Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg  har lenge vært i nav systemet. på arbeidsavklaringspenger. Har vært i flere praksis plasser. Så fikk jeg da et jobb tilbud . De ringte faktisk og tilbydde meg jobb. Men det var jo noe som skurret. Og det var lønna. Lønna var 80 kr timen før skatt. ( ikke tillegg på kveld /helg eller ) Det var flere ting som gjorde at jeg takket nei (sosial angst og restaurantjobb= ikke bra ) men hadde ikke overlevd økonomisk. Jeg hadde gått ned mye fra aap til lønn. og jeg har husleie å betale. Så det går ikke...hva hadde dere gjort ?

Anonymkode: 828f8...49c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg  har lenge vært i nav systemet. på arbeidsavklaringspenger. Har vært i flere praksis plasser. Så fikk jeg da et jobb tilbud . De ringte faktisk og tilbydde meg jobb. Men det var jo noe som skurret. Og det var lønna. Lønna var 80 kr timen før skatt. ( ikke tillegg på kveld /helg eller ) Det var flere ting som gjorde at jeg takket nei (sosial angst og restaurantjobb= ikke bra ) men hadde ikke overlevd økonomisk. Jeg hadde gått ned mye fra aap til lønn. og jeg har husleie å betale. Så det går ikke...hva hadde dere gjort ?

Bra du takker nei, det der er grov utnyttelse, skulle tro de mener du er slaven dems.

Noen som vet hva minstelønn i Norge ligger på?

Anonymkode: 4f9a1...16f

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sagt jeg er interessert i jobben, men at du må ha høyere lønn. Så takker nei til jobbtilbudet om du ikke får høyere lønn. 

Angående din psykiske helse, så vil vel enhver jobb bli vanskelig. Så det kan du ikke bruke som unskyldning. 

Anonymkode: b139e...12d

Skrevet

Det der er sosial dumping og langt under tariff. Godt du takket nei!

Ville vurdert å rapportere de til arbeidstilsynet.

Anonymkode: e0a0b...763

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bra du takker nei, det der er grov utnyttelse, skulle tro de mener du er slaven dems.

Noen som vet hva minstelønn i Norge ligger på?

Anonymkode: 4f9a1...16f

Vi har ikke minstelønn i Norge. Jeg har selv vært utnyttet for 105 kr timen (uten tillegg på kveld, helg, helligdag), men jeg gjorde det kun for erfaringens del siden jeg ville ha klart meg på studielånet uansett. 

Synes det er grusomt dårlig at bedrifter kan velge om de skal følge tariff eller ei. 

Anonymkode: 989c6...518

• Liker 1
Skrevet

Det klarer vel ingen å leve på? Det er jo langt under stipulert minstelønn i bransjen. Regner med at du er over 18 år?

• Liker 2
Skrevet

Var dette en bedrift som ansatte deg som nav klient, eller var det en ordinær jobb? Om de trodde du sulle i praksis eller noe, så kan jeg forstå det.

Anonymkode: bb47e...304

Skrevet

Er dette en jobb hvor det er estimert mye tips i tillegg?

Anonymkode: 6c766...084

Skrevet

Det der er bare en grusom utnyttelse av folk. Fatter ikke at det er lov å betale folk så lite. 

Anonymkode: 7be40...a78

• Liker 1
Skrevet

Det var helt riktig av deg å si nei til dette. Å tilby denne lønna er ikke i tråd med normer i samfunnet vårt. Vi må bekjempe sosial dumping, og denne bedriften burde bli navngitt til spott og spe for hele landet og bli svartelistet av NAV. 

Når de driver sånn og tilbyr slavelønn er det ikke bare uetisk i seg selv, men om de får holde på konkurrerer de ut andre restauranter som driver seriøst og mange i seriøse bedrifter mister jobben sin. 

Anonymkode: af860...aee

• Liker 3
Skrevet

Minstelønn innenfor bransjen ble det fra1 januar: 

Fra 1. januar 2018 er tariffavtalen allmenngjort for nær alle 94 000 ansatte innen overnatting, servering og catering.

Det innebærer at blant annet restauranter, kafeer. barer eller hoteller bryter loven om de betaler ansatte mindre enn det som minstesatsene bestemmer – uansett om de har tariffavtale eller ikke. Man innfører altså en absolutt nedre grense for timelønn. Å ha en bedre timelønn er det ingenting i veien for.

Før var minstelønn kun regulert om de ansatte hadde tariffavtale. Med andre ord kunne en ansatt uten tariffavtale i prinsippet jobbe for 50 kroner timen uten at dette var lov- eller avtalestridig.

Helt konkret innebærer vedtaket at Riksavtalen 2016–2018 mellom NHO/NHO Reiseliv og LO/Fellesforbundet blir pålagt som standard når det gjelder minstelønn.

(artikkelen fortsetter)

De nye satsene

Fra nyttår skal alle* ansatte innen overnatting, servering og catering som er over 20 år minstbetales 157,18 kroner i timelønn. Også personer over 18 år med minst 4 måneders praksis har også dette som absolutt minstelønna.

For yngre:

•  Ansatte over 18 år (uten 4. mnd praksis) minst kr. 125,94 i timen.
  • 17-åringer minst kr. 111,68
  • 16-åringer minst kr. 102,18.

Ved fratrekk i bruttolønnen for innkvartering i bedriften (for eksempel på et hotell) gjelder dessuten følgende satser som pålagt standard: enkeltrom kr. 531,55 pr. måned og dobbeltrom kr. 345,73 pr. måned.

Satsene gjelder ikke lærlinger eller personer på arbeidsmarkedstiltak. Satsene for kokker (med/uten fagbrev) var også foreslått allmenngjort, men ble ikke inkludert i Tariffnemndas vedtak.

* UNNTATT arbeidstakere omfattet avLandforpleiningsavtalen (innkvartering på landanlegg) eller er i avtaleområdet til Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT).

Anonymkode: da69b...9f3

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minstelønn innenfor bransjen ble det fra1 januar: 

Fra 1. januar 2018 er tariffavtalen allmenngjort for nær alle 94 000 ansatte innen overnatting, servering og catering.

Det innebærer at blant annet restauranter, kafeer. barer eller hoteller bryter loven om de betaler ansatte mindre enn det som minstesatsene bestemmer – uansett om de har tariffavtale eller ikke. Man innfører altså en absolutt nedre grense for timelønn. Å ha en bedre timelønn er det ingenting i veien for.

Før var minstelønn kun regulert om de ansatte hadde tariffavtale. Med andre ord kunne en ansatt uten tariffavtale i prinsippet jobbe for 50 kroner timen uten at dette var lov- eller avtalestridig.

Helt konkret innebærer vedtaket at Riksavtalen 2016–2018 mellom NHO/NHO Reiseliv og LO/Fellesforbundet blir pålagt som standard når det gjelder minstelønn.

(artikkelen fortsetter)

De nye satsene

Fra nyttår skal alle* ansatte innen overnatting, servering og catering som er over 20 år minstbetales 157,18 kroner i timelønn. Også personer over 18 år med minst 4 måneders praksis har også dette som absolutt minstelønna.

For yngre:

•  Ansatte over 18 år (uten 4. mnd praksis) minst kr. 125,94 i timen.
  • 17-åringer minst kr. 111,68
  • 16-åringer minst kr. 102,18.

Ved fratrekk i bruttolønnen for innkvartering i bedriften (for eksempel på et hotell) gjelder dessuten følgende satser som pålagt standard: enkeltrom kr. 531,55 pr. måned og dobbeltrom kr. 345,73 pr. måned.

Satsene gjelder ikke lærlinger eller personer på arbeidsmarkedstiltak. Satsene for kokker (med/uten fagbrev) var også foreslått allmenngjort, men ble ikke inkludert i Tariffnemndas vedtak.

* UNNTATT arbeidstakere omfattet avLandforpleiningsavtalen (innkvartering på landanlegg) eller er i avtaleområdet til Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT).

Men dette er vel kun dersom bedriften følger tariff?.. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er vel kun dersom bedriften følger tariff?.. 

Nei, alle har krav på minstelønn uansett om det er tariff eller ikke. Står klart og tydelig. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, alle har krav på minstelønn uansett om det er tariff eller ikke. Står klart og tydelig. 

Men vi har jo ikke minstelønn i Norge? Dersom bedriften velger å følge tariff så vil man kunne kreve "minstelønn" for arbeidet man gjør, men ikke ellers? Det var i alle fall det jeg fikk forklart av en jurist da jeg fikk timebetalt 105 kr timen 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vi har jo ikke minstelønn i Norge? Dersom bedriften velger å følge tariff så vil man kunne kreve "minstelønn" for arbeidet man gjør, men ikke ellers? Det var i alle fall det jeg fikk forklart av en jurist da jeg fikk timebetalt 105 kr timen 

Det er unntak for enkelte yrkesgrupper. Blant annet restaurantarbeidere "servering". Disse har lovregulert minstelønn. Tariff er irrelevant.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er unntak for enkelte yrkesgrupper. Blant annet restaurantarbeidere "servering". Disse har lovregulert minstelønn. Tariff er irrelevant.

Daså :( Ser nå at servering er allmenngjort ja. Håper det også skjer med service yrker som butikk, lei av sosial dumping 

• Liker 1
Skrevet

Det er satt minstelønn for de i bransjen fra 2018. Det gjelder bedrifter uten og med tariff. Sett dere inn i den nye avtalen og krev det som er riktig. 

• Liker 1
Skrevet

Det takker man nei til. Det var jo det jeg tjente som 19-åring i sommerjobb! (Ca 80,- i timen den gangen, men det er jo nesten 20 år siden). Selv da var det vurdert som en lønn som ikke var direkte bra, bare helt grei. Men 80,- den gange var likevel betydelig mer verdt enn i 2018 på grunn av inflasjonen og kostnadsøkningene som har vært siden den gang. 80,- i dag må kunne karakteriseres som sosial dumping og ikke noe annet. Her hadde jeg meldt inn bedriften til arbeidstilsynet. 

Anonymkode: 025c5...5bd

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men når forklarte juristen dette til deg? Hvis det ikke skjedde i år, så er jo det som du så forandret, etter 1. januar. 

Anonymkode: 2e5b7...f4c

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når forklarte juristen dette til deg? Hvis det ikke skjedde i år, så er jo det som du så forandret, etter 1. januar. 

Anonymkode: 2e5b7...f4c

Skjedde for 1 år siden :) Altså før de nye reglene, men de nye reglene gjelder uansett ikke for meg da handel og kontor (butikker) ikke er allmenngjort 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...