Gå til innhold

Nummen lillefinger og ringfinger. MS?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Våknet opp lørdag morgen merket eg noe rart med venstre handa. Kjente den var nummen fra handleddet til fingertuppen av lillefinger, samt halve ringfinger. Alt på venstr  side. 

Var til legen fredag 6 dager etter da eg ikke merket noe forskjell. Legen snakket med nevrolog på sykehuset, og fikk satt opp til MR. 

Men, etter legen la på, nevnte han at han hadde vært borti lignende før, å det ble konstanteret MS. 

Ble litt paff kan en si. Men, noen som vet hvor stor sjansen er for det? Hva annet kan det være? Han trodde ikke det var låst nerve da det pleier å gå over av seg selv. Har heller ingen smerte. Bare nummen og litt redusert styrke i di 2 fingrene. 

Er smånervøs for det værste. Er aktiv og aldri syk ellers, så dette var uvant. 

Mann 21 

Anonymkode: 9fd94...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slet med nummenhet i lillefinger. Og ringefinger i forbindelse med barnemigrene på ungdomskolen. De to fingrene deler også endel felles sener og nervebaner, så det kan være fysisk press på en nerve og utallige andre årsaker. 

Ikke let etter symptomer på ME. 

Anonymkode: 82528...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt nummen lillefinger og ringefinger. Hos meg var det muskelknute i brystmuskelen. Der ligger det visstnok en nerve som blir klemt av. Det gikk ikke over hos meg før jeg fikk behandling. 

Det kommer tilbake med jevne mellomrom, men nå kan jeg massere meg selv da jeg vet hva det er. 

Anonymkode: 1a687...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en runde til innom legen. Nummenhet kan jo i teorien være tegn på ms, men da vil man gjerne ha litt flere symptomer. 
Nummenhet kan være alt fra prolaps, betennelser eller en nerve som sitter delvis/helt i klem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent nå til du får svar fra MR-en.
MS er ingen dødsdom, det er gode medisiner og de aller fleste lever gode liv, selv med MS.

Ta ikke sorgene på forskudd, vent til du får svar.
SÅ kan du evt begynne å planlegge livet fremover.

Jeg vil råde deg til å ta imot all hjelp lege/sykehus vil gi deg, DERSOM du får påvist MS.
Og så lytter du til kroppen din. Ta hensyn til deg selv. 
(Det siste er viktig uansett MS eller ikke:tongue:)

Jeg har levd med MS i snart 10 år. Er riktignok ufør, men har et godt liv:yvonne:

Endret av Huldra-78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nummen i lillefingeren og ringfingeren på venstre hånds rett som det er, viste seg å være trange forhold i skulderen, ingenting farlig. Tåpelig ting å si av legen, mest sannsynlig er det noe helt ufarlig.

Anonymkode: 01ebc...ff6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir nummen i ringfinger/lillefinger hvis jeg er veldig stiv i musklaturen i nakke/skuldre/rygg, så jeg regner med det har sammenheng med at det blir press på nerven. 

Anonymkode: c70bb...63c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Våknet opp lørdag morgen merket eg noe rart med venstre handa. Kjente den var nummen fra handleddet til fingertuppen av lillefinger, samt halve ringfinger. Alt på venstr  side. 

Var til legen fredag 6 dager etter da eg ikke merket noe forskjell. Legen snakket med nevrolog på sykehuset, og fikk satt opp til MR. 

Men, etter legen la på, nevnte han at han hadde vært borti lignende før, å det ble konstanteret MS. 

Ble litt paff kan en si. Men, noen som vet hvor stor sjansen er for det? Hva annet kan det være? Han trodde ikke det var låst nerve da det pleier å gå over av seg selv. Har heller ingen smerte. Bare nummen og litt redusert styrke i di 2 fingrene. 

Er smånervøs for det værste. Er aktiv og aldri syk ellers, så dette var uvant. http://www.barevestland.no/

Mann 21 

Anonymkode: 9fd94...c80

Isias er jo den mest velkjente formen for «nerve i klem». Sånt går veldig ofte ikke over av seg selv, så her er noen på bærtur langt uti skogen. 

Du har nok truffet legen sent en fredag han var sliten forbi vanlig tankevirksomhet, for selv jeg kan komme på rundt 20 ulike sannsynlige ting som fører til nummenhet som ikke er ms. Og som ikke ville gått over på 6 dager.

Anonymkode: 360cd...13e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Våknet opp lørdag morgen merket eg noe rart med venstre handa. Kjente den var nummen fra handleddet til fingertuppen av lillefinger, samt halve ringfinger. Alt på venstr  side. 

Var til legen fredag 6 dager etter da eg ikke merket noe forskjell. Legen snakket med nevrolog på sykehuset, og fikk satt opp til MR. 

Men, etter legen la på, nevnte han at han hadde vært borti lignende før, å det ble konstanteret MS. 

Ble litt paff kan en si. Men, noen som vet hvor stor sjansen er for det? Hva annet kan det være? Han trodde ikke det var låst nerve da det pleier å gå over av seg selv. Har heller ingen smerte. Bare nummen og litt redusert styrke i di 2 fingrene. 

Er smånervøs for det værste. Er aktiv og aldri syk ellers, så dette var uvant. 

Mann 21 

Anonymkode: 9fd94...c80

Det dreier seg høyst sannsynlig om trange forhold for ulnarisnerven der denne passerer albuleddet. Dersom du har sovet med albuleddet bøyd (flektert), kommer nerven lett i klem der, og da blir lillefingeren nummen sammen med halve eller hele ringfingeren og hos enkelte halve langfingeren.

Anonymkode: ffc20...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...