Gå til innhold

Mere hverdags stress med skolebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 1.klassing til høsten. Helt fersk som skole foreldre. Gjør meg noen tanker om at det blir mere stress i hverdagen...vi jobber begge 8-16 med 30km reisevei hver vei. Lite fleksible avspasering muligheter. Om barnet må til tannlege,oppmøte på samtaler e.l....blir jo veldig stress å ta det utenom arbeidstid vår og hennes timer? Hvordan opplever andre foreldre her inne det?  Hva gjør dere når tannlegen har innkalt? Kan barn komme for sent på skolen?

Anonymkode: ebff4...394

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat dette blir vel ikke noe annerledes enn i barnehagen? Sånne ting får man fri fra skolen for. Vi har førsteklassing nå, og det eneste vi merker som skaper ekstra stress er leksene. Han kommer jo hjem ca 16:30, så skal man rekke middag, lekser og gjerne litt lek eller en fritidsaktivitet også før det plutselig er leggetid. Hadde vært veldig greit hvis han kunne gjøre lekser mens jeg lager middag, men læreren krever at man skal sitte sammen med dem mens leksene gjøres.

Men tannlege, lege o.l. tar vi når han får time, også skriver vi i meldingsboka. Null stress.

Anonymkode: b4bd3...5fd

• Liker 1
Skrevet

Her vi bor spurte jeg om det om å komme forsent. Hvis det skjer ofte så vil lærer/rektor ta en prat med foreldrene var svaret jeg fikk. Mener å huske at dersom barnet hadde mer en 20 sykedager så ville det samme skje. Vi opplever skolen som mer strukturert som er fint når man har kommet inn i det. Barnet her trives med rammene skolen gir. Får fri til tannlege, lege etc, ikkeno problem, vi bare gir beskjed. Her er det mobilskole, så ingen meldingsbøker, man bare skriver sms til lærer/skole, evt muntlig beskjed. Hvordan det blir med stress og egen jobb kan jeg ikke svare på da jeg går hjemme. Men det som er annerledes er at man må levering til det ringer inn. Når barnet gikk i bhg leverte ejg alt fra 0830-1000. Men for de som er i jobb vil jeg tro morgenen blir det samme, bare levere et annet sted. Lekser kan være en overgang. Her har de ikke så mye lekser, så det går egentlig fint hos oss. Jeg så for meg gode rutiner med lekser med engang barnet kommer hjem fra skolen. Men sånn blir det ofte ikke, barnet her er sliten og jeg ser det trenger litt ro og middag først før lekser. Her var det også mange foreldremøter i starten, med masse info og muligheter for spørsmål. De er glad for spørsmål og engsjerte foreldre :)

Anonymkode: 88539...402

Skrevet

Man får perm fra jobb ved slike ting. Dere er jo to som da får bytte. Blir ikke fravær på barnet når det er tannlegetime m.m.

Anonymkode: f8aa8...21f

Skrevet

Det er definitivt mer stress med skolebarn. 

Anonymkode: 6c7b2...86f

• Liker 2
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Blir nok travlere når barnet skal på fritidsaktiviter frem til det kommer seg dit selv.

Men du får fri for alt relatert til lege etc til barnet.

Man kan også avtale med andre foreldre at man kan levere og hente på skift både til skole og fritidsaktiviter :) 

Skrevet

Barnet har fortsatt tannlege, lege osv. i barnehagen. Hvordan løste dere det? 

Anonymkode: 389af...18d

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette blir vel ikke noe annerledes enn i barnehagen? Sånne ting får man fri fra skolen for. Vi har førsteklassing nå, og det eneste vi merker som skaper ekstra stress er leksene. Han kommer jo hjem ca 16:30, så skal man rekke middag, lekser og gjerne litt lek eller en fritidsaktivitet også før det plutselig er leggetid. Hadde vært veldig greit hvis han kunne gjøre lekser mens jeg lager middag, men læreren krever at man skal sitte sammen med dem mens leksene gjøres.

Men tannlege, lege o.l. tar vi når han får time, også skriver vi i meldingsboka. Null stress.

Løses vel enkelt ved at ungen gjør leksene ved kjøkkenbordet.

Anonymkode: 5754b...491

• Liker 2
Skrevet

I bhg kan jeg bestille time slik at det passer med min jobb og levere senere i bhg. På skolen må de jo være på plass til det ringer inn og da blir det litt mer utfordrende....tid jeg er borte fra jobb må avspaserer,og når antall timer på forskudd er brukt opp(nærmer oss de timene),blir de trekk i lønn.samme ordning på jobben hos min mann. Så ja,det ser ut som mer stress. Hun har så langt i livet vært lite syk, men jeg vet at hun skal på helsestasjonen for kontroll i 1.klasse,og da forventes det at foreldrene er med.... Mulig det blir mindre lønn etterhvert.takk for info.da må jeg om mulig vurdere redusert stilling.......

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

I bhg kan jeg bestille time slik at det passer med min jobb og levere senere i bhg. På skolen må de jo være på plass til det ringer inn og da blir det litt mer utfordrende....tid jeg er borte fra jobb må avspaserer,og når antall timer på forskudd er brukt opp(nærmer oss de timene),blir de trekk i lønn.samme ordning på jobben hos min mann. Så ja,det ser ut som mer stress. Hun har så langt i livet vært lite syk, men jeg vet at hun skal på helsestasjonen for kontroll i 1.klasse,og da forventes det at foreldrene er med.... Mulig det blir mindre lønn etterhvert.takk for info.da må jeg om mulig vurdere redusert stilling.......

Ts

Nei, som vi prøver å si så må de ikke det hvis de har time et eller annet sted, de får fri til det. Og redusert stilling for å følge på helsestasjonen? Høres ut som du svartmaler veldig her nå...

• Liker 12
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Det som går an er å hente barnet på skolen. Om du får ordnet det så barnet skal til legen kl 12.30, så drar barnet på skolen, og du henter det 12.15. Det er ikke noe problem. 

Anonymkode: 79833...ca8

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser heller ikke at akkurat det med tannlegetimer skal være så vanskelig. Har dere time om morgenen så kommer barnet litt senere til skolen den dagen, enkelt og greit. Blir du virkelig trukket i lønn for å ta med barnet ditt på helsekontroller?

Jeg synes det er mindre stress med skolebarn enn barnehagebarn. 1. klassingen går til og fra skolen selv og kan være alene hjemme en stund om det trengs.

Det å få satt av tid til leksene er litt stress, men det går fint.

• Liker 4
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

? Men om barnet ditt ikke har en kronisk sykdom og i tillegg er lite syk så blir det vel ikke særlig annet enn en sjelden gang?

Akkurat som i barnehagen? 

Anonymkode: b60d5...b11

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er jo bare tannlegetime maks en gang i året. Barnet får fri fra skolen for å gå til tannlegen, men skolen slutter jo ofte ganske tidlig og det er fullt mulig å legge tannlegetimer og slikt til etter skoletid. Jeg har aldri trengt å be barna fri for noen tannlegetimer, jeg flytter dem alltid til etter skoletid. Utviklingssamtaler foregår alltid etter skoletid.

Jeg synes ikke det er så mye mer stress med skolebarn. De må komme tidsnok mens i barnehagen kan man levere akkurat når det passer, men det er ikke akkurat vanskelig. Å få tid til lekser på ettermiddagen er kanskje mer utfordrende med jobb, middag og fritidsaktiviteter, men det blir fort en vane. Det er kanskje mer stress i småskolen når barnet har SFO og derfor er hjemme like sent som foreldrene. Når barnet blir eldre og kommer hjem tidlig på egen hånd har det muligheten til å gjøre leksene da og det frigjør tid på ettermiddag/kveld. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syntes det var mer stress de første årene på skole. Men ikke grunnet tannlege eller lege, da får jo barnet fri fra skolen, og kommer bare senere, eller går før. Er jo ikke så ofte heller. Det som var mer stress, var at vi var jo ofte ikke hjemme før 16.30, så var det lekser, aktivitet osv. Så skal de og være sosiale, og bli med noen hjem, eller ha med andre hjem.

Nå går minste i 5. klasse, og nå er det mye lettere. Nå går han til og fra skolen selv, han kommer seg på aktiviteten sin selv, jeg henter han bare. Og lekser gjør han selv nå, jeg hjelper selvfølgelig om han trenger hjelp. Men han trengte mye mer hjelp i 1-2. klasse, enn hva han trenger nå. Nå styrer han og tid med venner selv, nå er det ikke jeg som avtaler med foreldrene.

Anonymkode: c3184...507

Skrevet

Du bør undersøke med relevant person på jobben (HR-avd?) omo reglene for fri når barn skal følges til helsekontroll/lege/tannlege. På min jobb får vi fri med lønn når det er helserelaterte ting (sykt barn, tannlegetime, legetime), men ikke når det innkalles fra skolen til foreldresamtaler i skoletiden, eller andre ting som er forutsigbare/planlagte.,

Jeg pleier å passe på som en haug kår jeg vet det er tid for foreldresamtaler. Da legges alle tidspunktene ut etter ført-til-mølla-prinsippet i den digitale meldeboka. Tidspunktene rett før og rett etter arbeidstid bruker å forsvinne kjapt.

Jeg pleier å jobbe litt i ferien for å opparbeide meg pluss-tid som jeg kan ta ut innimellom for å være med på påskefrokost eller andre ting i skolen.

Dette er det minste av stresset med å ha skolebarn, spør du meg. Fritidsaktiviteter, kjøring og henting, planlegge vennebesøk (foreldre må gjøre alt, ringe rundt etc, jeg gleder meg veldig til barna kan ordne besøksavtaler selv!), huske på hva som skal være med i sekken til enhver tid, når er det ha-med-dag, når skal de på tur og ha med bålpinne og vedkubbe, har de vokst ut av klesskiftet som henger på skolen, hvor blir det av alle vottene som bare forsvinner på skolen, bursdagsinvitasjoner omtrent annenhver uke pga stort antall barn på trinnet, overnatting av og hos venner, vaske klær når barna har lagt seg og håpe det blir tørt til neste dag, kjøre til butikken i siste liten (i går kveld...) for å kjøpe karneval-kostymer til dagens karneval... Når er det forballtrening/korpskonsert, hvor er notene, avtale samkjøring med et annet barn, men hun er kanskje syk i dag, var ikke på skolen, hva gjør vi da? Meldinger fra styret i korpset og fotballklubben, kan du være med i styret? Husk kakelista, neste uke er det din tur, minimum 40 kakestykker så det blir nok til alle. Jeg må ta meg et STORT glass vin hver kveld for å hente meg inn etter hver dag. Føler alltid at jeg har glemt noe, ligger alltid et halvt skritt bak, jeg som egentlig er kontrollfrik går rundt og er alltid stresset og har alltid dårlig samvittighet pga at jeg ikke føler jeg strekker til.

Høres vel ut som jeg er alenemor, men vi er faktisk to om dette, bare at min mann er en litt mer avslappet person som ikke bryr seg hvis vi får purring på kontingent fra musikkskolen, eller glemmer å ta på barna ullklær når det er utedag på skolen...

Anonymkode: eaa88...012

• Liker 6
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør undersøke med relevant person på jobben (HR-avd?) omo reglene for fri når barn skal følges til helsekontroll/lege/tannlege. På min jobb får vi fri med lønn når det er helserelaterte ting (sykt barn, tannlegetime, legetime), men ikke når det innkalles fra skolen til foreldresamtaler i skoletiden, eller andre ting som er forutsigbare/planlagte.,

Jeg pleier å passe på som en haug kår jeg vet det er tid for foreldresamtaler. Da legges alle tidspunktene ut etter ført-til-mølla-prinsippet i den digitale meldeboka. Tidspunktene rett før og rett etter arbeidstid bruker å forsvinne kjapt.

Jeg pleier å jobbe litt i ferien for å opparbeide meg pluss-tid som jeg kan ta ut innimellom for å være med på påskefrokost eller andre ting i skolen.

Dette er det minste av stresset med å ha skolebarn, spør du meg. Fritidsaktiviteter, kjøring og henting, planlegge vennebesøk (foreldre må gjøre alt, ringe rundt etc, jeg gleder meg veldig til barna kan ordne besøksavtaler selv!), huske på hva som skal være med i sekken til enhver tid, når er det ha-med-dag, når skal de på tur og ha med bålpinne og vedkubbe, har de vokst ut av klesskiftet som henger på skolen, hvor blir det av alle vottene som bare forsvinner på skolen, bursdagsinvitasjoner omtrent annenhver uke pga stort antall barn på trinnet, overnatting av og hos venner, vaske klær når barna har lagt seg og håpe det blir tørt til neste dag, kjøre til butikken i siste liten (i går kveld...) for å kjøpe karneval-kostymer til dagens karneval... Når er det forballtrening/korpskonsert, hvor er notene, avtale samkjøring med et annet barn, men hun er kanskje syk i dag, var ikke på skolen, hva gjør vi da? Meldinger fra styret i korpset og fotballklubben, kan du være med i styret? Husk kakelista, neste uke er det din tur, minimum 40 kakestykker så det blir nok til alle. Jeg må ta meg et STORT glass vin hver kveld for å hente meg inn etter hver dag. Føler alltid at jeg har glemt noe, ligger alltid et halvt skritt bak, jeg som egentlig er kontrollfrik går rundt og er alltid stresset og har alltid dårlig samvittighet pga at jeg ikke føler jeg strekker til.

