Gå til innhold

Spørsmål om solarium

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg ser at det står man skal bruke beskyttelsesbriller når man tar sol. Gjorde det før, men blir jo ekstremt hvit på øyelokkene.
Bruker ikke sminke grunnet allergi, så kan ikke sminke over slik jeg gjorde det før.

Kan det virkelig få konsekvenser for synet å ikke gjøre det hvis man har øynene lukket helt hele tiden?
Har det skjedd med noen her inne f. eks.?

Anonymkode: 409e5...90f

Skrevet

Jeg har ikke noe erfaring med solarium, men tenker at du kan ta av beskyttelsesbrillene litt av tiden, slik at skillet ikke blir så stort? Og droppe ansiktssol. Ellers er det snart vår, og da vil vel brunfargen bli mer jevn når du er ute i solen uten briller.

Anonymkode: b3ffa...477

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe erfaring med solarium, men tenker at du kan ta av beskyttelsesbrillene litt av tiden, slik at skillet ikke blir så stort? Og droppe ansiktssol. Ellers er det snart vår, og da vil vel brunfargen bli mer jevn når du er ute i solen uten briller.

Det blir stort.. Man er jo vanligvis litt lysere på øyelokkene fra før (mindre pigment/tynnere hud, antar jeg).
Jeg kan ikke sole meg noe særlig ute, har kronisk migrene og soleksem. Soler meg i solarium pga annen type eksem det hjelper for (legen sin anbefaling). Men ja, jeg ser altså SPIK SPRØ ut med de hvite øyelokkene. 

Når det gjelder skille: Før jeg ble plaget så kraftig av soleksem solte jeg meg mye ute. Solte meg gjerne 3-4 ganger i uken uten bh, men så fort jeg begynte å gå på stranden fikk jeg skille på puppene. Neste gang jeg tok sol ble skillet tydeligere. Jeg vet ikke hva som er med meg - men jeg har også solbrilleskille enda i en alder av 25 og sist jeg gikk med solbriller ute på sommeren var vel når jeg var 8-9 år.......:)

Gjest Fjelldronning
Skrevet

Jeg soler meg med bikini, pga at jeg liker å se skille. Jeg snører meg inn med solkrem, og lukker øynene til solen tar slutt. Jeg har aldri brukt beskyttelse på øynene.

Skrevet

Neida, du ser ikke spik sprø ut :nigo: Tenk på alle som kommer hjem fra påskeferie der de har gått med solbriller hele tiden, ingen tenker over at de er hvite rundt øynene, alle skjønner jo hvorfor.

Men, hvis du gjør som jeg foreslo, altså bruker beskyttelsesbriller nesten hele tiden, men tar dem av en kort periode hver gang du soler deg, så vil skillet bli mindre.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det blir stort.. Man er jo vanligvis litt lysere på øyelokkene fra før (mindre pigment/tynnere hud, antar jeg).
Jeg kan ikke sole meg noe særlig ute, har kronisk migrene og soleksem. Soler meg i solarium pga annen type eksem det hjelper for (legen sin anbefaling). Men ja, jeg ser altså SPIK SPRØ ut med de hvite øyelokkene. 

Når det gjelder skille: Før jeg ble plaget så kraftig av soleksem solte jeg meg mye ute. Solte meg gjerne 3-4 ganger i uken uten bh, men så fort jeg begynte å gå på stranden fikk jeg skille på puppene. Neste gang jeg tok sol ble skillet tydeligere. Jeg vet ikke hva som er med meg - men jeg har også solbrilleskille enda i en alder av 25 og sist jeg gikk med solbriller ute på sommeren var vel når jeg var 8-9 år.......:)

Spør legen om solariumsbehandlingen hjelper for din andre eksem om du bruker sunblock (om du tåler det). Om du bruker sunblock vil jo ikke skillet bli like stort.

Anonymkode: f9497...613

Skrevet
På 14.2.2018 den 2.12, AnonymBruker skrev:

Hei

jeg ser at det står man skal bruke beskyttelsesbriller når man tar sol. Gjorde det før, men blir jo ekstremt hvit på øyelokkene.
Bruker ikke sminke grunnet allergi, så kan ikke sminke over slik jeg gjorde det før.

Kan det virkelig få konsekvenser for synet å ikke gjøre det hvis man har øynene lukket helt hele tiden?
Har det skjedd med noen her inne f. eks.?

Klarer aldri å skille mellom grå og grønn stær på øynene. Men det er betydelig økt risiko for utvikling av stær dersom du ikke bruker briller. 

Anonymkode: 30664...d16

Skrevet
1 time siden, Fjelldronning skrev:

Jeg soler meg med bikini, pga at jeg liker å se skille. Jeg snører meg inn med solkrem, og lukker øynene til solen tar slutt. Jeg har aldri brukt beskyttelse på øynene.

Galskap, både å lukke øynene og å bruke solkrem beregnet for utesoling. 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør legen om solariumsbehandlingen hjelper for din andre eksem om du bruker sunblock (om du tåler det). Om du bruker sunblock vil jo ikke skillet bli like stort.

Anonymkode: f9497...613

Sunblock og annen solkrem beregnet for utendørs soling skal ikke brukes i solarium. Solkrem er beregnet for å beskytte mot uva og uvb stråler fra solen. Uv stråling fra solarium er kraftig redusert og skal ikke være problem i soarium brukt til allmenn benyttelse. På hudpoliklinikker der eksem og psoriasis pasienter får sol, er uvstrålingene nøye kontrollert og målt, på samme måten som de kontrollerer og måler solstråler uten solkrem på hudpleierieser til syden av medisinske grunner. Der må folk sole seg uten solkrem på eksemen nærmest med stoppeklokke før de skal smøre seg. 

Anonymkode: 30664...d16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...