Gå til innhold

Hvordan fordele spare penger smart?

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleprinsesse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig bra :) Hvilke fond sparer du i  IPS? Jeg har valgt, etter tips fra @Nåla-i-veggen, : 80% i Dnb global indeks, 10% i Dnb Norge indeks og 10% i KLP fremvoksende markeder indeks II. Alle disse har lavt forvaltningsgebyr. Du kan lese om det her:

Anonymkode: c6ef8...75e

Som jeg skrev lenger opp så er det bestefaren min som har opprettet alt det med økonomi, siden han drev sitt egent stort og populært firma som regnskapsfører. 🙈🙊 men skal ringe han i morgen å høre. Takk for tipset😃

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva du enn gjør, ikke la deg lure av bankene til å putte pengene dine i fond. Det er penger de bruker til å leke seg på børsen med. Så plutselig er de borte.

https://www.nrk.no/norge/hoyesterett-apner-for-gruppesoksmal-mot-dnb-1.13672450

Anonymkode: 23683...b66

Pengene blir ikke plutselig borte, men det hender at forvaltere tar høye gebyrer og feil valg, som gjør at du får lavere eller til og med negativ avkastning.

Dette unngår du hvis du kjøper indeksfond!

Anonymkode: bbb04...d70

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Lilleprinsesse skrev:

Har ikke peiling. Bestefaren min styrer aksjene mine. Jeg har egentlig ikke peiling på aksjer. Derfor jeg prøver og lære meg litt om hva jeg bør gjøre videre nå, de begynner å bli veldig gamle.. :( eneste jeg vet er at jeg har 120 millioner i verdi i aksjene.

Det er lurt om du og bestefaren din kan gå gjennom hvordan han har plassert aksjene diner, hvordan han styrer dem og hvordan han tenker, og at du lærer både fra han og fra andre :)

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Lilleprinsesse skrev:

Har ikke peiling. Bestefaren min styrer aksjene mine. Jeg har egentlig ikke peiling på aksjer. Derfor jeg prøver og lære meg litt om hva jeg bør gjøre videre nå, de begynner å bli veldig gamle.. :( eneste jeg vet er at jeg har 120 millioner i verdi i aksjene.

120 mill i aksjer?

Da foreslår jeg at du starter på høyere utdanning og tar økonomifag! Utdanning er meget god investering i din egen framtid!

Anonymkode: 8ba42...40f

• Liker 3
Skrevet

Du har en bestefar som forvalter 120 mill og driver med aksjer og sannsynligvis annen investering? Jeg forstår ikke hvorfor du spør på kg når bestefaren din sannsynligvis har mer kunnskap og erfaring, samt oversikt over disse pengene enn de på kg. Det er litt som å spørre kg om medisink fagkunnskap- istedetfor professoren sin på uni. 

Hva tenker du kg brukere kan bidra med som din bestefar ikke kan?

Anonymkode: d49ad...953

• Liker 2
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er lurt om du og bestefaren din kan gå gjennom hvordan han har plassert aksjene diner, hvordan han styrer dem og hvordan han tenker, og at du lærer både fra han og fra andre :)

Ja :) 

Gjest Lilleprinsesse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

120 mill i aksjer?

Da foreslår jeg at du starter på høyere utdanning og tar økonomifag! Utdanning er meget god investering i din egen framtid!

Anonymkode: 8ba42...40f

Jeg studerer..

Gjest Lilleprinsesse
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har en bestefar som forvalter 120 mill og driver med aksjer og sannsynligvis annen investering? Jeg forstår ikke hvorfor du spør på kg når bestefaren din sannsynligvis har mer kunnskap og erfaring, samt oversikt over disse pengene enn de på kg. Det er litt som å spørre kg om medisink fagkunnskap- istedetfor professoren sin på uni. 

Hva tenker du kg brukere kan bidra med som din bestefar ikke kan?

Husk på at de er gamle. Det kommer alltid noe nytt, nye tips osv. Derfor jeg lurte, og han orker ikke å hjelpe meg med aksjene og økonomi i veldig mange år til. :) 

Skrevet
1 minutt siden, Lilleprinsesse said:

Husk på at de er gamle. Det kommer alltid noe nytt, nye tips osv. Derfor jeg lurte, og han orker ikke å hjelpe meg med aksjene og økonomi i veldig mange år til. :) 

Om du satser på råd og tips fra kg kommer du til å miste den formuen på et par år... Tror egentlig det beste du kan gjøre er å leie inn noen som forvalter pengene dine for deg (når bestefaren din er død), tror ikke du har interessen eller evnen til å forvalte de pengene selv basert på hva og hvordan du skriver i denne tråden, samt hvordan du tenker. 

• Liker 1
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du satser på råd og tips fra kg kommer du til å miste den formuen på et par år... Tror egentlig det beste du kan gjøre er å leie inn noen som forvalter pengene dine for deg (når bestefaren din er død), tror ikke du har interessen eller evnen til å forvalte de pengene selv basert på hva og hvordan du skriver i denne tråden, samt hvordan du tenker. 

Okei. Da får jeg gjøre det :) nei, jeg vet jo det. Derfor jeg spør om råd. Jeg er ung og uerfaren.

Skrevet

Les deg opp på indeksfond og diversifisering. Med såpass mye penger i disponibel formue vil du ALDRI ha behov for den potensielt høyere avkastningen og risikoen andre investeringer fører med seg, med mindre du har enorm interesse og kunnskap risikerer du å tape mye mer enn du tjener. Bare glem å satse på noe nytt og spennende også, med mindre du vil starte bedrift, drive veldedighet eller annet som betyr mer for deg enn bare en investering. 120 mill investert i indeksfond vil gi deg en årlig bruttoinntekt på 5-6 mill, uten å krympe formuen din, dersom du skulle ønske det.

Kanskje det kan være interessant for deg å vite at Warren Buffet, en av de rikeste og mest suksessfulle aksjeforvalterne i verden, vil at hans arvinger skal forvalte formuen hans via indeksfond når han går bort. Det finnes ingen investering som gir et bedre forhold mellom kostnad, risiko, avkastning og arbeidsmengde/tidsbruk.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Lilleprinsesse skrev:

Okei. Da får jeg gjøre det :) nei, jeg vet jo det. Derfor jeg spør om råd. Jeg er ung og uerfaren.

Det er jo samtidig smart av deg å skaffe deg mest mulig kunnskap om forvaltning av din formue, også ved å stille spørsmål på forum som Kvinneguiden og andre forum, i tillegg til å snakke med din bestefar og eventuelt andre økonomiske rådgivere, slik at du får mest mulig kunnskap og dermed blir i stand til å ta de beste valgene. Lykke til :blomst:

• Liker 1
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo samtidig smart av deg å skaffe deg mest mulig kunnskap om forvaltning av din formue, også ved å stille spørsmål på forum som Kvinneguiden og andre forum, i tillegg til å snakke med din bestefar og eventuelt andre økonomiske rådgivere, slik at du får mest mulig kunnskap og dermed blir i stand til å ta de beste valgene. Lykke til :blomst:

Takk:hjerter: 

Skrevet
15 timer siden, Lilleprinsesse skrev:

Ja, det gjør jeg. Jeg har bittelitt lån siden jeg får igjen en god del avdrag på skatten (eller hva det heter) siden jeg ikke jobber. Får igjen mer enn jeg betaler.

Hvordan greier du få mer igjen enn hva du betaler? 

Anonymkode: 492fb...5e1

Skrevet (endret)

Hvis bestefaren din har forvaltet midlene sine slik at han kan overlate aksjer til deg for 120 millioner, så er han nok bedre på markedet enn svært mange av de du kommer til å få snakke med i en bank...

Man lærer veldig mye av å investere i enkeltaksjer selv, så hadde prøvd meg på det med et beskjedent beløp, for eksempel 250 000. Uansett om du taper eller tjener på det kommer du til å lære masse du vil ha nytte av senere. IKKE ha et passivt forhold til formuen din når den er såpass stor som den er.

Endret av Atrix
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...