Hanne67 Skrevet 15. februar 2018 #21 Skrevet 15. februar 2018 Jeg synes du skal studere det du har lyst til, for det er alltid bruk for folk innen økonomi og jus. Selv er jeg regnskapsfører, og endel bilagsføring har blitt forenklet men vi må utføre og kontrollere at det blir riktig. Man sparer litt tid, men den kan brukes mer på rådgivning overfor kunder.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #22 Skrevet 15. februar 2018 16 hours ago, AnonymBruker said: Har du sett roboter som er konstruert for å gå? Disse er langt fra de solide, fleksible og hurtige konstruksjonene man trenger i en brannsituasjon. Anonymkode: 989e3...1e5 Skulle nesten tro NRK leser KG: https://www.nrk.no/urix/na-kan-robotene-apne-dorer-1.13915871 I tilfelle ikke du får med deg alt som skjer: En robot gjenkjenner døra og håndtaket og vet hvordan den skal åpnes, men kan ikke gjøre det selv. Den tilkaller en annen robot og flytter seg så ikke den står i veien. Den andre finner den samme døra, forstår hvor håndtaket er, finner det med armen, klemmer ned og åpner. Den skjønner også at døra kommer til å lukke seg av seg selv, så den holder den igjen med foten mens den dytter den så helt åpen med armen. Den første ser eller får beskjed om at det er plass til å gå gjennom, og går. Den andre holder døra åpen slik at den andre roboten kan gå inn først. Den skjønner når den første er igjennom og sørger for at døra er åpen for seg selv mens den går gjennom. De går og beveger seg mye mer effektivt enn roboten på den andre 2-3 år gamle videoen også. Anonymkode: 34e08...645
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2018 #23 Skrevet 15. februar 2018 På 13.2.2018 den 22.43, Mrs.Purdey skrev: Videre utvikling av erstattende roboter burde forbys. Menneskene gjør segselv inntekts og arbeidsløse med tiden for at store firmaer skal tjene enda mer. Det er en skremmende utvikling. Derav noe av tanken bak snakket om borgerlønn. Folk skal leve selv om jobbene forsvinner. Staten er sin egen verste fiende: setter ut mange jobber folk her gjerne kunne tatt til billige utenlandske firmaer feks. I det offentlige handler det nå om å ansette færrest mulig selv om barn,skole,helse,eldre osv trenger mer grunnbemanning. man er interessert i, og som ellers gjør at man kan legge av penger til side hver måned. Problemet med borgerlønn blir vel som med andre ting som sosialen, studiestøtten og minstepensjon - de satsene er ikke nok å kunne leve av - langt mindre å kunne leve et verdig liv med. Borgerlønn kan uansett aldri slå en middelklasse jobb, som idag er på ca 525.000 kroner brutto, per år. Så ideen er bra den, problemet er at politikere kommer sikkert til å bestemme en "fast sats" som ikke engang grisen kan leve av. Det blir en sats man såvidt kanskje kan overleve på - men ikke mer enn det. Det er hvis det blir innført noe slikt i det hele tatt. Har fulgt med på debatten i UK. Der ville de ha Universal Credit innført. Det er en slags borgerlønn. Ikke overraskende, var det foreslåtte beløpet altfor lavt å kunne leve av. Norge er selvsagt rikere enn UK, men det er ingen grunn til å tro at borgerlønn hadde blitt noe høyere enn satsen for minstepensjon, eller i beste fall minimumsatsen for uføre. Man kunne overlevd så vidt, men det er ikke noe godt liv når man ikke kan legge penger til side hver måned og må telle kroner på alt hver eneste gang. Ellers er jeg selvsagt helt enig at disse store firmaene som presser brutalt fremover denne ødeleggende teknologien, tar knekken på oss alle. Det er kvalmt at det er i denne sektoren det ligger mest profitt i for tiden. Det hadde gitt meg iallfall en stor bismak om jeg skulle ha prøvd å være ingeniør eller IT-mann / IT-kvinne nå om dagen, fordi de blir rettet inn mot å lage teknologi som ødelegger menneskene sitt grunnlag for å leve ett godt liv. Jeg er oppriktig bekymret nå at vi kan faktisk få borgerkrigslignende tilstander på sikt - fordi høy arb.ledighet eller mange mennesker som er satt på minimumsstønader å leve av, kan det fort klikke for. Det blir vi påminnet fra USA med jevne mellomrom, og det samme gjelder andre land hvor mange mennesker sliter med lav inntekt. I tillegg med all denne teknologien som nå ødelegger - har man også globalt sett en ukontrollerbar befolkningsvekst og det er helt sykt og heller ikke bærekraftig. Når man har denne miksen, så er jeg for første gang i livet mitt, svært bekymret. For vi bor i denne såkalte "globale økonomien" hvor man konkurrerer mot andre land og arb.tagere, og nå har man i tillegg robotene. For ikke så mange år siden - 10 år siden er det vel - ble vi fortalt av politikere at vårt største konkurransetrinn i den globale økonomien var at vi hadde mennesker med høy utdanning og at de jobbet effektivt. Såkalt "Human Capital", og på grunn av det, var det også greit at Norge hadde høyere lønnskostnader. Grei forklaring det. Men bare noen år senere, så pepres vi nå med at det meste kommer til å bli automatisert / digitalisert bort, uansett hvor flink man måtte være. Dette er utrolig skremmende. Dette er ikke annet enn en tikkende bombe, og jeg ser ikke hvordan vi kommer til å få fred i fremtiden når denne teknologien fortsetter å ødelegge alt for full styrke, samtidig som mennesker på denne kloden runder 8 milliarder om fem år (2023). I 2030 er vi 8,5 milliarder. Dette er en utrolig farlig miks. Spesielt kvalmt er det, som du påpeker, at staten er sin egen største fiende. De sitter også og oppfordrer folk nå til å ta utdanninger som altså går ut på å ta eller "effektivisere bort" flest mulige stillinger fra andre mennesker. Anonymkode: 92e38...acb 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå