Gå til innhold

Hvor ofte spiser du vegetarisk middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

TS her: Takk for alle svar så langt! :)

Ser at langt de fleste som har svart spiser vegetarmiddager omtrent like ofte som meg, fra rundt 1-2 ganger i uka til 3-4 ganger, altså slik jeg egentlig tippet. (Men det er vel slik at de som spiser mindre ikke engang går inn i tråden, så selvsagt en stor sannsynlig feilkilde der).

Synes det var fint å lese hva slags vegetarmiddager dere lager også, det kan jo kanskje være til inspirasjon for flere. Jeg tenker at de som også har animalske proteinkilder i kostholdet kan tenke annerledes om vegetarmat, altså friere, egentlig, og ikke trenger å være så opptatte av ting som proteiner eller fett eller umami, men bare velge det som er friskt, lett, raskt og fargerikt, feks. Så kom gjerne med mer tips!

Anonymkode: aea76...603

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser vegetarisk 4-5 ganger i uken, ellers fisk. Noen sjeldne ganger kjøtt.

Jeg lager en del gratenger til middag, med enten ris, pasta, eller potet, så er det mye grønnsaker og sopp. Jeg tåler ikke soya, bønner eller linser. Ellers lager jeg salater, eller grønnsakswook, supper, pizza osv.

Anonymkode: b9092...039

Skrevet (endret)

1-2 gang i uka ca. I perioder oftere. 

I går ble det f.eks yoghurt og müsli til middag :ler: men det tells egentlig ikke. Men ofte er det en form for gryterett, PAD thai, red curry, salat, lasagne eller sånne ting. Samboeren har vegetarianer mamma så han er vant til det, så han lager ofte vegetarisk thai mat. Jeg liker å eksperimentere og finner noen vegetariske oppskrifter som jeg lager i helgene når jeg har god tid. 

Endret av Omo
Skrevet

Jeg er fleksitarianer (jepp, det er visst en ting! :fnise: ), og spiser helst vegetarisk om jeg får velge. Allikevel gjør det meg ikke noe å spise kjøtt innimellom. Jeg spiser vegetarisk ''med vilje'' flere ganger i uka. Når jeg skriver ''med vilje'', så mener jeg at jeg aktivt bytter ut kjøtt med et alternativ, som oftest linser. Dette gjør jeg alltid når resten av familien har kjøttdeig for eksempel. I går hadde jeg eksempelvis hvite bønner stekt i tacokrydder. :jepp: 

Vi har også ofte suppe, risgrøt og andre ''tilfeldigvis'' vegetariske retter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser ikke mye vegetariske retter (ca 2-3 ganger i uken), men nesten hver dag pescetar. Mange asiatiske retter er generelt sunnere, så har ikke problemer å kutte (animalske) kjøttinntaket. Er ikke så glad i kjøtt uansett, men jeg er for glad i fisk og meieri så foretrekker heller å spise ofte pescetar retter.

Skrevet
On 2/14/2018 at 2:46 PM, AnonymBruker said:

Ganske sjelden, egentlig. Hvis jeg spiser vegetarisk blir det enten suppe eller en slags salat. 

Eller spiser jeg svært sjelden kjøtt også, da jeg spiser fisk til middag nesten hver dag. 

Anonymkode: 2253a...b0e

Husk å få i deg nok vitamin B12!

On 2/14/2018 at 2:49 PM, AnonymBruker said:

Det er ikke feil å kalle seg vegeterianer om man spiser egg og meieriprodukter. Vegeterianere spiser sånt. Du tenker nok på veganere, de spiser ikke noe animalske produkter. 

Om du innimellom spiser kylling og fisk, er du ikke vegeterianer, men at du spiser egg/meieri har nada med saken å gjøre. 

Anonymkode: ba214...c67

Vedkommende påstå jo aldri at hun poset som vegetarianer heller. Hun skrev at det ble feil av henne å kalle seg det!

Anonymkode: 76563...fba

• Liker 1
Skrevet

Vi går ikke aktivt inn for å spise vegetariske måltider jevnlig, men det blir likevel til at vi spiser det 1-3 dager i uken. 

Skrevet

2-3 ganger i uka. 

Ukentlig spiser vi ofte hjemmelaget pizza margherita (min manns favoritt). Dessuten har vi ofte pastaretter med kun grønnsaker. 

Anonymkode: 93360...f74

Skrevet

Uhyre sjeldent. Hender det blir en tacolefse med salat, grønnsaker og rømme inni mellom, men ikke noe oftere enn en gang i måneden. Og så blir det kjøttfri middag de dagene jeg ikke gidder å lage noe annet enn et par skiver med ost..

Skrevet

Her blir det gjerne 2-3 ganger i uken, ofte pastaretter. Nudler med grønnsaker, spagetti med saus (blir mett nok av det i seg selv, så kjøttdeig e.l. blir litt overkill for min del, selv om jeg ikke har noe i mot det. :) ), makaroni med ost, osv. Noen ganger gjør jeg det så enkelt som å ta speilegg på brød til middag. Helt innafor med noen kjøttfrie dager i uken, men vegetarianer blir jeg aldri. Må ha "skuddet" mitt. :fnise:

• 2 uker senere...
Skrevet

3-5 ganger i uka. Fordi det er miljøvennlig, sunt og ikke minst billig.

Favoritter er taco med bønner, ulike supper/gryteretter, pasta med linser, mye forskjellig egentlig! :) 

Skrevet

Er "fleksitarianer"

Spiser lite kjøtt for tida annet enn fisk, kanskje 4 ganger i uka er uten kjøtt. Noen ganger vegansk, men ofte egg/meieriprodukter.

Jeg bor alene og det har egentlig mye bare med hvordan jeg handler. Jeg bare fyller fryser/kjøl med veggisgreier, og så er det jo det jeg ender med å bruke. Har f.eks ikke kjøpt kjøttdeig på lenge for jeg kan bare ta ut akkurat den mengden av veganfarse jeg trenger, og lage taco, chili con "carne" o.l

Det har kommet noen nye produkter nå, det virker som det blir satset på veggisgreier nå, og godt er det. Dessverre har jeg ikke funnet alt av det nye ennå, slik som oumph pizzaen, men B&J isen og eldoradosmøret liker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

2 - 3 ganger i uken. Jeg har ikke samboer, men kjenner mange menn som nærmest ville ha blånektet å ikke spise kjøtt eller fisk til middag. Min bror f.eks. mener suppe ikke er middag.

Jeg spiser slik både fordi det er billig, men jeg har heller ikke behov for å spise kjøtt/fisk hver eneste dag. Det er ikke noe jeg får noe glede av eller føler at jeg trenger. Så også om kjøtt var ekstremt billig så hadde jeg likevel fortsatt å spise slik jeg gjør.

De mest typiske vegetarmiddagene mine er vel blomkålsuppe, taco med røde linser og pastaretter. Har lyst til å lære meg flere ting å lage, men per i dag er det sånn ca disse rettene det går i. Sparer jo litt på matbudsjettet ved å ikke spise kjøtt/fisk hver dag, og det gjør jo også at jeg har råd til å kjøpe litt mer fancy greier her og der.

Anonymkode: 41604...e7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått mer og mer over til vegansk. Er ikke helt veganer, men spiser så sjeldent kjøtt eller fisk nå at i praksis er jeg det. Jeg lager veldig enkel mat, f.ex. bare dampkoker grønnsaker og poteter og kjører noen av grønnsakene i blender med div krydder og bruker det som saus.

Anonymkode: c9b01...56a

Skrevet

Aldri. Blir ikke mett hvis måltidet ikke har kjøtt/fisk. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, boblevann skrev:

Du må erstatte med andre typer proteiner og gjerne spise litt større mengder da :) 

Anonymkode: 1c87d...068

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, boblevann said:

Større porsjoner, en god proteinkilde og en god dose fett er viktig for å bli mett. Jeg bruker bønner, linser og kikerter som proteinkilder. Eksempler på fettkilder jeg er glad i er olje, smør, kokosmelk og avokado.

Anonymkode: fe21f...6df

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må erstatte med andre typer proteiner og gjerne spise litt større mengder da :) 

Anonymkode: 1c87d...068

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Større porsjoner, en god proteinkilde og en god dose fett er viktig for å bli mett. Jeg bruker bønner, linser og kikerter som proteinkilder. Eksempler på fettkilder jeg er glad i er olje, smør, kokosmelk og avokado.

Anonymkode: fe21f...6df

Hjelper ikke ;) har prøvd det meste for å kutte ned på kjøttmengden, spiser porsjoner beregnet på hest - men enten blir jeg ikke mett i det hele tatt, ellers blir jeg mett men sulten igjen etter 30 min.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, boblevann said:

Da er det mulig det er noe galt med magen din. Blir du aldri mett av havregrøt, grøt, brødskiver uten kjøttpålegg osv? er du overvektig eller/ og har mageproblemer? For det kan kludre med sultfølelsen din. Noen ganger føler man ikke sult, man føler cravings eller ønsker spise. Mange sliter også med for eks kjedsomhetsspising eller trøstespising. De er ikke sultne, men spiser store mengder mat alikevel. 

Anonymkode: 92efc...3d9

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er det mulig det er noe galt med magen din. Blir du aldri mett av havregrøt, grøt, brødskiver uten kjøttpålegg osv? er du overvektig eller/ og har mageproblemer? For det kan kludre med sultfølelsen din. Noen ganger føler man ikke sult, man føler cravings eller ønsker spise. Mange sliter også med for eks kjedsomhetsspising eller trøstespising. De er ikke sultne, men spiser store mengder mat alikevel. 

Anonymkode: 92efc...3d9

Nei - er ikke overvektig eller har kjente mageproblem. Jeg blir aldri mett uten kjøtt nei. Til grøt må jeg ha spekemat/fårepølse, må ha kjøttpålegg (kan spise leverpostei hvis jeg får egg til, men det er jo kjøtt i det og). Kjedespiser heller ikke, eller trøstespiser. Spiser jeg kjøtt/fisk spiser jeg små/normale porsjoner normalt ofte og blir mett og holder meg mett. Er måltidet vegetarisk kan jeg spise til jeg blir lei, og blir enten ikke mett eller sulten igjen veldig raskt. Aner ikke hvorfor :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...