Gå til innhold

Orkidé mistet blader

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Orkideen min har mistet alle bladene. De var sorte i enden, men ikke tørre. Vil det kunne være en sjanse for at det kommer nye blader? 

Anonymkode: 6f349...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ha fått for lite luft rundt røttene eller for mye vann. Kan komme nye blader, men jeg ville skjekket røttene om også de begynner å bli sorte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kastet bladene. Men de var nok fulle av vann, harde og grønne. Vanner den en gang i uken ved å skylle gjennom med vann og så la det renne av i en halvtime før den settes i en glassvase. Bør jeg kanskje bare la den stå uten krukke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Orkideen min har mistet alle bladene. De var sorte i enden, men ikke tørre. Vil det kunne være en sjanse for at det kommer nye blader? 

Enten har du druknet den med vann eller så står den ikke luftig nok i potten. Røttene skal ha barn og lys. Ikke tråkkes ned i en potteskjuler. 

Anonymkode: 0c5be...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enten har du druknet den med vann eller så står den ikke luftig nok i potten. Røttene skal ha barn og lys. Ikke tråkkes ned i en potteskjuler. 

Dette er en myte, de kan godt stå i potteskjuler. Vil anbefale orkidé-grupper på Facebook med botanikere og andre som har spesialisert seg.

Anonymkode: 8f5f2...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har kastet bladene. Men de var nok fulle av vann, harde og grønne. Vanner den en gang i uken ved å skylle gjennom med vann og så la det renne av i en halvtime før den settes i en glassvase. Bør jeg kanskje bare la den stå uten krukke?

For mye vann en liten skvett to ganger i uken holder. Husk at de vokser naturlig høyt oppe i trørne i veldig tørre områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For mye vann en liten skvett to ganger i uken holder. Husk at de vokser naturlig høyt oppe i trørne i veldig tørre områder. 

Også myte. Det TS gjør er helt riktig. 

Anonymkode: 8f5f2...d1d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk den, for ikke så lenge siden, var de fleste røttene grå og helt inntørket. Nå er det likt, men det er noen få grønne røtter også. Den ene stilken ble gul, så den klippet jeg ned, men den andre er grønn og har vokst litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den står delvis lyst, den plassen med jevnt over best lys, men ikke i solskinn. Har den ikke i vinduet nå om vinteren, siden det er kaldt og trekker ganske godt der. I rommet den står i nå er det ca 20 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De visner fort ved dårlig stell og lysforhold. 

Anonymkode: ced3e...fcc

Hva er dårlig stell? Hva må gjøres med lysforholdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et østvendt vindu er et sikkerstikk.

Røttene har nok orkide"jord" da eller? Jeg tar aldri orkideene mine ut av glasspotta. Jeg bare tilsetter vann slik at det står ca. 1-2 cm opp fra bunn 1 gang i uken (det fine med glasspotter er at du kan se hvor mye vann du har tilsatt). 

Bladene skal jo normalt sørge for fotosyntesen i planten - uten blader så dør planten. Men orkideer kan vel drive fotosyntesen ved bruk av luftrøttene sine og, så planten din kan ha en sjanse - men det krever tålmodighet.

Anonymkode: 6efd8...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...