AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #1 Skrevet 17. februar 2018 Hei! Jeg har et spørsmål om graviditet utenfor livmoren som jeg håper noen kan svare på. Jeg finner ikke akkurat det svaret jeg er ute etter noen plass. Spørsmålet mitt er da; Er det noen som vet om det faktisk er mulig å gå 12 uker gravid utenfor livmoren UTEN å merke noen form for smerter eller ha så mye ubehag og plager at du må oppsøke lege. Og som jeg har forstått må man abortere med enten operasjon eller cellegift, det går ikke å gå til legen å få en abort pille ikke sant? Og om man då hadde kunnet gått i 3 måneder hadde vel egglederen sprukket og det hadde blitt operasjon uansett? Noen som vet svarene på disse spørsmålene? Anonymkode: bf73e...1de
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #2 Skrevet 17. februar 2018 Svangerskap utenfor livmoren er vanligvis i eggleder, men det kan oppstå andre steder også som i livmorhalsen. Eggledere er så trange at de vil gjør vondt og evt sprekke før 12 uker fordi fosteret raskt blir for stort for plassen. De fleste som er gravid utenfor livmor har blødninger før de får smerter. De sjekkes gjerne for abort/truende abort der det blir tatt hcg prøve og UL før de kommer til akuttfase. De har avvik på hcg også. Jeg tror noen aborterer naturlig, men regner med det er de som er gravid lengre nede som i livmorhalsen. Abortpiller ville ikke hatt noe for seg, fordi de starter sammentrekninger i livmor og den er jo tom.. Anonymkode: 60722...130
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #3 Skrevet 17. februar 2018 Det oppdages nok før uke 12. Min ble oppdaget i ca uke 6-7. Begynte å få vannete brun utflod, visstnok typisk for dette. Hadde svake gravtester, som jeg senere skjønner betydde svak hcg stigning. Jeg slapp både cellegift og operasjon. Ble fulgt opp tett med blodprøver for å se at hcg sank. Noe den gjorde SAKTE. i ettertid tror jeg cellegift kunne vært like greit, tok en evighet før syklus stabiliserte seg. Anonymkode: 39011...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #4 Skrevet 17. februar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det oppdages nok før uke 12. Min ble oppdaget i ca uke 6-7. Begynte å få vannete brun utflod, visstnok typisk for dette. Hadde svake gravtester, som jeg senere skjønner betydde svak hcg stigning. Jeg slapp både cellegift og operasjon. Ble fulgt opp tett med blodprøver for å se at hcg sank. Noe den gjorde SAKTE. i ettertid tror jeg cellegift kunne vært like greit, tok en evighet før syklus stabiliserte seg. Anonymkode: 39011...fbb Tusen takk for svar! Så det altså umulig å bare gå til legen og være ferdig med det samme dagen uten noen form for etterfølging etter en slik opplevelse? Anonymkode: bf73e...1de
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #5 Skrevet 17. februar 2018 Nei, jeg var hos gynekologen og tok blodprøver i sikkert 3-4 uker. Slutt på oppfølging når hcg var under 5. Men ex.u må tas på alvor, kan miste eggledere eller dø av det i verste fall Anonymkode: 39011...fbb
Marimba Skrevet 17. februar 2018 #6 Skrevet 17. februar 2018 Hos meg ble det oppdaget i uke 11, fordi egglederen sprakk. Først i ettertid innså jeg at jeg faktisk hadde symptomer på det tidligere. Feks sen HCG-stigning, små blødninger, osv. Men hadde jo aldri hørt om exu før jeg opplevde det selv, så det er jo lett å si det etterpå.. For min del ble det luftambulanse og hasteoperasjon. Jeg tviler på at man kan gå til uke 12 før det oppdages, men samtidig synes jeg det er alvorlig nok til at jeg ville bestilt privat ul om jeg var nervøs. For min del var det ren flaks som gjorde at jeg overlevde.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #7 Skrevet 17. februar 2018 Jeg fikk cellegift i uke 8 og det hadde ingen effekt så måtte hasteopereres m sprukket eggleder noen dager senere. Ifl gyn bør det være tidlig for at cytostatika skal ha effekt. Anonymkode: b20b7...21c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #8 Skrevet 17. februar 2018 13 minutter siden, Marimba skrev: Hos meg ble det oppdaget i uke 11, fordi egglederen sprakk. Først i ettertid innså jeg at jeg faktisk hadde symptomer på det tidligere. Feks sen HCG-stigning, små blødninger, osv. Men hadde jo aldri hørt om exu før jeg opplevde det selv, så det er jo lett å si det etterpå.. For min del ble det luftambulanse og hasteoperasjon. Jeg tviler på at man kan gå til uke 12 før det oppdages, men samtidig synes jeg det er alvorlig nok til at jeg ville bestilt privat ul om jeg var nervøs. For min del var det ren flaks som gjorde at jeg overlevde. Huff dette høres ut som en grusom opplevelse! Så egglederen sprekker med andre ord før man rekker å komme til uke 12 og det blir operasjon om man går så lenge uten å oppdage det? Dette er en veldig alvorlig situasjon som jeg har forstått ved å lese mye om dette nå så det er veldig trist å høre at du har opplevd dette. Og tusen takk for svar! Anonymkode: bf73e...1de
Marimba Skrevet 17. februar 2018 #9 Skrevet 17. februar 2018 Mest sannsynlig sprekker den før den tid ja, og da blir det operasjon ja. Ja det var grusomt. Kom meg forholdsvis raskt fysisk, men slet en stund psykisk. Er jo ikke akkurat noe man er så forberedt på når man begynner å nærme seg uke 12. Men det gikk bra da. Jeg overlevde og har med min ene eggleder alikevel klart å produsere en baby, og har nr 2 på vei nå 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #10 Skrevet 17. februar 2018 Kroppen min kvittet seg med det selv rubdt uke 4-5 med en ekstremt kraftig blødning. Dro innom gynekolog i ettertid for å dobbeltsjekke og jeg var veldig heldig. Så når jeg 9 mnd senere fikk positiv test så sjekket jeg alt jeg kunne veldig tidlig for at det ikke skulle skje igjen. Anonymkode: f58ac...3b4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #11 Skrevet 17. februar 2018 40 minutter siden, Marimba skrev: Mest sannsynlig sprekker den før den tid ja, og da blir det operasjon ja. Ja det var grusomt. Kom meg forholdsvis raskt fysisk, men slet en stund psykisk. Er jo ikke akkurat noe man er så forberedt på når man begynner å nærme seg uke 12. Men det gikk bra da. Jeg overlevde og har med min ene eggleder alikevel klart å produsere en baby, og har nr 2 på vei nå Så utrolig bra! Gratulerer så mye med nr 2 på vei ❤ Anonymkode: bf73e...1de
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #12 Skrevet 18. februar 2018 Ja, jeg har vært borti at det er mulig å gå over 12 uker med en graviditet utenfor livmoren. Var til og med på undersøkelse som bekreftet at fosteret lå i livmoren. Noen uker senere var sammen døden nær. Anonymkode: e2068...26b
Marimba Skrevet 18. februar 2018 #13 Skrevet 18. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har vært borti at det er mulig å gå over 12 uker med en graviditet utenfor livmoren. Var til og med på undersøkelse som bekreftet at fosteret lå i livmoren. Noen uker senere var sammen døden nær. Anonymkode: e2068...26b I alle dager var det tvillinger da, så en lå utenfor og en i? Eller var det bare en grov bom på undersøkelsen?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #14 Skrevet 18. februar 2018 Det var tvillinger, hvor det ble oppdaget tidlig at en lå på utsiden. Denne ble fjernet. I samme omgang ble det da bekreftet at nr 2 lå riktig og fortsatte var i live. Anonymkode: e2068...26b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå