AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #1 Skrevet 16. februar 2018 så vil jeg ha svar på noe spørsmål. Hvordan er det bærekraftig å ta inn f. eks 20 000 nye landsmenn per år i et så lite land som Norge, slik Rødt skisserer? Hvordan skal vi på best mulig måte integrere disse menneskene i samfunnet? Skal vi ta alle historier og begrunnelser for å komme hit som god fisk? Sliter vi ikke allerede med stor arbeidsledighet? Er det riktig at migranter og flyktninger skal ha økonomiske og materielle særfordeler? Har ikke Norge som land også sosiale og somatiske problemer vi bør ta oss av? Anonymkode: 3f880...efc 4
DonaldDuck Skrevet 16. februar 2018 #2 Skrevet 16. februar 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: så vil jeg ha svar på noe spørsmål. Hvordan er det bærekraftig å ta inn f. eks 20 000 nye landsmenn per år i et så lite land som Norge, slik Rødt skisserer? Hvordan skal vi på best mulig måte integrere disse menneskene i samfunnet? Skal vi ta alle historier og begrunnelser for å komme hit som god fisk? Sliter vi ikke allerede med stor arbeidsledighet? Er det riktig at migranter og flyktninger skal ha økonomiske og materielle særfordeler? Har ikke Norge som land også sosiale og somatiske problemer vi bør ta oss av? Anonymkode: 3f880...efc Det kommer vel an på hvor solidarisk man er overfor andre mennesker, uavhengig av nasjonalitet og landegrenser. Er det rettferdig at vi sitter her med mer enn vi trenger, mens andre ikke har det? Hvordan ville du tenkt om du var i en tilsvarende situasjon? Hva om du hadde sett dine foreldre og søsken voldtatt og halshugget? Hadde det ikke vært fint om det da fantes noen i et rikt land som var solidariske nok til å se forbi sin egen nesetipp? PS: Jeg forventer ikke noe fornuftig svar tilbake fra deg. 5
Commander Skrevet 16. februar 2018 #3 Skrevet 16. februar 2018 90% av verdens befolkning er fattigere en de 10% fattigste I Norge. Av dem vil 30% kunne fortelle en historie som vil gi rett til asyl. Vi snakker om hundrevis av millioner mennesker. Hvis bare 10% av afghanere kom hit er det snakk om 3.5 millioner. Befolkningen I Afrika vil overstige 5 milliarder innen 2100. Jeg tror vi maa finne nye forslag til fiksing av verdens problemer.... Asyl var tiltenkt enkeltpersoner som flyktet fra diktatorer. Typisk politikere som var I opposisjon til Stalin og slike folk. Ikke hele regioner som vil ha bedre liv. 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #4 Skrevet 16. februar 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: så vil jeg ha svar på noe spørsmål. Hvordan er det bærekraftig å ta inn f. eks 20 000 nye landsmenn per år i et så lite land som Norge, slik Rødt skisserer? Hvordan skal vi på best mulig måte integrere disse menneskene i samfunnet? Skal vi ta alle historier og begrunnelser for å komme hit som god fisk? Sliter vi ikke allerede med stor arbeidsledighet? Er det riktig at migranter og flyktninger skal ha økonomiske og materielle særfordeler? Har ikke Norge som land også sosiale og somatiske problemer vi bør ta oss av? Anonymkode: 3f880...efc Jeg er ikke "begeistret" for innvandring men mener det er positivt med noe utveksling fra forskjellige land og kulturer. Jeg mener man har et spesielt ansvar for folk som blir forfulgt. Noe av hjelpen kan ytes andre steder men noe her. Jeg er ikke med på å slippe alle hit eller at ingen skal få komme hit. Norge er et veldig rikt land og jeg synes ikke spesielt synd på nordmenn. Gamle, syke og fattige har det veldig mye bedre her enn de fleste andre steder i verden. Jeg synes heller ikke at vi fortjener det noe spesielt å ha det bedre enn andre. Vi har ikke høyere verdi som mennesker, vi er ikke bedre mennesker og har heller ikke gjort oss spesielt fortjent til det. Nei, det er ikke alle flyktninger det er økonomisk lønnsomt å ta imot. Men det betyr ikke at vi ikke skal gjøre det. Anonymkode: 01518...e90 1
ElinX0Xpoliti Skrevet 16. februar 2018 #5 Skrevet 16. februar 2018 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke "begeistret" for innvandring men mener det er positivt med noe utveksling fra forskjellige land og kulturer. Jeg mener man har et spesielt ansvar for folk som blir forfulgt. Noe av hjelpen kan ytes andre steder men noe her. Jeg er ikke med på å slippe alle hit eller at ingen skal få komme hit. Norge er et veldig rikt land og jeg synes ikke spesielt synd på nordmenn. Gamle, syke og fattige har det veldig mye bedre her enn de fleste andre steder i verden. Jeg synes heller ikke at vi fortjener det noe spesielt å ha det bedre enn andre. Vi har ikke høyere verdi som mennesker, vi er ikke bedre mennesker og har heller ikke gjort oss spesielt fortjent til det. Nei, det er ikke alle flyktninger det er økonomisk lønnsomt å ta imot. Men det betyr ikke at vi ikke skal gjøre det. Anonymkode: 01518...e90 Menn i 20-30 alderen er forfulgt? Av hvem? Norges menn og kvinner i tidligere generasjoner har jobbet som hunder og skapt rikdommen som vi har, at du vil gi det bort til andre er faktisk ekstremt skammelig til de som skapte rikdommen for deg og meg. Din jobb er å gi rikdommen til neste generasjon. Til disse som kommer hit på falsk grunnlag med en fascistisk totalitær ideologi som maskerer som religion. Dette gjelder bortimot 80% av de som kommer hit. Disse fylkingene som kommer hit har råd til komme hit siden familien betaler omtrent 20 000 dollar generelt per person, overklassen og mellomklassen til Afrika og Midt østen kommer hit. Du har en fantasi at det unge barn og kvinner som trenger hjelp som kommer, disse personene som trenger vår hjelp blir misbrukt i leire i Tyrkia eller gjort til slaver i Libya og du ønsker mellomklassen til Norge. Du mangler bakkekontakt og trenger faktisk å finlese de fantasi ekkokammer artikler som du er eksponert til. Om du roper rasist og islamofob til alle som påpeker dette til deg, istedenfor å ha en dialog eller debatt skaper bare ekstrem polarisering. Om du faktisk tror på det du sier, så kan du ikke kreve at du skal være god på andre bekosting i dette tilfelle Norges bekosting. Du får ta ansvar for din bekosting. Endret 16. februar 2018 av ElinX0Xpoliti 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #6 Skrevet 16. februar 2018 2 hours ago, DonaldDuck said: Det kommer vel an på hvor solidarisk man er overfor andre mennesker, uavhengig av nasjonalitet og landegrenser. Er det rettferdig at vi sitter her med mer enn vi trenger, mens andre ikke har det? Hvordan ville du tenkt om du var i en tilsvarende situasjon? Hva om du hadde sett dine foreldre og søsken voldtatt og halshugget? Hadde det ikke vært fint om det da fantes noen i et rikt land som var solidariske nok til å se forbi sin egen nesetipp? PS: Jeg forventer ikke noe fornuftig svar tilbake fra deg. Ja, det er akkurat dette det kommer an på; hvor solidarisk man er mot andre mennesker. Slike som deg vil at vi skal hjelpe bare 10% (eller sikkert mindre) enn det vi har mulighet til, der dere også vil at disse menneskene skal måtte risikere livet sitt for å komme seg hit for å få oppleve disse godene. Er det rettferdig at vi kun kan hjelpe en så liten andel personer fremfor 10 ganger så mange hvis man hjelper dem der de bor? Så slipper de også å risikere livet for å komme hit? Hadde det ikke vært fint om det da fantes noen i et rikt land som var solidariske nok til å se forbi sin egen nesetipp? At de ville hjelpe 10 ganger så mange personer fremfor kun de rikeste som har råd til å betale menneskesmuglere for å komme seg halveis over kloden? PS: Jeg forventer ikke noe fornuftig svar tilbake fra deg. Anonymkode: a1cc6...19d 5
DonaldDuck Skrevet 16. februar 2018 #7 Skrevet 16. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, det er akkurat dette det kommer an på; hvor solidarisk man er mot andre mennesker. Slike som deg vil at vi skal hjelpe bare 10% (eller sikkert mindre) enn det vi har mulighet til, der dere også vil at disse menneskene skal måtte risikere livet sitt for å komme seg hit for å få oppleve disse godene. Er det rettferdig at vi kun kan hjelpe en så liten andel personer fremfor 10 ganger så mange hvis man hjelper dem der de bor? Så slipper de også å risikere livet for å komme hit? Hadde det ikke vært fint om det da fantes noen i et rikt land som var solidariske nok til å se forbi sin egen nesetipp? At de ville hjelpe 10 ganger så mange personer fremfor kun de rikeste som har råd til å betale menneskesmuglere for å komme seg halveis over kloden? PS: Jeg forventer ikke noe fornuftig svar tilbake fra deg. Anonymkode: a1cc6...19d Ja, for det var akkurat dette trådstarter mente. Virket ikke som poengene var konstruert av frykt for flyktningenes ve og vel. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #8 Skrevet 16. februar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: så vil jeg ha svar på noe spørsmål. Hvordan er det bærekraftig å ta inn f. eks 20 000 nye landsmenn per år i et så lite land som Norge, slik Rødt skisserer? Hvordan skal vi på best mulig måte integrere disse menneskene i samfunnet? Skal vi ta alle historier og begrunnelser for å komme hit som god fisk? Sliter vi ikke allerede med stor arbeidsledighet? Er det riktig at migranter og flyktninger skal ha økonomiske og materielle særfordeler? Har ikke Norge som land også sosiale og somatiske problemer vi bør ta oss av? Anonymkode: 3f880...efc Jeg tror åpenhet og positiv innstilling sammen med effektiv integrering vil gjøre store forskjeller. Særlig når det kommer til arbeid. Vi har høy arbeidsledighet, men dersom innvandrere faktisk vil jobbe, burde det ikke være noe problem, da er det faktisk arbeidsgivere sitt ansvar å se forbi utenlandsk navn og utseende. Akkurat der failer Norge, fordi man skal få de til å bli oss. Jeg tenker det holder å kunne språket og kjenne kulturen (vite hva som er hva..men ikke nødvendigvis praktisere den ved å drikke alkohol f.eks. ). Jeg er sikker på at udi jobber hardt for å vurdere hvilke historier som er korrekte. Jeg har studert dette, og ser at det er ikke bare bare. Noen mennesker har en frykt for å reise tilbake, og selv om vi kanskje ikke ser det, er det likevel reelt. Det er ikke riktig at de skal få økonomiske fordeler mer enn alle andre. Men like mye som hvem som helst her mener jeg er riktig. En person som ikke jobber får kanskje 3000 i livsopphold, hvorfor skal ikke en innvandrer få det frem til h*n begynner å jobbe? Det er klart vi allerede har store problemer i dette landet, jeg forstår ikke hvorfor folk gidder å flykte hit, jeg planlegger allerede turen herifra. Anonymkode: d407c...a25
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #9 Skrevet 16. februar 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: En person som ikke jobber får kanskje 3000 i livsopphold, hvorfor skal ikke en innvandrer få det frem til h*n begynner å jobbe? Hvorfor SKAL de få det lurer jeg på? Hvorfor skal man bare kunne komme til et land, ved hjelp av egne midler, og få penger? Min mann er utlending, han har ikke fått en krone. Måtte få seg jobb før han fikk komme hit, må betale selv for norskkurs, ja, han må ordne alt selv. Hvorfor skal ikke alle bare få penger? Hva med de som lyver? Noen har vært her i flere år, vært passive mottakere av penger over flere år, også er de her på uriktig grunnlag. Hva med de pengene? Skal de holdes ansvarlig for å betale de tilbake? De er ikke skaffet på korrekt grunnlag. Anonymkode: c4679...296 2
Drizzt Skrevet 16. februar 2018 #10 Skrevet 16. februar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: så vil jeg ha svar på noe spørsmål. Hvordan er det bærekraftig å ta inn f. eks 20 000 nye landsmenn per år i et så lite land som Norge, slik Rødt skisserer? Hvordan skal vi på best mulig måte integrere disse menneskene i samfunnet? Skal vi ta alle historier og begrunnelser for å komme hit som god fisk? Sliter vi ikke allerede med stor arbeidsledighet? Er det riktig at migranter og flyktninger skal ha økonomiske og materielle særfordeler? Har ikke Norge som land også sosiale og somatiske problemer vi bør ta oss av? Anonymkode: 3f880...efc Jeg er ikke i målgruppen til spørsmålene, men har lyst å gjøre en liten kommentar. Du spør hvordan vi skal på best mulig måte integrere dem i samfunnet. Det er feil tilnærming. Spørsmålet bør være hvordan de skal på best mulig måte integrere seg selv i samfunnet. Integrering er ikke noe staten driver med, men innvandreren selv. Det er den fremmede som tar initiativ, gjør innsats og sørger for å bli en del av samfunnet ved å lære det å kjenne, respektere normene og levemåten og tilpasse seg og sin levemåte de lokale kravene. Når staten må ta seg av integreringen, da har vi gått over til assimilering. 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #11 Skrevet 16. februar 2018 6 minutter siden, Drizzt skrev: Jeg er ikke i målgruppen til spørsmålene, men har lyst å gjøre en liten kommentar. Du spør hvordan vi skal på best mulig måte integrere dem i samfunnet. Det er feil tilnærming. Spørsmålet bør være hvordan de skal på best mulig måte integrere seg selv i samfunnet. Integrering er ikke noe staten driver med, men innvandreren selv. Det er den fremmede som tar initiativ, gjør innsats og sørger for å bli en del av samfunnet ved å lære det å kjenne, respektere normene og levemåten og tilpasse seg og sin levemåte de lokale kravene. Når staten må ta seg av integreringen, da har vi gått over til assimilering. Og etter min erfaring er det de som kommer hit fra vestlige land som integrerer seg og som gjør en innsats for å integrere seg. De kommer hit for å gjøre som oss og leve som oss. De som kommer som asylsøkere og flyktninger har ikke samme "driven" for å gjøre det samme. Vestlige innvandrere er selvfølgelig også nærmere oss i utgangspunktet, men siden jeg har en utenlandsk mann så vet jeg at selv om vi kommer fra "like" land er vi veldig forskjellige. Vi har forskjellige vaner, vi følger forskjellige normer, sosiale koder er forskjellige og tradisjoner er forskjellige, så det er ikke sånn at de ikke må gjøre en innsats for å passe inn. Det sier seg liksom selv at de har en veldig lang vei å gå: http://www.breitbart.com/london/2018/02/16/culture-shock-italians-aghast-as-immigrants-barbecue-dog-at-welcome-center/ Anonymkode: c4679...296 4
Gjest PaN Skrevet 16. februar 2018 #12 Skrevet 16. februar 2018 Jeg mener Norge ikke burde ta inn noe innvandrere, eneste må være de som gjør jobb Norge har behov for.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #13 Skrevet 16. februar 2018 Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil importere horder med ikke-vestlige innvandrer som bare er interessert i å leve på nav og kriminalitet. Andregenerasjonen er mer kriminell enn foreldregenerasjonen. Tredjegenerasjon er ikke stort bedre. Man kan hjelpe mange mange flere i hjemlandet. Men neida, det er bedre å gjøre Norge om til en tilsvarende slum. At de har et bedervelig kvinnesyn er bare sjarmerende og ikke noe de kan noe for. Berikende. Fortsetter det slik som nå vil Norge ikke ha kapasitet til å hjelpe andre enn seg selv. Men det viktigste er visst å fremstå som "god", ikke å faktisk være det. Anonymkode: 7049b...c70 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #14 Skrevet 16. februar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: så vil jeg ha svar på noe spørsmål. Hvordan er det bærekraftig å ta inn f. eks 20 000 nye landsmenn per år i et så lite land som Norge, slik Rødt skisserer? Hvordan skal vi på best mulig måte integrere disse menneskene i samfunnet? Skal vi ta alle historier og begrunnelser for å komme hit som god fisk? Sliter vi ikke allerede med stor arbeidsledighet? Er det riktig at migranter og flyktninger skal ha økonomiske og materielle særfordeler? Har ikke Norge som land også sosiale og somatiske problemer vi bør ta oss av? Anonymkode: 3f880...efc Ser du noen står og klapper og jubler ved landegrensene? Det handler selvsagt ikke om begeistring. Det handler om solidaritet med andre mennesker i nød. Anonymkode: 0a649...429 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #15 Skrevet 16. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ser du noen står og klapper og jubler ved landegrensene? Det handler selvsagt ikke om begeistring. Det handler om solidaritet med andre mennesker i nød. Anonymkode: 0a649...429 Ja. Er dette noe nytt? Anonymkode: c4679...296 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #16 Skrevet 16. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor SKAL de få det lurer jeg på? Hvorfor skal man bare kunne komme til et land, ved hjelp av egne midler, og få penger? Min mann er utlending, han har ikke fått en krone. Måtte få seg jobb før han fikk komme hit, må betale selv for norskkurs, ja, han må ordne alt selv. Hvorfor skal ikke alle bare få penger? Hva med de som lyver? Noen har vært her i flere år, vært passive mottakere av penger over flere år, også er de her på uriktig grunnlag. Hva med de pengene? Skal de holdes ansvarlig for å betale de tilbake? De er ikke skaffet på korrekt grunnlag. Anonymkode: c4679...296 Kanskje fordi de er flyktninger? Mener du at de skal jobbe på cv og søknad på flåta til Hellas da eller? Tror du ikke de hadde det fett i Syria før krigen? Jeg er derimot enig at de som kommer fra et land det ikke er nødvendig å flykte fra,.burde ordne seg litt til før de kommer... arbeid, et eller annet. Nav er derimot her for å hjelpe, kommer du til nav og blir satt i jobbsøkerkurs er jo det bra. Eller mener du at de skal gå dit gratis? Anonymkode: d407c...a25
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #17 Skrevet 16. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Akkurat der failer Norge, fordi man skal få de til å bli oss. Jeg tenker det holder å kunne språket og kjenne kulturen (vite hva som er hva..men ikke nødvendigvis praktisere den ved å drikke alkohol f.eks. ) Du sier du har studert dette, men denne setningen får meg til å tvile. Anonymkode: 29e61...474 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #18 Skrevet 16. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kanskje fordi de er flyktninger? Mener du at de skal jobbe på cv og søknad på flåta til Hellas da eller? Tror du ikke de hadde det fett i Syria før krigen? Jeg er derimot enig at de som kommer fra et land det ikke er nødvendig å flykte fra,.burde ordne seg litt til før de kommer... arbeid, et eller annet. Nav er derimot her for å hjelpe, kommer du til nav og blir satt i jobbsøkerkurs er jo det bra. Eller mener du at de skal gå dit gratis? Anonymkode: d407c...a25 Jeg mener at de som kommer gjennom etablerte ordninger selvfølgelig skal få økonomisk støtte. De som kommer hit for egen maskin/regning burde ikke få det. Helst mener jeg vi ikke burde ta imot noen i det hele tatt, unntatt innvandrere fra vestlige land som "ornder seg selv". Anonymkode: c4679...296 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #19 Skrevet 16. februar 2018 Den egoistiske meg vil selvfølgelig sitte på oljefondet, spise meg tykk, betale minst mulig i skatt og ha det best i hele verden. Men en slik person ønsker jeg ikke å være. Ja, innvandring gjør at min økonomi blir litt dårligere, den gjør at jeg ikke er like trygg i egen by og at vi er mer utsatt for kriminalitet. Jeg er heldig som er født i Norge. Andre er ikke så heldige. Uansett om det gjelder økonomi og ønsket om mer velstand, eller at det er et reellt behov og snakk om liv og død, mener jeg at alle mennesker skal ha muligheter til et bedre liv. Jeg hadde ønsket det samme for meg og mine dersom det var motsatt. Jeg stoler på at politikere og organisasjoner sikrer at innvandring skjer i ordnede former, og er positiv til de valgene de tar. Anonymkode: 5f46f...99c 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #20 Skrevet 16. februar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det er akkurat dette det kommer an på; hvor solidarisk man er mot andre mennesker. Slike som deg vil at vi skal hjelpe bare 10% (eller sikkert mindre) enn det vi har mulighet til, der dere også vil at disse menneskene skal måtte risikere livet sitt for å komme seg hit for å få oppleve disse godene. Er det rettferdig at vi kun kan hjelpe en så liten andel personer fremfor 10 ganger så mange hvis man hjelper dem der de bor? Så slipper de også å risikere livet for å komme hit? Hadde det ikke vært fint om det da fantes noen i et rikt land som var solidariske nok til å se forbi sin egen nesetipp? At de ville hjelpe 10 ganger så mange personer fremfor kun de rikeste som har råd til å betale menneskesmuglere for å komme seg halveis over kloden? PS: Jeg forventer ikke noe fornuftig svar tilbake fra deg. Anonymkode: a1cc6...19d Nå kan man vel gjøre begge deler. Nå er vel ikke de mest flyktningfiendtlige partiene de som kjemper sterkest for økt bistand. Det er heller ikke mitt inntrykk at de privatpersoner som er mest fremmedfiendtlig er de som gir mest til TV-aksjonen. Anonymkode: 01518...e90 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå