Gå til innhold

Stakkars jenta mi:-(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å påpeke tics gjør bare ticsene verre.

Har en gutt som i lange perioder har hatt svært hyppig kremting som tics. Har vært ganske bekymret for hvordan det skulle gå når han begynte på skolen, for vi merket jo at vi hjemme holdt på å bli gal av konstante kremtelyder. Heldigvis har han ha ikke hatt slike tics på lenge.

Han har andre tics også som «hard» blunking og en bestemt repetitiv håndbevegelse, men det er jo ikke noe som «plager» andre. Synes også at det er blitt færre av disse ticsene.

Sønnen min er 7 år.

Anonymkode: addff...2bb

Uvitende her :-) hva er forskjell på tics og tvangshandlinger? Og hvordan skille det ene fra det andre? Håper du svarer,for jeg vil gjerne vite :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har Tourettes, og hadde akkurat det ticset som barn (mange andre også). Greit å ta en tur til legen for å få henvisning for å få det bekreftet/avkreftet. Medisinering anbefaler jeg ikke om det er mild Tourettes, men hun kan få god hjelp til å håndterer tics bedre. Nå er jeg voksen og har fremdeles mange tics, men ingen som ikke vet det legger merke til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å påpeke tics gjør bare ticsene verre.

Har en gutt som i lange perioder har hatt svært hyppig kremting som tics. Har vært ganske bekymret for hvordan det skulle gå når han begynte på skolen, for vi merket jo at vi hjemme holdt på å bli gal av konstante kremtelyder. Heldigvis har han ha ikke hatt slike tics på lenge.

Han har andre tics også som «hard» blunking og en bestemt repetitiv håndbevegelse, men det er jo ikke noe som «plager» andre. Synes også at det er blitt færre av disse ticsene.

Sønnen min er 7 år.

Anonymkode: addff...2bb

Har sønnen din vært til utredning? Høres ut som mye av de samme ticsene som et familiemedlem av meg med tourettes har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, NotNaomi skrev:

Uvitende her :-) hva er forskjell på tics og tvangshandlinger? Og hvordan skille det ene fra det andre? Håper du svarer,for jeg vil gjerne vite :-)

Tics, bevegelser eller lyder som ikke er fysiologisk begrunnet, er jo en form for tvangshandlinger. Tvangshandlinger kan imidlertid dreie seg om mer enn bare tics.

Sønnen min har ingen diagnose, men han har vært under utredning hos PPT som også har omtalt det som tics. For å få tourettes-diagnose skal man ha hatt flere typer tics, hvor minst en verbal, over ganske lang tid - husker ikke hvor lenge. Tics i seg selv er veldig vanlig hos barn, spesielt gutter, og de aller fleste vokser det sv seg.

Anonymkode: addff...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.steveseay.com/category/conditions/ocd/body-focusedsensorimotor-symptoms/

 

Her finner du en rekke artikler om sensomotorisk OCD av en amerikansk spesialist på området :) det dreier seg om alt fra svelging  til blunking og pusting. Vet at flere av artiklene handler om pusting :)

Anonymkode: e5c59...815

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, venus_ skrev:

Har sønnen din vært til utredning? Høres ut som mye av de samme ticsene som et familiemedlem av meg med tourettes har. 

Nope, Ikke annet enn at vi diskuterte det med spesialpedagoger da det var på det verste. Nå er det mye mindre av denne atferden, så jeg tror og håper at det ikke blir nødvendig heller. 

Anonymkode: addff...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tics, bevegelser eller lyder som ikke er fysiologisk begrunnet, er jo en form for tvangshandlinger. Tvangshandlinger kan imidlertid dreie seg om mer enn bare tics.

Sønnen min har ingen diagnose, men han har vært under utredning hos PPT som også har omtalt det som tics. For å få tourettes-diagnose skal man ha hatt flere typer tics, hvor minst en verbal, over ganske lang tid - husker ikke hvor lenge. Tics i seg selv er veldig vanlig hos barn, spesielt gutter, og de aller fleste vokser det sv seg.

Anonymkode: addff...2bb

Takk for svar! :-) og info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med fastlegen og få en vurdering av hva som videre bør gjøres. Å henge barnet og barnet problem ut her inne, lett gjenkjennelig for klassekamerater, foreldre og andre som kjenner barnet er å krenke barnets privatliv. 

Anonymkode: 48cbb...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter hadde også tics på den alderen. En av de var å blunke hele tiden. 

Jeg ville ikke kommentert det i håp at hun skal slutte. Her var faktisk rådet fra legen å overse det så ville det gå over. Og det var akkurat det det gjorde også. Måtte også koble inn lærer å få hun til å informere klassen om at de ikke skulle kommentere det hele tiden. 

Barnet sa også selv at det ble verre når andre kommenterte det. 

Anonymkode: de7b7...b6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomste vår drev sånn, så var vi hos tannlegen, hun så at han hadde feil tannstilling, ble henvist til reguleringstannlege. Visste seg at han hadde kryssbitt. Fikk en metallting inn i munnen som vi måtte stramme hver kveld og morgen i 2-3 uker for å utvide overkjeven, så etter ca 1 år fikk han regulering. Vi har ikke hørt de lydene etter at overkjeven ble utvidet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Veldig mye fin informasjon, og godt å lese at andre har vært der også. Jeg leste en del om ticks og leste at de kunne avvennes med avledning.. Derfor kjøpte jeg tyggis, da jeg tenkte at hun ikke kunne pese med nesen og tygge samtidig. Skoledagen igår var mye bedre, og pesingen er redusert ca 70% ved tygging av tyggis. Planen er å se om hun avvenner seg uvanen på denne måten. Nå har vi vinterferien foran oss. Hvis ting ikke bedre seg i løpet av vinterferien drar jeg til fastlegen med henne. Har også sluttet å snakke om det, har bare sagt oppmuntrende ord til henne om at, så fint at vi løste dette. Hvis noen med erfaring her kan se at det jeg gjør er helt feil, si gjerne ifra. Men, jeg tenker dette er en uvane uten bakenforliggende  problemer....

Anonymkode: 06b2b...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2018 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Tror du må slå opp ordet fysiologisk....🙄

Anonymkode: 2b872...dd3

Hva mener du?

Fysiologisk i denne sammenheng kan bety somatisk, fysisk og er helt korrekt.

Anonymkode: 42893...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen. Vi har nå fått time hos fastlegen i morgen. det at hun peser gjør at hun er veldig sliten om dagen. Hun får også daglig kommentarer noe som gjør henne mentalt sliten. Hun sier hun ikke klarer å puste på vanlig måte lenger. Tenkte jeg skulle be lærer informere klassen på mandag om at hun har f.eks noe i halsen(?) som gjør at hun må puste på den måten, og at barna ikke må kommentere det. Tror dere det er smart? Hun blir lei seg av at alle spør hele tiden. Og, til dere som spør om det er gærent og puste. det blir jo ett problem dersom elever rundt plages av lyden, og hun ikke kan noe får det.

Anonymkode: 06b2b...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen alle sammen. Vi har nå fått time hos fastlegen i morgen. det at hun peser gjør at hun er veldig sliten om dagen. Hun får også daglig kommentarer noe som gjør henne mentalt sliten. Hun sier hun ikke klarer å puste på vanlig måte lenger. Tenkte jeg skulle be lærer informere klassen på mandag om at hun har f.eks noe i halsen(?) som gjør at hun må puste på den måten, og at barna ikke må kommentere det. Tror dere det er smart? Hun blir lei seg av at alle spør hele tiden. Og, til dere som spør om det er gærent og puste. det blir jo ett problem dersom elever rundt plages av lyden, og hun ikke kan noe får det.

Anonymkode: 06b2b...370

Som jeg skrev over så måtte lærer her ne elevene om å slutte å kommentere ticsene til datteren min. Men en hun laget ingen lyd da. Kun blunking og ansikts mimikk(lukket ofte øynene med hele ansiktet). 

Ville ikke sagt at det er fordi hun har noe i halsen. Bare si det som det er. At hun ikke kan noe for det. Barn godtar å ikke alltid få servert hvorfor ting er som de er. Noen ganger er det bare sånn. 

Tics kan ofre komme i perioder med store omveltninger eller stress. Kan også være små ting som plager henne. Eller det kan komme ut av intet. Får hun nok søvn og hvile? Trives hun på skolen,har hun venner osv?

Anonymkode: de7b7...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får nok søvn. Legger seg ca 2030 og våkner 0800. Trener mye, og leker med mange. Hun har generelt alltid vært litt nervøs av seg da....Men, likevel alltid vært veldig glad og blid. det er først i det siste hun har mistet litt piffen. er ikke noe spesielt som har skjedd i det siste jeg kan komme på.

Anonymkode: 06b2b...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2018 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Tror du må slå opp ordet fysiologisk....🙄

Anonymkode: 2b872...dd3

??

Anonymkode: a2a3a...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen alle sammen. Vi har nå fått time hos fastlegen i morgen. det at hun peser gjør at hun er veldig sliten om dagen. Hun får også daglig kommentarer noe som gjør henne mentalt sliten. Hun sier hun ikke klarer å puste på vanlig måte lenger. Tenkte jeg skulle be lærer informere klassen på mandag om at hun har f.eks noe i halsen(?) som gjør at hun må puste på den måten, og at barna ikke må kommentere det. Tror dere det er smart? Hun blir lei seg av at alle spør hele tiden. Og, til dere som spør om det er gærent og puste. det blir jo ett problem dersom elever rundt plages av lyden, og hun ikke kan noe får det.

Anonymkode: 06b2b...370

Det sier seg selv at hun må straks til øre/nese/hals spesialist - så fort som mulig! 

Anonymkode: a2a3a...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to sånne uvaner, som jeg velger å kalle det, da jeg var på den alderen. Jeg kneip stadig øynene igjen og jeg gjorde et eller annet sånn at jeg "strakk ut" hele området mellom nesa og munnen. Det ble bare verre og verre en stund, men det gikk over etter hvert. Husker ikke hvor lang tid det tok eller hvorfor det ble slutt, men jeg husker veldig godt at mamma påpekte det HELE tiden., og at venner kommenterte det. Tror for min del at kommentarene gjorde at jeg gradvis klarte å redusere det, jeg synes jo det var flaut.

Det jeg mener å si er at det trenger ikke være noe galt, det kan jo bare være en uvane som er fryktelig vanskelig å legge av seg. Kan du for eksempel bli enig med datteren din om at du kommenterer hver gang du ser det, men at hun skal være trygg på at det ikke er noe du gjør for å kritisere men å hjelpe henne til å slutte hvis hun ønsker det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...