabetes, så er redd for å spise for mye også... 37 minutter siden, Liven_ skrev: Hvirdan har du fått påvist diabetes med sånne verdier? Jeg hadde et fastende blodsukker som var bittelitt for høyt etter de nye retningslinjene. Men så snart jeg la om til diabeteskost er problemet heller at jeg ligger såpass lavt at jeg har mye ubehag... Ts. Anonymkode: b251b...31f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #8 Skrevet 19. februar 2018 Ikke drikk glass juice eller spis frukt til frokost. Det kan faktisk gi føling fordi kroppen skiller ut for mye insulin. Spesielt dersom man trener. Anonymkode: 71f4e...166
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå