Gå til innhold

Erfaring med brudd i pote hos hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min har et brudd i poten på ene forlabben, 2 år gammelt. Fikk beskjed av veterinær at det ikke er vits å operere. 

Innimellom har han haltet litt. Spesielt etter turer lenger enn normalen 2,5t +. Men han logrer, spiser og drikker, og virker ikke som han har vondt. 

Har dere erfaring med lignende? Kan jo alltids ta han til dyrlege igjen, men greit å høre litt om hva som er vanlig. Dagen etter langtur er han fin igjen. Han leker også til tross for at han kan halte noe. 

Anonymkode: 91adc...ca4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaring når det gjelder men katten min hadde brukket flere av tærne en gang. Hun ble heller ikke operert men måtte gå med en slags plastskinne noen uker for å unngå unødig belastning. Hun var helt fin etterpå. Men så er jo katter litt «mykere» enn hunder da.

Men altså, hvis hunden din har et ubehandlet brudd i poten bør du jo ikke gå lange turer med den før det har grodd skikkelig...

Anonymkode: 6ce82...e15

Skrevet

Jeg tror jeg hadde et brudd i et av de små beina på vristen en gang, det gjorde vondt når jeg gikk eller stod på beina lenge om gangen, og det kom tilbake i flere måneder men forsvant til slutt. Tenker at du trenger ikke ta han til dyrlege igjen da det kommer til å gro, men redusèr lengden på turene til han er bedre.

Anonymkode: fd262...df7

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen erfaring når det gjelder men katten min hadde brukket flere av tærne en gang. Hun ble heller ikke operert men måtte gå med en slags plastskinne noen uker for å unngå unødig belastning. Hun var helt fin etterpå. Men så er jo katter litt «mykere» enn hunder da.

Men altså, hvis hunden din har et ubehandlet brudd i poten bør du jo ikke gå lange turer med den før det har grodd skikkelig...

Anonymkode: 6ce82...e15

Bruddet er jo 2 år ganmelt. Det vil ikke «gro seg til» etter så lang tid 

Anonymkode: 01fc2...f45

Skrevet

Vi har hatt det på en del hunder (AH) noen ganger blir det helt bra, men også endt med og måtte amputer tå. Som vanlig brukshund har dette lite og si om det ryker en tå, på ekstreme brukshunder kan det bli et problem. Om det er et 2. år gammelt brudd kommer det ikke til og leges, altså er det enten og la det være eller amputasjon som gjenstår. Du kan prøve og bruke sokk, dette vil avlaste den vonde tåa litt.  

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med brudd i pote. Er haltingen noe som har oppstått nylig eller har det vært sånn siden skaden skjedde? Halter hunden mer enn vanlig? Hvis det har skjedd endringer den siste tiden ville jeg gått tilbake til dyrlegen og spurt om råd, men hvis det har vært sånn hele tiden er det kanskje ikke så mye å gjøre med. Du sier hunden er glad og leken, så den har det sikkert bra. Likevel kan smertene være plagsomme og smertestillende kan være et alternativ

Anonymkode: a102e...040

Skrevet
8 timer siden, RoH skrev:

Vi har hatt det på en del hunder (AH) noen ganger blir det helt bra, men også endt med og måtte amputer tå. Som vanlig brukshund har dette lite og si om det ryker en tå, på ekstreme brukshunder kan det bli et problem. Om det er et 2. år gammelt brudd kommer det ikke til og leges, altså er det enten og la det være eller amputasjon som gjenstår. Du kan prøve og bruke sokk, dette vil avlaste den vonde tåa litt.  

Hunden blir ikke brukt til noe spesielt, kun som familie/turhund. Så går ikke utover noen sport. Hvordan er prognosene etter amputasjon? Stor sjanse for at de kan bli verre eller bedre?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen erfaring med brudd i pote. Er haltingen noe som har oppstått nylig eller har det vært sånn siden skaden skjedde? Halter hunden mer enn vanlig? Hvis det har skjedd endringer den siste tiden ville jeg gått tilbake til dyrlegen og spurt om råd, men hvis det har vært sånn hele tiden er det kanskje ikke så mye å gjøre med. Du sier hunden er glad og leken, så den har det sikkert bra. Likevel kan smertene være plagsomme og smertestillende kan være et alternativ

Anonymkode: a102e...040

Forrige eier som oppdaget bruddet. Det er ikke nytt at hun halter. Skjer vel ca 1 gang i mnd/oftere dersom vi går laaange turer. 

Har smertestillende, men hun blir så utrolig slapp. Har gitt mindre også enn hva vet skrev ut. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden blir ikke brukt til noe spesielt, kun som familie/turhund. Så går ikke utover noen sport. Hvordan er prognosene etter amputasjon? Stor sjanse for at de kan bli verre eller bedre?

Kjetil Backen hadde med en til Alaska. Jeg har hatt en som gikk Femundsløpet. Så det tror jeg går bra. Om tåa blir hoven eller øm til stadighet hade jeg vurdert det. Om det ikke er noe stort problem hadde prøvd potesokk. Selges i butikker som selger utstyr til slede hunder. 

Skrevet

Jeg har en hund som har hatt brudd i poten, men det har gått seg til, og han halter ikke lenger (5år gammel nå, bruddet var sist sommer). Selv har jeg hatt flere brudd, både i fotbladet, ankel, legg og lårhals, og selv om ikke jeg har smerter lenger, så får jeg det ved lengre turer. Det hovner opp og stivner til. For min del handler det om at blodtilførselen er svekket, og det er grunnen. Legen sier da at jeg bør legge opp turene deretter, det samme gjelder kanskje hunden din? Trenger ikke å være noe som er galt, det er bare ikke helt 100% lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...