AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #1 Skrevet 12. februar 2018 Hei, Er det noen av dere her inne som har Epilepsi uten kramper? Hvordan uttarter det seg for deg om du skulle få et 'anfall'? Jeg er henvist til Nevrolog for utredning av det da jeg har hatt flere episoder der jeg plutselig har blitt ekstremt svimmel, en plutselig kvalme som kaster seg over meg. Noe problemer med å snakke, litt sånn 'utav deg selv opplevelse', smerter i tinning og bak øynene, etterpå kan jeg glemme noe av hva som har skjedd og jeg blir helt utmattet, som om jeg har vært på tidenes treningsøkt. Dette har vært frem og tilbake i 3-5 år nå. Jeg har merket at det kan være forskjellige 'lysrør' som trigger det.. I en butikk f.eks, mye lys etc.. Alt annet er vel og merke sjekket ut. Alt av blodprøver er fine, røntgen etc. Anonymkode: aa24d...227
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #3 Skrevet 13. februar 2018 Jeg kjenner en med epilepsi uten kramper, han blir bare borte, han kan se på deg men det føles som han ser rett igjenom deg, lager litt rare lyder og fikkler med klærene, umulig å få kontakt, det varer noen minutter, og når anfallet er over husker han ingenting av det. Anonymkode: f589a...801
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #4 Skrevet 13. februar 2018 Det er helt vanlig blant epileptikere å ha epilepsianfall uten kramper, selv om mange tror det er kramper som "er" epilepsi. Andre typer anfall er mye mer vanlig enn krampeanfall. Anbefaler deg å lese om ulike typer anfall hos norsk epilepsiforbund: https://www.epilepsi.no/om-epilepsi/anfallstyper/ Jeg har epilepsi og har stort sett det som kalles fokale eller partielle anfall. det er den vanligste anfallstypen. Anfallet begynner med at jeg får et slags deja vú, så blir jeg svimmel og noen ganger kvalm, føler meg "ute av kroppen". Er ofte sikker på at "nå dør jeg", ikke fordi jeg er redd eller noe, men det er en følelse hele kroppen blir fylt med. Veldig vanskelig å forklare. Bevisstheten blir påvirket når jeg har anfall, men i ulik grad. Noen ganger er jeg nesten helt til stede, andre ganger er jeg helt borte. De gangene jeg er litt "borte" sier folk som ser på at jeg pleier å lage smattelyder og gjøre repetitive bevegelser med armene, men jeg registrerer ikke det selv. Hvis noen snakker til meg når jeg har anfall så hører jeg det som regel, men jeg klarer ikke å respondere. Etter et anfall er jeg ofte sliten, noen ganger vondt i hodet. det tar ofte litt tid før jeg klarer å fungere normalt, f.eks husker jeg ofte ikke hva jeg drev med før jeg fikk anfallet, og jeg kan ofte ikke snakke ordentlig, alt jeg sier blir bare tull selv om jeg føler meg "klar" inne i hodet. Denne fasen varer fra et par minutter opptil et par timer. Lykke til med utredning! Bare spør meg om det er noe du lurer på. Har hatt epilepsi siden jeg var liten, er 32 nå. Anonymkode: 9d46c...652 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #5 Skrevet 13. februar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Er det noen av dere her inne som har Epilepsi uten kramper? Hvordan uttarter det seg for deg om du skulle få et 'anfall'? Jeg er henvist til Nevrolog for utredning av det da jeg har hatt flere episoder der jeg plutselig har blitt ekstremt svimmel, en plutselig kvalme som kaster seg over meg. Noe problemer med å snakke, litt sånn 'utav deg selv opplevelse', smerter i tinning og bak øynene, etterpå kan jeg glemme noe av hva som har skjedd og jeg blir helt utmattet, som om jeg har vært på tidenes treningsøkt. Dette har vært frem og tilbake i 3-5 år nå. Jeg har merket at det kan være forskjellige 'lysrør' som trigger det.. I en butikk f.eks, mye lys etc.. Alt annet er vel og merke sjekket ut. Alt av blodprøver er fine, røntgen etc. Anonymkode: aa24d...227 Det der var akkurat som å lese om meg. Jeg opplever akkurat det samme for meg. Mye lys kan trigge det hos meg også samt om jeg dusjer i litt for varmt vann og det blir veldig varmt på badet. Blir ekstremt svimmel, klarer ikke tenke klart, får ut av meg selv-opplevelse, smerter i tinning og bak øynene, glemmer hva som har skjedd og blir helt ekstremt utmattet. Kan kaldsvette også og får vondt i leddene. Jeg har diagnosen epilepsi da og går på lav dose lamictal. Kun 100 mg om dagen. (50 morgen og kveld) Jeg har hatt ett krampeanfall i løpet av mine 38 år og det var sånn det ble oppdaget. Tok EEG og div andre prøver. Lykke til med utredning, håper de finner ut hva det er og at det ikke er noe alvorlig. Håper på svak grad om det er epilepsi og at det kan holdes i sjakk med medisiner. Bare spør om du lurer på noe mer. Anonymkode: 1b65b...e4c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #6 Skrevet 13. februar 2018 Dusjing, varme/fuktighet og vanndamp kan trigge anfall hos meg også. AB #4. Anonymkode: 9d46c...652
EvaLena Skrevet 13. februar 2018 #7 Skrevet 13. februar 2018 Du kan fint ha epilepsi uten kramper. Jeg hadde det selv som ungdom. Var ingen som merket det på meg engang. Jeg ble bare fjern. Hørte og så hva som skjedde rundt meg, men da jeg kom til meg selv igjen så husket jeg ikke hva som hadde blitt sagt eller gjort. Jeg fikk forvarsler, så kunne fint gå av sykkelen og vente anfallet var over. Heldigvis er jeg kvitt det nå.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #9 Skrevet 13. februar 2018 Min datter hadde epilepsi med anfall kalt 'absenser' (av ordet absence-fraværende) fra hun var knapt fire år. Medisin holdt henne (så vidt vi vet) anfallsfri fra hun var ca 7. Hun hadde ikke ord til å beskrive anfallene innenfra, men det vi observerte var at hun 'falt ut', så ut som hun dagdrømte. En stund kunne hun gå forvirret rundt i ring noen sekunder. Hun virket uberørt av alt rundt seg, selv høye rop. Det kunne vare fra 15-40 sekunder. Ettervert som hun ble større har hun forklart at hun hørte hva vi sa, men det var laaangt borte og at hun ikke klarte svare oss selv om hun ønsket det. Vi fant ingenting som trigget, og barnelegen sa den typen sjelden hadde mønster med anfall ved lysflimmer osv. Erfaring: Det hjalp å sørge for at hun fikk nok søvn, stabilt blodsukker og ikke for lange dager i barnehagen. Gråt hun til hun hyperventilerte fikk hun alltid anfall fram til medisineringen traff 100%. En bekjent har et barn der anfall kan arte seg som akutt kvalme og barnet kaster opp. Slike anfall kan trigges av for lite søvn/forstyrrelse i døgnrytmen pga fridager. Anonymkode: 750cf...bbf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå