AnonymBruker Skrevet 14. februar 2018 #1 Skrevet 14. februar 2018 Til dere som har tatt (eller bare vurdert) operasjon. Hva var det som fikk deg til å be om kirurgisk hjelp for overvekten? Hvor tung var du? Hvor mye gikk du ned? Fikk du noen komplikasjoner eller bivirkninger i etterkant? Hvor lang tid tok det fra henvisning til vurdering til operasjon? Har dere holdt vekta i ettertid? Jeg har bestilt meg legetime for å diskutere dette med fastlegen, men vil gjerne høre andres erfaringer også. Har lest litt at det må gjøres utredning ved ens lokale sykehus i forkant, hva innebar dette? Jeg vil ikke ha noen kommentarer om at det er bare å gjøre ditt eller datt så slipper man et så drastisk inngrep, jeg vil ha svar fra de som faktisk har vært der, uansett om erfaringen er positiv eller negativ. På forhånd, takk. Anonymkode: d39e4...2be
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #2 Skrevet 15. februar 2018 For å bli tatt i betraktning i det offentlige må du enten ha bmi over 40, eller over 35 med fedmerelaterte sykdommer. Uten dette får du det ikke dekt av det offentlige og må gå privat. Du må sjekke på sykehus i forkant mtp bl.a hjerte/lungestatus, å legge feite folk i narkose er ikke risikofritt, tvert imot. I tillegg må du ta blodprøver, og snakke med lege, ernæringsfysiolog, fysioterapetut og psykolog. Folk står på venteliste i ett-to år før de kommer til, og du må gå ned en del i forkant. Jeg kvalifiserer til overvektskirurgi, men ville aldri lagt meg under kniven. Det er alt for mange bivirkninger og risikofaktorer, ikke lenge siden det ble publisert en undersøkelse som vise betydelig risiko for depresjon etter inngrepet. Det er også stor fare for kroniske magesmerter, og sammenvoksninger i buken med påfølgende smerter. Man hører bare om alle som er happy etter overvektskirurgi, men aldri fra de der det ikke gikk så bra. Slett ikke alle klarer å holde vekten nede heller. De som gjør det må ofte ha nye operasjoner for å fjerne hud, som medfører enda mer risiko. Du høres ut som du syns overvektskirurgi er en lettvindt løsning, hadde du satt deg mer inn i ting hadde du ikke stilt de spørsmålene du gjør. Du bør lese deg godt opp, det er ingen vidunderkur. Anonymkode: 80c76...57e
Titania Skrevet 16. februar 2018 #3 Skrevet 16. februar 2018 Det praktiske rundt vurdering og slik har jo AB forklart fint over her, så jeg kommer heller med min "historie" Jeg gikk til ernæringsfysiolog i mange år, men vekten gikk egentlig bare oppover for det. Så skulle hun jeg gikk til slutte, fordi hun skulle begynne på overvektspoliklinikken i fylket, da den ble opprettet, og jeg ble oppfordret å søke dit når den ble startet opp. Som sagt, så gjort, og jeg startet der litt med tankene at kanskje operasjon, om jeg får vite mer om det - fordi jeg visste rett og slett ikke så mye om det før, har valgt å ikke søke opp så mye om det. På overvektspoliklinikken er det fysioterapeuter, sykepleiere, ernæringsfysiologer, psykolog og overleger, der man må snakke med alle (psykolog etter behov) flere ganger før det i det hele tatt blir lagt et behandlingsløp videre - eller slik var det her i hvertfall. Det jeg syns var litt dumt er at siden det er så mye pasienter der, så får man gjerne time hver andre eller tredje måned, og det hjelper ikke nødvendigvis på det å starte kampen mot kiloene på egenhånd. Man får treningsprogram fra fysio, og kostplan fra ernæringsfysiologen, også skal du klare deg seg til neste time, samtidig som du tenker over behandlingsløpet videre. Man får jo da presentert flere alternativer, både NIMI, operasjon og andre behandlingsenheter rundt om, også jobbes det litt videre rundt det du har bestemt deg for, om du vet hva du vil. For min del ble operasjon kjapt luket vekk. Jeg innså at problemet i hovedsak sitter i hodet, med tanke på vaner som gjør at jeg tar dårlige matvalg, ikke er i nok aktivitet og slike ting. Og slike ting kan ikke en