Gå til innhold

925 sølv,gitt ekte diamant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Ha et par øredobbel med diamant. Det står på den delen som er løs som man setter bak øret slik at øredobben ikke detter av. Der står det 925. Og dette er sølv. Men er det da gitt at diamantet i øredobben er ekte? Eller er det veldig vanlig å feste andre mindte verdifulle stener på ekte sølv?

Ev hvordan vet jeg hvilken sten dette er?

Anonymkode: 9252e...a62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligvis ikke diamant. Evt diamant av lav verdi, enten størrelse eller kvalitet.

Anonymkode: 36de9...7be

Skrevet

Hvor er øredobbene fra? Altså har du arvet de etc. Om du kjøpte selv, hvor mye kostet det?

Det trenger absolutt ikke være ekte diamnater selv om det er sølv, som oftest er det jo ikke det, det finnes flere sølvsmykker med andre stener enn diamant for å si det sånn.

Anonymkode: 68800...ed8

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Ha et par øredobbel med diamant. Det står på den delen som er løs som man setter bak øret slik at øredobben ikke detter av. Der står det 925. Og dette er sølv. Men er det da gitt at diamantet i øredobben er ekte? Eller er det veldig vanlig å feste andre mindte verdifulle stener på ekte sølv?

Ev hvordan vet jeg hvilken sten dette er?

Ja, det er veldig vanlig. Det er så vidt jeg vet veldig uvanlig med sølvinnfatning på ekte diamanter. Sølv er i denne sammenhengen et "billig" smykkemateriale. Sammen med diamanter bruker man oftest gull. Hvitt gull og diamanter er en veldig vanlig kombinasjon.  

(Det er også en mulighet at bakdelen på øredobben ikke opprinnelig hørte til øredobben, men er kjøpt til senere. Da kan selve øredobben være i hvitt gull og stenen en diamant, mens bakdelen er i sølv. Men om du har fått øredobbene nye virker dette lite sannsynlig.) 

Anonymkode: 56397...d2d

Skrevet

Tror nok ikke det er ekte diamanter, da man til diamanter vanligvis bruker gull. I mine diamantøredobber/ringer/smykker er det enten "gult" gull, eller hvitt gull.

Anonymkode: deaa0...277

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er veldig vanlig. Det er så vidt jeg vet veldig uvanlig med sølvinnfatning på ekte diamanter. Sølv er i denne sammenhengen et "billig" smykkemateriale. Sammen med diamanter bruker man oftest gull. Hvitt gull og diamanter er en veldig vanlig kombinasjon.  

(Det er også en mulighet at bakdelen på øredobben ikke opprinnelig hørte til øredobben, men er kjøpt til senere. Da kan selve øredobben være i hvitt gull og stenen en diamant, mens bakdelen er i sølv. Men om du har fått øredobbene nye virker dette lite sannsynlig.) 

Anonymkode: 56397...d2d

Man ser straks forskjellen på hvittgull og sølv. Det er ikke til å ta feil av. Sølv selv helt nytt ubrukt smykke er mye gråere enn hvittgull, og hvittgull blir aldri grått. 

Man setter gjerne ikke diamanter på sølvsmykker, om så er det ikke verdifulle steiner. Det er opplagt. 

Anonymkode: d3d34...9f8

Skrevet

Jo noen sølvsmykker har ekte diamanter, men som sagt over da ikke den beste kvalitet i stener. 

Anonymkode: 9edc0...7a0

Skrevet

Bilde av øredobbene?

Anonymkode: a3fa5...3cd

Skrevet

Den er arvet. Bakdelen er sølv. Mens den foran er mer "gult". Når jeg zoomer inn så ser jeg en del riper og en som nesten likner en blomst 🤣

20180218_113235.jpg

Skrevet

Tviler sterkt på at det der er en diamant. Den er såpass stor at den ville kostet ganske mye, og da er det veldig ulogisk å sette den i en billig innfatning i sølv. 

I tillegg ser den ganske matt ut til å være diamant 

Anonymkode: 7a19b...3fa

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er arvet. Bakdelen er sølv. Mens den foran er mer "gult". Når jeg zoomer inn så ser jeg en del riper og en som nesten likner en blomst 🤣

20180218_113235.jpg

Den ser ikke avansert ut. Vet du ca alder?

Kan du ta bilde av den der side og undersiden vises? Nr har den det?

De fleste gullsmeder, gull og antikk har et apparat som måler diamanten/ om det er en diamant. 

Anonymkode: a3fa5...3cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...