Gå til innhold

Hvor ofte spiser du vegetarisk middag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som mange andre her spiser jeg vegetarmiddag omlag tre ganger i uka. Fisk to dager, kjøtt de to siste. Når jeg spiser vegetarmiddager er ofte bønner, linser, egg eller ost en viktig bestanddel, blir ikke mett av "bare" grønnsaker. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, boblevann said:

Nei - er ikke overvektig eller har kjente mageproblem. Jeg blir aldri mett uten kjøtt nei. Til grøt må jeg ha spekemat/fårepølse, må ha kjøttpålegg (kan spise leverpostei hvis jeg får egg til, men det er jo kjøtt i det og). Kjedespiser heller ikke, eller trøstespiser. Spiser jeg kjøtt/fisk spiser jeg små/normale porsjoner normalt ofte og blir mett og holder meg mett. Er måltidet vegetarisk kan jeg spise til jeg blir lei, og blir enten ikke mett eller sulten igjen veldig raskt. Aner ikke hvorfor :P 

Har du spist måltider med mye linser eller bønner før? Har du noengang forsøkt å spise større mengder nøtter?

Om du tenker at måltid uten kjøtt = brokkoli og brødskiver uten pålegg kan jeg forstå at du tror du trenger kjøtt for å bli mett. Men om du en gang eller fem forsøker spise mat der du spiser mye linser, kikerter eller bønner, så er dette veldig mettende. Du kan i tillegg spise disse matvarene med fete sauser i tillegg. Om du ikke blir mett da tror jeg du er spesielt hardt rammet av placeboeffekten. 

Hvilke vegetariske måltider har du forsøkt å spise før som du ikke ble mett av?

Anonymkode: 92efc...3d9

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du spist måltider med mye linser eller bønner før? Har du noengang forsøkt å spise større mengder nøtter?

Om du tenker at måltid uten kjøtt = brokkoli og brødskiver uten pålegg kan jeg forstå at du tror du trenger kjøtt for å bli mett. Men om du en gang eller fem forsøker spise mat der du spiser mye linser, kikerter eller bønner, så er dette veldig mettende. Du kan i tillegg spise disse matvarene med fete sauser i tillegg. Om du ikke blir mett da tror jeg du er spesielt hardt rammet av placeboeffekten. 

Hvilke vegetariske måltider har du forsøkt å spise før som du ikke ble mett av?

Ja, jeg har spist linser og bønner til jeg holder på å spy. Har ingen effekt. Har prøvd alt mulig :P 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, boblevann said:

Ja, jeg har spist linser og bønner til jeg holder på å spy. Har ingen effekt. Har prøvd alt mulig :P 

Det er ikke en normal fysiologisk reaksjon. Mennesker har utviklet seg mtp at de kan spise og overleve både på kjøtt og plantemat. At du ikke blir mett kan ikke forklares fysiologisk. Tvert imot ville menneskene gått under om alle måtte ha et så stort kjøttinntak som deg selv, vi har ikke nok ressurser på planeten til at alle kan spise kjøtt til hvert eneste måltid. Jeg tenker at du burde vurdere om dette kan være en psykisk reaksjon du har, som henger sammen med ditt syn på mat og kosthold. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en normal fysiologisk reaksjon. Mennesker har utviklet seg mtp at de kan spise og overleve både på kjøtt og plantemat. At du ikke blir mett kan ikke forklares fysiologisk. Tvert imot ville menneskene gått under om alle måtte ha et så stort kjøttinntak som deg selv, vi har ikke nok ressurser på planeten til at alle kan spise kjøtt til hvert eneste måltid. Jeg tenker at du burde vurdere om dette kan være en psykisk reaksjon du har, som henger sammen med ditt syn på mat og kosthold. 

Mulig det ;) Jeg gidder ikke tenke så mye på det, klarer meg fint.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, boblevann said:

Mulig det ;) Jeg gidder ikke tenke så mye på det, klarer meg fint.

Det er alltids mange ting vi ikke trenger gidde tenke på. Om jeg kaster søppel i naturen trenger jeg ikke gidde tenke over dyrene som blir fanget i plastikk og dør, hvordan det forurenser drikkevann eller er giftig for plante- og dyreliv. Om jeg sårer et annet menneske trenger jeg ikke bry meg om dens psykiske problemer eller at den gråter seg selv i søvn. Om jeg kjører i fylla kan jeg drite i konsekvensene der jeg kjører på eller skader noen

Det er mye vi kan drite i som mennesker, spørsmålet er heller om det er positivt og om vi burde leve egoliv der vi bare tenker på oss selv. For dess mer overbefolket verde vi lever i, dess vanskeligere er det å leve type egoliv eller luksusliv som vi gjør i vesten, uten at det ødelegger kloden for barnebarna våre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2-3 ganger  i uka :) 

Ingen prinsippsak, bare et spørsmål om å lage varm og smakfull mat på grei tid på hektiske ukedagskvelder.

Anonymkode: 7baee...794

AnonymBruker
Skrevet

Spiser mye fisk. Bare grønnsaker er ikke nok til å gi meg energi eller gjøre meg mett. Men spiser sjelden svinekjøtt og okse. Har som oftest torsk, sei, laks, til middag. Har jeg pasta, kan jeg droppe kjøtt helt, men sjelden ellers.

Anonymkode: 949ea...5a0

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, boblevann said:

Nei - er ikke overvektig eller har kjente mageproblem. Jeg blir aldri mett uten kjøtt nei. Til grøt må jeg ha spekemat/fårepølse, må ha kjøttpålegg (kan spise leverpostei hvis jeg får egg til, men det er jo kjøtt i det og). Kjedespiser heller ikke, eller trøstespiser. Spiser jeg kjøtt/fisk spiser jeg små/normale porsjoner normalt ofte og blir mett og holder meg mett. Er måltidet vegetarisk kan jeg spise til jeg blir lei, og blir enten ikke mett eller sulten igjen veldig raskt. Aner ikke hvorfor :P 

Du MÅ ha pittelitt spekeskinke for å bli mett? For noe tull, litt skinke har da ingenting å si. Du blir ikke mett av bare ost eller egg på brødskiva? Egg, som er SÅ proteinrikt? Tror jeg ikke noe på ;)

Anonymkode: 76563...fba

• Liker 2
Skrevet

Fisk 1—2ganger i uka, kanskje kjøtt en gang i uka. Vegetar resten. Har sjeldent kjøtt/fisk til de andre måltidene. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du MÅ ha pittelitt spekeskinke for å bli mett? For noe tull, litt skinke har da ingenting å si. Du blir ikke mett av bare ost eller egg på brødskiva? Egg, som er SÅ proteinrikt? Tror jeg ikke noe på ;)

Anonymkode: 76563...fba

Spiser ikke bittelitt spekemat, mer en pakke ;) tro hva du vil, det påvirker ikke meg :P 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, boblevann said:

Spiser ikke bittelitt spekemat, mer en pakke ;) tro hva du vil, det påvirker ikke meg :P 

Dette er typisk svar folk kommer med når de innser de tok feil, men er for stolte til å innrømme det..

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er typisk svar folk kommer med når de innser de tok feil, men er for stolte til å innrømme det..

Hahah herregud. Vet en anonym fremmed på nettet bedre enn MEG hva som gjør MEG mett og ikke? Nei jeg blir ikke mett av skive med ost/egg. Du må tro hva du vil, jeg konstanterer fakta.

• Liker 1
Skrevet

Aldri 

spiser altfor mye kjøtt

kommer til å få tarmkreft

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, boblevann said:

Hahah herregud. Vet en anonym fremmed på nettet bedre enn MEG hva som gjør MEG mett og ikke? Nei jeg blir ikke mett av skive med ost/egg. Du må tro hva du vil, jeg konstanterer fakta.

Jeg skrev ikke om ost og egg. 

Det finnes mennesker som tror de kan bli friske av kreft om de ber til gud eller faster i en uke. Finnes mange mennesker som tror de vet best selv, men som egentlig bare ødelegger seg selv og egen helse. Uansett om du trener og er normalvektig, så viser studier på studier at høyt kjøttinntak er assosiert med kreft, diabetes 2 og hjerte- og karsykdommer. Det du gjør er som å røyke og mene at det er sunt og eneste måten du kan slappe av på. Mens egentlig vet alle som ikke røyker at man kan slappe av på andre måter.

På samme måte er det vitenskap at man blir mett av annen mat enn kjøtt og fisk, med mindre man har en type mageproblemer, magesykdom, psykiske problemer eller andre sykdommer/ avvik som påvirker sultfølelse. Og har man de vil de ikke begrense seg til plantemat, da vil det være et gjennomgående problem

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, boblevann skrev:

Det kostholdet er jo be om å dø ung. 

Rødt og bearbeidet kjøtt i den mengden er mer kreftfremkallende enn å røyke 20 om dagen. Og mangedobler risikoen for hjerte- og karsykdommer, uansett hvor aktiv og slank man er ellers. Animalsk fett i den mengden utgjør også en enorm risiko for å  utvikle diabetes. 

Anonymkode: 6aacf...b2e

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

2 ganger i uka kanskje. Blir som regel en suppe av noe slag eller pasta med tomatsaus. 

Skrevet

Et par ganger i uka. Tomatsuppe og pannekaker er en favoritt hos ungene, så her i huset er det den som gjelder på fredager (istedet for den jævla tacoen), så blir det som regel en kjøttfri pasta-rett i løpet av uka. Resten av uka er det mat som har hørt og sett på menyen. :biggrin:

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kostholdet er jo be om å dø ung. 

Rødt og bearbeidet kjøtt i den mengden er mer kreftfremkallende enn å røyke 20 om dagen. Og mangedobler risikoen for hjerte- og karsykdommer, uansett hvor aktiv og slank man er ellers. Animalsk fett i den mengden utgjør også en enorm risiko for å  utvikle diabetes. 

Man får ikke diabetes av å spise fett. Du skal vokte deg vel for å komme med den typen feilinformasjon. 

Anonymkode: 088fc...484

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke diabetes av å spise fett. Du skal vokte deg vel for å komme med den typen feilinformasjon. 

Anonymkode: 088fc...484

Jeg jobber innenfor feltet. Det er en vanlig misforståelse at man får i diabetes av sukker/karbohydrater. 

Nå skrev jeg ikke "fett", det meste av fett er positivt med tanke på forebygging av diabetes. Men rødt kjøtt, og særlig bearbeidede animalske produkter, er det som bidrar til at kroppen ikke klarer å ta opp sukker/karbohydrater på riktig måte, og derfor fører til insulinresistens. 

Enkelt sagt...man behandler med riktig inntak av sukker (selv om lavt inntak av fett også er viktig), men forebygging har ingenting med sukker å gjøre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...