Gå til innhold

Hjelp til valg av studie !!!


Gjest Ebra

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

På tide å søke høyreutdanning, og jeg sliter veldig med å bestemme meg. Trenger litt tips, hjelp og eventuelt veiledning av dere som kan tilby det. Jeg kom til Norge for drøyt 5 og ½ år siden, og ble ferdig med VGs i fjor. Jeg Tok meg et fri år for å jobbe og tjene litt, samtidig lære meg å bli bedre på det norsk språket. Nå er tiden inne for å søke og jeg sliter veldig.

 

Jeg vil helst jobbe med noe mer praktisk, siden teoretisk studiene blir kanskje litt for tungt med tanke på språket. Jeg er veldig flink til å jobbe selvstendig, strukturert og konsentrert. Kan for eks sitte og regne matte i 8 -10 timer på rad eller lese. Jeg vet ikke om jeg er en omsorgsperson, prøvde å finne det ut, men det er vanskelig siden jeg ikke jobber med noe omsorgsarbeid. Prøvde å få meg jobb i barnehagen og sykehjem, men det ble ikke noe fra denne fronten. Fikk meg jobb på lager (jobber på kolonial.no).

Da jeg gikk på vgs likte jeg følgende fag: matte, kjemi og biologi og hatet norsk, historie og geografi (fikk 4 i alle disse fagene men det hadde mest noe med språkvansker å gjøre og lite arbeid).

Akkurat nå, vurderer jeg følgende studier:

o   Sykepleier

o   Vernepleier

o   Regnskapmedarbeider

o   Økonomi og administrasjon  (litt usikkert på det, krever mye språk kunnskap)

o   Grunnskolelærer 1 7 trinn (litt usikkert på det, krever mye språk kunnskap)

o   Barnehagelærer  

Vil gjerne få svar på følgende spørsmål?

1.     Hvilke studie vil dere anbefale for en som kan godt norsk både muntlig og skriftlig, men fortsatt har mye igjen å lære?

d     Dere som studerer eller jobber innenfor disse yrkene, hvordan er det? vil dere anbefale det? Er det vanskelig å få jobb?

Tusen Takk til alle dere

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å si hva du kan passe best til, men det er hvertfall noen yrker du nevner som har større etterspørsel for tiden. Nemlig lærer, sykepleier, barnehagelærer osv. Burde være gode muligheter for å få jobb innen disse yrkene. Økonomi og administrasjon er det (for) mange som studerer, så du må være forberedt på stor konkurranse. 

Anonymkode: db7af...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IT kan kanskje være noe? Informasjonsvitenskap, informatikk eller ingeniør, alt ettersom hvilke fag du har fra VGS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle yrkene utenom regnskapsmedarbeider ryker jo strengt tatt hvis du ikke er en omsorgsperson. En bachelor innenfor økonomi og administrasjon er sikkert greit, men husk at det er veeeldig mange som tar den utdanningen. Derfor er det hard kamp om jobbene. Siviløkonom (eller en annen mastergrad) bør gi deg en fordel, hvis du holder ut fem år til

Anonymkode: 1877e...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke noe realsfagsrettet om det var fagene du likte best på videregående?

Anonymkode: 8ab9b...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...