Høres vel ut som jeg er alenemor, men vi er faktisk to om dette, bare at min mann er en litt mer avslappet person som ikke bryr seg hvis vi får purring på kontingent fra musikkskolen, eller glemmer å ta på barna ullklær når det er utedag på skolen...

Bruker dere kalender?

Anonymkode: 60c1c...d0d

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg veldig igjen. Akkurat tannlege- og legetimene er nesten et pust i bakken, for de legges tydelig inn i kalender, og er det kl 10.15, går verken jeg på jobb (jobber kanskje en time hjemmefra om morgenen) eller barnet på skolen først, da er det hakket mindre stress den morgenen. Jeg og mannen har betalt fri for det. Foreldresamtaler og avslutninger og slikt må selvfølgelig avspaseres. Det er alt det der gymtøyet og korpsnotene og dansetøyet og ekstramatpakka og skiskoene og bursdagspresangene som blir litt mye til sammen. Jo eldre de blir, jo mer kan de gjøre selv, men jeg må allikevel huske ALT: "Pakk gymtøy, husk å ta med instrumentet, du må gå rett hjem fra trening selv/skal sitte på med...", og slike ting som det riktige tøyet, det perfekte kostymet (i dag brukte vi 20 minutter på hårstyling før karneval) blir enda viktigere (7-åringen danser gjerne i sokkelesten og bryr seg ikke om en gjenglemt bok, for 10-åringen kan det bli helkrise).

Jeg forsøker dele på det, men da blir det gjerne en ekstraloop: "kan du sørge for at Embla pakker sekken og får med seg gymtøy?" "Jada, men hvor er sekken, hvor er baggen, er dette matpakkene, hvilket tøy skal hun ha med, hvor er Embla? Embla fiks det selv." Embla: "Hva da? Sekken? Hvor er sekken, hvor er baggen, hva skal jeg pakke, hvor ligger det? mamma? Jeg har jo ordna vannflaske og vil ha denne t-skjorta". Han "Hun har visst pakka". Jeg: " Nei, altså, baggen ligger i skapet. Gymskoene er også der. Har dere sjekka hvilke lekser og bøker som skal med, legg det i sekken! Har hun håndkle og til gym?" Osv.

Anonymkode: b9c68...6cf

• Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker dere kalender?

Vi har en felles iphone-kalender, jeg og mannen, slik at hvis en legger inn noe så popper det opp i begges kalender. Vi prøvde en sånn familiekalender som vi kunne skrive i for hver måned og henge på kjøkkenet, men da ble det bare en ekstra ting å stresse over. Alt må legges inn i telefonkalenderen, og i tillegg i kalenderen på kjøkkenveggen, og det husket vi (jeg) ikke alltid, vi var jo ikke hjemme i huset når det poppet opp bursdagsinvitasjoner eller meldinger om ha-med-dag og juleavslutning. så vi kunne ikke stole på den. Har min mann betalt korps- og musikkskolekontingent, eller var det jeg som skulle gjøre det? Når var fristen? Når skulle vi ha med kake på øvelsen - og hvor er kakelista -  Kom det i melding på facebookgruppa til korpset, eller på epost, eller gjennom skolens meldebok-app? I tillegg blir all info fra kulturskolen (instrumentøving) lagt på kulturskolens hjemmesider så man må logge seg inn der for å se lekser og lignende. Jeg begynner å savne gode gamle papirark...

Skrevet

hehe ja det hørest ut som det er mye rot og vnskelig å henge med. :) får bare prøve så godt man kan å organisere alt. kan ikke huske så mye stress når vi var små :P 

men husker at vi hadde en kalender som mamma alltid glemte å skrive i.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...