operasjon fikse. Så for min del ble behandlingen videre at jeg ble søkt inn på Oppfølgingsenheten Frisk i Oslo (de har flere avdelinger i landet også, men husker ikke helt hvor i farta). Der er det fysio, ernæringsfysiolog og psykolog, som jobber med pasientene i grupper, men samtidig individuelt. Det er flere lengre opphold, men du bor hjemme i de periodene det er samlinger. Det foregår da 3 dager i uken i 8 uker på det første oppholdet, og det er trening hver dag, samt foredrag med de forskjellige fagpersonene, og man lærer forskjellige verktøy for å ta tak i sin egen situasjon. Noen overspiser, andre spiser bare feil mat og andre igjen trenger hjelp til å få system på daglig aktivitet, samt kanskje finne en treningsform som fungerer, pga fysiske utfordringer. For min del har dette fungert kjempebra. Jeg er ikke noe flink til å være streng med meg selv, så jeg kunne gått ned mer om jeg hadde vært det. Men samtidig har jeg endel fysiske utfordringer som gjør aktivitet vanskelig i lange perioder, og da må jeg bare flytte alt fokus over på kosten. Har også snakket med en gastrokirurg på sykehuset i ettertid (i en annen forbindelse), som frarådet meg operasjonen av den grunn at de aller fleste går opp i vekt igjen etter en stund. Og da sitter man der, gjerne med bivirkninger man ikke får gjort på nytt og må starte på nytt igjen. Da er det bedre å ta tak på andre måter og heller bruke litt lenger tid på å gå ned i vekt. Da jeg ble søkt inn på overvektspoliklinikken vet jeg ikke hvor mye jeg veide, men i løpet av perioden jeg var der var vekten oppe i 181 kg. Nå, litt over 1,5 år siden den gang, og 1 år siden jeg startet på Oppfølgingsenheten frisk, er jeg gått ned 13 kg, og jobber meg sakte nedover. Veier også mindre nå enn jeg har gjort de siste 7 årene.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #4 Skrevet 16. februar 2018 Jeg tok operasjon for 5 år siden, og holder vekten. Som nevnt i tidligere innlegg så endrer ikke operasjonen vanene dine, og de må jobbes med. Konstant. Jeg hadde en bmi på 41, og har gått ned ca 50 kg. Jeg tok operajon privat, og angrer ikke et sekund. Ingen komplikasjoner, og jeg er storfornøyd. Det jeg sliter med er at jeg har et enormt søtsug, og kun i perioder klarer jeg å ta meg sammen. Andre perioder faller jeg tilbake til de gamle vanene og har et dårlig kosthold. Iom at jeg tok den privat, så har ikke jeg samme forberedende kurs eller oppfølging etter operasjonen, slik de offentlig opererte har. Det savner jeg, da jeg lever et liv fylt med mye jobb, mange nedturer og det livet stort sett har å by på, og jeg klarer ikke å følge opp så mye ting og på så mange arenaer samtidig. Det blir på en måte litt for mye til tider, og da tyr jeg tydeligvis til dårligere og lettere løsninger. Jeg har vært heldig og operasjonen har kun vært positiv for mitt vedkommende. Det er jo selvfølgelig individuelt, og jeg har sett fler som angrer pga komplikasjoner i ettertid. Jeg sliter heldigvis ikke med mye løs hud og slikt, kan spise hva jeg vil og lever et helt normalt liv. Må fylle på med b12 og D-vitamin i ny og ne, men det må jo ganske mange uansett, operert eller ei. Lykke til!😊 Anonymkode: b3da9...5f1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #5 Skrevet 16. februar 2018 (endret) Jeg veier 75 kilo. Kan jeg få operasjon privat? Har det så vondt med vekten min :(( Anonymkode: ab633...557 Ryddet for referanseverdiene høyde + vekt. Kragebein, mod Endret 16. februar 2018 av Kragebein
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2018 #6 Skrevet 16. februar 2018 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg veier 75 kilo. Kan jeg få operasjon privat? Har det så vondt med vekten min :(( Anonymkode: ab633...557 Det er jeg ganske sikker på at du ikke får, selv om du betaler det selv.... Anonymkode: 10743...a93 Endret 16. februar 2018 av Kragebein
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå