Gå til innhold

Overfylte med konsentrert frostvæske


Anbefalte innlegg

Skrevet

Du vil nok oppleve at nivået synker litt, når motoren får kjørt seg og det har vært sirkulasjon i systemet. Da kan du jo fylle på med vann.

Det er «farlig» med for mye frostvæske, da det blir mindre andel vann. Og det er vannet som kjøler ned/frakter varmen fra motor til radiator.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nå kjørt problemfrie 600 kilometer. Alt i orden. :) Kan fylle på noen centiliter med vann, siden den nå er litegrann under max (fortsatt fryktelig vanskelig å se).

Anonymkode: e1827...05f

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå kjørt problemfrie 600 kilometer. Alt i orden. :) Kan fylle på noen centiliter med vann, siden den nå er litegrann under max (fortsatt fryktelig vanskelig å se).

Anonymkode: e1827...05f

Du har nok kontroll, men minker det slik at du må etterfylle ofte må du få sjekka om det er lekkasje. Kan gå inn i sylindre, og da synes det dårlig, helt til den dagen en fyllt opp og motoren ikke tørner rundt på starter.

Skrevet
19 timer siden, C-girl skrev:

Går fint det der, mye verre om du hadde fylt masse vann på siden det tynner ut frostvæsken og gjør at frysepunktet blir høyere (temperatur) 

 

16 timer siden, Husholdning1 skrev:

Hvor har du lært dette? Med for stor del frostvæskekonsentrat synker frysepunktet. Frostvæske alene fryser.

 

 

Hva mente du med dette Husholdning1? Hun skriver jo at om det hadde blitt fylt på vann isteden ville det ha fryst ved en høyere temperatur, og det er da helt riktig. Samtidig skriver du at ved høyere frostvæskekonsentrat så synker frysepunktet (altså fryser ved en lavere temperatur) og det er også helt riktig. 

100% frostvæske fryser ikke, og jeg bruker som regel 50% og det holder ihvertfall ned til -35 grader.

Skrevet
1 time siden, Hanne67 skrev:

 

Hva mente du med dette Husholdning1? Hun skriver jo at om det hadde blitt fylt på vann isteden ville det ha fryst ved en høyere temperatur, og det er da helt riktig. Samtidig skriver du at ved høyere frostvæskekonsentrat så synker frysepunktet (altså fryser ved en lavere temperatur) og det er også helt riktig. 

100% frostvæske fryser ikke, og jeg bruker som regel 50% og det holder ihvertfall ned til -35 grader.

Jo, 100% glykol fryser på bare rundt 15-.

Skrevet
1 time siden, Husholdning1 skrev:

Jo, 100% glykol fryser på bare rundt 15-.

Ja, 100% glykol så, men de frostvæskene jeg har vært borti har ikke kun bestått av glykol. :) Nå skal det sies at det har vært til traktor, og den tåler ihvertfall så kaldt som det kan være hos meg (-35 grader)

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Hanne67 skrev:

Ja, 100% glykol så, men de frostvæskene jeg har vært borti har ikke kun bestått av glykol. :) Nå skal det sies at det har vært til traktor, og den tåler ihvertfall så kaldt som det kan være hos meg (-35 grader)

Tviler på at det (skal) brukes noe annet på traktor enn bil. Og den fryser altså ves rundt -15.

Skrevet
11 minutter siden, Hanne67 skrev:

Ja, 100% glykol så, men de frostvæskene jeg har vært borti har ikke kun bestått av glykol. :) Nå skal det sies at det har vært til traktor, og den tåler ihvertfall så kaldt som det kan være hos meg (-35 grader)

Da er den ferdigblanda

  • Liker 1
Skrevet
15 timer siden, tdm900 skrev:

Du har nok kontroll, men minker det slik at du må etterfylle ofte må du få sjekka om det er lekkasje. Kan gå inn i sylindre, og da synes det dårlig, helt til den dagen en fyllt opp og motoren ikke tørner rundt på starter.

Bare for å være sikker på at jeg leser det rett: Det kan komme inn i motoren, men ikke bli forbrent?

Anonymkode: e1827...05f

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å være sikker på at jeg leser det rett: Det kan komme inn i motoren, men ikke bli forbrent?

Anonymkode: e1827...05f

Ja, det kan komme inn i motoren. Men da er topp pakningen gått føyka. Det kan et verksted enkelt finne ut av, ved å måle co2 innholdet i kjølevæska.

  • Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å være sikker på at jeg leser det rett: Det kan komme inn i motoren, men ikke bli forbrent?

Anonymkode: e1827...05f

Det kan forekomme at noe av den renner ned i oljen, da vil man kunne se det på peilepinnen at oljen ikke er svart slik den skal være. Det meste fordamper, og gir en særlig hvit eksos. Men det er helt normalt at nivået synker ved at anlegget luftes. Synker det mye flere ganger etter påfylling bør det sjekkes nærmere. 

  • Liker 1
Skrevet

Bilen bruker en del olje også, men for tiden er den ganske svart. Halvt år siden dette ble skiftet. 😆 Bil er slitsomme saker altså...

Anonymkode: e1827...05f

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bilen bruker en del olje også, men for tiden er den ganske svart. Halvt år siden dette ble skiftet. 😆 Bil er slitsomme saker altså...

Anonymkode: e1827...05f

Så lenge det ikke øker på peilepinnen, når dere sjekker olja så, men vann er morsomt fordi den utvider seg ved varme og selvfølgelig når den fryser, derfor skal kjøleveskenivået kontrolleres ved kald motor, et enkelt tips for å sjekke om det kommer vann i oljen er å se om det er gråbrun guffe under lokket der du fyller olje på motoren 

edit: glemte og nevne at ved brudd på toppakningen så kan vannet også gå inn i sylinderen og da vil du se det bobler i kjøleveskebeholderen når motoren går gjerne med hvit eksos

Endret av Apis
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...