Gå til innhold

Ettervirkninger av kyssesyken

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk kyssesyken i 2012. Trente masse og hardt på den tiden og skjønte ikke at det var det jeg hadde. Merket det ved at kroppen bare «ga opp» ved trening. Treninga ble lagt på hylla, og fortsatt i dag, 6 år etter sliter jeg med å trene. Jeg kan komme godt i gang og så merker jeg at jeg får forkjølelse symptomer. Tett nese, nyser, vondt i hals og verking i kroppen. Hvis jeg da fortsetter og trene blir jeg fort syk, tar jeg det med ro, hangler jeg noen uker før det går over. Jeg er også veldig avhengig av søvn, kjenner meg mye sliten, men var mye verre da jeg jobbet nattevakter enn jeg er nå som jeg har kuttet ut det og sover normale netter. 

Merker også at magen tåler mindre. Reagerer på gluten og melk.. tror det har mye med at legen min ikke testet meg for kyssesyken, men heller ga meg antibiotikakur på antibiotikakur som sikkert har ødelagt mye av bakteriefloraen i magen. 

Er det flere som opplever å ha dårlig immunforsvar etter å ha hatt kyssesyken? Evt noen som har noen tips?? Jeg er så lei av å ha det sånn🙄 og hvor viktig er kostholdet for dere? Skal sies at jeg spiser en del sukker😆

Anonymkode: 15a2d...989

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trening og jobb måtte kuttes ut et helt år. Jeg fikk flere symptomer på pollen allergi, og sliter fortsatt litt med dette om sommeren. Søvnbehovet er økt fra fem til til ti timer. Ble mye syk et år etterpå med vanlige forskjølelser. Må være mindre sosial for blir fort sliten. Melk har keh ikke tålt siden og får kraftige magesmerter, rastløse bein om natta og blir mer sliten ved inntak av melk. Fortsatt ikke fått til trening og det er to år siden jeg hadde kyssesyken. Forbrenninga er fucka og gått opp 25 kg. Går veldig sakte ned. Livet var lettere før kyssesyken. 

Anonymkode: a7454...891

Skrevet

Hvordan vet du at du reagerer på gluten? Blir du dårlig av soyasaus, smågodt o.l? For det inneholder gluten. Det er ingen sammenheng med reaksjon på gluten og antibiotika. Det har heller ingenting med tarmfloraen å gjøre. 

Anonymkode: 71141...b9e

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk kyssesyken i 2012. Trente masse og hardt på den tiden og skjønte ikke at det var det jeg hadde. Merket det ved at kroppen bare «ga opp» ved trening. Treninga ble lagt på hylla, og fortsatt i dag, 6 år etter sliter jeg med å trene. Jeg kan komme godt i gang og så merker jeg at jeg får forkjølelse symptomer. Tett nese, nyser, vondt i hals og verking i kroppen. Hvis jeg da fortsetter og trene blir jeg fort syk, tar jeg det med ro, hangler jeg noen uker før det går over. Jeg er også veldig avhengig av søvn, kjenner meg mye sliten, men var mye verre da jeg jobbet nattevakter enn jeg er nå som jeg har kuttet ut det og sover normale netter. 

Merker også at magen tåler mindre. Reagerer på gluten og melk.. tror det har mye med at legen min ikke testet meg for kyssesyken, men heller ga meg antibiotikakur på antibiotikakur som sikkert har ødelagt mye av bakteriefloraen i magen. 

Er det flere som opplever å ha dårlig immunforsvar etter å ha hatt kyssesyken? Evt noen som har noen tips?? Jeg er så lei av å ha det sånn🙄 og hvor viktig er kostholdet for dere? Skal sies at jeg spiser en del sukker😆

Dårlig imunforsvar får du når du er under kreftbehandling eller har aids. Dårlig imunforsvar er noe som påvises i blodprøver fordi imuncellemengden er under normalen i blodprøver. Ergo har du ikke fått påvist noe dårlig imunforsvar og bør finne et annet begrep for å beskrive det du hevder å ha. Hvordan fikk du påvist kyssesyke etter den forklaringen din så må det være greit å få oppklart? 

