Gå til innhold

Rema 1000-medarbeider med hijab


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg ikke lenger, det er en kamp som ikke er verdt å kjempe. Hvis folk ønsker å normalisere bruk av hijab og alt det står for, go on. Jeg har gitt opp.

Anonymkode: 3a3d4...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, Tibbie skrev:

Folk er så stygge mot hverandre! Hvorfor skal vi hele tiden fortelle folk hva de kan og ikke kan bruke? Enten viser kvinner for mye hud og hår, eller så viser dem for lite. La folk være seg selv, Herregud! Nordmenn er som den slemme jentegjengen på ungdomsskolene.

Hvordan er det å ønske frihet for alle kvinner, å være stygge mot hverandre? Det vil jeg gjerne ha svar på. Dette handler ikke om å vise for lite eller for mye hud eller hår, men om kontroll av kvinner. Hvorfor lytter du ikke til hva vi sier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk skriver at kvinner i andre land blir tvunget til å ha på hijab så da skal ingen ha på hijab så tenker jeg hva med de kvinnene som blir tvunget til å ha sex,skal andre kvinner slutte å ha sex i solidaritet?

Noen blir tvunget men de fleste i Norge bærer plagget frivillig. Jeg tror neppe denne 32 år gamle kvinnen er en av de som blir holdt fanget av sin mann og slått og tvunget til å bære hijab  for å ikke krenke hans ære..

Jeg bor i Oslo og ser mange bruke hijab og jeg bryr meg ikke om hvem som gjør det. Problemer med "livets harde skole" i kommentarfeltet er at ingenting en innvandrer gjør er godt nok. Jobber de,så stjeler de jobber fra den hvite mann. Jobber de ikke,så lever de på skatten til den hvite mann. Integrerer de seg,er det bra,men pass på å ikke integrer deg for mye ved å feks bruke bunad for det er du ikke norsk nok til liksom..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Når folk skriver at kvinner i andre land blir tvunget til å ha på hijab så da skal ingen ha på hijab så tenker jeg hva med de kvinnene som blir tvunget til å ha sex,skal andre kvinner slutte å ha sex i solidaritet?

For noe tull. Sex er en naturlig ting for alle mennesker. Hijab er et religiøst-politisk hodeplagg som tvinges på millioner av kvinner verden rundt. At du sidestiller begge viser bare hvor lite opplyst du er om hva hijab er.

Noen blir tvunget men de fleste i Norge bærer plagget frivillig. Jeg tror neppe denne 32 år gamle kvinnen er en av de som blir holdt fanget av sin mann og slått og tvunget til å bære hijab  for å ikke krenke hans ære..

De færreste i Norge, om noen, bærer dem frivillig. Press fra familien er ikke fritt valg. Når du er vokst opp med å adlyde din far og dine brødre, så din mann, har du egentlig ikke noe fritt valg. Du har på hijab ellers er det konsekvenser.

Jeg bor i Oslo og ser mange bruke hijab og jeg bryr meg ikke om hvem som gjør det. Problemer med "livets harde skole" i kommentarfeltet er at ingenting en innvandrer gjør er godt nok. Jobber de,så stjeler de jobber fra den hvite mann. Jobber de ikke,så lever de på skatten til den hvite mann. Integrerer de seg,er det bra,men pass på å ikke integrer deg for mye ved å feks bruke bunad for det er du ikke norsk nok til liksom..

Dette her fortjener ikke en gang en kommentar. En tekst, skrevet av en uviten nordmann. Hilsen, en innvandrer som gjør alt mer enn godt nok.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Når folk skriver at kvinner i andre land blir tvunget til å ha på hijab så da skal ingen ha på hijab så tenker jeg hva med de kvinnene som blir tvunget til å ha sex,skal andre kvinner slutte å ha sex i solidaritet?

Noen blir tvunget men de fleste i Norge bærer plagget frivillig. Jeg tror neppe denne 32 år gamle kvinnen er en av de som blir holdt fanget av sin mann og slått og tvunget til å bære hijab  for å ikke krenke hans ære..

Jeg bor i Oslo og ser mange bruke hijab og jeg bryr meg ikke om hvem som gjør det. Problemer med "livets harde skole" i kommentarfeltet er at ingenting en innvandrer gjør er godt nok. Jobber de,så stjeler de jobber fra den hvite mann. Jobber de ikke,så lever de på skatten til den hvite mann. Integrerer de seg,er det bra,men pass på å ikke integrer deg for mye ved å feks bruke bunad for det er du ikke norsk nok til liksom..

Du bryr deg sikkert ikke om de som har valgt å røyke tobakk heller. De som vil skal få lov til å leve med sitt valg.

Men vi er alle enige om at tobakk ikke bør normaliseres og promoteres. 

Det bør heller ikke hijab. De som har tatt sitt valg skal få lov til å leve med det. Men samfunnet bør ikke legge til rette for normalisering og i alle fall ikke promotere plagget. Hijab representerer uønskede og farlige verdier som påvirkere andre langt utover bare de som velger å bære plagget. Akkurat som røykere påvirker langt flere enn bare seg selv. 

Du ser i dag ingen reklamer med røykere. Det er en grunn til det. Av samme grunn bør ikke hijab være med i reklamer.

Anonymkode: 97e8c...8b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe har skjedd med Norge når det er mer stuerent å fronte ideologier som forfekter bestialske avstraffelser, flerkoneri etc. fremfor politiske oppfatninger om lavere skatter og avgifter og mindre statlig styring.

Anonymkode: 97e8c...8b5

Ja, sosialisme med kommunistisk bismak har skjedd i Norge. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde nok hatt en annen holdning om det var norske menn som krevde at kvinnene skulle gå med hijab mens de selv kunne sprade rundt i vestlige klær. 

Det er noe absurd ved at folk som later som de er varme tilhengere av likestilling føler behov for å være helt likegyldige til hva hijaben syboliserer. Den er et symbol på kvinnekontroll. Enkelt og greit. 

 

Anonymkode: c964c...7ed

Tviler sterkt på at det ville vært en annen holdning. Hijab er et moteplagg, vet du. Da er det greit at det tvinges på kvinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Drizzt skrev:

 

Ok. Skal rive hijaben av min venninne neste gang jeg ser henne.

Du er så lite opplyst som det går ann å bli.

De fleste av mine muslimske venninner går ikke med plagget,livet deres står ikke i fare av den grunn. Nå vet jeg ikke hva slags vrangforestillinger du lever med,men det får så være..

Du er vel iraner du?😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bryr deg sikkert ikke om de som har valgt å røyke tobakk heller. De som vil skal få lov til å leve med sitt valg.

Men vi er alle enige om at tobakk ikke bør normaliseres og promoteres. 

Det bør heller ikke hijab. De som har tatt sitt valg skal få lov til å leve med det. Men samfunnet bør ikke legge til rette for normalisering og i alle fall ikke promotere plagget. Hijab representerer uønskede og farlige verdier som påvirkere andre langt utover bare de som velger å bære plagget. Akkurat som røykere påvirker langt flere enn bare seg selv. 

Du ser i dag ingen reklamer med røykere. Det er en grunn til det. Av samme grunn bør ikke hijab være med i reklamer.

Anonymkode: 97e8c...8b5

Jeg trodde vi levde i et fritt land med religionsfrihet? Så feil kan man ta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Når folk skriver at kvinner i andre land blir tvunget til å ha på hijab så da skal ingen ha på hijab så tenker jeg hva med de kvinnene som blir tvunget til å ha sex,skal andre kvinner slutte å ha sex i solidaritet?

Noen blir tvunget men de fleste i Norge bærer plagget frivillig. Jeg tror neppe denne 32 år gamle kvinnen er en av de som blir holdt fanget av sin mann og slått og tvunget til å bære hijab  for å ikke krenke hans ære..

Jeg bor i Oslo og ser mange bruke hijab og jeg bryr meg ikke om hvem som gjør det. Problemer med "livets harde skole" i kommentarfeltet er at ingenting en innvandrer gjør er godt nok. Jobber de,så stjeler de jobber fra den hvite mann. Jobber de ikke,så lever de på skatten til den hvite mann. Integrerer de seg,er det bra,men pass på å ikke integrer deg for mye ved å feks bruke bunad for det er du ikke norsk nok til liksom..

Det du sier nå er bare tull, og det oser snobberi og fordommer. Du er den eneste som har snakket om "den hvite mann" og at innvandrere ikke er bra nok. Dessuten skinner det igjennom at dette er noe du har lest om i avisene og hørt om fra andre, og som du bare gjentar som en robot.

Du er ikke lite frekk som kritiserer de som mener de har vært gjennom "livets harde skole". Dette er som regel arbeidere som har slitt på gulvet hele sitt liv, for at feminister som deg skal komme gjennom hverdagen på en behagelig måte. De har ikke hatt de samme privilegiene som deg, og de har ofte bodd og jobbet sammen med flere innvandrere enn du noen gang kommer til å treffe personlig. Det teller ikke å bare se muslimer på gata, skjønner du.

Det finnes mange fine og greie innvandrere, som er muslimer og som lever tilnærmet vestlige liv. Jeg jobber sammen med noen av dem. Men det finnes også veldig mange muslimer som lever et liv mer eller mindre slik de gjorde i hjemlandet. Som blir kontrollert av moralpoliti og imamer i moskèen. Og hvorfor tror du egentlig at kvinner i Iran og Irak kjemper for å kvitte seg med hijaben, mens kvinner her velger å ta den på seg? Det er for å skape et skille mellom oss og dem. De poengterer for det muslimske samfunnet at de er gode muslimer og tar avstand fra vestlige verdier og norske jenter. Visste du at unge, muslimske kvinner får stygge blikk og kommentarer fra de eldre hvis de ikke bærer hijab? Så velger de å bruke hijab og sier selv at de gjorde det "frivillig". De ble ikke holdt fanget eller slått, ikke sant? Det er mange måter å kontrollere noen på. Så kom deg ned fra din høye hest, for dette vet du tydeligvis ingenting om!

Endret av Manolo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Jeg trodde vi levde i et fritt land med religionsfrihet? Så feil kan man ta...

Vi lever i et fritt land. Du skal få lov til å røyke tobakk om du vil. Eller bære hijab om du vil.

Men tobakk må ikke normaliseres. Hijab må ikke normaliseres. Samfunnet skal ikke legge til rett for ytterligere bruk av tobakk eller hijab og i alle fall ikke reklamere og promotere det. Men det trenger ikke bety å forby det.

Anonymkode: 97e8c...8b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab er helt greit. De som ønsker å gå med det skal få gå med det. Jeg er i mot plagg som skjuler ansiktet, men at de ønsker å skjule håret sitt går helt fint. Mange har en oppfatning om at brorparten av de som går med hijab blir tvunget til det, og selv om det nok er slik at det finnes kvinner som blir tvunget så er det i Norge i dag et valg for de aller, aller fleste. For mange har det å gjøre med kultur, og at de ikke føler det er riktig å vise seg offentlig uten - litt på samme måten som jeg ikke hadde følt meg komfortabel om samfunnet tvang meg til å bruke magetopper i det daglige.

At Rema 1000 viser en ansatt med hijab i en reklamekampanje er også helt greit. Det vil ikke akkurat føre til at plagget normaliseres i Norge.

Anonymkode: f4d61...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SunnivaOslo skrev:

Ok. Skal rive hijaben av min venninne neste gang jeg ser henne.

Du er så lite opplyst som det går ann å bli.

De fleste av mine muslimske venninner går ikke med plagget,livet deres står ikke i fare av den grunn. Nå vet jeg ikke hva slags vrangforestillinger du lever med,men det får så være..

Du er vel iraner du?😉

Det er ikke jeg som er forkjemper for et kvinneundertrykkende hodeplagg som muslimske kvinner verden rundt brenner som et tegn på sin frigjøring. Så opplysningene er det du som mangler. Kjenner ikke din venninne, det er teoretisk mulig at hun kommer fra en familie hvor hijab ikke er normen for kvinner, men hun vil fremstå som renere enn deg og derfor har bestemt seg for å bære den. Men da ville jeg vært litt bekymret om hva hun synes om deg som går uten hijab og dermed ikke er ren i hennes øyne.

Siden du nevner Iran er det nettopp iranske kvinner jeg kjenner som er de sterkeste motstandere av hijab og selv ikke bærer den. Det er iranske kvinner som brenner hijabene sine. De vet hva hijab er og blir oppgitt hver gang en lite opplyst nordmann snakker varmt om dette kvinneundertrykkende plagget.

https://www.nrk.no/norge/flykter-fra-hijab-tvang-1.6525152  Et eksempel, det er mange flere. Mye for deg å lære her. Og ellers.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Drizzt skrev:

Ja, sosialisme med kommunistisk bismak har skjedd i Norge. 

Sosialisme og kommunisme har tradisjonelt kjempet knallhardt mot religionens innflytelse og klamme grep om samfunnsliv, verider og politikk. Så forklaringen ligger neppe der.

Anonymkode: 97e8c...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sosialisme og kommunisme har tradisjonelt kjempet knallhardt mot religionens innflytelse og klamme grep om samfunnsliv, verider og politikk. Så forklaringen ligger neppe der.

Anonymkode: 97e8c...8b5

Før i historien, ja. Men ikke i den norske versjonen. Norske sosialister og kommunister har en særlig preferanse for islam.

Glemte ultrafeministene som også hører til samme side, sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Manolo skrev:

Det du sier nå er bare tull, og det oser snobberi og fordommer. Du er den eneste som har snakket om "den hvite mann" og at innvandrere ikke er bra nok. Dessuten skinner det igjennom at dette er noe du har lest om i avisene og hørt om fra andre, og som du bare gjentar som en robot.

Du er ikke lite frekk som kritiserer de som mener de har vært gjennom "livets harde skole". Dette er som regel arbeidere som har slitt på gulvet hele sitt liv, for at feminister som deg skal komme gjennom hverdagen på en behagelig måte. De har ikke hatt de samme privilegiene som deg, og de har ofte bodd og jobbet sammen med flere innvandrere enn du noen gang kommer til å treffe personlig. Det teller ikke å bare se muslimer på gata, skjønner du.

Det finnes mange fine og greie innvandrere, som er muslimer og som lever tilnærmet vestlige liv. Jeg jobber sammen med noen av dem. Men det finnes også veldig mange muslimer som lever et liv mer eller mindre slik de gjorde i hjemlandet. Som blir kontrollert av moralpoliti og imamer i moskèen. Og hvorfor tror du egentlig at kvinner i Iran og Irak kjemper for å kvitte seg med hijaben, mens kvinner her velger å ta den på seg? Det er for å skape et skille mellom oss og dem. De poengterer for det muslimske samfunnet at de er gode muslimer og tar avstand fra vestlige verdier og norske jenter. Visste du at unge, muslimske kvinner får stygge blikk og kommentarer fra de eldre hvis de ikke bærer hijab? Så velger de å bruke hijab og sier selv at de gjorde det "frivillig". De ble ikke holdt fanget eller slått, ikke sant? Det er mange måter å kontrollere noen på. Så kom deg ned fra din høye hest, for dette vet du tydeligvis ingenting om!

Du kaller meg frekk men angriper meg i samme setning? Smart.

Jeg er ikke feminist og kommer aldri til å bli det heller og jeg jobber med innvandrere som har tatt utdannelse og kommet seg dit de er i dag på tross av enorme hindringer.

Livets harde skole folk er ikke slitene i samfunnet. De er trygda alkoholikere som bruker halve året på å pule mindreårige i Thailand samtidig som de hater muslimer.

Ja jeg vet det finnes 2 sider av samme sak,men jeg synes ikke det er greit av deg og andre å hevde at feks denne kvinnen må "reddes" fra slemme imamer.

Endret av SunnivaOslo
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drizzt skrev:

Det er ikke jeg som er forkjemper for et kvinneundertrykkende hodeplagg som muslimske kvinner verden rundt brenner som et tegn på sin frigjøring. Så opplysningene er det du som mangler. Kjenner ikke din venninne, det er teoretisk mulig at hun kommer fra en familie hvor hijab ikke er normen for kvinner, men hun vil fremstå som renere enn deg og derfor har bestemt seg for å bære den. Men da ville jeg vært litt bekymret om hva hun synes om deg som går uten hijab og dermed ikke er ren i hennes øyne.

Siden du nevner Iran er det nettopp iranske kvinner jeg kjenner som er de sterkeste motstandere av hijab og selv ikke bærer den. Det er iranske kvinner som brenner hijabene sine. De vet hva hijab er og blir oppgitt hver gang en lite opplyst nordmann snakker varmt om dette kvinneundertrykkende plagget.

https://www.nrk.no/norge/flykter-fra-hijab-tvang-1.6525152  Et eksempel, det er mange flere. Mye for deg å lære her. Og ellers.

 

Okei.

Min venninne valgte å begynne å bære hijab i en alder av 30 noe hun aldri har gjort før. Hun VALGTE det. Hennes søstre bærer ikke plagget og jeg tviler på at hun mener sine søstre er urene?

En annen venninne er konvertitt,jeg tror nok vi kan være enige i at hun neppe ble tvunget.

Til opplysning så er det barnslig å kalle motdebattanten dum etc for å vinne en diskusjon. Jeg har jo fått med meg hva du skriver i andre debatter om dette og vet hvor du står så det overrasker meg egentlig ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Okei.

Min venninne valgte å begynne å bære hijab i en alder av 30 noe hun aldri har gjort før. Hun VALGTE det. Hennes søstre bærer ikke plagget og jeg tviler på at hun mener sine søstre er urene?

En annen venninne er konvertitt,jeg tror nok vi kan være enige i at hun neppe ble tvunget.

Til opplysning så er det barnslig å kalle motdebattanten dum etc for å vinne en diskusjon. Jeg har jo fått med meg hva du skriver i andre debatter om dette og vet hvor du står så det overrasker meg egentlig ikke.

 

Når hun bærer hijab viser hun avstand mellom seg, den rene i Allahs øyne, og de uten hijab som er urene. Søstre, venninner, alle andre kvinner, samma det. En bekjent av meg er også muslim som tok på hijaben i voksen alder. Hun er blitt ganske religiøs siden og sier hun er renere enn alle andre oss, horer. Slike holdninger kommer med på kjøpet når man frivillig velger et kvinneundertrykkende plagg i tillegg til å tråkke over alle medsøstre som prøver å bli kvitt den. En annen muslimsk dame jeg kjenner sier at da hun var barn i Iran måtte hun ha på hijab. Ikke fordi hennes foreldre ville, men fordi samfunnet rundt krevde det og hennes familie ville blitt utstøtt hvis hun viste seg uren. Familiens ære lå på hennes skuldre og hijaben hennes. Tvang på alle måter. Hun sier det beste som har skjedd er da familien hennes flyktet og bosatt seg i et europeisk land hvor hun kunne leve fritt, ta høyere utdanning og kaste hijaben. Hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå slike ting? 

Jeg kan ikke finne ordet ''dum'' i mitt innlegg, men siter gjerne hvor jeg har kalt deg for dum? Lite opplyst og uviten er du nok, men det er ikke nødvendigvis noe negativt. Bare at du må lære mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, SunnivaOslo said:

Ok. Skal rive hijaben av min venninne neste gang jeg ser henne.

Du er så lite opplyst som det går ann å bli.

De fleste av mine muslimske venninner går ikke med plagget,livet deres står ikke i fare av den grunn. Nå vet jeg ikke hva slags vrangforestillinger du lever med,men det får så være..

Du er vel iraner du?😉

Sier jo mye om dine fordommer. Muslimske jenter får IKKE lov til å gjøre det samme som guttene, generelt sett. Det finnes unntak selvsagt, men det er unntaket, ikke regelen. Hijaben er en naturlig del av denne kvinnekontrollen. 

Anonymkode: c964c...7ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tøystykket i seg selv som er problemet. Problemet er verdiene dette plagget representerer. Dette er verdier mange ikke ønsker i Norge og som i hvert fall ikke skal normaliseres.

Man skal ikke mange tiårene bak i tid før det bare var visse sekter innen islam som brukte hijab, nå har denne formen spredd seg som ild i tørt gress. Godt hjulpet av Saudiske oljemilliarder. Men poenget er likevel at verdiene dette plagget representerer ikke skal normaliseres.

 

Anonymkode: 97e8c...8b5

TOMMEL OPP!!!

Og ifølge den 'troen'(?om det kan kalles det?)så skal dem jo IKKE feire den dagen engang..Rart at en av dem da gidder å reklamere for det : https://www.google.no/amp/www.dailymail.co.uk/news/article-5388697/amp/Muslim-teacher-burqa-says-Valentines-Day-immoral.html

 

Jeg personlig ER så glad for at jeg har forlatt den (møkka)religionen FOR GODT..Jeg MÅ visst drepes p.ga. det ifølge enkelte som mener at islam betyr fred,hvilket det IKKE gjør.Det betyr 'underkastelse'....

...

Nå er jeg her istedenfor : https://www.exmuslimsofnorway.com

 

Anonymkode: d143f...071

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, SunnivaOslo said:

Okei.

Min venninne valgte å begynne å bære hijab i en alder av 30 noe hun aldri har gjort før. Hun VALGTE det. Hennes søstre bærer ikke plagget og jeg tviler på at hun mener sine søstre er urene?

En annen venninne er konvertitt,jeg tror nok vi kan være enige i at hun neppe ble tvunget.

Til opplysning så er det barnslig å kalle motdebattanten dum etc for å vinne en diskusjon. Jeg har jo fått med meg hva du skriver i andre debatter om dette og vet hvor du står så det overrasker meg egentlig ikke.

 

Man blir selvsagt utsatt for press selvom ikke foreldrene nødvendigvis er de som presser. Dersom man får høre i moskeene og blant de man omgås i det daglige at de som ikke bruker hijab har større sjanse for å bli voldtatt og større sjanse for å komme til helvete, er det da frivillig å ta på hijab? Eller handler det om frykt, slik som all kvinnekontroll handler om? Det er en veldig god grunn til at mennene går med helt vestlige klær mens så mange kvinner går med hijab. Det er ikke fordi menn og kvinner har like mye frihet. Du må være en ateistisk naiv nordmann får å tro noe slikt.

Anonymkode: c964c...7ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...