Gå til innhold

Hvor ofte spiser du vegetarisk middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veganer, men mannen og ungene spiser kjøtt/fsk 0-3 ganger i uka. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser ikke egg, mel og kjøtt. Spiser sjømat 2 dager i uken, ellers vegetar. Men når jeg er på besøk hos andre spiser jeg det jeg får servert (så lenge det er gluten- og eggefritt for det tåler jeg ikke). Lager suppe, gryterett, curry, salat, burgere/kaker, wok eller bare slenger forskjellige ingredienser i en form og baker i ovnen. Føler ikke at det er noen begrensninger. Kjøper aldri ferdigmat.

Vokste opp med koteletter og kokte poteter, men har aldri likt kjøtt, så kuttet det ut da jeg ble voksen. Vegetarianer var et sjellsord da jeg vokste opp, så jeg fikk pent spise kjøtt til jeg flyttet hjemmefra. 

Spiser heller aldri kjeks, is, godteri, brus og slikt. Jeg er en enslig kvinne uten høyere utdannelse, så ifølge statistikken burde jeg vel spist betydelig mer usunt.  

Anonymkode: 20b6f...96c

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri. Før jeg ble samboer spiste jeg vegetarisk 1-3 middager i uken, (...) jeg slet med å få i meg nok protein uten å ty til pulver. 

Anonymkode: ba214...c67

Hva slags pulver? Hvorfor klarte du ikke spise nok protein?

Anonymkode: 20b6f...96c

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ellers har jeg også inntrykk av at det er flere kjøttfantaster og grønnsaksvegrere blant menn enn blant kvinner, som du skriver. Og enig også med ABen som skriver at det har noe med samfunnslag å gjøre. Mange endrer matvanene i løpet av studietiden, tror jeg, pga nye impulser og lite penger samtidig som man flytter hjemmefra og får ansvar for middagslaging selv. Dersom man går rett fra barndomshjemmet til et liv med barn og samboer/ektefelle på hjemstedet viderefører man kanskje i større grad matvanene man har med seg hjemmefra?

Anonymkode: aea76...603

Jeg har forsøkt servere enkelte familiemedlemmer vegetarisk mat et par ganger, men de reagerer som om jeg forsøker ta livet av dem, så det tørr jeg ikke lenger :P  Spesielt en av de nekter å prøve ny mat generelt, selv om det er kjøtt i det. Han spiser variert nok i form av ulike typer husmanskost, men nekter alt som er "hipster", utenlandsk eller vegetarisk. At taco ikke er en norsk rett er visst irrelevant...

Anonymkode: 92efc...3d9

Skrevet

Glemte oppskriftene - 

Tortilla (ovnsbakt omelett med poteter, og alt jeg finner av grønnsaker)

Indiske gryter i alle varianter, gjerne med søtpotet og linser. 

Lasagne med spinat

Chili sin carne (Trines)

Quiche/Pai, med kun grønnsaker, men gjerne med for eksempel feta eller soltørkede tomater. 

Pastaretter i alle varianter. lager pasta selv, Ravioli med mascarpone, spinat og hvitløk, og smørsaus, er en favoritt

Vegetarisk pizza, mange gode varianter

Gulrot- og linsesuppe

Linsegryte med potet

Falafel med ulikt tilbehør

Også har jeg mange nesten-kjøttfrie varianter. Som gratinert blomkål med bacon, bakte poteter med tilbehør, pai med spekeskinke, suppevarianter med litt fisk.

Er som sagt ikke opptatt at ting skal være vegansk, vegetarisk, eller ha en merkelapp overhodet. Men at man generelt skal redusere inntakt av kjøtt. Så ikke arrester meg om noe ikke passer inn i riktig boks :)

Anonymkode: 6aacf...b2e

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Aldri. Før jeg ble samboer spiste jeg vegetarisk 1-3 middager i uken, men slet så veldig med magen om jeg spiste bønner/belgfrukter (selv om jeg prøvde venne magen til det i over et par år), og fikk ikke resultater på trening fordi jeg slet med å få i meg nok protein uten å ty til pulver. 

Samboeren blånekter å spise vegetariske middager, og jeg merker at jeg også har det fysisk bedre når jeg spiser en god dose kjøtt/fisk til middag. 

Anonymkode: ba214...c67

Hvordan tilbredte du bønnene og linsene? Noen ganger må man bløtlegge dem en stund og koke de skikkelig. Ikke alle hermetiske bønner er like god kvalitet heller. Jeg kan spise enkelte hermetiske bønner greit, mens andre får jeg skikkelig luft i magen av, selv om det er samme type bønne. 

Om du søker veganer og body builder på youtube finner du mange som har skikkelig muskler og er veldig fit. Noen bruker pulver fordi de kanskje ikke er så glad i matlaging og det er veldig enkelt å blande en shake med proteinpulver, noe bær og linfrø, enn å bruke en time på å lage mat fra bunnen av. Jeg ser på det som like greit, om ikke bedre, enn å stappe en pizza i ovnen fordi du ikke føler for å lage mat. 

Det finnes body buildere og strongmen som er veganere som har betydelig mye mer muskler enn du har. Med mindre du er en profesjonell utøver selv, noe jeg tviler siden du er på kg. 

Anonymkode: 92efc...3d9

Skrevet

Spiser vegetarisk 2-3 ganger i uken.

Skrevet

Når vi har tomatsuppe og pannekaker.

Anonymkode: 8f592...496

Skrevet

Tre til fire dager i uken. Jeg spiser ofte vegetarisk da mannen er borte på jobb, eller jeg selv har kveldsvakter og spiser mat der. Da går det ofte i diverse salater med bønner/kikerter, supper eller vegetariske paier. Spiser rødt kjøtt kanskje 3 ganger i måneden. 

Skrevet

1-4 ganger i uka, det kommer an på. Er jeg mye alene hjemme blir det 4 ganger, ellers minst 1. Blir vegetariske ferdigretter, falaffel, pastaretter, supper, salater og omeletter.

Anonymkode: 4316a...c33

Skrevet

Vi spiser lite vegetarisk, typisk supper som tomatsuppe, kikert- og purresuppe, blomkålsuppe, ertesuppe på frosne erter, pizza margarita, risengrynsgrøt. En del av maten har lite kjøtt da, som litt bacon til ostesaus og blomkål, eller noe pepperoni på en pizza.

Selv liker jeg godt belgfrukter, grønnsaker og urter og kunne tenkt meg mye mer av det, men da jeg flyttet sammen med mann og stebarn har ikke slike ideer blitt applaudert så høyt. 

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Ca 3 ganger vegetar/ vegan, 2 ganger fisk, 2 ganger kjøtt.

Skrevet
6 timer siden, FantasDick skrev:

Jeg er veganer, men mannen og ungene spiser kjøtt/fsk 0-3 ganger i uka. 

Hvordan klarer du å forholde deg til det. Når du er veganer? Spiser du ved bordet med de, mens de spiser kjøtt?

Anonymkode: 0f910...8e5

Skrevet

Vi spiser vegetarisk 6-7 ganger i uken. Vi spiser kjøtt fra 0-2 ganger i uka. Mest pga avstanden til kjøttbutikken og antall hurper jeg møter på på vei dit. Faktisk. 

Anonymkode: c1965...943

Skrevet

Jeg begynte med en gang i uka, nå spiser jeg vanligvis to vegetarmiddager i uka. Veldig ofte er de også veganske. Gjengangere er chili sin carne, chana masala, tomatbasert gryte med kikerter, wok med kikerter, ulike tacovarianter og diverse supper.

Anonymkode: fe21f...6df

Skrevet

1-2 ganger per uke.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Skrevet

Aldri 🤔 

Jeg kommer aldri til å spise vegetar heller. Jeg er alt for glad i kjøtt :fnise:

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du å forholde deg til det. Når du er veganer? Spiser du ved bordet med de, mens de spiser kjøtt?

Ja, selvsagt spiser jeg sammen med barna og mannen. At jeg er veganer er et personlig valg akkurat som at mannen min har tatt et personlig valg om å spise litt kjøtt. Barna får litt av begge deler siden de fremdeles er så små og vi foreldrene spiser forskjellig. Jeg håper selvsagt at de også vil bli veganere på sikt, men enn så lenge sier mannen at han ikke er klar. Det viktigste er uansett at vi respekterer hverandre og at de vil prøve vegansk mat - de spiser jo rent vegansk minimum 4 dager i uka og det er jo noe. :)

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, FantasDick skrev:

Ja, selvsagt spiser jeg sammen med barna og mannen. At jeg er veganer er et personlig valg akkurat som at mannen min har tatt et personlig valg om å spise litt kjøtt. Barna får litt av begge deler siden de fremdeles er så små og vi foreldrene spiser forskjellig. Jeg håper selvsagt at de også vil bli veganere på sikt, men enn så lenge sier mannen at han ikke er klar. Det viktigste er uansett at vi respekterer hverandre og at de vil prøve vegansk mat - de spiser jo rent vegansk minimum 4 dager i uka og det er jo noe. :)

Flott! Så flink du er. 

• Liker 1
Skrevet

Uten kjøtt - 5-6 ganger i uka MEN jeg spiser altså ofte fisk

Om jeg verken har kjøtt eller fisk, blir det som regel et måltid med grønnsaker, egg, ost og kikerter/bønner eller liknende. 1-2 ganger per uke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...