Gå til innhold

Hva tenker dere om dette huset? Lite hus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har sett på et hus, men hører at flere venner/familie/kollegaer virker negativ. Ønsker derfor å høre deres mening. 

Huset er på et plan, det er lite, men likevel er planløsningen på en "luftig" måte slik at det ikke virker trangt. Det er 3 soverom. Rommene har ok str, slik at hovedsoverommet har god plass til dobbeltseng, samt det er innebygde skap. De to andre soverommene er mindre, men det er likevel plass til enkeltseng og det som trengs til barnerom (vi har ikke barn enda). Det er kun et bad, men vi ser ikke på det som et problem enda. Det er stor hage og terrasse, dette liker vi veldig godt og det er jo praktisk når vi får barn. Parkeringen er også stor. Det er også en hems (lav takhøyde), men som fint kan fungere til oppbevaring. Tomten er ellers flat og vi tror ikke det vil bli vanskelig å bygge ut huset dersom vi vil det senere, evt. så er det jo bare å selge om vi trenger noe større. 

Huset ligger ca 40min unna de fleste i familien, men det ligger mer landlig til (noe vi liker). I hverdagen er det jo heller ikke alltid tid til besøker osv, og selv er jeg villig til å kjøre 40min for å besøke andre. 

Hva tenker dere? Jeg tror de er negativ fordi boligen ikke er så stor, det er et bad (som iflg de med barn synes er upraktisk) og at boligen ligger et stykke unna familie og jobb. 

Anonymkode: 13476...25c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ett stk bad er ikke akkurat anbefalt om dere skal få barn. Da bør man i det minste ha to toaletter, om ikke fulle bad. 

Det kommer jo an på størrelse på stue og kjøkken også, oppholdsrom har en del å si, ikke bare soverom. Hvordan er det med bodplass, oppbevaringsplass og slikt? 

Det er heller ikke sikkert det er "bare" å bygge på huset. Da må dere få lov av kommunen, og av naboene. Samt at det fort kan bli dyrere enn å kjøpe et stort nok hus i utgangspunktet. Og resultatet kan bli et "klatthus", som man tydelig ser er klattet på, og som da kan bli mindre attraktivt. 

Om dere skal bygge på med ekstra do/bad, blir det også dyrt. 

Anonymkode: 4970c...f81

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ett stk bad er ikke akkurat anbefalt om dere skal få barn. Da bør man i det minste ha to toaletter, om ikke fulle bad. 

Det kommer jo an på størrelse på stue og kjøkken også, oppholdsrom har en del å si, ikke bare soverom. Hvordan er det med bodplass, oppbevaringsplass og slikt? 

Det er heller ikke sikkert det er "bare" å bygge på huset. Da må dere få lov av kommunen, og av naboene. Samt at det fort kan bli dyrere enn å kjøpe et stort nok hus i utgangspunktet. Og resultatet kan bli et "klatthus", som man tydelig ser er klattet på, og som da kan bli mindre attraktivt. 

De fleste barnefamilier har bare ett bad og mange bor i leiligheter. Men førti minutter er langt å kjøre.

Anonymkode: 6cb19...51f

• Liker 24
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor trenger man to bad hvis man har barn? Vi var to jevnaldrede barn og to foreldre da jeg vaks opp og det var aldri kø for å bruke badet hvis det er det du sikter til.

Anonymkode: e7aec...956

• Liker 24
Skrevet

Ser ikke noe negativt med boligen. Liker dere det og ikke har ;økonomi til noe større, så kjøp.

• Liker 6
Skrevet

Hvor mange m2 er egentlig et lite hus?

Og bad, 1 er faktisk nok.

Anonymkode: ca4d4...4b9

• Liker 9
Skrevet

Vi var 5 i huset og hadde 1 bad da jeg vokste opp. Ikke noe problem. Pappa hadde reisejobb og kunne være borte i månde av gangen, så vi var ofte 4, men var aldri noe stress. Ikke alle har råd til å kjøpe bolig med 2 bad.

• Liker 5
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man behøver ikke 2 bad. Det gikk veldig fint da jeg vokste opp. Vi var 5 stk i husholdningen og 1 bad. Null problem det! 

• Liker 9
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en bod ute også. Så er kan jo sportutstyr, verktøy osv oppbevares. Også er det hems. Lav takhøyde, men nok til at man kommer seg opp og enkelt kan plassere ting rundt om. 

Stuen er åpen. Plass til stor hjørnesofa. God plass til spisebord (praktisk med slik man kan ta sammen og legge i plater ved behov). Er også god plass til oppbevaring som skap/kommoder. Kjøkkenet er det ok str. på. Det er ikke slik at man dulter borti hverandre, samt at det det er god skapplass. 

Om vi evt. skal bygge på så skal det IKKE se ut som et hus som tydelig er bygget på, da vil jeg heller kjøpe noe større om det blir behov for det senere. 

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har sett på et hus, men hører at flere venner/familie/kollegaer virker negativ. Ønsker derfor å høre deres mening. 

Huset er på et plan, det er lite, men likevel er planløsningen på en "luftig" måte slik at det ikke virker trangt. Det er 3 soverom. Rommene har ok str, slik at hovedsoverommet har god plass til dobbeltseng, samt det er innebygde skap. De to andre soverommene er mindre, men det er likevel plass til enkeltseng og det som trengs til barnerom (vi har ikke barn enda). Det er kun et bad, men vi ser ikke på det som et problem enda. Det er stor hage og terrasse, dette liker vi veldig godt og det er jo praktisk når vi får barn. Parkeringen er også stor. Det er også en hems (lav takhøyde), men som fint kan fungere til oppbevaring. Tomten er ellers flat og vi tror ikke det vil bli vanskelig å bygge ut huset dersom vi vil det senere, evt. så er det jo bare å selge om vi trenger noe større. 

Huset ligger ca 40min unna de fleste i familien, men det ligger mer landlig til (noe vi liker). I hverdagen er det jo heller ikke alltid tid til besøker osv, og selv er jeg villig til å kjøre 40min for å besøke andre. 

Hva tenker dere? Jeg tror de er negativ fordi boligen ikke er så stor, det er et bad (som iflg de med barn synes er upraktisk) og at boligen ligger et stykke unna familie og jobb. 

Ikke hør på venner/familie/kollegaer virker negativ. Velg det som passer dere og det som dere har lyst til :)

Anonymkode: d07d0...146

• Liker 13
Skrevet

Hvordan er området da? Er det barnehage\skole i nærheten? Selv om huset er fint, så tenk over nærområdet. Det å kjøre en halvtime-40min til jobb kan være ganske stress og irriterende etter hvert når man har barn som skal hentes\leveres i barnehage, så i bursdag\aktiviteter på ettermiddag man skal rekke. Er det kø, er det bom, utbyggingsplaner? Viktig å tenke på slike ting og. 

Et bad klarer man seg lenge med.. 

Anonymkode: d0034...73e

• Liker 6
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste er at jeg ville tenkt grundig gjennom avstand til jobb. 40 minutter blir lett til 70 hvis det er en strekning med mye kø. Det er fryktelig slitsomt å bruke opp mot to timer for å komme til og fra jobb hver dag. Det sagt, så er det verdt det i mine øyne dersom det var et sted jeg virkelig ønsket å bo.

• Liker 5
Skrevet

Lurer og på hvordan er nærhet til barnehage, skoler, kino, svømmehall, aktiviteter barn holder på med, og hvor langt unna jobber dere? For det kan bli ett større problem. Blir veldig kjedelig å kjøre de 40 min, da man har barn i barnehage/skole og så på aktiviteter igjen på kvelden. For meg er det viktigste med en bolig, beliggenheten.

Anonymkode: 544f4...470

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er området da? Er det barnehage\skole i nærheten? Selv om huset er fint, så tenk over nærområdet. Det å kjøre en halvtime-40min til jobb kan være ganske stress og irriterende etter hvert når man har barn som skal hentes\leveres i barnehage, så i bursdag\aktiviteter på ettermiddag man skal rekke. Er det kø, er det bom, utbyggingsplaner? Viktig å tenke på slike ting og. 

Et bad klarer man seg lenge med.. 

Anonymkode: d0034...73e

Det er skole i området. Man kan gå (men det tar ca 25min), men det går også buss også måtte vi uansett kjørt samme vei som skolen ligger når vi skal på jobb. Så ikke noe problem egentlig. Han har også litt mer fleksibel arbeidstid. Det er noe kø, men vi kan takle det (har diskutert det). Men det er ikke så mye at vi irriterer oss grønn. Ingen utbyggingsplane. Bom kommer det, men vi ville nok neppe kommet utenom dette uansett hvor vi bodde (vil ikke bo midt i byen). 

Skrevet

Nøyaktig hvor lite er det, da? Og har dere ønsker om flere barn enn det er soverom i huset?

Vi bor to voksne og ett barn i en enebolig på 80-90 kvadrat. Både jeg og mannen er oppvokst i samme type hus, så ingen av oss tenker på huset som lite selv om vi jo ser at "alle andre" har større boliger.  Mulig vi kommer til å savne et ekstra bad når barnet blir tenåring, men det er ikke noe vi tenker på nå. Men vi har masse lagringsplass i kjelleren og på loftet, og det er nok en viktig grunn til at det ikke føles trangt.

Anonymkode: e7c60...68f

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nøyaktig hvor lite er det, da? Og har dere ønsker om flere barn enn det er soverom i huset?

Vi bor to voksne og ett barn i en enebolig på 80-90 kvadrat. Både jeg og mannen er oppvokst i samme type hus, så ingen av oss tenker på huset som lite selv om vi jo ser at "alle andre" har større boliger.  Mulig vi kommer til å savne et ekstra bad når barnet blir tenåring, men det er ikke noe vi tenker på nå. Men vi har masse lagringsplass i kjelleren og på loftet, og det er nok en viktig grunn til at det ikke føles trangt.

Anonymkode: e7c60...68f

Det er 90kvm. Men da er ikke hems og bod regnet med. Enn så lenge så har vi tenkt 2 barn. Så det skal holde med antall soverom, men er jo ingenting i veien med å flytte til noe større om noen år om vi vil det. Ser jo at det kan være praktisk med et ekstra soverom/kjellerstue el. når barna blir større. Men den hemsen som er i huset vil sannsynligvis bli brukt til oppbevaring, men det er også plass til seng/madrass slik at man kan ha overnatting om det trengs. Er også et vindu på hemsen slik at det ikke virker for innelukket. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det høres ut som dere har tenkt grundig gjennom det. 90 kvm er ikke så lite. Selv om det kan være kjekt med to bad, så klarer man seg fint med ett. Dere må jo rekke å få disse barna også, så får dere bygge ut eller flytte dersom det skulle bli for lite.

• Liker 5
Gjest chisandra
Skrevet

Selvfølgelig skal dere kjøpe huset hvis dere liker det. Dette snobberiet med at man må ha flere bad etc. er bare fjas. 90 kvm. er en hendig størrelse å holde i orden også :)

Skrevet

Eneste er at det er fint å bo slik at man har andre barn i nabolaget som barna kan leke med. Og kort gangvei til skolen gjør også ting litt smidigere i hverdagen. Men dere kan jo flytte nærmere sentrum senere hvis dere føler for det.

Anonymkode: 8c3e5...52f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...