Gå til innhold

Bruker du munnskyll eller fluortabletter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bruker du munnskyll eller fluortabletter?

Trenger man det? Hjelper det eller er det til mer skade enn nytte?

Anonymkode: cafdc...e02

Videoannonse
Annonse
Gjest N-Nøff
Skrevet

Det er uvisst. Fluor i store mengder er giftig. Men noen mener at fluor kan bidra til at tennene ikke ødelegges like raskt som hvis man ikke skyller med fluor - men det er litt uvisst faktisk. Om 50 år er sikkert deflagyzbenzomatprapylben det som skal til for å opprettholde mineraliseringen av perleraden.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Bruker ingen av delene fluor tannkrem og tanntråd, holder.

Skrevet

Bare vanlig tannkrem. Har sjelden hull. 

Anonymkode: 7a233...875

Skrevet

Bruker fluorskyll. Jeg fikk beskjed om å begynne med det av tannlegen, da han fant et begynnende hull han mente ville forsvinne om jeg bruke fluorskyll. Ganske riktig, neste kontroll var det ikke spor av det. 

Anonymkode: 401e7...825

Gjest Mrs.Sunday
Skrevet

Bruker fluorid munnskyll etter tannpuss og tanntråd, morgen og kveld. 

Skrevet

Får mye hull, så har begynt med rent fluorskyll(altså ordinær munnskyll). I tillegg til tanntråd og tannpuss altså.

Anonymkode: ca505...f29

• 2 år senere...
Skrevet (endret)
On 2/14/2018 at 10:46 PM, Guest N-Nøff said:

Det er uvisst. Fluor i store mengder er giftig. Men noen mener at fluor kan bidra til at tennene ikke ødelegges like raskt som hvis man ikke skyller med fluor - men det er litt uvisst faktisk. Om 50 år er sikkert deflagyzbenzomatprapylben det som skal til for å opprettholde mineraliseringen av perleraden.

Jeg laget bruker på forumet her ene og alene for å adressere det som her skrives. "Det er uvisst", skriver du, som om det var noen tvil om at fluorid har dokumentert effekt på tannhelse (Kilde 1, kilde 2).

Videre skriver du at det trolig vil være noe nytt som gjelder om 50 år, som om man like gjerne kan la være å bruke fluor. Så nevner du "deflagyzbenzomatprapylben", som forresten ikke finnes. Det framstår for meg som om du bruker et teknisk navn som om det var noe skummelt eller farlig med det. Kjemikalier er kanskje dumt da eller? Kanskje du skulle sluttet å spise banan, det inneholder jo trossalt 2-Methylbutyl Ethanoate (Kilde). Og nei, det er ingenting farlig med det - de fleste stoffer har et "skummelt" kjemisk navn.

Ytringer som din framstår troverdig fordi det ikke er et snev av ydmykhet, samtidig som du melder hardt. Posten leses trolig av mange som googler "fluor", og som en av få kommentarer her, får du uforholdsmessig mye plass i tankene til de som må avveie hva de skal tro. 

Skjerp deg. Takk.

Endret av sindre93
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

2 år gammel tråd, men fortsatt like relevant

Nei, bruker ikke noe av det. Fikk komplimenter fra tannlegen sist jeg var der. Da var det 5 år siden sist kontroll. Han sa jeg ikke trengte gå til tannlege hvert år

Tror nok gener og kosthold har mer å si enn fluor og munnskyll. Mulig at de som har svakere gener eller veldig dårlig kosthold trenger mer munnskyll og den slags. Jeg spiser vegansk, og drikker sjeldent brus. Drikker mye øl, da. 

Anonymkode: 3a39d...057

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg bruker munnskyll med fluor (fra apotek, ikke dritten de selger på matbutikken). Jeg har syreskader og tynn emalje, så jeg må bruke munnskyll for å minke sjansen for å få hull. 

Anonymkode: 62cf7...93f

• Liker 1
Skrevet

Flux munnskyll. Er til tannlegen hvert andre år. Fikk skryt sist at jeg hadde vært "veldig flink"

Anonymkode: 3a7ed...c1f

• Liker 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 2/7/2021 at 11:27 AM, AnonymBruker said:

Flux munnskyll. Er til tannlegen hvert andre år. Fikk skryt sist at jeg hadde vært "veldig flink"

Du fikk skryt?? 

Anonymkode: 21b12...226

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2021 den 11.27):

Fikk du velge premie også? 

Anonymkode: 0ec1d...916

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...