Gå til innhold

Lufter du huset ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, har god ventilasjon og nyere vifter. Samt varmepumpe som resirkulerer luft. 

På soverom står vinduene oppe om natta, og dyner brettes godt til side. På badet hender det vinduet går opp, men normalt er vifta så effektiv at det ikke finnes dogg eller fukt. Tilsvarende på kjøkkenet - vinduet går opp om det blir tett, men vi har helt ny takvifte som resirkulerer  godt. 

Også har vi åpen løsning, og tre ytterdører det stadig løpes i... Så merker ikke forskjell før og etter lufting. Og huset er helt tørt.

Anonymkode: 000a5...b26

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja selvfølgelig. Ellers ødelegger du både luft og hus. Her går soveromsvindu opp, og sengetøy henges til lufting på morgenen

Åpner badvi du etter dusjing.

Setter vindu på kjøkken åpen når jeg rydder og vasker etter frokost.

Når vi fyrer med ved, åpner jeg verandadøren innimellom, for å skifte ut luft. Og lufter alltid godt ut i stuen, før vi legger oss. Spes om vi fyrer.

Lufting er veldig viktig. Blir tung og trett når jeg er i rom med dårlig luft

Anonymkode: 7c037...34d

Korreksjon: God ventilasjon er veldig viktig. 

En trenger ikke alltid lufte for å ha godt ventilerte hjem. Vi har både varmepumpe som fører til veldig god luftgjennomstrømning i huset, i tillegg til at vi bor i et gammelt og trekkfullt hus som lufter seg selv nærmest enten vi vil eller ikke... 

Vi har en netatmo værstasjon, som blant annet overvåker CO2-nivået inne. Vi har omtrent samme CO2-nivå inne som det er ute, selv om det er lenge siden vi har luftet. Så når vi lufter er det hovedsaklig for å bli kvitt matlukt. Når vi har besøk, stiger CO2-nivået drastisk, så da lufter vi som regel. Kjekt med alarm som går når CO2-nivået overstiger 1000. 

Anonymkode: 8c68d...68e

Skrevet

Kommer an på været. Huset mitt er skikkelig gammelt og har ikke fått byttet karmer enda. De har en tendens til å slå seg, så om jeg åpner noe, så får jeg ikke lukket det igjen. Det er ikke stor stas i 40 minus.

Anonymkode: b8c17...987

Skrevet

Lufter aldri. Snakker mye med meg selv, og det vil jeg ikke at naboene skal høre på.

Anonymkode: 528d0...7eb

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Huset er gammelt og litt trekkfullt så det lufter seg en del på egenhånd. I tillegg åpner vi verandadøra x antall ganger i døgnet for å slippe ut og inn dyregalskapet. På sommeren står døra åpen fra morgen til kveld. 

Anonymkode: b180a...8a8

:fnise:

Anonymkode: 6345c...d78

Skrevet

Ja, lufter på kjøkkenet når jeg lager mat. Lufter på soverommet hver natt. 

Anonymkode: 0b3a5...41b

Skrevet

Får ikke åpnet vinduene om vinteren. Er et gammelt hus med gamle vinduer som vender utover (som en dør), og om jeg mot all formodning klarer å åpne ett av vinduene så er det ikke sikkert jeg får lukket det. Rekker ikke opp til vinduene utenfra for å dytte de inn igjen. 

Men jeg har ventil på stua, soverommet og badet som står åpne året rundt og jeg lufter ofte ved å åpne ytterdøra

Om sommeren så står vinduet på soverommet åpent døgnet rundt...og kjøkkenvinduet står åpent på dagtid

Anonymkode: ae035...62d

Gjest NotNaomi
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lufter aldri. Snakker mye med meg selv, og det vil jeg ikke at naboene skal høre på.

Anonymkode: 528d0...7eb

Er du naboen min? I så fall hører jeg deg under :-) har midlertidig bytter deg ut med en pianospillende sangfugl som er totalt tonedøv:-D savner naboen som snakker med seg selv i grunnen.

Skrevet

Jeg lufter om jeg blir for varm og det begynner å lukte innestengt. Synes som regel det blir for varmt en gang om dagen, så da lufter jeg. Pleier også å ta opp vinduet når jeg lager middag. Lufter på soverommet mens jeg dusjer om kvelden. Liker ikke at det er for vamt når jeg sover også blir det fort innestengt på et soverom. 

Gjest Fjelldronning
Skrevet

Vi har balansert ventilasjon i huset. Huset er nytt. På soverommet vårt, står vinduet åpent omtrent hele tiden, nen unntatt når det er skikkelig kaldt ute. Om sommeren står inngangsdøra og altandøra mye åpen :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På soverom står vinduene oppe om natta, og dyner brettes godt til side.

Brrrrr, er det lov å ha på seg et teppe om natta? 

Anonymkode: 98313...eaf

Skrevet

Om vinteren lufter vi svært sjelden, mens om sommeren står verandadør og vinduer åpne hele dagen (og det er ikke pga lufting, men fordi det er varmt). Har god ventilasjon, god kjøkkenvifte (= ingen os ved matlaging), gode vifter på badene og varmepumpe så huset er godt ventilert.

Skrevet
På ‎14‎.‎02‎.‎2018 den 23.32, Neinøff skrev:

Ja, men huset er litt sta. Han tror han kan pisse overalt bare fordi blokka nedpå hjørnet her har løpetid. Jeg sier: "huset, nå skal vi gå tur", men må tydeligvis trene mer på det. Passeringstrening er også noe vi skal ha mer fokus på fremover, han er samkjønnsaggressiv så når naboen lufter det store, røde huset sitt hender det han blåser med pipa og skal tøffe seg. Tror han hadde en vond opplevelse med røde hus da han var nybygget.

:fnise:

Skrevet

I sommerhalvåret (april-september) står vinduene på gløtt kontinuerlig. Fra mai-august står verandadøra åpen ut på balkongen hele døgnet, alle dager.

På vinteren sjokklufter jeg 1-2 ganger dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...