Gjest Primula Skrevet 12. februar 2005 #1 Skrevet 12. februar 2005 Jeg jobber i 1. klasse og har flere ganger reagert på ungenes manglende renslighet etter dobesøk. Jeg trodde da barn lærer å vaske fingrene og trekke ned toalettet både i barnehagen og hjemme? Ja, jeg har tatt det opp med klassen min flere ganger etter at vi startet i høst, men fremdeles er det flere som ikke trekker ned og heller ikke vasker fingrene. En dag denne uken lå det tørkepapir med bæsj på dogolvet.. Lærer ikke barn vanlig renslighet hjemme lenger?
Vimsevips Skrevet 12. februar 2005 #2 Skrevet 12. februar 2005 Vel, de er bare 6 år, noen bare så vidt det. Da er det lett å glemme seg bort. Ofte går de på do før de skal ut, og da er det kle på seg de tenker på, ikke vaske hender. Tror de aller fleste lærer barna sine å vaske henda etter dobesøk, og at dette også gjelder i barnehagene rundt omkring (så langt har jeg aldri møtt på det motsatte). Men så lenge de lever i nuet, trenger de stadige påminnelser, noen mer enn andre. Tørkepapir med bæsj på golvet er ikke vanlig, og sier i grunnen ingenting om den generelle hygienen til barna. De kan ha vært uheldige, og da er det nesten utrolig hva de gjør for å skjule det. Særlig de som føler det flaut og skamfullt. 2 av søskenbarna mine er "knoll og tott" og fyrer hverandre opp i alt og et (de er søsken). Da de var 3 og 5, måtte onkelen min vaske alle veggene på badet en søndagsmorgen. Da hadde de sittet på henholdsvis do og potte og gjort sitt fornødne. Etterpå hadde de malt veggene med det Ikke akkurat hva foreldrene har lært dem, men de gjorde det nå allikevel. Dette var uka før ho eldste begynte på skolen.
Thomasine Skrevet 12. februar 2005 #3 Skrevet 12. februar 2005 Lurer på om du har barn selv?! Alle foreldre jeg kjenner lærer barna sine hygiene, allikevel er ikke alle barna like flinke til å huske å vaske seg etter do-besøk, før maten osv. Selv om de lærer det hjemme! På skolen, som 6-åring - eldre også!!, er det andre ting som haster! Min lille rekker ikke gå på do engang! Skjønner da at noen barn ikke husker på å vaske hendene sine... Det brukte papiret på gulvet var sikkert et uhell, får en håpe... Jeg husker jeg måtte "minne" lilleroren min på å vaske seg etter dobesøk langt opp i tenårene! :o :-? Hjemme hos oss behøver vi ikke terpe på håndvask etter dobesøk lengre - det vil ikke dermed si at han alltid husker det på skolen! (...håper det da... ) Det samme gjelder ordbruken, forresten! Det at barna snakker "stygt" på skolen vil ikke dermed si at lærdommen kommer hjemmefra!!!
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #4 Skrevet 12. februar 2005 Har du kanskje aldri glemt å "skylle" ned selv en gang? Som ei anna ei sa her.. de er jo bare 6 år.
Gjest Primula Skrevet 12. februar 2005 #5 Skrevet 12. februar 2005 ja, jeg har barn selv, en treåring som vi holder på å lære dette nå. Ja, jeg vet at de er bare seks år. Ja, det er mulig at jeg også glemte å skylle ned noen ganger da jeg var barn.. Men likevel... Jeg synes det er så ofte, og det er alltid de samme 5- 7 barna som "glemmer" å skylle ned og vaske hendene. En av dem kom med følgende kommentar da jeg ba han vaske hendene: " Hvorfor det? Jeg trenger ikke det hjemme." Jeg tror desverre at det er foreldre som er for slappe med dette hjemme. Men jeg er selvfølgelig klar over at det er unntaket snarere enn regelen. ( forhåpentligvis..)
CeeCee Skrevet 12. februar 2005 #6 Skrevet 12. februar 2005 ja, jeg har barn selv, en treåring som vi holder på å lære dette nå. Ja, jeg vet at de er bare seks år. Ja, det er mulig at jeg også glemte å skylle ned noen ganger da jeg var barn.. Men likevel... Jeg synes det er så ofte, og det er alltid de samme 5- 7 barna som "glemmer" å skylle ned og vaske hendene. En av dem kom med følgende kommentar da jeg ba han vaske hendene: " Hvorfor det? Jeg trenger ikke det hjemme." Jeg tror desverre at det er foreldre som er for slappe med dette hjemme. Men jeg er selvfølgelig klar over at det er unntaket snarere enn regelen. ( forhåpentligvis..) Barn gjør, som en annen sa, alt for å skjule at de har gjort noe galt, eller for å snike seg unna, eller få lov til ting. Særlig når de tror at de ikke kan bli oppdaget eller sjekket. jeg har hovedomsorgen for min sønn. Jeg har hørt mang en rar uttalelse min sønn har sagt til faren når han har vært der. Alt i fra at han ikke har fått mat før han reiste fra meg (fordi han ville spise når han kom til faren for å få være lenger oppe) til at hos får han lov til ditt og datt. Ingen av de er sannheter. Men barn er da enda slik... jeg tror ikke du skal ta de uttalelsene så tungt. En ide er jo å sende ut et felles brev til alle foreldrene, der dere skriver at denne måneden skal dere konsentrere dere omsammenhengen mellom hygiene og bakterier og sykdom, og forklare det dere skal gjøre, og be foreldrene snakke med barna om viktigheten av dette. Så bruker dere et kvarter om dagen i en måned med barna og snakker om hygiene. kanskje dere kan skrive en huskelapp/ påminnelse på do dørene?
nallemaja Skrevet 12. februar 2005 #7 Skrevet 12. februar 2005 når jeg var liten hadde både jeg og min jevnaldrende kusine en slags do-skrekk. Vi var rett og slett livredde for å trekke ned etter vi hadde vært på do. :-? Lyden var så skummel, og vi hadde hørt en historie fra storebroren hennes :-x om at når man dro ned så kunne kloakken sprute opp uten stans helt til man drukna i tiss og bæsj... så ingen av oss dro ned etter oss uten at det var en voksen til stede, eller noen som var større enn oss, slik at vi syns det var flaut å være pysete. Da åpnet vi først do-døra, tok på buksa så spratt vi ut med hjertet i halsen når vi dro ned, og smelte døra igjen etter oss.- Med hjertet i halsen, men med en enorm lettelse over at det gikk bra denne gangen også :o hehehe...er glad jeg er kvitt DEN fobien
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2005 #8 Skrevet 12. februar 2005 Vi minner barna i barnehagen om at de skal vaske hender hele dagen lang, i alle situasjoner. allikevel er det svært få som gjør det av seg selv, og ingen som gjør det hele tiden av seg selv.
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2005 #9 Skrevet 13. februar 2005 Jeg synes man kan forlange såpass av 6åringer at de skyller ned etter seg og vasker hendene. Dette er vanlig renslighet. 4åringen min gjør dette. Det er så innprentet i han at han glemmer ikke å vaske hendene etter dobesøk. Han er også blitt flink å skylle ned etter seg. Før glemte han det ofte. Det er motbydelig å tenke på at folk ikke vasker hendene etter dobesøk.
Gjest happyending Skrevet 13. februar 2005 #10 Skrevet 13. februar 2005 Jeg synes man kan forlange såpass av 6åringer at de skyller ned etter seg og vasker hendene. Dette er vanlig renslighet. 4åringen min gjør dette. Det er så innprentet i han at han glemmer ikke å vaske hendene etter dobesøk. Han er også blitt flink å skylle ned etter seg. Før glemte han det ofte. Det er motbydelig å tenke på at folk ikke vasker hendene etter dobesøk. Det er enda mer motbydelig at av de som faktisk vasker hendene sine etter at de har vært på do, så er det et fåtall som gjør det riktig.. For hva gjør du, du har vært på do og tørket deg.. Så skrur du på vannet med fingrene.. Du vasker deg, bruker såpe og slikt, og så skrur du av vannet igjen med fingrene.. Og hva skjer da? Jo, fingrene dine er fulle av akkurat samme bakterier som du hadde på fingrene FØR du vaska hendene.. Og så kan du trekke inn elementer som såpe og håndkle til å tørke hendene på - bakteriebomber.. Og så skal du gå ut fra doen, og IGJEN blir fingrene dine fulle av bakterier fra dørhåndtaket... ÆSJ og ÆSJ.. Det er helt sant, den største grunnen til at folk blir matforgiftet er at kokkene ikke vasker hendene sine ordentlig når de har vært på do.. Men det er faktisk ikke noen vits i å vaske hendene uten å gjøre det ordentlig...
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2005 #11 Skrevet 13. februar 2005 Det er enda mer motbydelig at av de som faktisk vasker hendene sine etter at de har vært på do, så er det et fåtall som gjør det riktig.. For hva gjør du, du har vært på do og tørket deg.. Så skrur du på vannet med fingrene.. Du vasker deg, bruker såpe og slikt, og så skrur du av vannet igjen med fingrene.. Og hva skjer da? Jo, fingrene dine er fulle av akkurat samme bakterier som du hadde på fingrene FØR du vaska hendene.. Og så kan du trekke inn elementer som såpe og håndkle til å tørke hendene på - bakteriebomber.. Og så skal du gå ut fra doen, og IGJEN blir fingrene dine fulle av bakterier fra dørhåndtaket... ÆSJ og ÆSJ.. Det er helt sant, den største grunnen til at folk blir matforgiftet er at kokkene ikke vasker hendene sine ordentlig når de har vært på do.. Men det er faktisk ikke noen vits i å vaske hendene uten å gjøre det ordentlig... Hvordan skal man gjøre det da? Uten å skru på vannet?
Vimsevips Skrevet 13. februar 2005 #12 Skrevet 13. februar 2005 Hvordan skal man gjøre det da? Uten å skru på vannet? Skru på vannet med et papirhåndkle eller albuen, avhengig av type spring. Så kan du gjøre det samme når du slår av. Såpedispensere er bedre enn håndsåper med tanke på bakterier. Uansett tar alle såpe før de er blitt rene, så her er det ikke så mye å tenke på. Dørhåndtak kan man åpne på samme måte som springen. Det er viktig synes jeg å understreke at det er forskjell på hjemme og offentlige toaletter. Så lenge private håndklær byttes ofte nok er det helt greit i et hjem. På offentlige toaletter er det derfor ikke tøyhåndkle. De er lufttørkere, papirhåndkler og annet nettopp for å minske den farlige bakteriefloraen.
Gjest manic Skrevet 13. februar 2005 #13 Skrevet 13. februar 2005 Dere som skrur på krana med albuen, dere føler ikke at dere er litt hysteriske?
Thomasine Skrevet 13. februar 2005 #14 Skrevet 13. februar 2005 Dere som skrur på krana med albuen' date=' dere føler ikke at dere er litt hysteriske?[/quote'] Jeg skrur og åpner/lukker alt på offentlige toaletter med papir. Ofte får jeg laaange blikk på meg av andre på toalettet, men det bryr meg egentlig midt på ryggen... :-)
Elle Melle Skrevet 13. februar 2005 #15 Skrevet 13. februar 2005 Man trenger da ikke ÅPNE kranen med papir, man har jo tross alt akkurat tatt i låsen/håndtaket for åkomme seg ut fra doen. Det viktige blir vel å skru av vannet igjen uten å ta i springen? Det er faktisk ikke hysterisk i det hele tatt, og det ser ikke rart ut. Hvis man såper inn, vasker, skyller, tar et tørk og tørker seg, SÅ skrur av vannet og kaster papieret, da har i alle fall jeg til gode å få rare blikk. Det er verre når man skal ut igjen av selve dametoalettet, for det er slett ikke alle dører man kan åpne uten å ta skikkelig i dørhåndtaket... :-?
Gjest skindeep Skrevet 13. februar 2005 #16 Skrevet 13. februar 2005 Rart at mennesket har greid å overlevd frem til nå..
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2005 #17 Skrevet 13. februar 2005 De er lufttørkere, papirhåndkler og annet nettopp for å minske den farlige bakteriefloraen. luft tørkere er fine, de tar alle bakteriene i rommet og blåser rett ut på henna dine!!!!! Jeg gidder ikke å være overhysterisk, får da være måte på hva man skal tenke på i hverdagen!
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2005 #18 Skrevet 13. februar 2005 Skru på vannet med et papirhåndkle eller albuen, avhengig av type spring. Så kan du gjøre det samme når du slår av. Såpedispensere er bedre enn håndsåper med tanke på bakterier. Uansett tar alle såpe før de er blitt rene, så her er det ikke så mye å tenke på. Dørhåndtak kan man åpne på samme måte som springen. Det er viktig synes jeg å understreke at det er forskjell på hjemme og offentlige toaletter. Så lenge private håndklær byttes ofte nok er det helt greit i et hjem. På offentlige toaletter er det derfor ikke tøyhåndkle. De er lufttørkere, papirhåndkler og annet nettopp for å minske den farlige bakteriefloraen. Jeg skjønner at du er nyutdannet sykepleier Jada, jeg har også vært det. Du blir nok mindre hysterisk etterhvert. Jeg synes det er drøyt å påstå at man er like skitne etter man har vasket seg bare fordi man ikke bruker papir/armen sin når man åpner krana. De er vel de færreste av oss som har sensorer i krana slik som på sykehus. Jeg tror heller ikke det er noen suksess å få 4 åringen min til å bruke papir til å åpne krana med. Han er flink synes nå jeg. Og hendene hans blir renere uansett hva du måtte mene.
Vimsevips Skrevet 13. februar 2005 #19 Skrevet 13. februar 2005 Nei, jeg er faktisk ikke sykepleier. Jeg jobber ikke en gang i helsevesenet. Svaret var myntet på spm om hvordan man kunne unngå å ikke ta i krana og allikevel få slått av og på springen. Nei, jeg forventer ikke at man skal gjøre det på den måten til vanlig, forklarte bare hvordan man kan gjøre det. Uansett, er dette et sidesprang fra tråden, så jeg avslutter her.
Gjest Melk Skrevet 14. februar 2005 #20 Skrevet 14. februar 2005 Hva slags farlige uhumske sykdommer kan man regne med å få om man tar på krana og dørhåndtaket etterpå? Har nå gjort dette i ca 30 år og er enda ikke blitt syk av noe slag....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå