Gå til innhold

En eller to gravsteiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor vanlig er det å ha to gravsteiner til et ektepar som har dødd med 2-3 års mellomrom? Er det rart å ha to forskjellige? 

Anonymkode: 3ca6d...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

:hug:

Det er vel normalt at ektepar står på samme gravstein? Det er i hvertfall det jeg er vant til. Det pleier vel gjerne å bli satt av plass til ektefelle på gravsteinen når den første går bort. 

Anonymkode: 5c6ad...7bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige her jeg bor, i alle fall, er å ha begge navnene på samme stein. Jeg ville synes det så rart ut med to steiner ved siden av hverandre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har slektsgrav. Det er en liten innhegning, i marmor med port, en liten benk og rekker hvor urnene står. Med skilt inngravert over. Kanskje det er noe? Aner ikke om det er lov å bygge lengere, men vi har det flere steder i Norge. 

Anonymkode: b477e...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig er det å ha to gravsteiner til et ektepar som har dødd med 2-3 års mellomrom? Er det rart å ha to forskjellige? 

Anonymkode: 3ca6d...f9f

Hvilken gravstein du kan ha avgjøres av eier av gravplassen. Du kan ikke ha to steiner dersom de ligger i felles grav. Ligger de i hver ain grav kan du ha to steiner. Snakk med eier av gravplassen.

Anonymkode: 33268...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Ullvott skrev:

Det vanlige her jeg bor, i alle fall, er å ha begge navnene på samme stein. Jeg ville synes det så rart ut med to steiner ved siden av hverandre. 

Du mener at det ser rart ut at ektefeller har hver sin stein? Alle stenene står jo ved siden av hverandre.

Anonymkode: 3ca6d...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener at det ser rart ut at ektefeller har hver sin stein? Alle stenene står jo ved siden av hverandre.

Anonymkode: 3ca6d...f9f

Ja, jeg mener at det ser rart ut at ektefeller har hver sin stein, ikke minst når de likevel står ved siden av hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 15.46, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig er det å ha to gravsteiner til et ektepar som har dødd med 2-3 års mellomrom? Er det rart å ha to forskjellige? 

Anonymkode: 3ca6d...f9f

Om de skal ligge i samme grav så er det en gravstein. Ligger de derimot to forskjellige graver så kan de ha forskjellige steiner. Mest vanlig er at de ligger i samme grav.

Anonymkode: 11d72...83e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmor og farfar er på samme gravstein. Det samme er min bestemors foreldre og min bestefar. (De polerte bare baksiden slik at bestefar sitt navn kom på den siden, også stilte de den med bestefar sitt navn foran mot der hvor kisten ble lagt ned) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjelldronning

Når jeg mistet moren min, så fikk pappa spm om å dele grav med henne, det ville han. Vi ordnet èn gravstøtte til henne. Når pappa en dag ikke er her med oss, så ordner vi barna med en ny gravstøtte til begge to. Det er vanlig her hvor jeg bor at ektepar deler gravstøtte, den kan også være litt større enn en til èn person, men ikke alltid. Det velger man selv. Lykke til med valget ditt Ts :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på praksis i kommunen du bor i. I min kommune får man ikke lov til å kjøpe dobbel gravplass, med mindre begge som skal ligge der er kremerte. Så om man ønsker å bli begravet, ikke kremert, må man altså ha to separate graver. 

 

Anonymkode: 41d32...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym Bruker
På 13.2.2018 den 15.46, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig er det å ha to gravsteiner til et ektepar som har dødd med 2-3 års mellomrom? Er det rart å ha to forskjellige? 

Anonymkode: 3ca6d...f9f

Har aldri hverken hørt eller sett noe til det på våre kanter av landet,men kanskje det praktiserer annerledes andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...