Gå til innhold

Mere hverdags stress med skolebarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener dere lærere skal passe på ekstratøy og gymtøy? Mange storkrevende foreldre her. Dere får puter sydd under ermene i bhg. Der velger dere ferie selv og. På skolen må de ha 4 uker når sfo stenger. Synes ikke bhg skulle hatt åpent året rundt heller. Steng 4 uker der og. Fra 14.juli til 15.aug er sfo stengt her. Helt topp. En lærer kan ikke passe på at 20 barn skal ha med seg alt. Her må foreldre på banen. Tror mange uvitende foreldre får sjokk når skolen starter.

Anonymkode: 98fd5...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15.2.2018 den 23.02, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette blir vel ikke noe annerledes enn i barnehagen? Sånne ting får man fri fra skolen for. Vi har førsteklassing nå, og det eneste vi merker som skaper ekstra stress er leksene. Han kommer jo hjem ca 16:30, så skal man rekke middag, lekser og gjerne litt lek eller en fritidsaktivitet også før det plutselig er leggetid. Hadde vært veldig greit hvis han kunne gjøre lekser mens jeg lager middag, men læreren krever at man skal sitte sammen med dem mens leksene gjøres.

Men tannlege, lege o.l. tar vi når han får time, også skriver vi i meldingsboka. Null stress.

Anonymkode: b4bd3...5fd

Lekser er i sannhet djevelens verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datters bhg har stengt de 3siste ukene i juli. Det samme har SFO. Så det blir iallefall likt. Åpningstiden er lik som bhg så det går helt fint. Jeg tenker som foreldre at vi sjekker plassen til barnet ved henting hver dag,så blir det lett å holde oversikten. Det er ca 50m fra klasserommet til SFO(i samme bygning t.o.m). Skjønner at stresset er unødvendig og at jeg kan (og bør)få fri fra jobb (får det når jeg avspaserer)når behovet melder seg. Vi harlevert i bhg 0730 siden hun var 1år,så den rutinen beholder vi😀

Ts

Anonymkode: ebff4...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlege er 1 gang i året, så det velter da ingenting. Helsekontroll er 5/6-års kontroll, så ivertfall to år til neste gang. 

Barnet må være på skolen til det ringer inn om ikke god grunn. Lekser skal gjøres ihht lekseplan hver uke. 

Foreldremøter er 2x i året, stort sett mellom 14-16 på vår skole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ViljaH skrev:

Tannlege er 1 gang i året, så det velter da ingenting. Helsekontroll er 5/6-års kontroll, så ivertfall to år til neste gang. 

Barnet må være på skolen til det ringer inn om ikke god grunn. Lekser skal gjøres ihht lekseplan hver uke. 

Foreldremøter er 2x i året, stort sett mellom 14-16 på vår skole. 

.....foreldremøte mellom kl 14-16 gir meg i verste fall 2.5 ,timer jeg må avspasere(har jeg ikke det blir jeg trekt i lønn.....

Ts

Anonymkode: ebff4...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

.....foreldremøte mellom kl 14-16 gir meg i verste fall 2.5 ,timer jeg må avspasere(har jeg ikke det blir jeg trekt i lønn.....

Ts

Anonymkode: ebff4...394

Jeg mente foreldresamtale.

I tillegg foreldremøter 2x men de har vært etter skoletid, sånn 18-19. 

Foreldresamtalene er 14-16 fordi undervisningen er over 14, og lærer jobber til 16 med forberedelser/oppfølging. Hvis du snur på det, så er det enklere for deg å avspasere to ganger i året, enn det er for lærer å ta 15-20 foreldresamtaler på kveldstid 2x i året... de har gjerne også barn som må ha pass.

Du får jobbe inn litt plusstid, som alle andre må. Det virker kanskje uoverkommelig, men alle andre foreldre må også løse dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det utviklingssamtaler helt til kl 17. Kan man ikke stille på tiden man har fått bytter man seg i mellom, men de fleste jobber tross alt innenfor samme tidsrom (og det er nå en gang slik at utviklingssamtaler må tas innenfor lærers arbeidstid) så det er litt spesielt å forvente at andre skal avspasere fordi man ikke gidder det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ingen ting av dette. Tannlege er en gang i året, dvs jeg tror det er annethvert år flere steder. Om du så blir trekt i lønn (noe jeg synes er rart) for en time annet hvert år, hva så? Tannlegetimen er jo ikke en klokketime, maks 20 minutter. Legg den til begynnelsen eller slutten av dagen. 

 

Foreldremøter er en gang i semesteret på kveldstid. Utviklingssamtaler var mulig å få etter arbeidstid hos oss, men ble strammet inn. Du kan prøve å få siste time kl 15 eller 16. Dette er to ganger i året, og dere er to foreldre dere kan dele dette på. 

 

Lege oppsøker man ikke hvis ikke det er nødvendig, og tro meg, som kommunalt ansatt får du fri. Etter barnehageslutt så ikke mitt eldste barn fastlegen før hen var 15 (skade i skibakken), så det er ikke akkurat nødvendigvis noe man må kalkulere med. 

 

Jeg var forresten også alenemor uten bil som pendlet til jobb. Det gikk helt fint. 

Anonymkode: 62fb0...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...