Gå til innhold

Jenta mi på 5 har fått mensen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg vil bare høre om noen har samme erfaringer. Når jeg var gravid brukte jeg steroider.. jeg vet det er dumt og jeg angrer nå. Jeg fikk en stor jente og hun har alltid vært kraftig og stor siden fødsel. For et år siden så begynte hun å få antydning til bryster. For noen dager siden fikk hun mensen og jeg er helt knust. Hun begynner i 1.klasse til høsten. Hun er veldig redd og forvirret og det samme er jeg. Vi skal til barnelege. 

Har noen opplevd dette før?? Kom gjerne med tips og råd. Hilsen fortvilet mor som føler hun har ødelagt ungen sin. 

Anonymkode: dd5ae...e08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags steroider og hva tok du dem for? 

Anonymkode: c2e4a...63e

• Liker 1
Skrevet

Tviler det er noen som har samme erfaringer her, når det er da selvfølge at det ikke er normalt eller sunt for barnet å få inn steroider under graviditeten. Du må rett og slett bare kontakte legen, de er det eneste som kan hjelpe deg.

Anonymkode: f33f8...b5f

• Liker 34
Skrevet

Dere må dra til lege, ja.

Når du er redd så blir datteren din minst like redd. 

Anonymkode: 7537e...8c0

• Liker 14
Skrevet

Jeg tok steroider for å få større muskler. Har fått time hos barnelege. 

Skrevet

Hva mener du? De på sykehuset sa at det mest trolig var mensen de også. Helsestasjon har fulgt henne opp tett pga hun var født stor og fikk bryster tidlig.

Skrevet

Takk for svar. Hun fikk utflod for 7 måneder siden, men veldig lite. Hun er veldig lei seg og gråter fordi hun blør. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? De på sykehuset sa at det mest trolig var mensen de også. Helsestasjon har fulgt henne opp tett pga hun var født stor og fikk bryster tidlig.

Hvorfor har hun ikke fått medisiner for å stanse puberteten? 

Anonymkode: 692f3...ed3

• Liker 44
Skrevet

Jenta mi kom tidlig i puberteten, allerede i 2 klasse, men mensen kom først et par år etter det igjen. Det er bra du skal til spesialist. For tidlig pubertet kan hindre normal høydevekst. Nå er datteren min ferdig utvokst for lengst. Hun går kun i 6 klasse. Først nå når hun er ferdig med puberteten begynner de jevnaldrene jentene såvidt å komme i puberteten.

Anonymkode: dcf02...730

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har hun ikke fått medisiner for å stanse puberteten? 

Det vet jeg ikke. Finnes slikt?? Vi har hatt kontakt med helsestasjon jevnlig og nå skal vi til barnelege pga hun har mensen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hun fikk utflod for 7 måneder siden, men veldig lite. Hun er veldig lei seg og gråter fordi hun blør. 

Fikk du ikke råd på sykehuset om smertelindring til barnet? Har ikke barnet blitt foreberedt på mens, kjønnshår og annet som vil komme, gjennom samtaler med psykolog? 

• Liker 6
Skrevet

Jenta mi kom tidlig i puberteten, allerede i 2 klasse, men mensen kom først et par år etter det igjen. Det er bra du skal til spesialist. For tidlig pubertet kan hindre normal høydevekst. Nå er datteren min ferdig utvokst for lengst. Hun går kun i 6 klasse. Først nå når hun er ferdig med puberteten begynner de jevnaldrene jentene såvidt å komme i puberteten.

Takk for svar! Jenta mi er allerede et hode høyere enn de hun skal starte på skole med. Fikk din noen medisiner som hjalp?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en femåring blør vaginalt er hun enten syk eller blir misbrukt. Mødre som bruker dop under svangerskapet skulle selvfølgelig vært fratatt ungen på flekken.

Anonymkode: 0efc7...e03

Nemlig

Anonymkode: e8232...4c8

Skrevet

Det vet jeg ikke. Finnes slikt?? Vi har hatt kontakt med helsestasjon jevnlig og nå skal vi til barnelege pga hun har mensen.

Hvorfor har du ikke tatt henne med til legen tidligere?

Når snakket du med sykehuset?

Har du fortalt helsesøster + sykehuset om din steroidebruk?

Anonymkode: 5c4bf...4cb

• Liker 8
Skrevet

Her burde jordmor og lege reagert da du gikk gravid. De finner ut slike ting ved å ta blodprøver.

Men jeg er ikke helt sikker at jeg tror på den historien, da ingen med vettet i behold ville brukt steroider mens de gikk gravide, heller ikke før eller etterpå

Anonymkode: e8232...4c8

Jeg har aldri brukt steroider igjen. Jeg tok det bare noen få ganger. Jordmor og lege har ikke sagt noe. Jeg fikk beskjed om at barne var veldig stort i magen.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da burde jo Helsestasjonen ha henvist henne til spesialist for lengst? Hun skulle hatt medisiner for å utsette begynnende for tidlig pubertet. 

• Liker 15
Skrevet

Hvorfor har du ikke tatt henne med til legen tidligere?

Når snakket du med sykehuset?

Har du fortalt helsesøster + sykehuset om din steroidebruk?

Anonymkode: 5c4bf...4cb

Hun har blitt fulgt opp av helsesøster gjennom hele livet pga hun er veldig kraftig. Helsesøster og fastlege vet om mitt steriodebruk for mange år siden. 

Jeg ringte helsesøster samme dag hun fikk mensen og hun anbefalte meg å få time hos barnelege. Vi skal dit på tirsdag.

Skrevet

Kan du si noe om hva legen har sagt angående at barnet er kommet i for tidlig pubertet? Hvilken oppfølging har dere fått? Hvis det virkelig er sant at barnet ikke har fått nødvendig helsehjelp er det en skandale.

• Liker 9
Skrevet

Det er kun helsesøster jeg har vært hos. Lege i graviditeten. Helsesøster har tatt noen tester for lenge siden. Vi har mest vært det pga hun har mye fedme og da har jeg også tatt opp det med brystene. Jeg viste ikke at det finnes tabletter for tidlig pubertet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...