Ved å kutte ut viktige næringskilder som glutenholdig mat og melkeprodukter så får du en syk kropp med dårligere fungering. 

Gå til legen og få hjelp. ME etter kyssesyken er ikke uvanlig, men det er ikke helt det du beskriver heller?

Anonymkode: 2f851...3b3

• Liker 2
Skrevet

Ts her

Det er vel sammenheng mellom tarmflora og antibiotika da den dreper både gode og dårlige bakterier, og det er vel en grunn til at legen ber en drikke Biola ol. Når man går på det? Har ikke fått påvist glutenallergi eller noe som helst allergi, men rennaræv og luftsmerter er kanskje en god indikasjon på at man ikke tåler det? Ja, reagerer på smågodt.. spiser lite soyasaus. Magen reagerer generelt på veldig mye.. som her om dagen ble jeg skikkelig dårlig da jeg spiste en gulrot på litt tom mage. Reagerte sporenstreks med diaré.

Til deg som halshugde meg på immunforsvar.. når man til stadighet blir forkjølet, bihulebetennelse og halsbetennelse og veldig mye oftere syk enn «alle andre», også veldig mye mer enn før kyssesyken mener jeg man kan si man har et dårligere immunforsvar enn folk flest.. er jeg med folk som er syke, blir jeg som regel smitttet for å si det sånn da. Men om det er feil begrep så beklager jeg det. Jeg hadde ikke noe annet begrep på det.. Jeg har vært hos spesialist etter henvisning fra lege som sa at folk kunne slite opp i mot ti år med ettervirkninger fra kyssesyken. Hvis du leser innlegget mitt på nytt så spør jeg om råd fra folk i samme situasjon og om kosthold har vært noe som har vært smart å endre på.. jeg fikk påvist kyssesyken gjennom blodprøver hos fastlegen. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trening og jobb måtte kuttes ut et helt år. Jeg fikk flere symptomer på pollen allergi, og sliter fortsatt litt med dette om sommeren. Søvnbehovet er økt fra fem til til ti timer. Ble mye syk et år etterpå med vanlige forskjølelser. Må være mindre sosial for blir fort sliten. Melk har keh ikke tålt siden og får kraftige magesmerter, rastløse bein om natta og blir mer sliten ved inntak av melk. Fortsatt ikke fått til trening og det er to år siden jeg hadde kyssesyken. Forbrenninga er fucka og gått opp 25 kg. Går veldig sakte ned. Livet var lettere før kyssesyken. 

Anonymkode: a7454...891

Ts her

Ja, det høres ut som det er mye likt. Sliter ikke med rastløse ben, men mye verking i bena, sånn influensa verking. Jeg er helt enig, livet var så mye lettere.. lurer liksom på når det skal gå over...🙄

• Liker 1
Skrevet

Ta kroppen din på alvor. Ikke press deg så langt at du utvikler kronisk sykdom. Har du forsøkt eliminasjonsdiett for å finne ut av hva du ikke tåler? Ikke provoser fordøyelsessystemet ditt. Hold deg helt unna trening. Trapp gjerne ned på jobb dersom du har mulighet til det. Slapp godt av, og la kroppen din få mulighet til å bli frisk. 

Anonymkode: 1ec98...7fa

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta kroppen din på alvor. Ikke press deg så langt at du utvikler kronisk sykdom. Har du forsøkt eliminasjonsdiett for å finne ut av hva du ikke tåler? Ikke provoser fordøyelsessystemet ditt. Hold deg helt unna trening. Trapp gjerne ned på jobb dersom du har mulighet til det. Slapp godt av, og la kroppen din få mulighet til å bli frisk. 

Jeg har ikke eliminert, men tror kanskje foodmap(om du har hørt om det) kan være tingen. Merker mye av det den anbefaler å holde seg unna er det jeg reagerer på. Må bare ha viljestyrke og ork til å gå all in for den😆

litt av problemet er jo at jeg har gått sånn siden 2012.. det er jo ingenting som er synlig for andre. Ingenting som vises på blodprøver foruten om mangel på B12.. jeg har vært hos spesialist som sa at når du kjenner du har litt ekstra energi en dag, det er da du skal sette på bremsen for å spare opp energi. Jeg prøver på det, men man blir jo så lei av å føle at man ikke fungerer og alltid måtte hvile så mye. Jeg elsker å trene.. skjønner liksom ikke at kroppen ikke henter seg inn etter så mange år. Er derfor jeg er nysgjerrig på om folk har hatt effekt med å endre kosthold. 

Skrevet (endret)

Hei. Jeg hadde kyssesyken da jeg var 17 år. Nå nærmer jeg meg 40 og har fortsatt ettervirkninger. Da jeg leste innlegget ditt var det som å lese om meg selv. Den første tiden etter jeg var syk orket jeg ikke en hel uke påskolen. Dette varte nesten 5 måneder. Nå blir jeg fort forkjølet og syk, har allergi-symptomer med nysing og irriterte slimhinner. Jeg har også problemer med magen. Diaré og luft. Jeg har begynt å spise lav fodmap. Går ikke på streng diett, men har funnet ut hva jeg reagerer på. Melk, hvetemel, løk, hvitløk spesielt. Jeg liker å trene, men siden jeg ofte er forkjølet og slapp så føler jeg at jeg ikke får noe kontinuitet i treningen. Det å endre kostholdet har hjulpet meg. Føler jeg får mer energi av å spise riktig og sove nok. Sover mer enn andre jeg kjenner... 

Endret av Tvilling1
Skrivefeil
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke eliminert, men tror kanskje foodmap(om du har hørt om det) kan være tingen. Merker mye av det den anbefaler å holde seg unna er det jeg reagerer på. Må bare ha viljestyrke og ork til å gå all in for den😆

litt av problemet er jo at jeg har gått sånn siden 2012.. det er jo ingenting som er synlig for andre. Ingenting som vises på blodprøver foruten om mangel på B12.. jeg har vært hos spesialist som sa at når du kjenner du har litt ekstra energi en dag, det er da du skal sette på bremsen for å spare opp energi. Jeg prøver på det, men man blir jo så lei av å føle at man ikke fungerer og alltid måtte hvile så mye. Jeg elsker å trene.. skjønner liksom ikke at kroppen ikke henter seg inn etter så mange år. Er derfor jeg er nysgjerrig på om folk har hatt effekt med å endre kosthold. 

Jeg er selv uføretrygdet pga. ettervirkninger etter kyssesyken som jeg ikke tok på alvor før det var for sent. Er i dag avhengig av rullestol og hjelp til bla. dusjing. 

Du må akseptere at du per nå ikke er frisk, men hvis du tar kroppen på alvor og slutter å presse deg selv vil du antageligvis kunne bli frisk igjen. Å hvile når du føler at du har energi et kjempegodt råd, følg det! 

B12-mangel er typisk for tarmer som ikke fungerer optimalt. Begynn på diett, og tenk at det er medisinen du trenger for at du skal bli frisk. 

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv uføretrygdet pga. ettervirkninger etter kyssesyken som jeg ikke tok på alvor før det var for sent. Er i dag avhengig av rullestol og hjelp til bla. dusjing. 

Du må akseptere at du per nå ikke er frisk, men hvis du tar kroppen på alvor og slutter å presse deg selv vil du antageligvis kunne bli frisk igjen. Å hvile når du føler at du har energi et kjempegodt råd, følg det! 

B12-mangel er typisk for tarmer som ikke fungerer optimalt. Begynn på diett, og tenk at det er medisinen du trenger for at du skal bli frisk. 

Hvordan tok du ikke ettervirkningene seriøst? Har du ME?

Anonymkode: 348b9...3a2

• Liker 1
Skrevet

Har du testet Idoform en periode? Hjalp for meg etter mange antibiotikakurer. 

Å få opp d-vitaminnivået hjalp mot luftveisinfeksjoner for min del. Hadde ikke mangel, men trengte tydeligvis å få den opp mot øvre referanseverdi.

Anonymkode: 43570...4f0

Skrevet

Jeg orker lite etter kyssesyken,tåler ikke for mye sosialt eller fysiske ting. Er 34,  hadde det jeg var 15 år. Men her er det litt ekstra i bildet pga psykiske lidelser etter traumer i barndommen osv. Er uføretrygdet. Hilsen kvinne  

Anonymkode: 76ce2...339

• Liker 2
Skrevet

Ts her,

takk for gode tilbakemeldinger. Ser på svarene at vi er i samme båt flere ja😕

Da skal jeg gå litt aktivt inn for å endre kostholdet. Skal få bestilt meg en time hos fastlegen og for å teste nivåene på vitaminer ol. For å ha litt kontroll på det og. 

Det som er litt spesielt og er at jeg fikk beskjed på ungdomsskolen også at jeg hadde kyssesyken. Det sies vel at man egentlig ikke kan få det flere ganger.., men jeg fikk beskjed om at det var mulig allikevel av legen. Så jeg skal visstnok ha hatt det som 14 åring og som 26 åring. 🤔

vi må vel bare høre på kroppen og innfinne oss med at ting ikke blir som før med det første.., kjipt som det er. God bedring til dere andre! 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her,

takk for gode tilbakemeldinger. Ser på svarene at vi er i samme båt flere ja😕

Da skal jeg gå litt aktivt inn for å endre kostholdet. Skal få bestilt meg en time hos fastlegen og for å teste nivåene på vitaminer ol. For å ha litt kontroll på det og. 

Det som er litt spesielt og er at jeg fikk beskjed på ungdomsskolen også at jeg hadde kyssesyken. Det sies vel at man egentlig ikke kan få det flere ganger.., men jeg fikk beskjed om at det var mulig allikevel av legen. Så jeg skal visstnok ha hatt det som 14 åring og som 26 åring. 🤔

vi må vel bare høre på kroppen og innfinne oss med at ting ikke blir som før med det første.., kjipt som det er. God bedring til dere andre! 

Det er fordi man kan få flere stammer av det samme viruset, og dette er første fase. Etter dette slår det seg til i indre organer og skaper mere og mere problemer etter hvert som det når ulike stadier.

Anonymkode: e17bb...0e6

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi man kan få flere stammer av det samme viruset, og dette er første fase. Etter dette slår det seg til i indre organer og skaper mere og mere problemer etter hvert som det når ulike stadier.

Slutt å skriv tull. Enkelte kan være uheldige å få kyssesyken 2 ganger, det er ikke vanlig dog ikke uvanlig. 

Anonymkode: 348b9...3a2

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde det når jeg var 25. Ble heller ikke oppdaget før etter en stund, sliter ennå, 8 år etter. Kjenner meg igjen i mange av problemene.

Anonymkode: a9337...46d

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Kan være Epstein Barr, legene vet ikke at dette viruset kan skape problemer etter det slår ut som kyssesyken.  
http://www.meditasjonsskole.no/kronisk-utmattelse-me-fibromyalgi-og-epstein-barr-virus.html

Epstein-Barr ER viruset som forårsaker kyssesyken. Det du linker til er ikke evidensbasert. Du bør ikke uttale deg om hva leger vet og ikke vet, for det har du tydeligvis ikke peiling på.

7 hours ago, AnonymBruker said:

Slutt å skrive tull. Det er mulig, men ikke vanlig å få residiv av EBV-infeksjon. Dessuten kan infeksjon med cytomegalovirus gi et klinisk bilde som er svært vanskelig å differensiere fra mononukleose.

Anonymkode: 5db53...4f9

• Liker 2
Skrevet
På 17. februar 2018 den 13.18, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at du reagerer på gluten? Blir du dårlig av soyasaus, smågodt o.l? For det inneholder gluten. Det er ingen sammenheng med reaksjon på gluten og antibiotika. Det har heller ingenting med tarmfloraen å gjøre. 

Anonymkode: 71141...b9e

Det finnes da glutenfri soyasaus, og det meste godteri er glutenfritt - veldig lite godteri/smågodt med gluten i seg. Bare sånn for å rette på deg

Anonymkode: 4532a...d3a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...