Gå til innhold

X og jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det riktig skrive "X og jeg?" Bestemoren min sa alltid at man skal alltid nevne den andre personen først, men jeg ser ofte at andre skriver "Meg og X" eller "Jeg og X". 

Er det noen regler for dette?

Anonymkode: f781a...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen grammatiske regler som bestemmer det, men det har tradisjonelt vært ansett som god tone å nevne den andre først, slik at man ikke gir seg selv forrang. Det er altså et rent stilistisk spørsmål. 

Anonymkode: 398bf...40d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lært at man skal skrive det andre navnet først, både i omtaler, og i hilsener om man skriver "hilsen xxx xxx og meg". Seg selv alltid til sist.

Anonymkode: 00250...8ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også lært at man skal skrive det andre navnet først, både i omtaler, og i hilsener om man skriver "hilsen xxx xxx og meg". Seg selv alltid til sist.

Anonymkode: 00250...8ed

Når sier man jeg og når sier man meg? :klo: Eller er det ett fett? 

Anonymkode: f781a...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når sier man jeg og når sier man meg? :klo: Eller er det ett fett? 

Anonymkode: f781a...77d

"Jeg" bruker man om subjektet i setningen, altså den som gjør noe. "Meg" bruker man om objektet, altså den det blir gjort noe med, og etter preposisjoner. (Det finnes enkelte andre nyanseringer og problemer, men dette er nok innledningsvis.) 

Jeg synger. 

Han synger om meg. 

Han dytter meg. 

Far og jeg skal på tur. 

Dette er et bilde av far og meg på tur. 

Anonymkode: 398bf...40d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Er det riktig skrive "X og jeg?" Bestemoren min sa alltid at man skal alltid nevne den andre personen først, men jeg ser ofte at andre skriver "Meg og X" eller "Jeg og X". 

Er det noen regler for dette?

Anonymkode: f781a...77d

Det mest korrekte og høflige er som din bestemor skriver, men i uformell sammenheng spiller det liten rolle, vil jeg tro. Uansett er det fullstendig feil å skrive "meg og X". "Meg og sjærsten skal på kino ikveld". Grøss og gru!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.2.2018 den 11.13, AnonymBruker skrev:

"Jeg" bruker man om subjektet i setningen, altså den som gjør noe. "Meg" bruker man om objektet, altså den det blir gjort noe med, og etter preposisjoner. (Det finnes enkelte andre nyanseringer og problemer, men dette er nok innledningsvis.) 

Jeg synger. 

Han synger om meg. 

Han dytter meg. 

Far og jeg skal på tur. 

Dette er et bilde av far og meg på tur. 

Anonymkode: 398bf...40d

Men det er vel i grunn ikke det TS spør om. TS lurer på hvilken formulering som er vanligst av X og jeg/jeg og X eller X og meg/meg og X, alt ettersom leddet er subjekt eller objekt i setninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rossin skrev:

Men det er vel i grunn ikke det TS spør om. TS lurer på hvilken formulering som er vanligst av X og jeg/jeg og X eller X og meg/meg og X, alt ettersom leddet er subjekt eller objekt i setninga.

Skivebom. AB'en du siterer svarte ikke på hovedinnlegget, men på et oppfølgingsspørsmål fra TS. Og dette spørsmålet var til og med sitert i innlegget du svarte på ... 

Anonymkode: c11d7...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skivebom. AB'en du siterer svarte ikke på hovedinnlegget, men på et oppfølgingsspørsmål fra TS. Og dette spørsmålet var til og med sitert i innlegget du svarte på ... 

Anonymkode: c11d7...6be

Jeg legger meg flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Arabella said:

Uansett er det fullstendig feil å skrive "meg og X".

"Bestemor pleide å gi meg og X julegaver"
Litt uhøflig kanskje, men ikke "fullstendig feil".

Anonymkode: f962e...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Bestemor pleide å gi meg og X julegaver"
Litt uhøflig kanskje, men ikke "fullstendig feil".

Anonymkode: f962e...008

Du forstod ikke eksemplet mitt?

Uansett er det fullstendig feil å skrive "meg og X". "Meg og sjærsten skal på kino i kveld".

På normalt norsk: "Jeg og kjæresten skal på kino i kveld".

Poenget er at "meg" aldri kan være subjekt i en setning. La oss analysere det du skrev: "Bestemor pleide å gi meg og X julegaver":

Bestemor er subjekt, pleide å gi er predikat, julegaver er objekt, meg og X er hensynsledd.  (I våre dager blir det gjerne brukt andre betegnelser.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Arabella said:

Du forstod ikke eksemplet mitt?

Spar meg!
En innsender spurte om det heter "jeg og X" eller "X og jeg", og nevnte at han ofte så folk skrive "jeg og X" eller "meg og X", og du svarte da: "Det mest korrekte og høflige er som din bestemor skriver, men i uformell sammenheng spiller det liten rolle, vil jeg tro. Uansett er det fullstendig feil å skrive "meg og X"" (min uthevning).
Det er selvfølgelig ikke uansett fullstendig feil, det avhenger av sammenhengen. Iblant er det rett, iblant er det feil. Som du også godt vet, men er for uærlig til å innrømme.

Og vær så snill: Grammatikk på barneskolenivå med foreldet nomenklatur bør du helst spare oss for, det bare forvirrer, iallfall den yngre generasjon. For eksempel har det du kaller predikat nå lenge hett verbal, mens predikat er noe annet. 

Anonymkode: f962e...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2018 den 3.42, AnonymBruker skrev:

Spar meg!
En innsender spurte om det heter "jeg og X" eller "X og jeg", og nevnte at han ofte så folk skrive "jeg og X" eller "meg og X", og du svarte da: "Det mest korrekte og høflige er som din bestemor skriver, men i uformell sammenheng spiller det liten rolle, vil jeg tro. Uansett er det fullstendig feil å skrive "meg og X"" (min uthevning).
Det er selvfølgelig ikke uansett fullstendig feil, det avhenger av sammenhengen. Iblant er det rett, iblant er det feil.
Som du også godt vet, men er for uærlig til å innrømme.

Og vær så snill: Grammatikk på barneskolenivå med foreldet nomenklatur bør du helst spare oss for, det bare forvirrer, iallfall den yngre generasjon. For eksempel har det du kaller predikat nå lenge hett verbal, mens predikat er noe annet. 

Anonymkode: f962e...008

Hva mener du med setningen som jeg har uthevet med rødt? På hvilken måte er jeg uærlig, mener du? Jeg fastholder at det er feil å skrive eller si "meg og X skal ...". "Meg" er objektsform, akkusativ, og kan ikke brukes som subjekt.

Jeg er klar over at mange grammatiske begreper har fått nye betegnelser, men måten man analyserer en setning på, er den samme. Hva er predikat i våre dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...